Формування логічного мислення у дітей старшого дошкільного віку
Літні пригоди з метеликом
Мета: закріплювати з дітьми вміння рахувати кількісною і порядковою лічбою, визначати предмет за порядком; вчити порівнювати предмети за масою (використовуючи досліди) та позначати відповідними словами: важкий, легший; закріплювати навички орієнтації у просторі.
Матеріал: саморобна квітка з метеликом, намальований стовбур дерева, індивідуальні картки з різними завданнями, серветки, матеріали для дидактичних ігор: «Знайди квітку для метелика»(цифри), «Закрий фішкою предмет за заданим порядком», «Порахуй і назви»
Хід заняття
У мене є підказка- будиночок- квітка, яка захищає нашого гостя, коли іде дощ.
(Вихователь демонструє саморобну квітку, в якій ховається метелик.)
Загадка:
Живу лише в літку,
Шовкові крильця маю.
Із квіточки на квітку
В садочку я літаю.
(Метелик)
Тоді ми вирушаємо!
Дидактична гра « Знайди квітку для метелика»( цифри)
Мета: вправляти дітей у знанні рахунку кількісною лічбою, співвідношенні цифри і відповідної кількості предметів в межах 9
Загадка
Полунички й вишні
Зрілі у садку.
Бджоли раді цвіту
На луку барвисті квіти.
Нам дарує щедре…(Літо)
П’ють дощову водичку,
Під сонцем підростають.
Зеленими листочками
Всіх радісно вітають
Що це? (рослини)
Це дерево. Погляньте, який міцний у дерева стовбур. Він щільно вкритий корою, але йому чогось не вистачає. Ніяк не здогадаюся, що не так? (Дереву не вистачає зелених листочків.)
Дидактична вправа «Третій зайвий»(індивідуальні картки з різними завданнями)
Мета: розвивати логічне мислення та доказове мовлення, вміння виокремлювати серед трьох предметів два за спільними ознаками, пояснюючи свій вибір, закріпити знання про геометричні фігури.
(Існує декілька варіантів «третього зайвого», тому дитина повинна пояснити, за яким принципом діяла, чому обрала той чи інший варіант.)
Дидактична вправа «Закрий фішкою предмет за даним порядком»
Мета: закріпити вміння визначати предмет за порядком, розвивати вміння доводити справу до кінця.(Кожна дитина має свою індивідуальну картку, виконує завдання самостійно за вказівкою вихователя.)
Закрийте фішкою п’ятий предмет.(Восьмий, четвертий, шостий і. т. д.)
Дидактична вправа «Порахуй і назви»
Мета: закріпити вміння рахувати в межах 9, розвивати увагу, самостійність.
Порахуйте , будь ласка, скільки кольорових горошин на ваших картках.
Підніміть картки ті діти, у кого 5 (10, 9, 8, 7, 6, 4, 3) горошин.(Діти виконують завдання.)
Фізкультхвилинка.
Раз –підняти руки вгору,
Два-нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири- прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз- піднялись, два- присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Наше дерево, завдяки виконаним правильно завданням, зазеленіло. А що йому потрібно для гарного росту, життя? (Повітря, земля, тепло, світло, вода.)
Так, вода потрібна всім живим істотам.
Я пропоную трохи проексперементувати з водою. Вона така звична для нас. Яка вона буває? (Холодна, прозора, чиста, солодка, кольорова і. т. д.)
Досліди з водою.