Залози внутрішньої секреції.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з будовою і функціями залоз внутрішньої секреції, вказати на значення у підтримані гомеостазу. Розвиток навичок мислення високого рівня (знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінювання). Розвивати практичні вміння та навички. Формування навичок самостійної роботи. Виховувати культуру роботи за комп’ютером.
Перегляд файлу

Біологія 8 клас                         Урок №61                                              Дата проведення уроку

Тема. Залози внутрішньої секреції.

Мета: ознайомити учнів з будовою і функціями залоз внутрішньої секреції, вказати на значення  у підтримані гомеостазу. Розвиток навичок мислення високого рівня (знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінювання). Розвивати практичні вміння та навички. Формування навичок самостійної роботи. Виховувати культуру роботи за комп’ютером.

 

Тип уроку: комбінований.

Форми і методи: інформаційно-рецептивні, індивідуальні та кооперативні форми роботи.

Терміни і поняття: залози внутрішньої секреції, ендокринологія, ендокринолог, адаптація.

Обладнання: таблиці, схеми, слайди.

Девіз уроку:

                                                                       Гіпофіз – це диригент оркестру

                                                                      гормонів.

                                                  Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність

                                                                                              Б.Шоу

Доброго дня! Раджу вам усміхнутися одне одному, адже за наявності хорошого настрою людина може досягти успіху і своєї мети.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Біологічний диктант.

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

 Кожного дня ми все частіше чуємо по радіо і бачимо рекламу по телебаченню про необхідність вживання в їжу йодовану  сіль. До речі, 08.10.2010 р. вийшов ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО ОБОВ’ЯЗКОВЕ ЙОДУВАННЯ СОЛІ.

 - Як ви вважаєте, чому пропонують вживати в їжу саме йодовану сіль?

      Коли в повітрі, воді й продуктах харчування вміст Йоду дуже низький – біда неминуча. Щоб виробляти більше гормону, щитоподібна залоза розростається, що і стає причиною появи зобу.    

Вивчення нового матеріалу.

  1.            Інформаційне повідомлення вчених про залози внутрішньої секреції, їх роль в підтримані гомеостазу.(слайди на моніторі комп’ютера)
  2.            Значення залоз внутрішньої секреції.

а) Гіпофіз.

б)Епіфіз.

в)Щитоподібна.

вивчається методом “Екстрактивний режим.”

( Лекція вчителя + домашні повідомлення учнів. )

 

 

 

 

          Презентація учнями залоз внутрішньої секреції

Залоза

Гормони

Функція

залози

Дія на організм

ГІПОфункція

ГІПЕРфункція

Г

І

П

О

Ф

І

З

Сомато-

тропін (гормон росту)

Регулює ріст кісток в

молодому віці,

у дорослої людини,   загальний ріст організму;

впливає наобмін речовин

 

Карликовість

 

_

 

 

Гігантизм

 

акромегалія

Тиреот-

ропний гормон

Стимулює ріст щитоподібної залози й утворення тироксину

 

 

 

Мелано-

тропін

 

 

Регулює утворення пігменту меланіну в клітинах шкіри

 

 

 

Окситоцин

Стимулює скорочення мускулатури матки, кишечнику, жовчного та сечового міхурів

 

 

 

Епіфіз

Мелатонін

Регуляція циклічних процесів організму, чергування станів сну і неспання

 

 

Щитопо-

дібна

Тироксин

Регулює окислювальні процеси, впливає на ріст і розвиток організму,

в дитячому віці

Міксидема;

Ендемічний зоб.

 

Кретинізм

Базедова хвороба

Паращи-

топодібні

Парат-гормон

Регулює обмін Кальцію і Фосфору

Спричиняє судоми й затримку росту зубів.

Руйнування кісткової тканини, спонтанні переломи.

 Дослідження №1. «Надниркові залози»

Вчитель у формі бесіди проводить вивчення будови і функцій надниркових залоз, дає учням поняття про стероїдні гормони, вплив їх на функціонування організму.

Дослідження №2. «Залози змішаної секреції».

Метод «Дерево рішень».

Учні опрацьовують даний матеріал підручника, таблиці, схеми, на основі раніше здобутих знань формують «Дерево», відповідаючи на запитання вчителя.

