Заняття № 35 «Математичні софізми»
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття № 35 «Математичні софізми»
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Тема 4. Математична мозаїка
Заняття 35
Математичні софізми
Математичні софізми – це арифметичні, геометричні, логічні задачі, які мають у розв’язку навмисну логічну помилку на деякому етапі розв’язку, в результаті виявляються несподівані парадоксальні (неможливі) результати.
Термін «софізм» від грецького означає хитрий викрутас, вигадка, хитрий умовивід.
Софізм першим ввів давньогрецький філософ, засновник школи софізмів Протагор із Обдери (близько 480-410 р. до н.е.)
Софізм «Будь-яке число дорівнює його половині».
Беремо два рівних числа а і в, а = в.
Обидві частини цієї рівності множимо на а і потім віднімаємо від них по в2. Дістаємо: а2-в2=ав-в2,
або (а-в)(а+в)=в(а-в).
Звідси а+в=в,
або а+а=а.
У нас в=а. Отже, 2а=а, або .
Яку помилку допущено в цих міркуваннях?
Софізм «5=7».
Нехай число а в півтора рази більше від числа в, тобто
.
Помножимо обидві частини рівності на 4, матимемо:
4а=6в,
але 4а=14а-10а і 6в= 21в-15в.
Тоді 14а-10а=21в-15в,
але 15в-10а=21в-14а;
5(3в-2а)=7(3в-2а).
Поділивши обидві частини на 3в-2а,дістанемо 5=7.
Де помилка?
Знайти помилку в міркуваннях.
Розв'язування вправ.
«доведемо, що 5=6. розглянемо для цього числову тотожність: 35+10-45=42+12-54.
Винесемо спільні множники в обох частинах рівності за дужки. Отримаємо:
5(7+2-9)=6(7+2-9). Розділимо обидві частини рівності на спільний множник, який записано у дужках. Отримуємо «5=6».
(Ділити на 0 не можна).
Використана література