Закріплювати знання про речення, однорідні члени речення, розділові знаки при них, вміння встановлювати зв'язок слів у реченні, розпізнавати види речень, перебудовувати речення. Розвивати зв'язне мовлення, уяву, спостережливість. Виховувати любов до природи.
Урок української мови (4 клас)
Тема уроку. Закріплення знань про однорідні члени речення.
Мета уроку. Закріплювати знання про речення, однорідні члени речення, розділові знаки при них, вміння встановлювати зв’язок слів у реченні, розпізнавати види речень, перебудовувати речення. Розвивати зв’язне мовлення, уяву, спостережливість. Виховувати любов до природи.
Тип уроку. Урок закріплення знань, умінь і навичок.
Обладнання. Репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», грамзапис творів П.І.Чайковського, кленові листочки з диференційованими завданнями, малюнок дівчини-осені.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок в 4-й клас!
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні до нас завітала прекрасна гостя. Хто вона?
1. Загадки про осінь.
1) Без пензлика , без олівця
розфарбувала деревця. (Осінь.)
2) Хто золотом дерева вкриває,
а потім його зриває? (Осінь.)
- Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати знання про речення, однорідні члени речення, розділові знаки при них. А допомагати нам буде Осінь.
2. Каліграфічна хвилинка.
О С І Н Ь
(між буквами діти малюють осінні листочки)
3. Бліц-опитування.
- Види речень.
- Однорідні члени речення.
- Інтонація.
- Розділові знаки.
ІІІ. Вправи на закріплення знань, умінь і навичок.
І загадка. Яке це речення за метою висловлювання?
ІІ загадка. Визначте тип цього речення. Перебудуйте його у розповідне . Запишіть. Осінь золотом дерева вкриває, а потім його зриває.
- Підкресліть головні члени речення.
- Що можна сказати про присудки?
- Як між собою з’єднані однорідні присудки?
- Поясніть написання розділового знаку? З якою інтонацією слід читати?
2. Робота над словом.
- Вдумайтесь у значення слів вкриває – зриває. Що можна про них сказати? (Антоніми.)
- Знайдіть слова, вжиті у переносному значенні. (Золотом.) Поясніть. 3. Легенда.
За народним переказом Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
-- Забирай все моє багатство, віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця, і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
Саме тому епіграфом нашого уроку є такі слова:
Красива осінь вишиває
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
Що? ↔ Що робить?
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Яка? Яким? Яким? Яким? Яким?
4. Робота над фразеологізмом.
- А чи знаєте ви, діти, чому осінь називають порою «бабиного літа»?
Послухайте вірш Марії Познанської.
Осінь наша, осінь – золота газдиня,
Неба ясна просінь, пісня журавлина.
Бабиного літа довгі білі коси...
І дорослі, й діти люблять тебе, осінь.
- Що ж таке бабине літо? Заглянемо у фразеологічний словник.
Бабине літо
В останні ясні і теплі дні осені, які бувають в Україні наприкінці вересня на початку жовтня, на полях та в лісах літає багато павутиння, що його виділяють усякі павуки.
Чому ж цей період називають «бабине літо»? Бо воно й справді схоже на літо, тільки коротке.
Наші предки створили багато казок про Бабу-Ягу. Вони вважали, що цієї чудової осінньої пори у повітрі літає Баба-Яга у ступі і розкидає павутиння.
Від казкової баби і походить перша частина фразеологізму «бабине», а друга – означає літаюче павутиння «літо».
1) Бабине літо – це останні ясні і теплі дні осені. На полях та в лісах літає багато павутиння.
- Знайдіть у записаних реченнях однорідні члени речення, підкресліть їх. Як вони з’єднані між собою, поясніть.
5.Фізкультхвилинка.
Вже стомились ми сидіти
Треба трохи відпочити.
Хай подує вітер.
Вітер віє нам в лице,
захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
А дерева вище, вище.
6. Робота над словниковим словом.
- Закрийте очі і уявіть, що ви йдете лісом по опалому листю. Що ви чуєте?
- А що ми чуємо, коли до вуха прикладемо мушлю? (Шум моря, океану.)
-Сьогодні до словничка ми запишемо ще одне слово .
2) Океан.
(Одна дитина відшукує це слово у тлумачному словнику і зачитує пояснення.)
Океан + ськ + а (океанська)
Людина, яка досліджує океан. (Океанолог.)
- А ще слово океан може вживатись і у переносному значенні. Тоді це безмежна кількість чогось. Наприклад, океан квітів, океан любові. Мене переповнює океан почуттів.
Вправа 81 у підручнику.
6. Розгляд репродукції картини І.Левітана «Золота осінь». Творче списування.
- Краса осінньої природи надихала на творчість художників. Художника Ісаака Ілліча Левітана, автора картини «Золота осінь», називають поетом природи за те, що він знаходив у непомітному пейзажі дивну красу.
- Розгляньте уважно репродукцію картини.
- Який місяць зображено? Які кольори використав художник?
- Ця репродукція приховує творче завдання.
Творче списування
(Потрібно списати текст, замінюючи виділені слова словосполученнями із дужок.)
Прийшла осінь. Пожовтіло листя на березах, почервоніло на осиках. Сонце вже не пекло, а пригрівало.
(Зайнятись багрянцем, стояти на порозі, ласкаво пестити, спалахнути золотом.)
7. Слухання музики.
- Дивовижну осінню красу можна зобразити за допомогою музики, як це зробив композитор П.І.Чайковський. Прослухайте запис його «Осінньої пісні» із циклу «Пори року».
- Що ви уявили? Які почуття викликала прослухана музика? (Спочатку спокій, радість, бо ще сонечко світить, тепло, а потім смуток, пішов дощ.)
8. Диференційовані завдання.
У кожної дитини на парті кленові листки. Червоні – високий рівень, жовтогарячі – достатній рівень, жовті – середній рівень. Завдання: записати деформоване речення, поставити, де треба, розділові знаки.
9. Поетична хвилинка. (Діти читають підготовлені вірші про осінь.)
10. Гра «Добери рими».
Вітерець легенько повіває
І листя з дерев ....(зриває).
І тихо падають листочки
На стежку, на траву й ....(грибочки).
Осіннє листячко летить
І під ногами .....(шурхотить).
IV. Підсумок уроку.
- Чи виконали ми завдання уроку?
- Що вам сподобалось сьогодні на уроці?
V. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Я люблю тебе, осене...». Використовувати однорідні члени речення.