1. Чому підшлункову та статеві залози називають залозами змішаної секреції?

2. Який вплив має залоза на рівень глюкози в крові?

3. Які внутрішньо-секреторні функції статевих залоз вам відомі?

 

ІV. Закріплення вивченого.

1.    Що таке гормони?

2.    Яку фізіологічну систему утворюють ендокринні залози?

3.    Назвіть гормон відносно простий за будовою.

4.    Назвіть гормон дуже складний за будовою.

5.    Яке захворювання розвиваєтьсь у дитини, якщо під час ембріонального розвитку виробляється недостатня кількість гормону тироксину?

6.    До якого захворювання призводить нестача в організмі гормону росту?

7.    Який гормон виділяється в кров коли почуємо несподіваний загрозливий звук?

8.    Які гормони відповідають за сталість кальцію в крові?

9.    На які клітини діють гормони?

10.                      Коли настає ефект дії гормону?

11.                      Назвіть гормони що діють односпрямовано.

12.                      Назвіть гормони які діють протилежно.

 

 

 

 

Опитування учнів за картками.

Картка №1

Молодий організм росте занадто швидко і досяг висоти двох метрів. Визначте захворювання при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози проявляється  хвороба? (Гіпофіз. Гіперфункція. Соматотропін. Гігантизм.)

Картка №2

Зріст дорослої людини менше 1м. Визначте захворювання при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози проявляється  хвороба? (Гіпофіз. Гіпофункція. Соматотропін. Карликовість.)

Картка №3

Людина відчуває постійну спрагу, різко худне. Рівень глюкози в крові підвищений. З’являється цукор у сечі. Визначте захворювання при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози проявляється  хвороба? (Підшлункова. Гіпофункція. Інсулін. Цукровий діабет.)

Картка №4

У людини артеріальний тиск підвищений, посилюється збудливість нервової системи, виникає дратівливість і швидка стомлюваність, утворюється так званий базедичний зоб.  Визначте захворювання при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози проявляється  хвороба? (Щитоподібна. Гіперфункція. Тироксин. Базедова.)

Картка №5

У людини глибоке дихання, підвищена температура тіла, збільшується сила і частота серцевих скорочень. Організм готується до швидкої відповіді на можливу небезпеку. Визначте захворювання при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози проявляється  хвороба?

(Надниркові. Гіперфункція. Адреналін. Пристосування організму до змін.)

Картка №6

У людини непропорційно збільшені розміри нижньої щелепи, кистей і стоп. Кістки продовжують рости. Визначте захворювання при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози проявляється  хвороба? (Статеві залози. Гіпофункція. Андрогени. Акромегалія.)

Картка №7

Для людини характерні циклічні процеси в організмі: чергування станів сну – неспання. Визначте при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози залежить бадьорість людини? (Епіфіз. Гіперфункція. Мелатонін. Неспання.)

Картка №8

У людини знижена фізична та розумова активність; розвиваються набряки сполучних тканин. Визначте захворювання при гіпо- чи гіперфункції якого гормону  та якої залози проявляється  хвороба? (Щитоподібна. Гіпофункція. Тироксин. Кретинізм.)

ІV. Підведення підсумків уроку. (43-45 хв.).

V. Д/з Збірник завдань для державної підсумкової атестації (Вар. 2, 3)

Залози внутрішньої секреції

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель наводить приклади поведінки тварин і людини, виявлення яких неможливе без участі особливих речовин що продукуються залозами внутрішньої секреції – гормонів.(від лат. слова «гормао» – збуджую.

1. Зустріч кота і собаки.

2.Поведінка болільників під час футбольного матчу.

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку. (на моніторі комп’ютера)

VІ. Рефлексія. Підсумок уроку підводиться за запитаннями в кінці параграфа.

 

 

 

 

VІІІ. Домашня робота. Опрацювати матеріал підручника.

Поміркуй: У практиці сільського господарства дуже часто в їжу домашніх тварин, яких

вирощують на м’ясо, додають порошок, виставлений із сушених гіпофізів   тварин.

З якою метою це роблять?

 

 

docx
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
1269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку