Розробка «Години психолога» в онлайн-форматіза програмою: «Я ЗМОЖУ» Карих Р. М. Погоджено КВНЗ «Харківська академія Харківської міської ради неперервної освіти. Розвивальні заняття з підвищення рівня самооцінки, розвитку впевненості в собі та здатності до самопізнанняв учнів старшого підліткового віку (13-15 років)Автор-укладач: Карих Р. М., практичний психолог ХЛ № 155 Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)ЗАНЯТТЯ 3
Основна мета: формування позитивної Я-концепції підлітків, розвиток здібностей здійснювати значні зміни у власному житті, підвищення самооцінки, комунікативних навичок, толерантності та позиції в міжособистісному спілкуванні. Завдання:оволодіння конкретними психологічними знаннями;розвиток здатності адекватно та найповніше пізнавати себе та інших;забезпечення засобами самопізнання;підвищення усвідомлення щодо власної значущості, цінності, зміцнення почуття власної гідності;формування мотивації до самовиховання та саморозвитку, стимулювання позитивних змін у поведінці;формування толерантності до інших разом з усвідомленням унікальності і неповторності всіх людей на планеті. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Структура занять за програмою:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Тема заняття. Мета заняттяІ блок (1-4 заняття). Розвиток навичок спілкування1 Давайте познайомимось Ознайомити учнів з метою програми. Забезпечити запуск групових процесів та залучення до проблематики учасників тренінгу. Формувати у підлітків навички групової взаємодії та ефективного спілкування.2 Спілкуємось разом. Активізувати учасників до роботи в групі, тренувати увагу до дій іншого, вміння знаходити засоби невербального спілкування, зрозумілі іншим.3 Конфлікти у спілкуванніОзнайомити учасників з поняттям конфлікт, його можливими причинами. Відпрацювати способи правильної поведінки в конфліктних ситуаціях.4 Стрес. Познайомити учнів з поняттям стрес і його видами. Формувати навички саморегуляції для зняття негативних наслідків стресу. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Структура занять за програмою:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Тема заняття. Мета заняттяІІ блок (5-9 заняття). Розвиток здатності до самопізнання5 Хто «Я»Спонукати учасників групи на пізнання самих себе.6 Почуття власної гідностіРозвивати навички рефлексії, самопізнання, самопрезентації; формувати адекватну самооцінку, позитивне ставлення до себе та інших.7 Я – унікальність. Я – індивідуальність. Формувати усвідомлення власної неповторності, поваги до унікальності та самовираження інших людей8«Я» в очах інших людей. Спонукати учасників групи на пізнання самих себе. Надати можливість побачити себе з боку.9 Мої емоціїДопомогти учням усвідомити свій емоційний стан, формувати вміння оволодівати своїми емоціями. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Структура занять за програмою:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Тема заняття. Мета заняттяІІІ блок (10-14 заняття). Підвищення самооцінки, здолання страхів, негативних рис характеру, планування майбутнього10 Образа. Зрозуміти причини і наслідки образи. Здолати образи11 Здолаємо тривожні думки. Познайомити учнів з методами подолання хвилювання, страхів12 Здолай свого Дракона. Допомогти учням знайти в собі потенціал у здоланні своїх головних негативних рис характеру.13 Все залежить від тебе. Навчитися контактувати із собою, усвідомити, чим людина керується в житті.14 Контракт з самим собою. Навчитись ставити мету в житті, планувати щасливе майбутнє. Завершити заняття. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Бесіда «Що таке конфлікт» (5 хвилин)Що таке конфлікт? (Вислухати названі слова: злість, ненависть, сварка, нещастя, стрес, хвороба, радість, перемога і так далі). Отже, слово конфлікт в перекладі з латинського означає “зіткнення”, а з погляду психології «Конфлікт – явище, що виникає в результаті зіткнення протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей». Назвіть причини виникнення конфліктів?Відповідь: соціальна нерівність, дефіцит життєвих благ, боротьба за кращі позиції в суспільстві, розбіжність цінностей індивідів і суспільства, протилежність інтересів людей, егоїстичність людей, погана інформація і непорозуміння, недосконалість людської психіки. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа «Оцінка власної поведінки в конфліктній ситуації» 1. Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації?2. Погрожую або б'юся.3. Намагаюся прийняти точку зору супротивника, зважаю на неї як на свою.4. Шукаю компроміси.5. Припускаю, що не правий, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.6. Уникаю противника.7. Бажаю, у що б то не стало добитися своїх цілей.8. Намагаюся з'ясувати, з чим я згоден, а з чим - категорично ні.9.Іду на компроміс.10. Здаюся.11. Міняю тему.12. Наполегливо повторюю одну думку, поки не доб'юся свого.13. Намагаюся знайти джерело конфлікту, зрозуміти з чого все почалося.14. Трішки поступлюся і підштовхну тим самим до поступок іншу сторону.15. Пропоную мир.16. Намагаюся звернути все на жарт. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Якщо ви набрали найбільше балів під буквами:«А» - «це жорсткий тип вирішення конфліктів і суперечок». Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію. У що б то не стало, ви прагнете виграти. Це тип людини, який завжди правий.«Б» - «це демократичний » стиль. Ви дотримуєтеся думки, що завжди можна домовитися. Під час суперечки ви намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаїте рішення, які задовольнили б обидві сторони. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Обговорення: Отримавши результати тесту, можливо, хтось із вас відкрив щось нове у собі. Але не варто сприймати це як щось незмінне. Це привід задуматися і в подальшому змінити свою точку зору, самого себе. Як ми бачимо, конфлікти виникають по різним питанням, але причини у всіх схожі: розбіжність цілей, бажань, оцінок, неповага до інших, невміння спілкуватися. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа “Малюнок удвох”. (онлайн-адаптація)Робота в парах на гугл-дошці (презентації)Завдання: намалювати якийсь предмет (розмовляти не можна, треба намалювати спільний малюнок)Обговорення: “чому намалювали саме це”, “хто що малював”, “як вам малювалося” З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно по-різному: хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював “по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові. Чому це так? Виявляється: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно по-різному. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа «Правила попередження конфліктів» Пам’ятка «Правила попередження конфліктів»Навчіться відмовлятися від конфлікту. Якщо ви хочете уникати скандалів і сварок, для початку свідомо відмовтеся брати участь у сварках. Цю відмову треба перевести в підсвідомість, тобто вона повинна стати принципом у вашій поведінці, психологічною установкою. Не говоріть відразу з напруженою людиною. Пам'ятайте, що прямолінійність хороша, але не завжди. Перш, ніж казати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзнайте заслуги людини і його добрі справи. Постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, стати на його місце. Нічого не треба доводити. У будь-яких конфліктах ніхто ніколи і нікому нічого не може довести. Навіть силою. Негативні емоційні впливи блокують здатність розуміти і погоджуватися. Замовкніть першим. Якщо так вже вийшло, що ви втратили контроль над собою і не помітили, як вас втягнули в конфлікт, спробуйте зробити єдине - замовчати. Одностороннього конфлікту не буває. Ваше мовчання дозволяє вийти з сварки і припинити її. Всіляко уникайте словесної констатації негативного емоційного стану партнера: «Ну, ось поліз у пляшку! ... А чого ти нервуєш, чого злишся? »... Подібні« заспокійливі» слова тільки зміцнюють і підсилюють розвиток конфлікту. Не приховуйте доброго ставлення до людей, частіше висловлюйте схвалення своїм товаришам, не скупіться на похвалу. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)
Вправа-рефлексія “ Сон” Звучіть спокійна мелодія. Учасники закривають очі. Хтось починає говорити про виникаючий у нього образ. Не важливо, що це буде. Наприклад, це може бути пейзаж, і учасник починає його описувати. За мірою того, як він говорить, в образі можуть з’являтьсь якісь зміни, він розвивається, можуть з’явитись якісь персонажі. Інші учасники, заплющив очі, слухають, стараються “побачити” цей образ слідом за тим, хто розповідає, увійти в нього. В якийсь момент розповідаючий передає слово поруч сидячому, торкнувшись рукою його плеча чи руки, і партнер повинен далі розвивати цей образ, доповнюючи його своїми деталями, пов’язуючи чи ні цого за характером з тим, що говорилось раніше. Так, як це буває уві сні. Образ развивається всіма учасниками по колу. Карих Р. М. "Я ЗМОЖУ" (практичний психолог ХЛ № 155)