Розвиток мовлення
Тема: У пошуках весни
Мета: вправляти дітей в умінні складати речення, виділяти перший і останній звук у слові, поділяти слова на склади, визначати кількість складів, диференціювати звуки, виконувати артикуляційні вправи; дати знання про народне свято Стрітення, звичаї, пов’язані з цим святом; розвивати діалогічне і монологічне мовлення, дрібну моторику, цікавість, уяву і фантазію; залучати до активної участі в бесіді, бажанні висловлювати свої думки, враження, збагачувати словниковий запас; коригувати мовлення дітей, пізнавальні процеси; виховувати інтерес до народних звичаїв та обрядів, почуття гордості за свій рід, свою націю, любов до природи та всього прекрасного, створювати гарний, веселий настрій, викликати позитивні емоції.
Обладнання: лист, карта-схема, люстерка, свічка, дидактичні ігри, снігова кулька, квіти трьох кольорів (червоний, зелений, синій), пазли казкових героїв, пташки-жайворонки на кожну дитину.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Вчитель:
Ви сьогодні рано встали
У садочок поспішали.
За руки візьміться.
Одне одному посміхніться!
Тепер на мене подивіться.
У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато
Давайте привітаємось
Підійдіть до гостей, покладіть їм свої долоні на їхні та посміхніться їм.
ІІ. Основна частина
Вчитель: А чи знаєте ви, що сьогодні за день? У цей день Зима з Весною зустрічаються і змагаються між собою. В цей день особливу увагу люди звертали на погоду. Якщо Зима переможе, то ще довго буде холодно, а якщо Весна візьме гору, то поверне на тепло. У давнину наші прабабусі відзначали це свято і називали його Стрітення.
Вчитель запитує у дітей чи хочеться їм, щоб зима скінчилася.
Вчитель: Діти, коли я вранці прийшла на роботу, біля дверей лежав ось цей лист. Я не стала його відкривати без вас, думаю, що вам це буде цікаво. Давайте прочитаємо разом. (відкриваємо лист)
«Шановні діти! Поспішаючи до вас, я заблукала у лісі. Тут ще багато снігу і дуже холодно. Допоможіть мені звільнитися з зимового полону і порадувати всіх своїм теплом»
Вчитель запитує, хто просить про допомогу. (відповіді дітей) Якщо діти вагаються, то загадує їм загадку-підказку.
Тільки сонечко пригріло –
І розтанув килим білий
Все радіє, певно зна –
В гості йде до нас … (Весна)
Вчитель: Ось весна нам залишила карту, а на ній доріжки, які ведуть до її місцезнаходження . А зверху лежить записка.
«Щоб дістатися до мене, потрібно пройти всі випробування, виконати всі завдання, ну і взагалі, добре потрудитися».
Вчитель: Ну, що готові вирушати на пошуки весни? В цей день наші предки запалювали свічки, які рятували оселі від грому та блискавки і називали їх Громовиці. Ось і ми запалимо стрітенську свічку і ви зможете побажати те, чого вам найбільше хочеться. (Діти по черзі висловлюють свої побажання)
Дихальна вправа «Подуй на свічку»
І –ша зупинка – «Королівство дзеркал»
Вчитель: Королева цього містечка пропонує вам виконати артикуляційні вправи
Говорити кожен звик -
Має кожен з нас язик.
Та не всіх він слухать звик.
А щоб він слухняним став,
Зробимо ми кілька вправ.
Жив в будинку язичок.
Дуже він любив гуляти
І друзів своїх вітати.
Привітав він бегемота,
Широко відкриймо рота (вправа «бегемот»)
Привітав язик «слона»,
Губки хоботком – ось так (вправа «хоботок»)
Далі йшов гулять язик,
Чистить зубки зранку звик. (вправа «почистимо зубки»)
А як варення куштував,
Зразу силу набирав. (вправа «смачне варення»)
Парус з вітром надував (вправа «гірка»)
Та у гойдалку сідав (вправа «гойдалка»)
А коли відпочивав,
На годинник поглядав (вправа «годинник»)
М’яч катав та каву пив, (вправа «горішок», «чашечка»)
І за голочкою стежив (вправа «голочка»)
Так гуляв собі язик….
Чули! Дятлик стукав там (вправа «дятлик»)
Та конячку в гості звав «вправа «конячка»)
Ось прогулянці кінець!
Не забудем гребінець. (вправа «парканчик»)
ІІ –га зупинка – квіткова галявина
Вчитель: Ой, подивіться, ми вийшли на галявину, яка вона гарна. Хоч вона ще трішки вкрита сніжним килимом, але з-під снігу пробиваються перші весняні квіти: підсніжники. А поруч ще є квіти і непрості, а чомусь тільки трьох кольорів: червоні, сині та зелені. Цікаво, що можуть означати ці кольори? Це звуки: голосні, м’які і тверді приголосні. Діти, доведеться взяти по одній квіточці кожного кольору і виконати перше завдання. Я буду називати звуки, а ви будете піднімати квіточку відповідного кольору.
Фізкультхфилинка “Вже весна прийшла”
(діти стають колом)
Ми прихід весни чекали (ходьба на місті)
Все красуню виглядали (прикладають долоню до чола “козирком”)
І вона не забарилась – саме вчасно появилась! (плескають в долоні)
Вже надворі снігу мало, (присідають, розводять руками при землі)
Вже струмки вперед помчали – дзюркотливі і стрімкі
Прохолодні та швидкі (підводяться і пересуваються вперед легким бігом)
Світить сонце пригріває (ідуть у середньому темпі, простягнувши руки вгору)
Сонце весноньку вітає,
Пестить теплим промінцем діткам ручки та лице
(гладять себе по обличчю, потирають долоні)
Не зважаючи на втому, лине з Півдня птах додому
(легкий повільний біг із змахуванням розведеними в сторони руками)
Любо всім – тобі й мені. Дуже раді ми весні!
(повертаються обличчям до центру кола, і сідають на стільчики)
ІІІ – тя зупинка Галявина казкова
Дидактична гра «Впізнай казкового героя»
Вчитель дає два конверти з деталями малюнка Колобка та вовка. Діти складають казкового персонажа, визначають перший звук і кількість складів.
ІV-та зупинка «Сніжна»
Дидактична гра «Чого взимку не буває?»
Діти стають у коло і передають одне одному снігову кулю, промовляючи такі слова:
Завірюха завіває,
Снігом землю засипає.
Ти скажи мені…(ім’я дитини)
Чого взимку не буває?
V-та зупинка “Весняна»
Вчитель: У нас в Україні з давніх-давен люди, готуючись зустрічати весну, випікали з тіста пташок і роздавали їх дітям, щоб росли здорові і щасливі. Вважалося, що саме птахи на своїх крилах приносять її з далекого краю, проганяють люту зиму. То ж і я хочу дати вам в дарунок таких ось пташок. Старі люди розповідали, що ця пташка народилася із сонячного жару. Вона прокидається із сонечком і своїм дзвінким голосочком сповіщає про те, що Весна прийшла
Закличка
Пташок викликаю
Із теплого краю:
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки
ІІІ. Підсумок.