Заняття (80 хвилин) Поезія " Срібного століття"

Про матеріал

Розробка заняття для викладачів зарубіжної літератури (ЗВО коледжі, технікуми). Можливе для використання і у школі для проведення заходу. (Автор Кикоть Олена Вікторівна, викладач Смілянського коледжу харчових технологій)

Зміст архіву
Перегляд файлу

Предмет: Зарубіжна література

 

Тема:  «Яскраве сузір’я поетів «срібної доби».  Уж сколько их упало в эту бездну…»

 

Мета: Узагальнити та розширити  знання студентів про «срібну добу» та її представників, систематизувати знання про провідні модерністські та авангардистські  течії,   розвивати навички виділення головних рис, особливостей різних літературних напрямів у творчості письменників; аналізу поетичних творів, висловлення своїх думок і вражень; виховувати любов до поезії, естетичні смаки.

Обладнання: опорно-логічні схеми, видання творів, ілюстративні матеріали до характеристики доби, біографії митців, презентація, підбір відеоматеріалів;  1https://www.youtube.com/watch?v=yI29vDiM_bk. (уж сколько их упало в эту бездну);  

 2 https://www.youtube.com/watch?v=-H62DldAOB0(духовний стан суспільства);

  3.  https://www.youtube.com/watch?v=W0HX4QsurIA «Все это век серебяный»;

 4.  https://www.youtube.com/watch?v=lTvYzoH6Oxg  (Классические розы на слова І. Северяніна);    

5. https://www.youtube.com/watch?v=ogNjwwLy9EU (поезія  з  55 секунди).                  

6. https://www.youtube.com/watch?v=9zqGFUfMmJQ (романс на слова М. Гумільова);

  7. https://www.youtube.com/watch?v=cOYqFAKdJL0 (А. Пугачева);

  8. https://www.youtube.com/watch?v=iMxgyCtkY3M (додатково).

Тип заняття: узагальнююче заняття.

 СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:

8.20                                 І. Вступна частина:                                                   - 20 хвилин

1. Організаційна частина (привітання, оголошення теми та мети заняття, представлення епіграфу. 1)                                                                                                           - 10 хв.                                                                                     2. Актуалізація опорних знань  (фронтальне опитування 2)                          -  10 хвилин

 

8.40                  ІІ. Основна частина:                                                              -  50 хвилин

                      (під супровід музики П. Чайковського)

  1. «Вернісаж». (Огляд картин російських художників «срібної доби», визначних постатей мистецтва 3)                                                                                     -  5 хвилин
  2. Робота з опорно-логічною схемою провідних модерністських й авангардистських напрямів і течій «срібної доби» російської поезії, їх представників та поетів поза літературними угрупованнями                                                                     -  10 хвилин
  3. Трагічна доля митців та улюблена поезія (4, 5)                                       -  25 хвилин

4.   Актуальність поезії у сьогоденні. (6)                                                           – 4 хв.                                                                                           5.   Тест.                                                                                                                -  6 хвилин

9.30                    ІІІ. Заключна частина:                                                          - 10 хвилин

  1. Пояснення домашнього завдання.                                                           – 2 хвилини
  2. Підведення підсумків заняття ( 7)                                                 – 3 хвилини                                                                                                                                                                   
  3. Пояснення оцінок, завершення заняття                                                   – 5 хвилин.

 ХІД ЗАНЯТТЯ:

8.20   І.

1. Доброго ранку шановні студенти, гості. Сьогодні 12 лютого народився англійський письменник, реаліст МЕРЕДИТ, Джордж (1828 - 1909). Його найвідомішим твором вважають роман «Егоїст»,  де головний герой Вілобі Патттерн  визнає тільки світ бальних залів і салонів, ненавидить звичайних людей, які важко працюють, їх  життя йому не до вподоби. Тому бажаю вам, дорогі студенти не бути схожими на цього героя, гарно вчитися, бо це саме ваша праця на сьогодні, найважливіша справа, яка дасть плоди вже дуже скоро.

Слайд 1Тема сьогоднішнього заняття «Яскраве сузір’я поетів «срібної доби».  Уж сколько их упало в эту бездну…».  Ми вже з вами розглядали цю тему, встигли навіть написати самостійну в електронних кабінетах. І сьогодні ми з вами узагальнюємо все, що ми вивчили та розширюємо свої знання з цієї теми. Бо не вистачило мабуть і всіх років навчання у коледжі, що б повністю  осягнути і вивчити таке явище як «срібна доба». Саме це і буде метою нашого з вами уроку. Сподіваюся, що ми зможемо гідно оцінити творчість митців та полюбити поезію великих поетів.

Чому саме «срібне»??? Про це сьогодні пишеться велика кількість наукових праць, дисертацій. Дати цієї доби знову ж таки з різних джерел різні. Ми зупиняємося на роках 1894 рік – вихід першої  збірки «Російські символісти» та 1929 рік – поява останнього літературного угрупування, яке наслідувало традицї срібної доби «Аборіути». Срібна доба це термін, який ввібрав в себе розмаїття течій та шкіл.  І щоб трошки наблизитися до найтаємничішої, наймістичнішої найінтимнішої сторінки російської поезїї, скажіть,

  1. Чому   саме така назва? Чому срібне століття, звідки срібне, які є здогадки???

Срібло, які викликає асоціації? Золото – сонце, срібло – місяць, ніч…. Що відбувається вночі???  Вурдлаки???, чим з ними звичайні люди ведуть боротьбу? З чого зазвичай роблять хрестики. Чим очищують воду? З чого виготовляють кулю проти вампірів? Отже  - срібло є символом чистоти.  Що ж виходить: вурдалаки вночі і срібний хрест, дві протилежні категорії….,  як боротьба добра  і зла, чорного і білого, святості і пороку. Що ж тут спільного??? (орел і решка)  - дві сторони однієї медалі. Сама людина більше не ідеалізується. В людині є і Бог і Демон дві сторони людської природи. Дві сторони, які і складають саме  життя. І святість потребує певного жертвоприношення і порок. Я говорю про порок не брехня, корупція, крадіжка, а дійсно справжнє зло. Маньяк – манія…, стан впродовж довгого проміжку часу.  Манія належить і святим і грішним, потребує самого життя. Срібне століття є саморозтрата, самознищення в процесі творчості…, в самому житті. Прошу вашої уваги на епіграф нашого заняття.

***

1 https://www.youtube.com/watch?v=yI29vDiM_bk. (Уж сколько их упало в эту бездну). 

8.30  Слайд 2  2. Це дійсно нове в літературі явище, тому його і називають новим мистецтвом.       

1. І що ж це за літературно - мистецький напрям?

Слайд 3 2.  Що ж таке модернізм?

3. Які риси ввібрав у себе цей напрям?

4. З яких періодів складається модернізм?

5. Назвіть течії раннього модернізму?

6. Течії зрілого?

7. А течії авангардизму які знаєте?

8. А що можна сказати про пізній?

9. До речі. В який період ми з вами живемо?

10. Явище «срібне століття» притаманне якій країні?

11.А взагалі,  щоб визначити тематику творів цієї доби, проблеми, які піднімаються давайте пригадаємо чим же вирізняється 19 століття від 20?

Прошу увагу на екран. Духовний стан суспільства.

 2. https://www.youtube.com/watch?v=-H62DldAOB0

12. Які вчення, філософії моли вплив на літературу цього періоду?

Дякую.

8.40   ІІ.

                                         (під супровід музики П. Чайковського)

1. Слайд 4 1. Срібне століття – поняття притаманне різним видам мистецтва, не тільки літератури.

Музика, представлена плеядою потужних композиторів того часу П. Чайковський, С. Рахманінов, Скрябін, Стравінський.

Слайд 5  - 10   Живопис представлений Віктором Васнецовим, Валентином Серовим, Михайлом Врубелем, Малевичем, Кандинським.

Слайд 11 -12  Театральне мистецтво неможливо уявити без Станіславського і Немировича – Данченко, Мейєрхольда.

Слайд 13 - 15 Його б сьогодні назвали б кращим шоуменом світу – Сергій Дягілєв, відкрив світові найяскравіших зірок світового балету. – Ніжинського, Павлову

Слайд 16 Відкриваються і нові музеї.

 3.  https://www.youtube.com/watch?v=W0HX4QsurIA «Все это век серебяный»

8.45   2. Слайд 17 (аналіз)

Слайд 18  2. Срібне століття не має чітких часових меж.

Слайд 19 - 20  Найвідоміші течії «срібної доби» та їх особливості

13.  А назвіть представників цієї срібної доби.

14. Які течії найяскравіше віднайшли себе у срібній  добі?

15. Якщо золото – сонце російської поезії є Пушків, то сріблом – місяцем є ??? Блок.

8.55   4.       ПРЕДСТАВНИКИ: https://www.youtube.com/watch?v=lTvYzoH6Oxg  (Классические розы на слова І. Северяніна).                       

*** (запалюю свічки)

Слайд 21 - 22   Трагічна доля митців викликана,  безперечно, режимом, владою того часу.  Уявіть, ще вчора вони мали все. Рідних, будинок, бібліотеку, улюблену справу і друзів, прекрасну родину, смачний стіл, музичні інструменти і мрії. І в один час все це зруйновано… Немає тієї Росії, нема родини, друзів, будинка, улюбленої справи…

   Щоб передати увесь жах того часу і режиму, який тоді панував хочу прочитати поезію про умови, в яких живе високоосвічена молода жінка, яка почала писати поезію з 6 років, писала німецькою і французькою мовами, прекрасно грала на піаніно і до революції мала зовсім інше щасливе життя, а тепер...

 

Чердачный дворец мой, дворцовый чердак!
Взойдите. Гора рукописных бумаг…
Так. — Руку! — Держите направо, —
Здесь лужа от крыши дырявой.

Теперь полюбуйтесь, воссев на сундук,
Какую мне Фландрию вывел паук.
Не слушайте толков досужих,
Что женщина — может без кружев!

Ну-с, перечень наших чердачных чудес:
Здесь нас посещают и ангел, и бес,
И тот, кто обоих превыше.
Недолго ведь с неба — на крышу!

Вам дети мои — два чердачных царька,
С веселою музой моею, — пока
Вам призрачный ужин согрею, —
Покажут мою эмпирею.

— А что с Вами будет, как выйдут дрова?
— Дрова? Но на то у поэта — слова
Всегда — огневые — в запасе!
Нам нынешний год не опасен…

От века поэтовы корки черствы,
И дела нам нету до красной Москвы!
Глядите: от края — до края —
Вот наша Москва — голубая!

А если уж слишком поэта доймет
Московский, чумной, девятнадцатый год, —

Что ж, — мы проживем и без хлеба!
Недолго ведь с крыши — на небо.

Дякую.

 Прошу, що нам відомо про долю Олександра Олександровича Блока?

Слайд 23 -24    Анни Ахматової ,  Слайд 25    Миколи Гумільова,   Слайд 26 -27    Володимира Маяковського,  Слайд 28   Бориса Пастернака,  Слайд 29   Сергія Єсеніна,  Слайд 30 Марини Цвєтаєвої ?

4. А знайшли ви в їх творчості ту поезію, яка вам сподобалася найбільше? Хто бажає прочитати.  5.  https://www.youtube.com/watch?v=ogNjwwLy9EU (якщо студенти не підготували 55 секунда).

9.20  5. Слайд 31 Актуальність поезії у сьогоденні незаперечна. Поезія і сьогодні має відгики, її покладають на музику і навіть рок музиканти співають пісні на слова великих майстрів «срібної доби».  До вашої уваги романс на слова М. Гумільова. Виконує Микола Носков. Один із учасників дуже популярної рок гурту «Парк Горького», який посідав перші місця у американському хіт – параді МТV.                                                                                                       6 https://www.youtube.com/watch?v=9zqGFUfMmJQ (романс на слова М. Гумільова).       

9.25  Слайд 32 Ну і що б я зовсім вже була впевнена, що мої студенти запамятали основне, прошу разом пройти коротенький тест.  Виберіть правильні відповіді:

1. ХХ століття обумовлене:

А) науково-технічним розвитком, який більше шкодить ніж дає користі;
Б) добою пролетарських революцій;
В) локальними війнами;

2. Позначте основні течії поезії «срібної доби»:
А) символізм, сюрреалізм, футуризм;
Б) акмеїзм, імпресіонізм, футуризм;
В) символізм, акмеїзм; футуризм.

3.У творчості А.Ахматової виявились естетичні засади:
А) акмеїзму;
Б) символізму;
В) футуризму.

4.У якій поезії А.Ахматова розповідає про часи сталінських репресій:
А) «Поема без героя»;
Б) поема «Реквієм»;
В) «Сіроокий король»

5.Який із віршів належить перу  О.Блока:
А) «Посвята»
Б) «Про доблесті, про подвиги, про славу…»
В) «Послухайте!»

6. До якої течії належать більшість поезій О. Блока:
А) символізм;
Б) акмеїзм;
В)футуризм.

7. Хто був фундатором акмеїзму?:
А) О. Блок;
Б) В. Маяковський;
В) М. Гумільов.

8.Позначте ім’я поета, який був кубофутуристом
А) О. Блок;
Б) В. Маяковський;
В) Б. Пастернак;
9.Позначте, хто з російських поетів був представлений до нагороди Нобелівською премією, проте під тиском змушений був відмовитися від неї:
А) Анна Ахматова;
Б) Борис Пастернак;
В) Олександр Блок;
10.Установіть відповідність відповідність між письменником та його твором:
А) О.Блок                                             1 «Реквієм»
Б) А.Ахматова                                     2 «Послухайте!»
В) В. Маяковський                              3 «Зимова ніч»
Г) Б. Пастернак                                   4 «Про доблесті, про подвиги…»
Ґ ) М. Цвєтаєва                                    5 «Мені подобається…»

ІІІ.

9.30  1. Прошу записати домашнє завдання. Написати твір на одну із запропонованих тем:

-Чи хочу я жити в російському «срібному столітті» і чому?

-Мій улюблений персонаж з зазначеної доби.

-Чому російське срібне століття так повязано зі смертю.

Слайд 33

9.32  2. Підведення підсумків заняття. 

7. https://www.youtube.com/watch?v=cOYqFAKdJL0 (А. Пугачева)

9.34  3. Наші оцінки. Прошу. Дякую за роботу, до зустрічі.

(додатково https://www.youtube.com/watch?v=iMxgyCtkY3M)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

СМІЛЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ХРЧОВИХ ТЕХНООГІЙ

НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Заст. директора з НМР

_____________Л.С. Ляшенко

 

 

 

 

 

ВІДКИТЕ ЗАНЯТТЯ

із зарубіжної літератури

Тема:  «Яскраве сузір’я поетів «срібної доби».

Уж сколько их упало в эту бездну…»

 

 

Група: ВХК17

Викладач: Кикоть О.В.

 

 

«РОЗГЛЯНУТО»                                                                            «СХВАЛЕНО»

на засіданні комісії                                                           на засіданні методичної ради

філологічно – гуманітарного циклу                               Реєстраційний номер №                   

Протокол №                                                                      Протокол №  

«_____»____________                                                        «_____»____________

_____________Бардадим А.Ю.                                        _____________Ніколаєнко О.О.

 

 

Сміла, 2017

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: « Яскраве сузір’я поетів «срібної доби».  Уж сколько их упало в эту бездну…» Мета: узагальнити та розширити знання про «срібну добу» та її представників; систематизувати знання про провідні модерністські та авангардистські течії; розвивати навички виділення головних рис, особливостей різних літературних напрямів; висловлювати свої думки і враження; виховувати любов до поезії, естетичні смаки. Уж сколько их упало в эту бездну, Разверзтую вдали! Настанет день, когда и я исчезну С поверхности земли… 

Номер слайду 2

Модернізм (фр. modernisme) Загальна назва літературних напрямів та шкіл XX ст., яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість. Модерністські напрями виникли як заперечення натуралістичної практики в художній царині, обґрунтованої філософією позитивізму.

Номер слайду 3

Визначальні риси  модернізму:         - новизна та антитрадиціоналізм;  - у творах затверджується перевага форми над змістом;  - індивідуалізм, зосередження на «Я» автора, героя, читача; - психологізм, пильна увага до позасвідомих сфер психіки, до внутрішньої боротьби роздвоєного людського «Я»; - широко використовуються такі художні прийоми, як «потік свідомості» та монтаж, що прийшов у літературу з кіномистецтва; - використання символу як засобу пізнання і відтворення світу; - ліризм (навіть у прозі, драматургії, публіцистиці); естетизм. 

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

М.Врубель

Номер слайду 9

В.Кандинський

Номер слайду 10

М.Ларіонов

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Всеволод Мейєрхольд За один сезон Мейерхольд випустив 13 спектаклів. Режисер продемонстрував принципи символіського спектаклю: неглибока сцена, декорація у вигляді живописного панно, уповільнені рухи акторів, скульптурна виразність жестів и поз, холодна неемоційна інтонація. .

Номер слайду 13

Сергій Дягілєв

Номер слайду 14

«Божий клоун» Вацлав Ніжинський ще за життя став легендою і протягом багатьох років вважався кращим танцюристом світу ХХ століття.

Номер слайду 15

Анна Павлова

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Напрям, течія Символізм Акмеїзм Футуризм Особливості • Підвищена увага до музики слова; • звернення до містичної філософії; • невиразне, невизначене розуміння світу через тонкі натяки й напівтони • Джерела у французькому класицизмі; • витончена, але свіжа й проста поетична мова; • точний образ; • деталізування • Заперечення спадщини минулого; • незрозуміла мова,  словотворчість; • соціальний протест; • епатаж, урбанізаційна лірика Представники Старше покоління В. Брюсов, Ф. Сологуб, Д. Мережковський, З. Гіппіус, К. Бальмонт Молодше покоління О. Блок, А. Бєлий, А. Бальмонт А. Ахматова, О. Мандельштам, М. Гумільов, М. Кузьмін та ін. В. Маяковський, В. Хлєбніков, Б. Пастернак, І. Северянін, В. Каменський та ін.

Номер слайду 21

Символізм Одна зі стильових течій модернізму, що виникла у Франції в 70-х pp. XIX ст., а в українській літературі поширилася на початку XX ст. Основною рисою символізму є те, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ.  Теоретиком символізму вважається Ш. Бодлер. Він висунув теорію «системи відповідностей», за якою всі предмети і явища, всі чуття і почуття невидимо зв'язані в одну невиразну, містичну цілість. Завдання митця — побачити ці зв'язки, розплутати їх, показати таємничу залежність усього на світі. Ш.Бодлер П.Верлен А. Рембо М. Метерлінк О. Блок

Номер слайду 22

Номер слайду 23

АКМЕЇЗМ Акмеїзм (від грец. ακμή - вершина, найвищий ступінь чого-небудь, міць) — модерністська течія в російській поезії 1910-х років, що об'єднала Миколу Гумільова, Анну Ахматову, Осипа Мандельштама, Сергія Городецького та інших митців. Досить часто акмеїсти іменують свій напрям «адамізмом» (від першої людини, прабатька Адама). М. Гумільов визначав адамізм як «мужньо твердий і ясний погляд на життя». До течії застосовувався також термін М. Кузьміна «кларизм» (від лат. clams — ясний), яким поет називає «прекрасну ясність» як одну з основних засад нової поезії.   Микола Гумільов Анна Ахматова Осип Мандельштам Сергій Городецький

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Футуризм Мистецтвом майбутнього проголосив себе на світанку XX ст. футуризм (від лат. - майбутнє). Батьківщиною футуризму була Італія, його «хрещеним батьком» - італійський поет Філіппо Томмазо Марінетті. Футуризм вважає за необхідне повне знищення синтаксису та пунктуації, скасування прикметників і прислівників, вживання дієслова лише в неозначеній формі... Італійські авангардисти - за образну насиченість твору: "Тільки дуже образна мова здатна охопити всю багатоманітність життя та його напружений ритм". Рух життя слід відтворювати "ланцюгом асоціацій". Філіппо Т. Марінетті В.Маяковський Борис Пастернак Фортунатто Деперо

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Борис Пастернак

Номер слайду 29

Сергій Єсенін

Номер слайду 30

Які думки у вас виникають, порівнюючі ці 2 фотографіїї? Що можна сказати про її життєвий шлях ? Марина Цвєтаєва

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Виберіть правильну відповідь 1. ХХ століття обумовлене: А) науково-технічним розвитком, який більше шкодить ніж дає користі; Б) добою пролетарських революцій ; В) локальними війнами; 2. Позначте основні течії поезії «срібної доби»: А) символізм, сюрреалізм, футуризм; Б) акмеїзм, імпресіонізм, футуризм; В) символізм, акмеїзм; футуризм. 3.У творчості А.Ахматової виявились естетичні засади: А) акмеїзму; Б) символізму; В) футуризму. 4.У якій поезії А.Ахматова розповідає про часи сталінських репресій: А) «Поема без героя»; Б) поема «Реквієм»; В) «Сіроокий король» 5.Який із віршів належить перу О.Блока: А) «Посвята» Б) «Про доблесті, про подвиги, про славу…» В) «Послухайте!» 6. До якої течії належать більшість поезій О. Блока: А) символізм; Б) акмеїзм; В)футуризм. 7. Хто був фундатором акмеїзму?: А) О. Блок; Б) В. Маяковський; В) М. Гумільов. 8.Позначте ім’я поета, який був кубофутуристом А) О. Блок; Б) В. Маяковський; В) Б. Пастернак; 9.Позначте, хто з російських поетів був представлений до нагороди Нобелівською премією, проте під тиском змушений був відмовитися від неї: А) Анна Ахматова; Б) Борис Пастернак; В) Олександр Блок; 10.Установіть відповідність відповідність між письменником та його твором: А) О.Блок 1 «Реквієм» Б) А.Ахматова 2 «Послухайте» В) В. Маяковський 3 «Зимова ніч» Г) Б. Пастернак 4 «Про доблесті, про подвиги…» Ґ ) М. Цвєтаєва 5 «Мені подобається…» Домашнє завдання: - Чи хочу я жити в російському «срібному столітті», чому? - Мій улюблений поет « срібної доби». -Чому російське « срібне століття» так пов’язано зі смертю.

Номер слайду 33

ДОЛЯ МИТЦІВ: Олександр Блок загинув у  голодному  Петрограді ;  Анна Ахматова  пройшла  найтяжчі  випробування: -  розстріл  чоловіка  Миколи Гумільова, - арешти  і  ув΄язнення   сина  Лева; Й. Мандельштам  загинув  у  вирі  сталінських  репресій;           Володимир Маяковський покінчили  життя Марина Цвєтаєва                   самогубством Мережковський, Бальмонт, Гіппіус змушені були емігрувати                         Микола Клюєв Сергій Єсенін убиті за вимогою влади

zip
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
2530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку