Розробка заняття для викладачів зарубіжної літератури (ЗВО коледжі, технікуми). Можливе для використання і у школі для проведення заходу. (Автор Кикоть Олена Вікторівна, викладач Смілянського коледжу харчових технологій)
Мета: Узагальнити та розширити знання студентів про «срібну добу» та її представників, систематизувати знання про провідні модерністські та авангардистські течії, розвивати навички виділення головних рис, особливостей різних літературних напрямів у творчості письменників; аналізу поетичних творів, висловлення своїх думок і вражень; виховувати любов до поезії, естетичні смаки.
Обладнання: опорно-логічні схеми, видання творів, ілюстративні матеріали до характеристики доби, біографії митців, презентація, підбір відеоматеріалів; 1https://www.youtube.com/watch?v=yI29vDiM_bk. (уж сколько их упало в эту бездну);
2 https://www.youtube.com/watch?v=-H62DldAOB0(духовний стан суспільства);
3. https://www.youtube.com/watch?v=W0HX4QsurIA «Все это век серебяный»;
4. https://www.youtube.com/watch?v=lTvYzoH6Oxg (Классические розы на слова І. Северяніна);
5. https://www.youtube.com/watch?v=ogNjwwLy9EU (поезія з 55 секунди).
6. https://www.youtube.com/watch?v=9zqGFUfMmJQ (романс на слова М. Гумільова);
7. https://www.youtube.com/watch?v=cOYqFAKdJL0 (А. Пугачева);
8. https://www.youtube.com/watch?v=iMxgyCtkY3M (додатково).
Тип заняття: узагальнююче заняття.
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:
8.20 І. Вступна частина: - 20 хвилин
1. Організаційна частина (привітання, оголошення теми та мети заняття, представлення епіграфу. 1) - 10 хв. 2. Актуалізація опорних знань (фронтальне опитування 2) - 10 хвилин
8.40 ІІ. Основна частина: - 50 хвилин
(під супровід музики П. Чайковського)
4. Актуальність поезії у сьогоденні. (6) – 4 хв. 5. Тест. - 6 хвилин
9.30 ІІІ. Заключна частина: - 10 хвилин
ХІД ЗАНЯТТЯ:
8.20 І.
1. Доброго ранку шановні студенти, гості. Сьогодні 12 лютого народився англійський письменник, реаліст МЕРЕДИТ, Джордж (1828 - 1909). Його найвідомішим твором вважають роман «Егоїст», де головний герой Вілобі Патттерн визнає тільки світ бальних залів і салонів, ненавидить звичайних людей, які важко працюють, їх життя йому не до вподоби. Тому бажаю вам, дорогі студенти не бути схожими на цього героя, гарно вчитися, бо це саме ваша праця на сьогодні, найважливіша справа, яка дасть плоди вже дуже скоро.
Слайд 1Тема сьогоднішнього заняття «Яскраве сузір’я поетів «срібної доби». Уж сколько их упало в эту бездну…». Ми вже з вами розглядали цю тему, встигли навіть написати самостійну в електронних кабінетах. І сьогодні ми з вами узагальнюємо все, що ми вивчили та розширюємо свої знання з цієї теми. Бо не вистачило мабуть і всіх років навчання у коледжі, що б повністю осягнути і вивчити таке явище як «срібна доба». Саме це і буде метою нашого з вами уроку. Сподіваюся, що ми зможемо гідно оцінити творчість митців та полюбити поезію великих поетів.
Чому саме «срібне»??? Про це сьогодні пишеться велика кількість наукових праць, дисертацій. Дати цієї доби знову ж таки з різних джерел різні. Ми зупиняємося на роках 1894 рік – вихід першої збірки «Російські символісти» та 1929 рік – поява останнього літературного угрупування, яке наслідувало традицї срібної доби «Аборіути». Срібна доба це термін, який ввібрав в себе розмаїття течій та шкіл. І щоб трошки наблизитися до найтаємничішої, наймістичнішої найінтимнішої сторінки російської поезїї, скажіть,
Срібло, які викликає асоціації? Золото – сонце, срібло – місяць, ніч…. Що відбувається вночі??? Вурдлаки???, чим з ними звичайні люди ведуть боротьбу? З чого зазвичай роблять хрестики. Чим очищують воду? З чого виготовляють кулю проти вампірів? Отже - срібло є символом чистоти. Що ж виходить: вурдалаки вночі і срібний хрест, дві протилежні категорії…., як боротьба добра і зла, чорного і білого, святості і пороку. Що ж тут спільного??? (орел і решка) - дві сторони однієї медалі. Сама людина більше не ідеалізується. В людині є і Бог і Демон дві сторони людської природи. Дві сторони, які і складають саме життя. І святість потребує певного жертвоприношення і порок. Я говорю про порок не брехня, корупція, крадіжка, а дійсно справжнє зло. Маньяк – манія…, стан впродовж довгого проміжку часу. Манія належить і святим і грішним, потребує самого життя. Срібне століття є саморозтрата, самознищення в процесі творчості…, в самому житті. Прошу вашої уваги на епіграф нашого заняття.
***
1 https://www.youtube.com/watch?v=yI29vDiM_bk. (Уж сколько их упало в эту бездну).
8.30 Слайд 2 2. Це дійсно нове в літературі явище, тому його і називають новим мистецтвом.
1. І що ж це за літературно - мистецький напрям?
Слайд 3 2. Що ж таке модернізм?
3. Які риси ввібрав у себе цей напрям?
4. З яких періодів складається модернізм?
5. Назвіть течії раннього модернізму?
6. Течії зрілого?
7. А течії авангардизму які знаєте?
8. А що можна сказати про пізній?
9. До речі. В який період ми з вами живемо?
10. Явище «срібне століття» притаманне якій країні?
11.А взагалі, щоб визначити тематику творів цієї доби, проблеми, які піднімаються давайте пригадаємо чим же вирізняється 19 століття від 20?
Прошу увагу на екран. Духовний стан суспільства.
2. https://www.youtube.com/watch?v=-H62DldAOB0
12. Які вчення, філософії моли вплив на літературу цього періоду?
Дякую.
8.40 ІІ.
(під супровід музики П. Чайковського)
1. Слайд 4 1. Срібне століття – поняття притаманне різним видам мистецтва, не тільки літератури.
Музика, представлена плеядою потужних композиторів того часу П. Чайковський, С. Рахманінов, Скрябін, Стравінський.
Слайд 5 - 10 Живопис представлений Віктором Васнецовим, Валентином Серовим, Михайлом Врубелем, Малевичем, Кандинським.
Слайд 11 -12 Театральне мистецтво неможливо уявити без Станіславського і Немировича – Данченко, Мейєрхольда.
Слайд 13 - 15 Його б сьогодні назвали б кращим шоуменом світу – Сергій Дягілєв, відкрив світові найяскравіших зірок світового балету. – Ніжинського, Павлову
Слайд 16 Відкриваються і нові музеї.
3. https://www.youtube.com/watch?v=W0HX4QsurIA «Все это век серебяный»
8.45 2. Слайд 17 (аналіз)
Слайд 18 2. Срібне століття не має чітких часових меж.
Слайд 19 - 20 Найвідоміші течії «срібної доби» та їх особливості
13. А назвіть представників цієї срібної доби.
14. Які течії найяскравіше віднайшли себе у срібній добі?
15. Якщо золото – сонце російської поезії є Пушків, то сріблом – місяцем є ??? Блок.
8.55 4. ПРЕДСТАВНИКИ: https://www.youtube.com/watch?v=lTvYzoH6Oxg (Классические розы на слова І. Северяніна).
*** (запалюю свічки)
Слайд 21 - 22 Трагічна доля митців викликана, безперечно, режимом, владою того часу. Уявіть, ще вчора вони мали все. Рідних, будинок, бібліотеку, улюблену справу і друзів, прекрасну родину, смачний стіл, музичні інструменти і мрії. І в один час все це зруйновано… Немає тієї Росії, нема родини, друзів, будинка, улюбленої справи…
Щоб передати увесь жах того часу і режиму, який тоді панував хочу прочитати поезію про умови, в яких живе високоосвічена молода жінка, яка почала писати поезію з 6 років, писала німецькою і французькою мовами, прекрасно грала на піаніно і до революції мала зовсім інше щасливе життя, а тепер...
Чердачный дворец мой, дворцовый чердак!
Взойдите. Гора рукописных бумаг…
Так. — Руку! — Держите направо, —
Здесь лужа от крыши дырявой.
Теперь полюбуйтесь, воссев на сундук,
Какую мне Фландрию вывел паук.
Не слушайте толков досужих,
Что женщина — может без кружев!
Ну-с, перечень наших чердачных чудес:
Здесь нас посещают и ангел, и бес,
И тот, кто обоих превыше.
Недолго ведь с неба — на крышу!
Вам дети мои — два чердачных царька,
С веселою музой моею, — пока
Вам призрачный ужин согрею, —
Покажут мою эмпирею.
— А что с Вами будет, как выйдут дрова?
— Дрова? Но на то у поэта — слова
Всегда — огневые — в запасе!
Нам нынешний год не опасен…
От века поэтовы корки черствы,
И дела нам нету до красной Москвы!
Глядите: от края — до края —
Вот наша Москва — голубая!
А если уж слишком поэта доймет
Московский, чумной, девятнадцатый год, —
Что ж, — мы проживем и без хлеба!
Недолго ведь с крыши — на небо.
Дякую.
Прошу, що нам відомо про долю Олександра Олександровича Блока?
Слайд 23 -24 Анни Ахматової , Слайд 25 Миколи Гумільова, Слайд 26 -27 Володимира Маяковського, Слайд 28 Бориса Пастернака, Слайд 29 Сергія Єсеніна, Слайд 30 Марини Цвєтаєвої ?
4. А знайшли ви в їх творчості ту поезію, яка вам сподобалася найбільше? Хто бажає прочитати. 5. https://www.youtube.com/watch?v=ogNjwwLy9EU (якщо студенти не підготували 55 секунда).
9.20 5. Слайд 31 Актуальність поезії у сьогоденні незаперечна. Поезія і сьогодні має відгики, її покладають на музику і навіть рок музиканти співають пісні на слова великих майстрів «срібної доби». До вашої уваги романс на слова М. Гумільова. Виконує Микола Носков. Один із учасників дуже популярної рок гурту «Парк Горького», який посідав перші місця у американському хіт – параді МТV. 6 https://www.youtube.com/watch?v=9zqGFUfMmJQ (романс на слова М. Гумільова).
9.25 Слайд 32 Ну і що б я зовсім вже була впевнена, що мої студенти запам’ятали основне, прошу разом пройти коротенький тест. Виберіть правильні відповіді:
1. ХХ століття обумовлене:
А) науково-технічним розвитком, який більше шкодить ніж дає користі;
Б) добою пролетарських революцій;
В) локальними війнами;
2. Позначте основні течії поезії «срібної доби»:
А) символізм, сюрреалізм, футуризм;
Б) акмеїзм, імпресіонізм, футуризм;
В) символізм, акмеїзм; футуризм.
3.У творчості А.Ахматової виявились естетичні засади:
А) акмеїзму;
Б) символізму;
В) футуризму.
4.У якій поезії А.Ахматова розповідає про часи сталінських репресій:
А) «Поема без героя»;
Б) поема «Реквієм»;
В) «Сіроокий король»
5.Який із віршів належить перу О.Блока:
А) «Посвята»
Б) «Про доблесті, про подвиги, про славу…»
В) «Послухайте!»
6. До якої течії належать більшість поезій О. Блока:
А) символізм;
Б) акмеїзм;
В)футуризм.
7. Хто був фундатором акмеїзму?:
А) О. Блок;
Б) В. Маяковський;
В) М. Гумільов.
8.Позначте ім’я поета, який був кубофутуристом
А) О. Блок;
Б) В. Маяковський;
В) Б. Пастернак;
9.Позначте, хто з російських поетів був представлений до нагороди Нобелівською премією, проте під тиском змушений був відмовитися від неї:
А) Анна Ахматова;
Б) Борис Пастернак;
В) Олександр Блок;
10.Установіть відповідність відповідність між письменником та його твором:
А) О.Блок 1 «Реквієм»
Б) А.Ахматова 2 «Послухайте!»
В) В. Маяковський 3 «Зимова ніч»
Г) Б. Пастернак 4 «Про доблесті, про подвиги…»
Ґ ) М. Цвєтаєва 5 «Мені подобається…»
ІІІ.
9.30 1. Прошу записати домашнє завдання. Написати твір на одну із запропонованих тем:
-Чи хочу я жити в російському «срібному столітті» і чому?
-Мій улюблений персонаж з зазначеної доби.
-Чому російське срібне століття так пов’язано зі смертю.
Слайд 33
9.32 2. Підведення підсумків заняття.
7. https://www.youtube.com/watch?v=cOYqFAKdJL0 (А. Пугачева)
9.34 3. Наші оцінки. Прошу. Дякую за роботу, до зустрічі.
(додатково https://www.youtube.com/watch?v=iMxgyCtkY3M)
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
СМІЛЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ХРЧОВИХ ТЕХНООГІЙ
НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
«ЗАТВЕРДЖУЮ»
Заст. директора з НМР
_____________Л.С. Ляшенко
ВІДКИТЕ ЗАНЯТТЯ
із зарубіжної літератури
Група: ВХК17
Викладач: Кикоть О.В.
«РОЗГЛЯНУТО» «СХВАЛЕНО»
на засіданні комісії на засіданні методичної ради
філологічно – гуманітарного циклу Реєстраційний номер №
Протокол № Протокол №
«_____»____________ «_____»____________
_____________Бардадим А.Ю. _____________Ніколаєнко О.О.
Сміла, 2017