(Заняття) "Барвінкова, веселкова, найдорожча рідна мова"

Про матеріал
Тематичне заняття з метою навчити дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Можна використати як підсумкова робота в тиждень української мови.
Перегляд файлу

Барвінкова, веселкова, найдорожча рідна мова

(тематична розвага для старших дошкільнят або молодших школярів)

Мета: навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Ролзвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традиції, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

 

Ведуча: Запрошую всіх вас на святкові мовні вечорниці.

Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово.

У барвінки зодягайся, моє щире слово!

Колосися жито в полі, піснею в оселі,

Щоб зростали наші діти мудрі та веселі!

Діти, сьогодні на вечорницях ми говоритимемо про рідну українську мову. Все, що живе на світі, вміє розмовляти: уміють говорити зайці й зайченята, по-своєму говорять і риби в морях, і пташки у садах, і комашки у травах.

Дитина:Ти знаєш? На землі все голос має:

               Гуркоче хвиля, камінь стукотить.

               Гуде жучок і пташечка співає,

               Десь вітер свище, в небі грім гримить.

 

Муркоче котик, а ось віл волає.

Цвірінькають веселі горобці.

Та думку звук такий не виражає,

Тому «немовні» звуться звуки ці.

 

А от людина мислить, розуміє.

І у людини мова є жива!

Вона творити мовні звуки вміє,

Це звуки, що складаються в слова.

Ведуча: Що є символом нашої держави і має два кольори? (Прапор)

Дитина:

 Прапор – це державний символ

Він є в кожної держави;

Це для всіх ознака сили,

Це для всіх ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм:

Синє небо, жовте жито;

Прапор цей оберігаєм,

Він – святиня, знають діти.

Ведуча: Назвіть державний символ, що символізує волю українського народу, знак, який зображують на прапорах, монетах, печатках, документах? (Герб)

Дитина:

Знак країни головний –

це тризубець золотий.

Він як сонце в небі синім,

В ньому слава, в ньому – сила,

В нім священне слово «ВОЛЯ»,

Що рятує від недолі.

Ведуча: Назвіть пісню символ нашої країни? (гімн)

Гімном України є пісня «Ще не вмерла Україна», слова гімну написав поет – П. Чубинський, а музику – композитор Михайло Вербицький.

Дитина:

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту – на віки –

Українську рідну мову

 в дар мені дали батьки.

Берегти її плекати

Буду всюди й повсякчас,

Бо ж єдина – так, як мати,

 - мова в кожного із нас.

Пісня про Українську мову

Ведуча:  З чого, діти, складається мова? (З речень) А речення з чого складаються? (зі слів) А слова з чого складаються? (Із звуків)  Діти, а які бувають звуки (голосні та приголосні)

Гра «Голосні і приголосні»

Гра «Віднови слово»

Ведуча: Слова спокійно жили в книжці,

В яку вдалось пролізти мишці.

Вона початки відкусила,

У себе в нірці схоронила.

…ілка, …вітка, …лень, …ошит, …вес,   і.т.д.

(виконують діти біля дошки)

Гра «Підбери слово»

Солодке, смачне, соковите… (яблуко)

Сірий, вухатий, зубатий…(вовк)

Довговухий, прудконогий, полохливий…(заєць)

Руда, пухнаста, хитра…(лисиця)

Холодне, біле, солодке…(морозиво)

Холодний, білий, пухнастий…(сніг)

Струнка, білокора…(берізка)

Невелике, овальне, розмальоване…

Гра  «Доповни порівняння»

Впертий як… (осел).

Повзе як …(черепаха).

Вчепився як …(кліщ).

Хитрий як…(лис).

Тріщить як…(сорока).

Надувся як …(сич).

Ганяють як…(зайця).

Голодний як …(вовк).

Неповороткий як…(ведмідь).

Міцний як…(дуб).

Тендітна як…(квіточка).

Вродлива як… (калина).

Гра-загадка «Яке слово сховалось?»

Ведуча: Діти, вам відомо, що зі звуків можна створити слова. Відгадайте слова, які сховалися у цих загадках.

 Діти відгадують слово, визначають голосний чи приголосний у ньому перший звук, твердий він чи м’який.

Дуже я потрібна всім:
І великим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
                                                      (Книга)

Вишивала мама

Квітами сорочки.

Квіти гарні, кольорові

Для доньки й синочка.

                                    (вишиванка)

На штани вони так схожі,

Хлопчики у них пригожі.

У стегнах вони заширокі

Та вузькі у литках,

Щоб усі рухи козаків

Були чіткі та спритні.  

                                   (шаровари)

 Ой, цвіте в Україні краснеє літо.

А дівчата чорноброві збирають в гаю квіти,

В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,

Щоб до танцю вбратись в оберіг –

                                                      ( вінок)

Дівчатка танцюють таночок з віночками

Ведуча: Ми щодня і щохвилини

Слово в’яжемо до слова.

Мов чудесні намистинки –

так виходить рідна мова.

А тому в наступний конкурс

Пропоную вам зіграти:

Щирі приказки й прислів’я

Треба швидко доказати.

Гра «Закінчи прислів’я»

  • Слово не горобець - …(вилетить, не спіймаєш).
  • Без мови не підійдеш…(і до корови).
  • Умієш говорити - …(умій і змовчати).
  • Слово до слова - …(зложиться мова).
  • Язик свербить сказати - …(та треба змовчати).
  • Слово чемне…(кожному приємне).
  • Зробив діло - …(гуляй сміло).
  • Хочеш їсти калачі - …(не сиди на печі).
  • Поспішиш –…(людей насмішиш).
  • Без верби і калини - …(нема України).
  • З ким поведешся - …(від того і наберешся).
  • Ввічливий та чемний…(завжди приємний).
  • Яке дерево, такі й віти,…(які батьки , такі й діти).
  • Козацькому роду - …(нема переводу).

 

Гра «Поясни значення фразеологізмів»

  • Робити з мухи слона. (Перебільшувати)
  • На сьомому небі. (Радіти)
  • Плутатися під ногами. (Заважати)
  • Намотати на вус. (Запам’ятати)
  • Накивати п’ятами. (Втекти)
  • Берегти як зіницю ока. (Пильнувати)
  • Їхати зайцем. (Не платити за проїзд)
  • Ні пари з вуст. (Мовчати)
  • Водити за ніс. (Обманювати)
  • Ловити ґав. (Бути неуважним)

Ведуча: Українська мова дуже мелодійна, багата, барвиста…..

Гра «Добери слово в риму»

Ведуча промовляє й показує відповідну предметну картинку, спонукаючи дітей відгадати прикметник, який характеризує мову:

  • Мова святкова (калина) – калинова.
  • Мова чудова (веселка) – веселкова.
  • Мова завзята (птах) – крилата.
  • Мова блискавична (космос) – космічна.
  • Мова казкова (квіти) – квіткова.
  • Мова барвиста (сонце з промінцями) – промениста.

Ведуча: Діти, які ще слова ви можете сказати про українську мову? Мова яка? В цьому вам підкаже пісня, яка так і називається «Українська мова». Отож слухаємо і запам’ятовуємо, а потім ви мені назвете ці слова-ознаки.

https://www.youtube.com/watch?v=PafCjcFJeh8    відео пісня «Українська мова»

Гра «Допиши віршика»

Ходить лісом їжачок, в нього шуба з ….(колючок)

Вночі їй завжди півник сниться. Вона не курка, а   … (лисиця)

У неділю на Хрещатик квочка вивела…(курчаток)

Великі очі й голова. Не Колобок це, а …(сова)

Ярослав на камінь сів, ловить в річці…(карасів)

Має Галя добру звичку класти книгу на…(поличку)

Меблі, двері й чобіток ремонтує…(молоток)

По дорозі жук повзе, на спині листок…(везе)

Ведуча:

А ще доречно у розмові

Слова чарівні Вам вживати,

Ми їх вивчали у садочку

І вам бажаєм пам’ятати!

Діти називають «чарівні слова»

Ведуча: Діти, пропоную вам до уваги інсценівку вірша Одарки Криштанович «Чи ти гірший за котика?»

Ведуча:

Павлика навчала Мати

Рідну мову шанувати:

Мама:

Глянь довкола, милий сину,

Всі звірята, всі рослини –

Всі вивчають рідну мову

Без принуки, без призову.

Песик гавкає6 «Гав! Гав!»

Мурчик нявкає: «Няв! Няв!»

Каже качка: «Кря! Кря! Кряк!»

І каченят навчає так.

Ведуча:

Кошеня на підвіконні

Каже Павлику спросоння:

Кошеня:

І я нявкаю тихенько

До ріднесенької неньки.

Ненька чує мою мову –

Молочко приносить знову.

О! я б із голоду пропав,

Якби гавкати почав!

З братиками я муркочу

По-котячому охоче.

Муркну і до тебе, друже,

Бо тебе я люблю дуже.

Павлик:

Добре, мамо!

Тепер я буду вчитись

Мови золотої у трави –веснянки,

У гори крутої…

Щоб людському щастю

Дбанок свій надбати,

Щоб раділа з мене Україна-мати.

Прийми-но, матусю,

Ти добреє слово –

Слово щирої подяки

За українську рідну мову!

Ведуча: Діти,  головна гостя наших вечорниць? (Мова)

Дитина:

Гей, яка чудова,

Свіжа і багата

Українська мова –

Мова мами й тата.

Дитина:

Мово, ж моя мово,

Мово, України,

Ти моя казкова

Пісня солов’їна.

Дитина:

Розвивайся, звеселяйся,

Моя рідна мово,

У барвінки зодягайся,

Моє щире слово.

Колосися житом в полі,

Піснею в оселі,

Щоб зростали наші діти

Мудрі та веселі.

Щоб на все життя з тобою

Ми запам’ятали,

Як з колиски дорогої

Мовоньку кохали.

Дитина:

Яка ж багата рідна мова!

Увесь чарівний світ у ній!

Вона барвиста і чудова

І кривдити її не смій!

Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить.

Усе розкриє і покаже,

Як правильно у світі жить.

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малахова Віолетта Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
14174
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку