Заняття лідерів учнівського самоврядування.
«Лідер і його команда»
Інтерактивне розвиваюче заняття №1
Мета: ознайомити учасників з поняттям «лідерство» і «лідер»; стимулювати учасників у пошуках свого розуміння лідерства.
Обладнання: маркери, стікери, ватман, фломастери, скотч.
Хід проведення
1. Вступне слово. Мотивація до роботи. 2 хв.
Сьогоднішнє заняття буде присвячене важливій темі: лідерству та лідерам Сподіваюсь на вашу активність та зацікавленість до даної теми. Адже отримані знання допомагають нам краще орієнтуватися в життєвих ситуаціях.
Представлення структури заняття.
На сьогоднішньому занятті на вас чекають різні вправи та завдання, які допоможуть краще розкрити цю тему: робота в групах, мозковий штурм, індивідуальна робота та рефлексія проведеного заняття.
Правила роботи в групі (3 хв)
Мета: сприяти створенню доброзичливого, комфортного клімату в групі.
Хід вправи: учасники сідають у коло для спілкування. Ведучий звертає увагу учасників на плакат “Правила роботи групи”. Створюємо правила для безпечної, комфортної атмосфери в групі впродовж заняття.
Знайомство:
Вправа «Я не хочу хвалитися але…» Зараз я пропоную назвати своє ім’я і продовжити слова: Я не хочу хвалитися але…
Мозковий штурм «Лідер — це...» (5хв.)
Учні працюють над продовженням речення «Лідер— це...».
Висловлюють свої думки, яким має бути сучасний лідер.
За допомогою різнокольорових жетонів у вигляді геометричних фігур (коло, квадрат, трикутник, ромб) учасники заняття об’єднуються в групи за геометричною ознакою жетонів.
Учні отримують завдання символічно зобразити «Емблему лідерства» на малюнку ( бачення лідерства). Потім кожена група захищає свою емблему, пояснює, чому саме такі емблеми включено в зображення
Вправа «Борщ» (рухлива гра)(5 хв.)
Розподіляються учасники відповідно до інгрідієнтів приготування борщу. Ведучий називає інгрідієнт ( наприклад, капуста ) і учасники під «іменем» капуста мають помінятися місцями. Якщо тренер каже «борщ», то всі учасники мають помінятися місцями.
Вправа «Дерево ідей» (5 хв.)
Призначена для розробки пропозицій щодо можливих сфер застосування лідерських здібностей у повсякденному житті та навчанні.
Інструкція. Вам пропонуються кольорові папірці, на яких треба написати де можна застосувати ваші лідерські здібності. У яких сферах ви хотіли б їх проявити. Наприклад, це може бути організація якогось свята» акції, проведення виховної години замість класного керівника чи разом із ним, видання інформаційного бюлетеня на актуальну тематику в школі тощо. Пропозиції кріпляться на «Дерево ідей».
Вправа «Зламаний автомобіль» (7 хв.)
Мета: допомогти усвідомити стилі, за допомогою яких учасники вирішують свої проблеми.
Хід вправи
Учасникам пропонується уявити, що вони запізнюються на важливу зустріч, яка призначена в певному місці. Автомобіль зламався. Які ваші дії?
До уваги тренера! Гравці вирішують проблему усно, різними способами. Дехто одразу каже, що вони перш за все спробують відремонтувати машину, інші шукають телефон, щоб перенести чи відмінити зустріч. Такі відповіді свідчать про бажання встановити контроль над подіями за допомогою планування.
Деякі учасники звертаються до можливості позичити, взяти на прокат якийсь транспортний засіб. Можливі варіанти: телефонувати приятелеві чи ловити попутку. Подібний стиль вирішення проблем потребує умінь спілкуватися з оточуючими, переконувати їх.
Тренеру потрібно підкреслити, що не існує «правильних» чи «неправильних» рішень, є стилі, в яких люди вирішують свої проблеми.
Обговорюються всі набуті навички та важливість отриманої інформації для подальшої роботи. Потім усі встають. Кожний учасник говорить своєму сусіду (спочатку зліва, потім справа) по два компліменти. Далі всі прощаються невербально.
«Лідер і його команда»
Інтерактивне розвиваюче заняття №2
Мета: розширити знання учасників про поняття «лідерство» і «лідер»; розвивати в учасників лідерські якості.
Обладнання: маркери, стікери, ватман, фломастери, скотч.
- Хід проведення
Доброго дня! Сьогодні ми з вами продовжимо говорити про лідерів та лідерство. Заняття з цієї теми буде друге
Правила роботи в групі.
Мета: сприяти створенню доброзичливого, комфортного клімату в групі.
Хід вправи: учасники сідають у коло для спілкування. Ведучий звертає увагу учасників на плакат “Правила роботи групи”. Повторюємо правила( створені на минулому занятті) для безпечної, комфортної атмосфери в групі впродовж заняття.
Вправа "Знайомство"
Мета: визначити особливості самовираження учасників за допомогою метафоричних засобів
Хід вправи
Учасники сідають у коло. Ведучий говорить про те, що знайомство продовжується і пропонує закінчити такі речення:
• Якби я був книжкою, то я був би... (словником, детективом, віршами тощо...).
• Якби я був явищем природи, то я був би... (вітром, сонцем, бурею тощо...).
• Якби я був музикою, то я був би (романсом, класикою, джазом тощо...).
• Якби я був дорослим, я був би...
Усі учасники відповідають почергово.
Інформаційне повідомлення «Стилі лідерства»
Лідер - людина, здатна повести за собою, пробудити інтерес до справи. Він прагне «викластись» для досягнення загальної мети, активно впливає на навколишніх, найбільше повно розуміє інтереси більшості. Саме з ним хочеться порадитись у важкі хвилини, поділитися радістю, він здатний зрозуміти, поспівчувати, завжди готовий прийти на допомогу, від нього багато в чому залежить настрій, він спроможний “завести” оточуючих.
Стиль лідерства — сукупність соціально-психологічних прийомів і засобів, які застосовує керівник чи лідер з метою впливу на залежних від нього людей.
Авторитарний стиль характеризується вираженою владою лідера, директивністю його дій, самостійністю у прийнятті рішень, систематичним контролем за діями залежних осіб. Авторитарний лідер зазвичай не дозволяє іншим втручатися в керівництво, піддавати сумніву, оспорювати прийняті ним рішення. Він чітко розмежовує свої права та обов'язки підлеглих, обмежує дії останніх тільки виконавчими функціями.
Демократичний стиль відрізняється від авторитарного тим, що лідер постійно цікавиться думкою залежних від нього людей, радиться з ними, запрошує до прийняття рішень, до співпраці у керівництві колективом» чітко не розмежовує власні обов'язки і права залежних людей. Частину своїх повноважень він передає іншим членам колективу і» своєю чергою, бере на себе частину їхніх обов'язків, якщо в цьому є потреба. Демократичний лідер активно підтримує ініціативу, постійно турбується про створення і підтримання в колективі хороших стосунків з іншими людьми.
Ліберальний стиль — це така форма поведінки лідера, за якої він фактично відходить від своїх функцій керівника і поводиться в колективі так, ніби він не лідер, а один із членів колективу. Цю форму поведінки можна назвати лідерством лише умовно.
Спочатку вважалося, що демократичний стиль лідерства є найкращим. Однак непоодинокими є випадки, коли ефективнішими виявлялися авторитарний і навіть ліберальний стилі лідерства. Зараз же вважають, що жоден з них не можна назвати ні найкращим, ні найгіршим. Ефективність різних стилів залежить від індивідуальних рис лідера, поставленого завдання, рівня розвитку колективу і ситуації, що склалася в ньому.
За допомогою різнокольорових листівок у вигляді розрізаних фігур учасники заняття об’єднуються в групи.
Вправа "Список якостей, важливих для лідера"
Мета: з'ясувати уявлення учасників про важливі якості особистості, необхідні для лідера
Хід вправи
Групіу пропонується протягом 5 хвилин скласти і записати список якостей людини, важливих для лідера. Після цього проводиться дискусія, метою якої є узагальнений список якостей (записується на плакаті). Кожен член групи може висловити свою думку з аргументами та прикладами.
Підведення підсумків заняття
Тренер разом із групою обговорюють усі види діяльності, використані на занятті.
"Мені було..., тому що... .
Наприклад: "Мені було радісно, тому що я зміг познайомитися з цікавими людьми".
Інтерактивне розвиваюче заняття
«Ігри розуму»
Мета: Розвиток креативності, нестандартного мислення, лідерських якостей.
Хід заняття:
1. Привітання. Вправа «Криголам»
Мета: створення позитивної атмосфери Кожен учасник повертається до сусіда праворуч і представляє його іншим - у нього 30сек для того, щоб розповісти про свого сусіда. Імя сусіда повинне бути справжнім, а все інше - вигадка.
2. Емоційна зарядка. Вправа «Масаж»
Мета: знизити емоційне та частково фізичне напруження
Учні стають в коло і кожен масажує плечі тому, хто стоїть до нього спиною. Попередньо рекомендовано кожному самостійно піклуватися за власний комфорт, коментуючи масажеру про свій стан та враження.
3. Повторення правил роботи групи
Мета: створити умови для ефективної роботи тренінгової групи
4. Введення в тему. Міні - Лекція
Мета: поповнити знання учнів про творчість
Кожен лідер повинен вміти підходити до різних ситуацій, завдань з творчістю, вміти знаходити все нові відповіді та ідеї.
Творчість - це діяльність людини, яка спрямована на створення будь-якого нового, оригінального продукту у сфері науки, мистецтва, техніки, виробництва та організації. Творчий акт - це завжди прохід в невідоме, вихід з тупикової ситуації таким чином, що проявляються нові можливості у розвитку (особистості, мистецтва тощо).
Гілфорд виділив універсальну творчу здібність, яку назвав креативністю (від анг. Creativiti - творческість). Вона залежить від одного з видів мислення. Він виділяв : конвергентне ( знаходження єдиного вірного рішення) і дивергентне (знаходження різноманітних рішень, які можуть вражати всіх) мислення. Саме останнє є характерним для креативності.
Він виділив 4 основних параметра креативності:
5. Вербальний тест дослідження креативності П. Торенса
Мета: розвиток уяви та творчого мислення
Кожен отримує бланк із завданнями (Додаток 14):
I - назвати якомога більше слів, які починаються зі складів ...
II -... які мають закінчення....
ІІІ - Складіть якомога більше речень, із 4 слів, що починаються з ...
- Знайдіть оригінальні розшифровки абревіатурам ...
V - Напишіть якомога більше предметів з наступними характеристиками ...
VI - Якими іншими словами можна передати ...
VII - Запропонуйте якнайбільше незвичайних способів застосування ...
За допомогою різнокольорових листівок у вигляді розрізаних фігур учасники заняття об’єднуються в групи.
Хід вправи У Гаррі була пухнаста собачка, яку він дуже любив. Його подружка теж її любила. Вона запропонувала за неї Гаррі 10 фунтів, і він вирішив, що має віддати їй собачку. Але він сумував за тваринкою, тому наступного дня дав своїй подружці 20 фунтів і забрав собачку додому. Але подружка, яку звали Мері, все одно хотіла мати цю собачку, тому зібрала ще 10 фунтів і запропонувала Гаррі ЗО. Бідний Гаррі не любив відмовляти, тому він залишив їй собачку і взяв ЗО фунтів. Але до цього часу йому набридла вся ця історія, і через пару днів він пішов до Мері, вручив їй 40 фунтів і попросив собачку назад. На цьому історія закінчується.
При необхідності тренер повторює основні моменти оповідання. Потім ставить запитання:
— Чи виявився хтось у виграші після всіх цих маніпуляцій?
— Якщо так, то хто саме і наскільки?
Тренер просить записати свої відповіді і не показувати їх один одному. Через деякий час зачитуються окремі відповіді.
Деякі кажуть, що Мері виграла 20 фунтів. І це буде правильно з позиції голої економіки, придбань і втрат. Інші скажуть, що Гаррі виграв у тому, що залишив собі собачку, або він програв, втративши подружку, або подружка втратила більше, бо втратила собачку, або втратила собачка, тому що вона пережила нервове потрясіння.
Виникає дискусія про різні способи сприйняття проблем. Ті, хто почув оповідання як історію втрат і придбань, розглядали її з позицій простої арифметики. Можна було відчути емоційний контекст оповідання, сприймаючи її фінал з позиції людських стосунків. Одні сприймають свої проблеми саме через призму почуттів і емоцій, а інші мислять категоріями прибутків і витрат.
Колись, дуже давно жила на світі Зірка, їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги, і вона вирішила піти до мудреця. Прийшовши, вона запитала: «Чому мене не помічають?» Чаклун відповів на це, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити на небі, з’являючись лише вночі. Він також попередив, що там холодно й страшно. Але зірка нічого не злякалась, і чаклун за її хоробрість, за її бажання дарувати людям світло, зробив подарунок: не одна Зірка стала жити на небі, а багато нових зірок з’явилися там, щоб їй не було самотньо. Та щоб навіки зберегти пам’ять про Зірку, мудрець подарував кожній людині її дочку – маленьку зірочку. І ці зірочки в кожному з нас. Варто пам’ятати про це.
Тому мені б хотілося, щоб всі ми стали у коло і створили одну велику зірку. Станьте у коло. Зробіть коло тісним, щоб, коли кожний протягне свою руку до середини кола, створилася зірка. Ця зірка справді тепла, тому вона готова ділитися своїм теплом з оточуючими. Кожен з вас має своє особливе світло, але кожен з вас і приймає світло інших. Всі разом ми склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожного окремо. А тепер давайте спробуємо, як наша чудова зірка рухається по небу. Так дійсно вона жива та унікальна. Приємно відчувати, що саме в ній є і частинка твого власного тепла!
Рефлексія учасників заняття.
«Мене звати… На сьогоднішньому занятті мені було…»
Подяка учасникам заняття.