Заняття «Мій різнокольоровий Всесвіт »
Мета: ознайомити учнів з поняттям «психічне здоров’я», формувати ціннісне ставлення до свого здоров’я;підтримувати у дітей мотивацію на пізнання себе через світ емоцій; пригадати, які бувають емоції; розширити набуті знання про чинники впливу на здоров’я;розвивати логічне мислення,
вміння відстоювати власну думку, щоденно піклуватись про своє здоров’я;.
виховувати бажання розвивати усі складові свого здоров’я та берегти його.
Хід заняття
Вступне слово
Що є найдорожчим у цьому світі? Що потрібно кожній людині - сьогодні, завтра, завжди?! Без чого немає сенсу в житті? Що ми не цінуємо, маючи його, та жалкуємо, коли загубимо? Відповідь одна – здоров’я. Ми звикли приділяти увагу собі лише тоді, коли в нас щось заболить. А на такий стан як – тривожність, дратівливість, втома, безсоння , ми не зважаємо і відкладаємо до останнього.
На сьогоднішньому занятті ми спробуємо дати відповідь на наступні запитання: що таке здоров'я? Чим відрізняється фізичне здоров’я від психічного. Яка користь від здорового способу життя? Як його зберегти?
Вправа «Асоціації»
Мета: налаштувати на заняття, визначити рівень знань щодо теми заняття, створити основу для більш змістовної роботи.
Учасники по черзі називають 1-2 асоціації до визначення «психічне здоров’я». Після цього всі названі асоціації обговорюються, з’ясовуються причини виникнення подібних асоціацій.
Психолог.
Чи замислювалися ви, що означає слово «здоров’я»? Чи знаєте, що це дуже відповідально - бути здоровим? Якщо спробувати пояснити, як це - почувати себе здоровим, то з’ясується, що це не лише відчуття фізичної сили, а й позитивних емоцій, радості спілкування з друзями, близькими, легкість навчання чомусь новому, відкриття в собі сил для здійснення задуманого, досягнення мети, радість від спілкування з природою, мандрів.
Згідно з визначенням ВООЗ, ментальне здоров'я — це стан щастя та добробуту, в якому людина реалізує свої творчі здібності, може протистояти життєвим стресам, продуктивно працювати та робити внесок у суспільне життя.
Бесіда про емоції
— Згадайте, які емоції ви знаєте?
— Які частіше ви переживаєте в дорозі?
— Яку емоцію виражають ці картинки? (Демонструються емоції).
Психолог
Відомий давньогрецький філософ IV-V ст.. до н.е. Сократ сказав, що здоров’я – не все, але все без здоров’я – ніщо. З даним висловом складно не погодитися, адже здоров’я – це не тільки відсутність хвороб або фізичних дефектів, а стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя. Одним з важливих елементів здоров’я є психічна складова, яка є невід’ємною у життєдіяльності кожної особистості.
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я, психічне здоров’я – стан рівноваги між людиною і зовнішнім світом, адекватність її реакцій на соціальне середовище, а також на фізичні, біологічні і психічні впливи; відповідність нервових реакцій силі і частоті зовнішніх подразників, гармонія між особистістю і оточуючими людьми, єдність уявлень про об’єктивну реальність даної особистості з уявленнями інших людей, критичний підхід до будь-яких обставин життя. Психічне здоров’я сприяє найбільш повному фізичному, розумовому та емоційному розвитку людини.
Психічне здоров’я – стан інтелектуально-емоційної сфери, основу якого складає відчуття душевного комфорту, яке забезпечує адекватну поведінкову реакцію. Такий стан обумовлений як біологічними, так i соціальними потребами, а також можливостями їх задоволення. Дуже важливим для відчуття душевного комфорту є спокій, правда ж?
Вправа "Тренуємо емоції»
Мета: вчити дітей виражати різні емоційні стани.
Хід вправи:
По команді ведучого діти повинні:
Насупитися, як:
- осіння хмара;
- роздратована людина,
- зла чарівниця.
Посміхнутися, як:
- кіт на сонці;
- хитра лисиця;
- радісна дитина.
Розізлитися, як:
- два барани на місточку;
- людина, яку вдарили.
Злякатися, як:
- заєць, який зустрів вовка;
- кошеня, на яке гавкає пес.
Втомитися, як:
- батько після роботи;
- мураха, яка притягнула великий ціпок.
Відпочити, як:
- турист, що зняв важкий рюкзак;
- воїн, втомлений після перемоги.
Вправа «Незакінчене речення»
Мета: підтримувати у дітей мотивації на пізнання себе через світ емоцій.
Хід вправи:
Діти по черзі продовжують речення.
Радість — це коли...
Печаль — це коли...
Жах — це коли...
Гнів — це коли...
Образа — це коли...
Сором — це коли...
Злість — це коли...
Задоволення — це коли...
Щастя — це коли...
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
«ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я»
Мета: підвищення рівня психологічної компетентності ; розширення знань учасників про поняття «здоров’я», «психологічне здоров’я».
Так, безперечно, для кожного з нас найважливішим у житті є здоров’я! «Здоровому все здорово» — говориться в одному народному прислів'ї. І в іншому стверджується: «Без здоров'я та сили і світ немилий».
Та ми так звикли до цього слова, що навіть не задумуємось, який то великий дар — наше здоров'я, без нього людина не може бути щасливою.
У міжнародному спілкуванні загальноприйнятим є визначення здоров‘я, що це – стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, відсутність хвороб або фізичних вад. Отож, здоров'я – не тільки особиста, але і загальнолюдська цінність.А поняття «психічне здоров'я» стосується шляхів гармонізації людини, її бажань, амбіцій, здібностей, ідеалів, почуттів і свідомості.
Психічне здоров'я особистості – функціонування психіки, яке забезпечує її гармонійну взаємодію з навколишнім світом. Психічне здоров'я – це не лише відсутність вад особистісного розвитку, психічних хвороб, а й обставини, за яких особистість людини знаходиться у рівновазі, тобто здатна протидіяти стресу.
Психічне здоров'я залежить від:
• ставлення до себе;
• ставлення до інших;
• ставлення до потреб життя.
Основними властивостями благополучних і здорових людей є: оптимізм, емоційний спокій, вміння радіти, самодостатність, уміння адаптуватися до сприятливих і несприятливих ситуацій.
А психологічно здорова людина, це людина – творча, життєрадісна, весела, відкрита, пізнає навколишній світ і себе не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією, що приймає саму себе і визнає цінність та унікальність оточуючих її людей, що вміє брати відповідальність за своє життя, саму себе і розуміти уроки з несприятливих ситуацій, її життя наповнене сенсом (усвідомленим або неусвідомленим).
Вправа «Правила здорового способу життя».
Є правила, які допомагають людині зміцнювати та зберегти своє здоров’я,
активізувати захисні сили, забезпечити високий рівень працездатності. Я пропоную Вам колективно згадати ці правила.
Правила зорового способу життя
Свідомо організовувати умови навчання, що дозволяють, по можливості, уникати психічних і фізичних перенапружень.
Режим навчання та відпочинку з обов’язковим використанням вихідних днів
Раціональне, збалансоване харчування, достатній сон.
Достатня рухова активність, відмова від пасивних форм відпочинку.
Наявність улюбленої справи (хобі)
Відмова від шкідливих звичок (зловживання алкоголем, іншими психоактивними речовинами, паління).
Дотримання правил особистої гігієни.
Бережне відношення до оточуючого середовища.
Активна участь в культурних заходах, заняттях фізкультурою.
Уникнення надмірно напружених, що призводять до перевтоми, заходів і занять (дискотеки, огляд телепередач і фільмів, ігри, Інтернет).
Створення, по можливості, комфортних умов для навчання та відпочинку.
Інформаційне повідомлення «Емоції та почуття у житті людини».
Емоція – це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності. Розрізняють прості та складні емоції. Переживання задоволення від їжі, бадьорості, втоми, болю – це прості емоції. Вони властиві і людям і тваринам. Прості емоції в людському житті перетворилися на складні емоції та почуття. Характерна ознака складних емоцій полягає в тому, що вони виникають у результаті усвідомлення об'єкта, що викликав їх, розуміння їхнього життєвого значення (наприклад, переживання задоволення при сприйманні музики, пейзажу)
Почуття – це специфічні людські, узагальнені переживання ставлення до людських потреб, задоволення або незадоволення яких викликає позитивні або негативні емоції: радість, любов, гордість або сум, гнів, сором тощо.
Залежно від індивідуальних особливостей особистості, її стану і ставлення до ситуації та об'єктів, що викликають переживання, емоції та почуття виявляються більш-менш інтенсивно, бувають довготривалими або короткочасними.
В емоційній сфері людини особливе місце посідають вищі почуття. Вони є відображенням переживань ставлення до явищ соціальної дійсності. За змістом вищі почуття поділяються на моральні, естетичні, праксичні та інтелектуальні.
Моральні почуття – це почуття, в яких виявляється стійке ставлення людини до суспільних подій, до інших людей, до самої себе.
Естетичні почуття – це відчуття краси в явищах природи, у праці, у гармонії барв, звуків, рухів і форм.
Праксичні почуття – виникають у діяльності; людина відгукується на різні види діяльності: трудову, навчальну, спортивну. Це виявляється в захопленні діяльністю, творчому підході, радості від успіхів або у незадоволенні, байдужому ставленні до діяльності.
Інтелектуальні почуття – виявляються в допитливості, чутті нового, здивуванні, упевненості або сумніві; в пізнавальних інтересах, любові до знань, навчальних і наукових уподобаннях.
Вправа «Наші почуття та емоції»
Мета: розвиток уваги до своїх емоцій та почуттів, розвиток емоційної компетентності учнів.
Психолог пропонує записати під диктовку на окремому аркуші «імена» деяких почуттів і емоцій: радість, сум, гнів, страх, спокій, нудьга,роздратування. Далі пропонують протягом 2 хвилин продовжити самостійно список емоцій («Напишіть стільки, скільки встигнете»). Після цього перегляньте свій список і підкресліть лінією ті емоції, які ви відчуваєте часто. Хвилястою лінією – ті, які б ви хотіли відчувати часто. Хрестиком позначте ті почуття, які ви б не хотіли відчувати.
Обговорення завдання. Які почуття ви відчуваєте частіше – приємні чи неприємні? Які почуття й емоції ви хотіли б відчувати частіше, які – зовсім не хотіли б? Чи хотіли б ви , щоб у вас взагалі не було ніяких емоцій? Чи траплялося так, що інші люди не розуміли ваших почуттів? До чого це приводило?
Психолог.
А зараз я ознайомлю вас з вправами, які допомагають зняти фізичне
напруження та регулювати свій емоційний стан (психолог разом з учнями відпрацьовує вправи).
1. Вправа «Дихання на 7-11»
Необхідно протягом 20 секунд дихати дуже повільно і глибоко. Якщо
спочатку відчуваєте труднощі, не напружуйтесь, а просто рахуйте до 7, коли вдихаєте і до 11, коли видихаєте. Вправа допомагає зняти фізичне напруження.
2. Напруження тіла
Маківка тягнеться до гори, а ноги вростають в землю. Розтягування хребців.
Якщо ви втомилися, а необхідно далі працювати ця вправа допомагає сконцентруватися.
Притча «Як світ ставиться до людини»
Учень спитав Мудреця:
Учителю, чи ворожий світ для людини? Чи несе він людині добро?
– Я розповім тобі притчу про те, як ставиться світ до людини, – сказав учитель.
«Дуже давно жив великий шах. Він наказав побудувати прекрасний палац. Там було багато дивовижного. Серед інших диковин у палаці була зала, де всі стіни, стеля, двері і навіть підлога були дзеркальними. Дзеркала були неймовірно ясними, і відвідувач не одразу розумів, що перед ним дзеркала, – настільки точно вони відображали предмети. Крім того, стіни цієї зали були влаштовані так, щоб створювати ехо.
Одного разу в цю залу забігла собака і завмерла з подивом – ціла зграя собак оточила її з усіх боків, зверху і знизу. Собака на всякий випадок вишкірилася, і всі відображення відповіли їй тим же. Перелякавшись не на жарт, вона відчайдушно загавкала. Ехо повторило її.
Собака гавкала все голосніше. Ехо не відставало. Собака кидалась з боку в бік, кусаючи повітря, і її відображення теж ганяли навколо, клацаючи зубами. На ранок слуги знайшли нещасну тварину бездиханну в оточенні мільйонів відображень мертвих собак. В залі не було нікого, хто міг би заподіяти їй хоч яку-небудь шкоду. Собака загинула в битві зі своїми власними відображеннями».
– Тепер ти бачиш, – підводячи підсумок, мовив Мудрець, – інші люди не приносять ні добра, ні зла самі по собі. Все, що відбувається навколо нас, – всього на всього – відображення наших власних думок, почуттів, вчинків, емоцій. Світ – це велике дзеркало.
Сьогодні ми з вами говоримо про психічне здоров’я і слід відзначити, що сучасна наука знає більше про причини психічних порушень, ніж про причини психічного здоров’я, тому важливо особливим способом організовувати роботу направлену на профілактику порушень психічного здоров’я і корекцію уже набутих.
І на останок, пропоную послухати легенду.
