Тема: «ЙОННІ РЕАКЦІЇ»

Про матеріал
Створення завдань дослідницького характеру; завдання на порівняння і аналіз раніше отриманої інформації; завдання на самостійний перенос знань у нову навчальну ситуацію.
Перегляд файлу

Тема: «ІОННІ РЕАКЦІЇ»

 

Цілі уроку: сприяти формуванню в учнів поняття «іонна реакція»; відпрацювати вміння в написанні рівнянь реакцій; сприяти розвитку в учнів дослідницьких умінь засобами технології проектного навчання; підтримувати інтерес до вивчення теми через самостійну роботу; виховувати співробітництво; сприяти розвитку грамотної хімічної мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Прийоми реалізації проектного методу: створення завдань дослідницького характеру; завдання на порівняння і аналіз раніше отриманої інформації; завдання на самостійний перенос знань у нову навчальну ситуацію.

Форми організації проектної діяльності: загальнокласна, групова (на даному уроці передбачає полегшення виконання експериментальної дослідницької роботи, сприяє створенню адаптивної освітнього середовища та економію реактивів), індивідуальна.

Обладнання і реактиви: пластмасові штативи, пробірки; розчини кислот, лугів, солей.

Хід уроку

 

І. Організаційний етап. Привітання. Створення позитивного психологічного настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Інтерактивна технологія «Мікрофон».

Дати визначення таким поняттям:

1. Атом.

2. Хімічний елемент.

3. Іон.

4. Реакції обміну.

5. Електроліти.

6. Кислоти.

7. основи.

8. Солі.

9. Ступінь дисоціації.

10. Сильні електроліти.

11. Слабкі електроліти.

12. Неелектроліти.

Учні за допомогою вчителя визначають цілі уроку. Учитель відзначає значення знань про умови проведення реакцій між іонами.

ІІІ. Операційно-виконавчий етап. Учитель пропонує виконати групове завдання - дослідницький проект, використовуючи алгоритм експериментальної роботи:

1. Уважно прочитайте текст завдання.

2. Сформулюйте цілі.

3. Складіть план роботи (визначте порядок дій).

4. Повторіть правила техніки безпеки.

5. Підберіть реактиви.

6. Проведіть експеримент.

7. Зафіксуйте спостереження і складіть рівняння можливих реакцій.

8. Зробіть висновок і зрівняйте його з поставленими цілями.

9. Підготуйте виступаючого для повідомлення результатів дослідження.

Завдання групам:

1. Провести іонні реакції:

Перша група: між соляною кислотою і гідроксидом натрію, калію гідроксидом і сульфатом міді, азотною кислотою і карбонатом натрію, хлоридом натрію і сульфатом калію.

Друга група: між азотною кислотою і гідроксидом калію, хлоридом барію і сульфатом натрію, сірчаною кислотою і сульфідом натрію, нітратом калію і сульфатом натрію.

Третя група: між сірчаною кислотою і гідроксидом літію, карбонатом натрію і сульфатом магнію, азотною кислотою і сульфіту натрію, калію карбонатом і сульфатом натрію.

2. З'ясувати умови проведення реакцій.

3. Скласти рівняння реакцій.

4. Зробити висновки про протікання реакцій між іонами.

Учитель консультує. Пропонує заслухати результати проведеного дослідження і зробити висновки. Висновки записуються на дошці.

IV. Рефлексивно-оцінний етап. Учитель пропонує учням зробити висновки з уроку, виходячи з поставлених цілей. Оцінюються зусилля учнів шляхом колективного обговорення та самооцінок, креативність мислення, якість звіту.

V. Закріплення знань.

Робота в групах.

Перший рiвень.

1. Скласти рівняння електролітичної дисоціації барію гідроксиду, азотної кислоти, міді (II) сульфату.

2. Скласти формули речовин, що утворюють при дисоціації іони:

а) 3H+ і PO43-;

б) Ca2 + та 2OH-;

в) Fe3 + і 3SO4  2-.

 

3. Скласти іонні рівняння реакцій між азотною кислотою і барію гідроксидом, калію силікатів і магнію хлоридом, хлоридною кислотою і натрію сульфідом.

 

 

Другий рiвень.

1. Розчини яких речовин треба взяти, щоб отримати фосфат магнію, гідроксид заліза (III), хлорид срібла. Скласти іонні рівняння реакцій.

2. Скласти молекулярні рівняння, що відповідають іонним:

а) H + + OH-→ H2O

б) 2H + + SO3 2- → SO2 ↑+ H2O

3. Скласти іонні рівняння можливих реакцій між натрію фосфатом і цинку сульфатом, сірчаною кислотою і кальцію гідроксидом, натрію сульфатом і соляною кислотою.

Третiй рiвень.

1. Як виявити в розчині іони:

SO42-, Cl-, OH-, H +, CO32-.

Скласти іонні рівняння.

2. Скласти рівняння іонних реакцій між калію карбонатом,

магнію сульфатом, барію гідроксидом.

3. Скласти рівняння іонних реакцій за схемою:

Fe2O3 → FeCl3 → Fe (OH) 3 → Fe2 (SO4) 3.

Тести

Варіант 1

1. Електролітом є: вода, спирт, їдкий натр, кисень.

2. Карбонат калію утворює при дисоціації: 2, 3, 1, 4 іона.

3. Іони водню утворюються при дисоціації: кислот, основ,

солей, оксидів.

4. Слабким електролітом є: HNO3, HCl, H2CO3, H2SO4.

5. Хлорид - іони виявляють іонами: H +, Ag +, Ca2 +, Al 3 +..

6. Лакмус змінює своє забарвлення в розчинах лугів на:

червону, зелену, синю, жовту.

7. Іони цинку не можуть існувати в розчині з іонами:

OH-, Cl-, NO3-, SO42-.

8. Поняття електроліт ввів: Менделєєв, Лавуазьє, Фарадей, Арреніус.

9. BaSO4 має колір: білий, бурий, зелений, блакитний.

10. Кислотою є: CO2, H2S, KCl, H2O.

Варіант 2

1. Неелектролітом є: їдке калі, азот, кухонна сіль, соляна кислота.

2. Цинку нітрат утворює при дисоціації: 2, 3, 1, 4 іона.

3. Гідроксид - іони утворюються при дисоціації:

кислот, основ, солей, оксидів.

4. Сильним електролітом є: H2SiO3, H2S, HNO3, H2CO3.

5. Сульфат - іони виявляють іонами: H +, Mg2 +, Ba2 +, Fe3 +.

6. Лакмус змінює своє забарвлення в розчинах кислот на:

червоний, зелений, синій, жовтий.

7. Іони барію не можуть існувати в розчині з іонами:

OH-, Cl-, NO3-, CO32-.

8. Поняття електролітична дисоціація ввів:

Менделєєв, Лавуазьє, Фарадей, Арреніус.

9. Cu (OH)2 має колір:

білий, бурий, зелений, блакитний.

10. Підставою є: MgSO4, NaOH, BaCO3, AgNO3.

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати текст параграфу.

2. Відповісти на запитання.

3. Скласти іонні рівняння реакцій за схемою:

міді (II) сульфат → міді (II)гідроксид  → міді (II)хлорид → срібла хлорид

4. Творче завдання: скласти іонні рівняння реакцій між калію сульфатом, барію нітратом, сульфатною кислотою, натрію карбонатом.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
20 листопада 2019
Переглядів
1121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку