Заняття для п’ятикласників
Мета: створення умов для оптимізації особистісного розвитку та адаптації п’ятикласників, розвиток навичок спілкування та взаємодії у групі
Заняття 1
Мета: навчити учасників представляти себе, визначати особливості кожного, розвивати навички групової взаємодії.
Оснащення: кольорові стікери, ручки, фломастери, маркери, аркуші паперу формату А4, плакат «Наші очікування», плакат «Правила групи».
1.1 Привітання
Кожному з учасників пропонують назвати своє ім’я та якесь захоплення.
1.2 Вступ
Психолог повідомляє про початок, мету і зміст заняття.
1.3 Вправа «Наші очікування»
Учням пропонують на кольорових стікерах написати свої очікування від заняття, потім зачитати їх уголос. Усі очікування приклеюють на плакат «Наші очікування».
1.4 Вправа «Правила групи»
Психолог звертається до учасників з питанням: «Для чого існують в нашому житті різні правила?» Після відповідей учасників, він пропонує прийняти правила роботи групи під час занять, які записуються на плакаті «Правила групи».
1.5 Вправа «Я – особистість»
Кожному учню на аркуші паперу формату А4 пропонують написати своє ім’я та намалювати власний образ або символ. Потім психолог пропонує по черзі назвати себе і представити свій образ. Малюнки вивішуються всі разом на плакат чи стіну.
- Що ви відчували коли малювали свій образ?
- Які відчуття ви відчуваєте, коли дивитесь на всі малюнки разом.
1.6 Етюд «Посмішка по колу»
Всі беруться за руки і «передають» посмішку по колу: кожен повертається до свого сусіда праворуч чи ліворуч і, побажавши щось хороше та приємне, посміхається йому. При цьому можна образно «взяти посмішку» в долоні і обережно передавати її по колу, з рук у руки.
1.7 Підбиття підсумків
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, і відповісти на запитання:
- Чи справдилися ваші очікування?
- Що вас зацікавило на цьому занятті?
- Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?
1.8 Домашнє завдання
Дізнатись історію свого ім’я, чому так назвали дитину, хто назвав, на честь кого, що означає ім’я.
Заняття 2
Мета: формування позитивної самооцінки, позитивного ставлення до себе і прийняття себе, створення доброзичливої атмосфери.
Оснащення: плакат «Правила групи», хустка чи шарф, ручки, аркуші паперу, м’яч.
2.1 Привітання
Психолог вітається з усіма присутніми і пропонує кожному учню назвати своє ім’я та одну чи декілька позитивних рис характеру.
2.2 Вправа «Правила групи»
На дошку вивішують плакат «Правила групи», який було зроблено раніше, і пригадують правила.
2.3 Вступ
Психолог повідомляє, що сьогодні всі й далі розглядатимуть розпочату тему, нагадує мету, повідомляє план заняття.
2.4 Очікування учасників
Учням пропонують на кольорових стікерах написати свої очікування від заняття, потім зачитати їх уголос. Усі очікування приклеюють на плакат «Наші очікування».
2.5 Гра «Однокласник»
Кожному по черзі зав’язують очі і потрібно угадати однокласника.
2.6 Вправа «Мої здібності»
Психолог пропонує кожному з учасників на окремих аркушах паперу намалювати або написати свої здібності (якщо складно можна вміння та досягнення). Після цього учні озвучують малюнки. Наприкінці відбувається обговорення.
2.7 Гра «Побажання»
Учасники стають у коло і, кидаючи одне одному м’яча, закінчують фразу, що починається словами: «Я хочу тобі побажати...».
2.8 Підбиття підсумків
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
- Чи справдилися ваші очікування?
- Що було цікавим для вас на цьому занятті?
Заняття 3
Мета: сприяти емоційному зближенню та налагодженню дружніх стосунків у класі.
Оснащення: ручки, плакат «Правила групи», картки з назвами тварин, стікери, великі аркуші паперу, плакат «Правила дружного класу».
3.1 Привітання
Діти сидять у колі. По черзі кожному пропонують назвати своє ім’я, привітатися з учасником, який сидить ліворуч, і сказати йому комплімент.
3.2 Вправа «Правила групи»
Вивішують плакат «Правила групи» і повторюють їх.
3.3 Вступ
Психолог розказує мету і план роботи.
3.4 Очікування
Учням пропонують на кольорових стікерах написати свої очікування від заняття, потім зачитати їх уголос. Усі очікування приклеюють на плакат «Наші очікування».
3.5 Вправа «Знайди пару»
Тренер роздає картки з назвами тварин і просить прочитати ці назви подумки. Завдання кожного: знайти свою пару, але при цьому не можна говорити (можна користуватися лише характерними рухами цих тварин).
Коли пара об’єдналася, потрібно лишатися поруч і не перемовлятися, поки всі інші теж не знайдуть свою пару.
3.6 Вправа «Дружба – це…»
Кожна пара обговорює та записує на стікерах, що для них є поняття дружби. Наприкінці відбувається спільне обговорення.
3.7 Вправа «Дружний клас»
Психолог пропонує виконати спільну вправу: намалювати малюнок «Дружний клас» на великому аркуші паперу, який, за бажанням, можна розстелити на підлозі. Після цього діти обговорюють свій витвір.
3.8 Вправа «Правила дружного класу»
Психолог пропонує дітям скласти правила, що допоможуть усім налагодити у класі дружні стосунки, щоб між учнями панували мир і злагода. Правила можна оформити у вигляді плакату.
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, і відповісти на запитання:
Психолог повідомляє учням про закінчення занять, підбиває підсумки, дякує учням за те, що вони старанно відвідували уроки та працювали, пропонує висловити свої думки й почуття.
Джерела
1. Все про адаптацію/ Психолог. 2004.-№25-26 (121-122)
2. Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ/ уклад. Марінушкіна О.Є., Замазій Ю.О; - Харків., Вид. група «Основа». 2008 – 204 с
3. Марінушкіна О.Є Настільна книга шкільного психолога/ Марінушкіна О.Є.- Х.: Вид-во «Ранок», 2011
4. Методика освіти „рівний-рівному”: Навч.-метод. посіб./ Н.О.Лещук, Ж.В.Савич, Н.В.Заверико, Н.В.Зимівець, В.М.Оржеховська, О.І.Пилипенко, Л.І.Андрущак. – К.: Наш час, 2007. – 104 с.
5. Профілактика стресів перед іспитами та підготовка до них/ Методичні рекомендації. – Х: ХОМНІБО, 2006.
6. Ти мій друг і я твій друг – разом веселіше!/ Маргулян І. /
Психолог.-2007.-№ 35(275).- с. 15-16.
7. Я – моє здоров’я – моє життя / Навчально-методичний посібник/
Голоцван О. А., – Київ, Навч. Книга, 2004