Якось Бога запитали, що його дивує в людях. І Бог відповів…
Людям набридає дитинство, вони поспішають подорослішати, а потім мріють стати знову дітьми…
Люди втрачають здоров’я, заробляючи гроші, а потім утрачають гроші, відновлюючи здоров’я…
Люди так багато думають про майбутнє, що забувають про сьогодення настільки, що не живуть ні в сьогоденні, ні в майбутньому…
Отже, давайте обирати здоровий спосіб життя і берегти своє здоров’я.
Вправа «Правило руки»
|
|
Малюємо руку / обводимо свою праву руку, тримаючи олівець / ручку в лівій руці та пишемо
у великому пальці – що дуже сподобалося;
у вказівному, що отримали для себе особисто і свого розвитку ;
у середньому – що точно взяли для впровадження у щоденне життя;
у безіменному – що потрясло емоційно;
у мізинці – чого було мало, хочеться більше.
Психолог
Для того, щоб сила думки "працювала на вас", необхідно розвивати позитивне ставлення до життя. У вас має переважати внутрішнє психологічне налаштування на успіх (настрій).
Ось лише кілька порад, які допоможуть розвинути силу вашого позитивного мислення:
1) завжди використовуйте тільки позитивні слова і в думках, і під час розмови, наприклад: "я можу", "я здатний", "це можливо", "я зможу це зробити";
2) пропускайте у свою підсвідомість тільки відчуття сили, щастя та успіху;
3) ігноруйте негативні думки, замінюючи їх оптимістичними;
4) перш ніж почати будь-яку справу, чітко передбачайте у своїй свідомості її успішний результат;
5) щоденно читайте щось натхненне та життєствердне;
6) більше усміхайтеся, це допоможе мислити позитивно;
7) дивіться фільми, які допомагають відчувати себе щасливим;
8) скоротіть час перегляду новин і читання газет, де йдеться про негативні явища;
9) асоціюйте себе з людьми, які мислять позитивно;
10) завжди сидіть і ходіть з прямою спиною, це зміцнить упевненість у собі і наповнить вас внутрішньою силою.
- Думайте позитивно та ігноруйте негатив. Будьте здорові.
ПАМ’ЯТКА
5 простих правил для збереження психічного здоров’я
Дотримуйтесь режиму дня
Для збереження психічного здоров’я дуже важливо дотримуватися режиму дня, вчасно вставати і лягати спати. Правильний режим – планування дня, прийом їжі в один і той же час, короткі перерви в роботі і навчанні, повноцінний нічний сон – допомагають уникнути почуття тривоги, зберігати працездатність, впевненість і добрий настрій впродовж дня.
Харчуйтеся раціонально
Їжа впливає не тільки на фізичний, а й на психічний стан людини. Недаремно кажуть: «Ти є тим, що їси». Деякі продукти (сіль, цукор, цибуля, часник, газовані напої) часто збільшують кількість гормонів в організмі, які сприяють прояву ненависті, гніву, спричиняють емоційну напругу. І навпаки – вживання великої кількості води, фруктів, овочів допомагає керувати емоціями, підтримувати стабільний емоційний стан.
Будьте фізично активними
Фізичне здоров’я безпосередньо пов’язане з психічним. Фізичні вправи не лише загартовують організм, захищають судини, стимулюють серцеву діяльність, а й сприяють утворенню гормонів – ендорфінів, які поліпшують настрій, діють як натуральні природні енергетики. Навіть короткі прогулянки на свіжому повітрі сприяють покращенню вашого душевного стану. А штучне обмеження руху, гіпоактивність навпаки призводять до пригніченого настрою, гальмують розумові процеси.
Спілкуйтеся з приємними людьми
Знаходьте час для спілкування з друзями, з небайдужими до вас людьми. Спілкування з близькими, рідними за духом людьми є психологічним ресурсом для кожного з нас, допомагає справлятися з неприємностями, додає оптимізму і впевненості в своїх силах.
За можливості уникайте спілкування з тими, хто свідомо чи несвідомо знецінює ваші успіхи.
Вчіться позитивно мислити
Позитивне мислення – це вміння знаходити в будь-який момент життя привід для радості і сприймати невдачі раціонально, аналізуючи причини і приймаючи їх як цінний досвід.
Мислити позитивно не означає викинути з життя всі негативні емоції. Неприємності все одно трапляються, і не реагувати на них неможливо. Зате цілком реально навіть в дуже неприємній ситуації знайти плюси і нові можливості для себе. Переваг у позитивного мислення багато. Люди з позитивним сприйняттям життя рідше хворіють, вони бадьорі та впевнені в собі, добре виглядають і досягають успіху.