«Замовлянки щасливі - колискові пісні».

Про матеріал
«Замовлянки щасливі - колискові пісні». Марія Чумарна «Колоскові пісні», Платон Воронько « В лісі є зелена хата».
Перегляд файлу

Тема. «Замовлянки щасливі - колискові пісні».

Марія Чумарна «Колоскові пісні», Платон Воронько « В лісі є зелена хата».

 

Мета: Продовжувати знайомити учнів із дитячою літературою різної тематики і жанрів; формувати соціальні, морально-етичні цінності через художні образи літературних творів, читацьку самостійність; удосконалювати техніку читання поетичних творів; збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення учнів; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати потребу в систематичному читанні як засобові пізнання світу, самопізнання.

Обладнання: запис теми на дошці, кубик Блума, демонстраційний мікрофон, виставка книг.

Форма проведення: урок з використанням елементів нових освітніх технологій ( технології критичного мислення, інтерактивного навчання, ІКТ)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

- Діти, пролунав дзвінок,

  Починаємо урок.

  Дружно будем працювати,

  Щоб усе на світі знати.

  Будемо уважні і старанні всі,

  Сядемо рівненько на місцях своїх.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  1. Розчитування за складовою таблицею.

- Прочитайте склади із звуком (К, Л).

- Кожен рядочок постарайтеся прочитати на одному подиху.

2. Робота над чистомовкою.

Чок-чок-чок: Ось червоний…(бурячок).

Чу-чу-чу: Я капусту ….(посічу).

Щок-щок-щок: В чавунці зварю … (борщок).

Чний-чний-чний: Получився борщ… (смачний).

  1. Гра «Зроби, як...».

-Як пищить комар? (Дз-з-з-з-з-з),

-Як шумить вітер? (Ш-ш-ш-ш-ш-ш),

— Як плаче дитина? (У-у-у-у-у-у),

— Як сміється? (Ха-ха-ха-ха-ха-ха),

— Як мама заколисує дитину? (А-а-а-а-а-а).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Відгадування загадки.

 

- Учні, відгадайте, будь ласка, загадку: «Що у світі наймиліше?».

- Правильно – це сон.

-  А щоб потрапити в казкове царство сну, треба знати чарівні слова, які ховаються в колискових піснях.

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Розповідь вчителя.

- На уроці ми прочитаємо й обговоримо вірші Марії Чумарної «Колискові пісні» і Платона Воронька «В лісі є зелена хата».

  • Діти, ми починаємо вивчати новий розділ «Колиска і колисанки». Відкрийте сторінку 39. Кого ви бачите на малюнку?
  • Ми познайомимося з новим видом творчості «колискові», які написані у жанрі «пісня».
  • Які ви ще знаєте жанри в літературному читанні? (Українські народні пісні, заклички, мирилки, скоромовки, загадки, прислів’я, казки).
  • Колискові пісні відомі усім народам. Це перші поетичні твори, звернені до дитини. Виконавцями їх виступають дорослі, але призначені ці твори для найменших — маленьких дітей, що тільки починають вчитися рідної мови.

У більшості колискових пісень головною дійовою особою, звичайно, є дитина. А поряд із нею ті, хто її доглядає: мама, бабуся. Ще є колискові, які описують дитину в оточенні незвичайних дійових осіб. Ними можуть бути сон з дрімотою, кіт, шпак, соньки, ведмежата.

 

  1. Словникова робота
  • Назва «колискова» походить від слова «колиска», в яку клали малу дитину.
  • Колискову пісню ще називають «колисанкою».
  • Саме їх співає мати, зако­лисуючи дитину, і де, як не у колисковій, відчуваються вся її любов, ніжність та турбота.

 

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

 

Опрацювання вірша М. Чумарної «Колискові пісні»

1.  Виразне читання вірша вчителем.

— Що прикликає мамин голос? (Сон / Мамин голос із казки прикликає нам сни).

2. Словникова робота.

а) Читання ехом.

Замовлянки           прикликає 

Чарівний        від серденька

Дрімота        Сонки

 

б) З’ясування значення слів

Замовлянки – слова матері, які заспокоюють дитину і налаштовують її на сон.

Чарівний – незвичайний, казковий, магічний.

Дрімота – чуткий сон.

Прикликає – зазиває, запрошує.

Від серденька – з любов’ю.

Сонки - людина, яка любить спати, багато спить. 

в ) Читання слів самостійно.

3. Повторне читання учнями (напівголосне).

— Яким тоном та з якою силою голосу слід виконувати колискову? (Спокійно, тихо, лагідно, помірно)

4. Читання вірша хором.

— Подумайте, які почуття передають материні колискові пісні (Доброту, любов, ласку, турботу).

— Ось ці почуття ви повинні передати, читаючи цей вірш.

5.Виразне читання вірша.

а) Робота в парах. Гра «Назви пестливо»

– Однією з особливостей колискових пісень є використання у них пестливих слів. Пестливими називають слова, які більш ніжно і ласкаво називають предмети чи дії. Із запропонованих слів доберіть до малюнків пестливі слова.

  • Діти, до малюнків  доберіть пестливе слово.

 

б ) Відшукування пестливих слів у колисковій. Робота в парах.

  • Діти, перегляньте в парах нашу колоскову і знайдіть в ній пестливі слова.(Серденька, сонки)

 

VІ. Фізкультхвилинка (Черепаха)

6.  Опрацювання вірша П. Воронька «В лісі є зелена хата».

а ) Робота із загадкою.

— Відгадайте загадку.

Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід кошлатий;

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину.

Літом любить полювати,

А зимою — в лігві спати.

Як зачує він весну 

Прокидається від сну. (Ведмідь)

 

— Сьогодні ми познайомимось з віршем про ведмедів, автором якого є Платон Воронько.

 

2.Слухання колискової та перегляд відео П. Воронька «В лісі є зелена хата» -  Настя Бугаєнко .

- Зараз ми послухаємо колискову П. Воронька «В лісі є зелена хата» -  яку виконує Настя Бугаєнко .

— Хто живе в лісовій зеленій хаті? (ведмежата, мама)

 

3. Словникова робота.

а) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.

Поснули            набрида

шепоче              ведмежата

найменший       в корзині

 

б) З'ясування значення слів.

Вереда — вередлива людина; той, хто вередує,

Набрида – надокучити, вередувати.

— Прочитайте слова здивовано; сердито; байдуже.

 

7. Читання вірша учнями мовчки.

— З якою інтонацією слід читати слова ведмедиці? (Заспокійливо, лагідно). — Ведмежати? (Роздратовано, вередуючи).

 

8. Читання «ланцюжком».

— Яким  ви уявляєте синка-ведмедика? ( маленьким, неслухняним, вердливим)

— Якою — його маму? (терпеливою, люблячою, доброю)

— Як поетові вдалося створити такі художні образи? (за допомогою пестливих і ніжних слів).

9. Гра «Читає Незнайко».

- Я буду читати вірш і навмисно припускатись помилок. Ви маєте  помітити  іх і виправити.

 

В лісі є красива (зелена) хата,

Там поснули ведмежата,

А найменший — вереда,

Любій (сивій) мамі набрида.

Каже: «Я не хочу спати,

Утечу мерщій (вночі) із хати,

Коли меду не даси,

Риби, масла (сала), ковбаси!»

 

10. Добирання слів-рим.

Хата-ведмежата…

 

11. Робота за Ілюстрацією.

— Розгляньте малюнок.

— Кого на ньому зобразив художник?

— Розкажіть, якою є ведмедиця; вередливе ведмежа.

 

12. Розвиток зв'язного мовлення.

— Діти, пригадайте своїх  домашніх тварин. Як киця чи собачка доглядають і присипляють своїх малят?

 

VІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1. Вправа «Кубик Блума»

ПОЯСНИ, як виконуються колискові пісні.( спокійно, лагідно, наспівно)

ЧОМУ колискові пісні слід виконувати спокійно, лагідно, наспівно?(бо мами присипляють своїх маленьких діток)

НАЗВИ, хто може виконувати колискові пісні.(

ПОДУМАЙ, як ще можна назвати маму.

ЗАПРОПОНУЙ слова, які можна використати для колискової пісні.(малесенький, гарнесенький, дитятко)

ПОДІЛИСЬ, що ти відчуваєш, коли чуєш колискову пісню.(згадаю мамину посмішку)

 

VIIІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

— Який розділ почали опрацьовувати?

— Чим ці пісні особливі?

— Які вірші читали на сьогоднішньому уроці?

— Що нового дізналися на уроці ?

 

IX. Домашнє завдання.

Виразно читати вірші. За бажанням вивчити напам'ять.

docx
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
780
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку