Посібник "ПРАКТИКУМ ДО КУРСУ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ"

Про матеріал
Даний посібник побудовано відповідно до чинної навчальної програми. Він покликаний допомогти вчителю в доборі необхідного матеріалу на кожен урок. Різноманітні рубрики «Аналізуємо ситуацію», «Розглядаємо та обговорюємо», «Обмінюємося думками», «Досліджуємо та обговорюємо», «Обговорюємо», «Майстерня громадянина» допомагатимуть учням краще засвоювати матеріал. У посібнику пропонуються колективні завдання і вправи для виконання в класі, інтерактивні вправи. Працювати над ними буде цікаво в парах або малих групах. Тут розміщенні завдання і для індивідуальної роботи. Ці завдання допоможуть потренуватися у застосуванні нових умінь і навичок вдома. Навчально-методичне забезпечення посібника базується на інтерактивній методиці. На спеціальних вставках розміщені способи (прийоми, методи) виконання завдання. Для стоврення завдань використовувалися ілюстрації та світлини з відкритих джерел мережі Інтернет.
Перегляд файлу

image

image

РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ

image

3D ДЕМОКРАТІЇ:

imageДУМАЄМО, ДБАЄМО, ДІЄМО

Громадянська реклама

Web-активність

Майстерня громадянина

Наз іт те       ур    !

Тема 1. Що таке ідентичність?

Складіть пазл

imageБудь собою, інші ролі вже зайняті

Оскар Вайльд

image

Розгляньте зображення, на якому подано широкий спектр ідентичностей, що можуть бути притаманні людині.

image

     Наведіть ознаки кожного зі структурних компонентів цієї схеми.

     Які з поданих ідентичностей є змінними, а які змінити неможливо?

     Поміркуйте, чи всі види ідентичності представлені у схемі? Додайте власні варіанти.

     Проаналізуйте ідентичності на прикладі представників та представниць своєї сім’ї, родини, спробуйте пояснити причину спільного та відмінного в їхніх ідентичностях.

     Що нового про ідентичність ви дізналися у процесі дослідження та обговорення цього поняття?

image Автопортрет        складіть пазл Намалюйте        схематично         автопортрет       (шарж)       і         підпишіть  під         ним вроджені та набуті ознаки власного «Я». Наприклад, ім’я, стать, певні особистісні якості, інтереси і вподобання. Крім того, можете зазначити інші характеристики   ідентичності,       як-от мову  спілкування,        релігійну приналежність тощо.

     Представте свій проект, який підкреслює вашу неповторність, а також знайдіть спільні характеристики, притаманні певній групі учнів або й цілому класу.

     Для кращого розуміння теми, після презентацій обговоріть питання. Наскільки ми виявились подібними? Чим відрізняються наші «автопортрети»? Чи наявність відмінностей робить спільноту нашого класу слабкою, чи, навпаки, сильнішою, цікавішою?

imageWeb-активність

Здійсніть пошук в Інтернет-мережі актуальних фотозображень до визначень «Ідентифікація» і «Самовизначення».

image

Порівняйте ці       зображення та      проаналізуйте      їх       відмінні      і         спільні характеристики.

Тема 2. Соціалізація особистості

  imageвідео

Бути вільною людиною — це, насамперед, означає брати на себе

відповідальність. Не можна вимагати від когось виконання його обов’язків, не виконуючи власних.

imageimage Розгляньте світлини та поміркуйте, який характер соціалізації зображений на них?

  складіть пазл

image

Ознайомтеся із основними етапами соціалізації людини протягом життя. Визначте, які з перелічених агентів соціалізації є найбільш впливовими на певному етапі.

Раннє дитинство

Члени сім’ї, родина

Дитинство

Вчителі

Молодший шкільний вік

Однокласники

Підлітковий період

Друзі

Юність

Колеги

Дорослий вік

Сусіди

Літній вік

Знаменитості

     Чи однаковим буде процес соціалізації різних людей однієї вікової групи?

     Які життєві суспільні чи індивідуальні чинники впливають на рівень соціалізації особистості? Розробіть особистий графік соціалізації.

image

Запишіть та проаналізуйте свої життєві цілі.

Укладіть їх за певним порядком:

o        Цілі мають бути: позитивними; чіткими; особистими.

o        Поділіть ваші великі цілі на кілька менших цілей чи завдань (люди більше схильні досягати цілей тоді, коли вони їх занотовують). o Розподіліть свої цілі відповідно до часових проміжків.

Ознайомтеся зі схемою, зображеною нижче.

Визначте ролі, які притаманні людині під час взаємодії з різними інститутами соціалізації.

image

        Чи можна поставити знак тотожності між ефективною соціалізацією та кількістю успішно опанованих соціальних ролей?

        У яких ролях ви побували, а які будете освоювати найближчим часом?

        Які нові інститути соціалізації можуть з’явитися з розвитком цивілізації? А які — зникнути?

Розгляньте інфографіку. Дайте відповіді на запитання.

     Як ви розумієте значення перелічених функцій сім’ї?

     Які додаткові функції сім’ї ви можете запропонувати?

image

Тема 3. Самореалізація людини

imageСамовираження — це потреба, бажання стати більшим, ніж ти

є, стати усім, на що ти спроможний Абрагам Маслоу

Ознайомтеся з фрагментами тексту і дайте відповіді на питання.

Мешканці окупованих Донбасу та Криму попри небезпеку також святкували День Незалежності. Три десятки севастопольців влаштували флешмоб, убравшись в одяг жовто-блакитних кольорів. Вони зібрались у центрі міста та зробили спільне фото. У Донецьку, Луганську, Макіївці та Горлівці на вулицях та у під’їздах з’явились листівки з написами «З Днем Незалежності, рідна Батьківщино» та «Донбас — це Україна». А соціальні мережі заполонили фотографії мешканців окупованих територій з українською символікою.

Анастасія Руденко, Газета «День», 25 серпня 2017 р.

▪ Що, на вашу думку, визначає громадянську позицію людини і як вона проявлялася під час святкування Дня Незалежності України в наших співвітчизників на окупованих територіях?

▪   Чи     можете        назвати       подібні       приклади    прояву        громадянської позиції українців?

imageWeb-активність

Ознайомтеся з теорією поколінь, що розробили Вільям Штраус та Ніл Гоув.

Знайдіть інші підходи щодо класифікації поколінь.

-         Що, на вашу думку, має найбільший вплив на формування поколінь?

-         Чи ідентифікуєте Ви себе з поколінням центеніалів?

-         Чого саме центеніали можуть навчити дорослих?

image

Спробуйте розмістити в рейтинговому порядку (1, 2, 3, ...) причини, що спонукають молоду людину до вибору певної субкультури (від найбільш значущих до менш важливих). У виборі керуйтеся власними відчуттями, досвідом друзів чи знайомих.

     виклик сім’ї, непорозуміння в сім’ї;

     небажання бути як усі, протест;

     пошуки однодумців, спільні інтереси;

     бажання самоствердитись, привернути до себе увагу;

     проблема ідентифікації;

     захоплення світовими течіями, культурою;

     данина моді;

     вплив вулиці;

     ваш варіант ____________________(запишіть).

Ознайомтеся з відповідями вашого сусіда / сусідки за партою.

Які очікування можуть бути в молодих людей від приналежності до певної субкультури?

Ознайомтеся з наведеними в підручнику цінностями людини. Доповніть перелік. Виберіть три найбільш важливі, на вашу думку, цінності.

imageДосліджуємо та обговорюємо

Обговоріть зі своїми однокласниками/однокласницями три цінності, які стали найбільш популярними у класі, та три цінності, які здобули найменше голосів або взагалі не були обрані.

image Web-активність

Прочитайте інформацію (скануйте зображення), що відображає топ-20 найбільш престижних професій в Україні

image

(https://bizmag.com.ua/top-zatrebuvanyh-profesij-v-ukrayini/).

        Відшукайте, чи є серед них професія, яку ви мрієте обрати?

        Визначте, які професії популярні серед випускників і стали запотребованими в суспільстві.

        У       яких  професіях   ціннісні       характеристики    спеціаліста є        особливо важливими?

image

Складіть логічну схему до одного із таких явищ як:

a) мінлива ідентичність у добу глобалізації;

б) молодіжна субкультура;

в) соціальні норми.

image

Складіть список із десяти позицій, які, на вашу думку, необхідні людині для щастя.

     Розгляньте короткий зміст Загальної декларації прав людини.

     Порівняйте свій перелік прав зі змістом Декларації.

     Чи є закріпленими зазначені вами права в цьому документі?

     Про які права ви дізнались уперше?

     Чи існують ще важливі потреби, які, на вашу думку, не охоплені Загальною декларацією прав людини?

Стаття 1. Право на рівність

Стаття 2. Свобода від дискримінації Стаття 3. Право на життя, на свободу і на …

Режим доступу: https://www.irs.in.ua/index.php?option=com

РОЗДІЛ 2. МОЇІТВОЇПРАВА

image

3D ДЕМОКРАТІЇ:

imageДУМАЄМО, ДБАЄМО, ДІЄМО

Громадянська реклама

Web-активність

Майстерня громадянина

Тема 1. Людська гідність і права людини

Розгляньте графічні зображення. Подумайте, чи є тотожними поняття «рівність» і «рівноправність»?

складіть пазл

Виберіть із запропонованих те зображення, яке підтверджує вашу думку. Поясніть, чому ви зробили саме такий вибір.

image

imageОзнайомтеся із запропонованими ситуаціями. Визначте, чи забезпечується у наведених ситуаціях принцип рівності. Поясніть свою думку.

Ситуація 1. Етнічна більшість громади міста вирішила, що ті, хто належить до меншини Х, зобов’язані жити в окремому районі населеного пункту. Ситуація 2. Чоловікові відмовили у видачі водійських прав на підставі того, що він має поганий зір.

Ситуація 3. В оголошенні про працевлаштування в державну установу, що здійснює охорону правопорядку, сказано, що пріоритет надаватиметься чоловікам у віці до 25 років.

image

Ознайомтеся з даними таблиці «Топ-10 ознак, за якими найчастіше дискримінують людей в Україні».

Вік 37,4 Інвалідність 37,7 Майновий стан 24,4 Сексуальна орієнтація 21,0 Стать 20,4

Стан здоров’я 20,3 Політичні погляди 19,9 Етнічне походження (національність) та ін.

 

        Подумайте, чи стикались ви у своєму житті з випадками дискримінації.

Якщо так, то що саме було її причиною?

        Які соціальні групи у вашій громаді, є сьогодні найбільш вразливими до дискримінації? Поясніть, чому ви так вважаєте.

        Які висновки можна зробити за результатами дослідження?

image

Інструкція для проведення флешмобу Крок 1. Підготуйте слогани-фрази на аркушах А4.

Крок 2. Зробіть своє фото з однією чи кількома фразами на роздрукованих аркушах А4 або написаними від руки.

Крок 3. Розмістіть це фото на своїй сторінці у соціальних мережах із поясненням мети флешмобу та проханням підтримати вашу активну позицію.

Наз іт те       ур    !

Тема 2. Еволюція прав людини

imageНавіщо мені знати свої права?

Для уникнення ситуацій їхнього порушення

Для можливості захисту

Для відновлення порушених прав

Для поваги до прав інших людей, які мене оточують

Для того, щоб мати високий рівень правової культури

Розгляньте наведені фотографії. Які події, на вашу думку, на них відображені?

image

Брати Лілі Джейкоб, які загинули в Аушвіці разом з батьками та трьома іншими братами, Ізраель (зліва) і Зелік / Фото: Лілі Джейкоб, Daily Mail

▪ Які людські цінності та права людей, зображених на фото, порушувались? Хто був за це відповідальним?

▪ Що ви знаєте про расову політику нацистів, про концтабори? Чому подібна політика стала можливою?

▪ Як, на вашу думку, така політика та її наслідки пов’язані зі створенням у 1945 році Організації Об’єднаних Націй та розробкою міжнародних механізмів захисту прав людини?

Перегляньте відео. Що, на вашу думку, об'єднує зображених у ньому людей? Що мотивувало цих людей до правозахисної діяльності? Чи можна вважати цих людей героями?

правозахисники

image

imageОб’єднайтесь у групи. Складіть інформаційними картки, які подають біографії, вислови і зображення відомих людей — активістів ХХ століття в сфері захисту прав людини.

Картка А — вислови, картка Б — фото, картка В — біографії.

Кожна група обирає по одній картці А. Ваше завдання підібрати до картки з висловами відповідну фотографію та біографію діяча. Зважте, що всі картки перемішані хаотично.

В результаті роботи групи має утворитися комплект із 3-х карток: вислів — фото — біографія з відповідним набором літер (наприклад, А1-Б7-В2).

За необхідності скористайтесь інтернет-ресурсами.

Підготуйте коротку розповідь про обраного вами правозахисника чи правозахисницю і презентуйте її перед класом.

o   Яка інформація для вас виявилась новою, цікавою, вражаючою? o Чиї ідеї та діяльність вам імпонують найбільше? Поясніть свою думку.

Майстерня громадянина

imageСкладіть перелік необхідної інформації для сайту вашого навчального закладу, яка б дозволила учням, педагогічним працівникам, батькам більше дізнатися про свої права.

image

Виберіть одне з прав, яке ви досліджували раніше, для глибшого аналізу. Наприклад, право на освіту. Представте перед класом свій план реалізації такого права, визначивши мету та кроки до його реалізації.

imageЧим, на вашу думку, Права дитини споріднені з Правами людини і чим вони відрізняються?

Дитина = людина ?

imageДитина =/ людина Права дитини = права людини ?

Права дитини =/ права людини?

imageДосліджуємо та обговорюємо.

Ознайомтеся з історичною довідкою та стрічкою часу «Права дитини в історії» Як ви думаєте, чому до ХІХ століття не

існувало організацій, які б захищали дитину?

Об’єднайтеся у групи по 5–6 осіб.

Виберіть одне із положень, зазначених у Конвенції прав дитини, та спробуйте навести приклади з реального життя про дотримання чи порушення цього права.

Обговоріть у групі.

Визначте, що легше — наводити приклади реалізації, а чи порушення прав? Чому?

Розгляньте зображення. Поясніть, які почуття у вас вони викликали.

Чому наведені ситуації стали можливими?

image

Застосування тілесних покарань вдома

Діти — учасники збройних конфліктів

(Джерело: http://dnz292.klasna.com/uk/site/

(Джерело: http://artvoice.com/issues/

pro-zhorstokepovodzhenny.html)

v10n9/film_reviews/ child_soldiers.html)

-         Які права дітей порушені?

-         Які статті Конвенції співвідносяться із зображеними ситуаціями?

-         Хто   має    нести відповідальність  за      порушення прав  дитини        на сучасному етапі?

-         Як унеможливити такі порушення? Яким чином можна захистити дитину в подібних ситуаціях?

Зіставте     зазначені   права         з        умовними  поколіннями      прав людини відповідно до їхнього історичного розвитку

1   Права першого покоління

2   Права другого покоління

3   Права третього покоління

4   Права четвертого покоління

А Право на освіту; Б Право на доступ до інтернету; В Право на щасливе дитинство; Г Право на рівність перед законом; Д Право на безпечне

довкілля.

 

Тема 3. Людина і держава

Майстерня громадянина

image«Камери відеоспостереження».

Задля ефективності навчального процесу та для підвищення рівня безпеки у навчальних закладах місцева влада пропонує за кошти місцевого бюджету встановити у школах камери відеоспостереження.

     Чи підтримали б ви таку ініціативу? Чому?

     Чи змінилася б ваша думка, якщо б ви були в ролі батьків? Вчителів? Адміністрації? Чому?

     Чи є додаткові вимоги / умови, які б ви хотіли забезпечити перед тим, як буде встановлено відеоспостереження?

     Чи     весь   внутрішній простір       школи         можна         контролювати таким способом? Якщо —      ні,      то      поясніть,     де      саме  встановлювати відеоспостереження не можна і чому?

image Ситуації порушення прав людини

o        Громадянин К. заволодів документами громадянина Б. та утримував його у підвалі, змушуючи виконувати різну роботу.

o        У в’язниці охорона використовувала різні засоби: кийки, собак, щоб залякати ув’язнених.

o        В результаті збройного конфлікту між сусідніми країнами, будинок, в якому мешкала родина М., був розбитий під час артилерійського обстрілу. o Вчитель під час уроку вигнав учня з класу за порушення дисципліни.

o        Громадянці С. відмовляють у прийомі на роботу на підставі того, що вона ромка.

o        За звинуваченням у скоєні злочину було затримано двоє осіб. Щоб забезпечити ефективність розслідування, їхнє спілкування з адвокатами було фактично обмежено.

o        Громадянин Р., маючи інвалідність та пересуваючись на інвалідному візку, не може відвідувати різноманітні культурні заходи в місцевому театрі.

o        Мешканці населеного пункту Ч., які є біженцями-нелегалами, не маючи постійного місця проживання та доходів (фактично мешкають на вулиці), не можуть без документів отримати необхідну медичну та соціальну допомогу.

o        Перед складанням іспитів, школярів та їхні речі обшукують зі спеціальними приладами, щоб учні не проносили електронні засоби для списування.

o        У державній школі кожен навчальний день починається з обов’язкової спільної молитви.

imageДосліджуємо та обговорюємо

Розгляньте наведені ситуації порушення прав людини.

-         Визначте, чи є в них порушення прав людини.

-         Якщо так, то яке саме право / права були порушені? (За потреби скористайтесь текстом Міжнародного Білля про права людини.

-         Обговоріть отримані результати. В яких ситуаціях ваші відповіді збігалися, а в яких відрізнялися? Які висновки можна з цього зробити?

-         Як би ви почувалися, якщо б це трапилось з вами? Якою була б ваша реакція?

-         Чи важливо, на вашу думку, забезпечувати і захищати права людини.

Тема 4. Механізми захисту прав людини

image

Розгляньте діаграму в підручнику. Які способи захисту прав людини в Україні є найбільш ефективними, на думку опитаних?

-         Чому, на вашу думку, люди обирають саме такі способи захисту своїх прав?

-         Який спосіб захисту прав обрали б ви? Поясніть свою думку.

-         Хто, на вашу думку, повинен захищати права людини у правовій демократичній державі.

Розгляньте зображення. Що, на вашу думку, є метою таких кампаній? Для кого вони важливі?

image

«Марш рівності» в Києві — хода на захист прав людини, зокрема права на мирні зібрання, а також проти дискримінації представників ЛГБТ-спільноти.

Акція-реквієм «Запали вогник в своєму серці» присвячена 71-й річниці депортації кримськотатарського народу з Кримського півострова (Київ, Майдан Незалежності.

2015р.)

Чи знаєте ви про інші активні дії громадських організацій, які надають підтримку і допомогу щодо захисту прав людини?

Чи брали ви коли-небудь участь у подібних акціях? Чому?

Чи вплинула активна діяльність громадських організацій (різні акції, публічні заходи, висвітлення у ЗМІ тощо) на покращення ситуації з дотримання прав громадян?

Чи важливо для людини, чиї права порушують, відчувати солідарність і підтримку від суспільства? Поясніть свою думку

imageОб’єднайтеся у 5 груп. Проаналізуйте одну з поданих нижче ситуацій.

     Визначте, чи є в цій ситуації порушення прав дитини.

     Запропонуйте алгоритм дій у конкретній ситуації. До кого варто звертатися за захистом прав дитини?

     Відвідайте сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини за поданим зразком складіть звернення до Омбудсмена. Ви також можете звернутися зі скаргою до освітнього Омбудсмена, який розпочинає свою діяльність в Україні з 1 січня 2019 року.

Ситуація 1 Мені 13 років. Моя країна веде війну з сусідньою державою. Капітан з нашої армії прийшов до нас додому і сказав, що якщо я вже великий та сильний, то мушу йти в армію і воювати за країну.

Ситуація 2 Мені 15 років і я мешкаю у великому місті. Багато моїх друзів вживають алкоголь. Я також спробував і тепер роблю це щодня. Інколи поліція проганяє нас з місць, де ми збираємося.

Ситуація 3 Коли мені виповнилося 12 років, я почав працювати на вугільній копанці по 12 годин на день. Тепер мені 14 років, і старший, що керує роботами на копанці, вимагає, щоб я працював ще більше.

Ситуація 4 Мої брати ходять до школи, а я єдина донька, і моїй родині потрібна допомога по господарству. Тому я не відвідую школу.

Ситуація 5 Мені 8 років. Оскільки моя родина мешкає далеко від медичного центру, мені ніколи не робили щеплення. Тепер, коли мені 12 років, я хвора на поліомієліт.


РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ

ПРОСТОРІ

image

image3D ДЕМОКРАТІЇ: ДУМАЄМО, ДБАЄМО

Громадянська реклама

Web-активність

Майстерня громадянина

Тема 1. Соціокультурна багатоманітність

image«Не мовчи, дій — інакше зацькують»

image

Напишіть на дошці слово «суспільство», доберіть прикметники, які його характеризують. Поясніть значення утворених словосполучень. Спробуйте згрупувати ці словосполучення за певними ознаками (наприклад, географією, характером ставлення до людини, історичними етапами розвитку(українське, традиційне, модерне, індустріальне) тощо).

imageЛінія часу. Спільне в історії різних культур і народів. Проведіть пошук спільного в історії та культурі різних народів.

                                                1914                  1939                   1945                  1991

-         Оберіть для свого дослідження історію декількох народів, що живуть поруч (наприклад, українці, росіяни, поляки, угорці, румуни, татари, турки).

-         Об’єднайтеся       у        стільки        груп, скільки       народів       і         їхніх культур       ви досліджуєте.

-         У кожній з груп укладіть перелік із 10-ти історичних подій, ключових в історії обраного Вами народу (наприклад, період ХХ ст.).

-         Зобразіть на дошці «спільну лінію часу», позначте ключові події з історії різних народів на лінії часу. Виникне загальноісторична картина, коли в певний проміжок часу різні народи були залучені до одних і тих самих подій. визначте спільне та відмінне у долях народів. - Обговоріть, чому це було можливим.

imageВідомі українці. Ознайомтеся з нижченаведеним переліком відомих в Україні людей, представників різних культур. Пошукайте в Інтернеті, підручниках, довідкових виданнях інформацію про них.

Дайте відповіді на запитання.

        ▪    Коли жили ці люди?

        ▪   Завдяки чому вони стали відомими?

        ▪   Якою була етнічна ідентичність перелічених осіб?

        ▪   Чи можна назвати їх великими українцями?

▪ Який внесок зробили ці люди у розвиток української культури, науки, техніки, спорту та інших сфер суспільного життя?

▪ Яких представників інших культур, що жили і творили в Україні, вашому населеному пункті, регіоні, ви ще знаєте? Доповніть список.

Петро   Могила,   Микола   Гоголь,   Павло   Скоропадський,   Леся  Українка,

Олександра Екстер, Казимир Малевич, Соломія Крушельницька, Михайло

Булгаков, Олена Теліга, Сергій Параджанов, Ліна Костенко, Мустафа

Джемілєв, Георгій Гонгадзе.

 

У ролі вчителя. Уявіть себе у ролі вчителя. У вашому класі навчається четверо учнів: Оля, Евеліна, Марк і Василь.

Виставте оцінки цим учням на ваш розсуд.

Подивіться на виставлені оцінки. Чому Ви поставили саме ці оцінки учням?

За що ви ставили оцінку?

Уявіть, якщо б такий вчитель / вчителька оцінював / оцінювала вас на уроках.

Яким чином, на вашу думку, формуються наші перші уявлення про людей?

Тема 2. Ефективна комунікація

imageЗаговори, щоб я тебе побачив.

Сократ

Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос — більш нічого. А серце б’ється — ожива, Як їх почує!..

Тарас Шевченко Найбільша розкіш на світі — це розкіш людського спілкування. Антуан де Сент-Екзюпері

imageЩо таке комунікація? Спробуйте визначити та обговорити різні форми комунікації, відповідаючи на запитання.

«Чи можна назвати комунікацією?»:

     спілкування у соціальній мережі людей, які проживають у різних країнах і ніколи не бачили один одного?

     наявність великого рекламного білборда на вулиці, по дорозі до школи / дому?

     читання книги, яку ви зараз тримаєте в руках?

     ваші жести, зоровий контакт з іншими людьми, ваш одяг, зачіску чи манери поведінки?

     ситуацію, коли вчитель / вчителька приходить на урок, мовчки сідає за стіл і гортає журнал, не говорячи жодного слова?

Визначте,     які     існують      форми         комунікації та      в        чому полягають їх особливості.

imageПогляд передає низку емоцій.

o        Відкриті, широко розплющені очі свідчать про зацікавлення.

o        Прищурений погляд є відображенням інертності, байдужості, нудьги.

o        Прямий погляд демонструє довіру.

o        Погляд збоку — скепсис, недовіру. o         Погляд знизу при схиленій голові — агресивну поведінку. o  Погляд згори при відкинутій голові — почуття переваги, зарозумілість.

o        Ухиляння від прямого зорового контакту вказує на невпевненість, скромність, острах.

Тож не дивно, що очі називають не лише вікном у світ, але й вікном у душу.

Розглядаємо та аналізуємо

Перегляньте в Інтернеті виступ(и) відомих політиків, громадських діячів / діячок, служителів / служительок культу та інших публічних осіб, попередньо вимкнувши звук.

     Якими невербальними сигналами вони користуються?

     Які з цих сигналів є довільними, а які — підготованими заздалегідь?

     Увімкніть звук і продивіться виступ ще раз. Наскільки збігаються вербальні та невербальні сигнали людини, яка виступає?

     Спробуйте охарактеризувати, що сприяє ефективному спілкуванню, а що стає йому на заваді.

Громадянська активність

imageПереговори вдома. Проведіть переговори або інсценізуйте їх разом зі своїми          рідними      з        якогось       суперечливого     питання:     наприклад, що одягати       до      школи,        коли  повертатися         додому       ввечері,      з        ким спілкуватися в інтернеті тощо.

-         Коротко опишіть цей досвід.

-         У класі. Оберіть двох охочих взяти участь у переговорах.

-         Визначте будь-яку актуальну та суперечливу проблему або ситуацію з шкільного життя й запропонуйте сторонам переговорів їх обміркувати.

-         Використовуйте «Стоп-кадр»: зупиняйтесь після кожного етапу переговорів, щоб визначити, які методи застосовували його учасники.

Тема 3. Стереотипи та упередження Дискримінація Конфлікти

imageWeb-активність Карта стереотипів.

Перегляньте серію карт лондонського дизайнера Янко Цветкова, що з гумором відображають стереотипи у сприйнятті європейських країн різними народами. image

Проаналізуйте, на основі яких рис, подій чи фактів виникли стереотипи щодо представників різних країн?

Чому сприйняття представників одних і тих самих країн у різних народів відрізняється?

Які види стереотипів ви помітили у назвах на карті?

Які почуття у вас викликають стереотипи стосовно України?

Чи погоджуєтеся ви зі стереотипними уявленнями про інші країни?

image

Що думають про українців представники інших країн? Уявіть себе представниками інших країн. Визначте уявлення мешканців інших країн про наших співвітчизників і запишіть їх.

Ходять чутки, що українці (продовжіть перелік):

1)                 працелюбні;

2)                 організовують великі застілля;

3)                 вміють відстоювати свої громадянські права; Проаналізуйте список уявлень про українців.

-         Чи всі позиції, на вашу думку відповідають реальній дійсності?

-         Які з них можна вважати позитивними? Які — негативними?

-         Чи ми можемо впливати на зміну цих уявлень? Якщо так, то яким чином?

П’ять важливих нотаток про стереотип Для того, щоб подолати той чи інший стереотип, необхідно:

image

Асоціації толерантності. Назвіть асоціації, які виникають у Вас, коли Ви думаєте про толерантність.

     Запишіть їх на великому аркуші паперу чи на дошці.

     Виберіть три асоціації, які, на Вашу думку, є найважливішими характеристиками толерантності, та поставте галочки навпроти кожної позиції.

     Проаналізуйте та обговоріть з однокласниками ті позиції, які здобули найбільше голосів, та ті, які отримали найменшу підтримку.

Аргументуйте свій вибір, підкріплюючі його прикладами.

П’ять важливих нотаток про толерантність Щоб бути толерантним, необхідно:

image

Які спортсмени-паралімпійці з України вам відомі?

За останні роки число людей з інвалідністю поповнили військовослужбовці із зони АТО. Чи є такі люди у вашій громаді?

Якої допомоги вони потребують?

Чи місцева громада долучається до допомоги їм?

imageМи звикли думати, що, заперечуючи комусь, ми неминуче починаємо з цією людиною конфлікт, який обов’язково повинен виявити переможця і переможеного або ущемити чиєсь самолюбство. Але не варто сприймати все в такому світлі. Потрібно завжди шукати між нами щось спільне. Секрет успіху полягає в тому, щоб від самого початку виявити

зацікавленість у точці зору співрозмовника.

Розумний шукає вихід з конфлікту, а дурень — вхід.

Народна мудрість -         У чому полягає секрет вирішення конфліктів?

-         Чи підтверджується така думка українською народною мудрістю?

-         Наведіть приклади відомих у Вашому житті конфліктних ситуацій. -       Чи погоджуєтеся ви з таких підходом до їх вирішення?

image

Ознайомтеся з конфліктними ситуаціями та таблицею, у якій представлені причини зародження конфліктів. Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести.

1.     Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому доводиться прибирати за ним.

2.     Ви з сусідом / сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці.

3.     Ви хочете піти ввечері з друзями у кіно, а ваша молодша сестричка просить відвезти її на каток.

4.     Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим.

5.     Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку.

Причини зародження конфліктів

Розподіл ресурсів                          Невдоволення певної особи чи групи людей своєю часткою ресурсів

Взаємозалежність                          Одна людина є залежною від іншої

Відмінності в меті                         Сторони конфлікту мають різні інтереси

imageВідмінності в        уявленнях   і         Різні  люди по-різному сприймають         і цінностях   розуміють  світ,   мають         різні  ціннісні орієнтири

Відмінності в манері поведінки    У людей         бувають      різні  темпераменти, характери, потреби

 

 

Проблеми у комунікації

Неповне або неточне передання інформації у ході спілкування

П’ять позитивних нотаток про конфлікт

     Конфлікти потрібні для нашого життя, на них необхідно звертати увагу та ефективно вирішувати.

     Конфлікти вказують на відмінність у думках, інтересах.

     У конфліктних ситуаціях вчимося переконувати інших.

     З конфліктних ситуацій можна отримати цінну інформацію.

     Ефективне розв’язання конфліктів приносить задоволення та відчуття доброго вчинку.

imageОб’єднайтеся у групи і проаналізуйте причини виникнення, сторони та фази перебігу різних конфліктних ситуацій, які мали місце у вашій школі, наприклад:

бійка між однокласниками; відбирання особистих речей; демонстративне нав’язування іншим своїх авторитету, сили, впливу;

прізвиська, піддражнювання, образи;

суперечки і непорозуміння на спортивному майданчику, на перерві, в їдальні;

порушення дисципліни на уроках; боротьба за авторитет і лідерство серед однокласників або приятелів; відмова від чергування у класі, школі; псування або втрата майна: підручників, мобільних телефонів та інших речей.

Які з вище наведених позицій, на вашу думку, можна назвати цькуванням чи булінгом?

Які зі способів подолання конфлікту, залежно від певної ситуації, є ефективними, а які — ні?

Проілюструйте    кожну         з        позицій       відповідними зображеннями (схематично намалюйте).

    Конкуренція;

    Компроміс; Відступ;

    Пристосування.

Застосуйте набуті знання і досвід

        Чи спостерігали Ви ситуації цькування у Вашій школі?

        У       якій   ролі   Вам   доводилося бути  —      як      жертва,       кривдник    чи як спостерігач?

        Спробуйте увійти в інші ролі та визначити мотиви поведінки особистості в кожній з них.

        Яка з наведених ролей, на Вашу думку, є найбільш небезпечною?

        Що потрібно зробити, щоб нівелювати кожен із таких статусів у шкільному колективі?

        Визначте, хто з Ваших однокласників, друзів чи знайомих зараз є жертвою цькування.

        Організуйте акцію підтримки жертв шкільного цькування: подружіться; запропонуйте свою допомогу; залучіть до спільної діяльності; оберігайте від кривдників дорогою до школи.

image

3D ДЕМОКРАТІЇ:

imageДУМАЄМО, ДБАЄМО, ДІЄМО

Громадянська реклама

Web-активність

Майстерня громадянина

Тема 1. Демократична держава

imageДемократія — це відповідальність усіх за збереження суспільних цінностей

Визначте місце демократії у вашому житті.

Дайте відповіді на запитання Так/Ні.

1.     Чи відчуваєте ви повагу до себе з боку дорослих: батьків, вчителів, вихователів, знайомих?

2.     Чи дорослі спільно з вами визначають ваші обов’язки вдома, у вашому класі, в школі?

3.     Чи визнають дорослі за вами право висловлювати свою думку та дотримуватися її?

4.     Чи дослухаються дорослі до ваших думок та думок ваших однолітків під час вирішення важливих питань у житті сім’ї, школи?

        Якщо ви отримали більшість відповідей «так», то маєте високий рівень демократичного мислення та демократичне оточення, в якому перебуваєте.

        В іншому випадку будемо разом вчитися покращувати ситуацію.

Ознайомтеся з наведеними нижче ілюстраціями, які демонструють певні етапи розвитку демократії у світі та в Україні.

     Чи всі зображені ситуації відповідають основам демократії?

     Якщо ні,      то      яких  саме  елементів    демократії  бракує        у        кожному з прикладів?

     Пригадайте, що означають терміни «безпосередня» і «представницька демократія». У яких із наведених прикладів вони представлені і як саме?

     Розгляньте подані зображення та, опираючись на знання, здобуті на уроках історії та правознавства, обговоріть у парах, що для вас означає демократія.

image Народні збори в Афінах у V ст. до н. е.

image

Засідання англійського парламенту

Козацька рада на Запорізькій Січі

image

Безпосередня та представницька демократія.

Складіть схему і доповніть її колонки конкретними прикладами.

-         Обговоріть переваги     і         недоліки     безпосередньої    та      представницької демократії.

-         Яким чином названі вами приклади роблять демократичний устрій доступним для всіх членів суспільства?

imageОзнаки демократії.

     Об’єднайтеся у групи.

     Розподіліть між    групами      по      2–3    ознаки        демократії  з переліку, поданого нижче.

     Обговоріть і презентуйте перед класом відповідну ознаку, пояснивши, як вона сприяє утвердженню демократії.

     Використовуючи метод «вільного мікрофону», завершіть роботу короткими репліками: «Цінність демократії полягає …».

Ознаки демократії:

1)    наявність    у        державі       представницьких органів       влади та      місцевого управління (самоврядування) різних рівнів;

2)    чинні закони — єдині й рівні для всіх;

3)    вибори, референдум;

4)    виборність органів влади;

5)    підзвітність та підконтрольність виборцям органів влади;

6)    політичний плюралізм  (багатопартійність),       ідеологічний        плюралізм (визнання права на існування різних ідеологій);

7)    наявність,   гарантованість     й        забезпечення       прав  і         свобод людини

(особисті, політичні, економічні, соціальні, культурні);

8)    взаємна       відповідальність  громадянина        і         держави      (взаємні права та обов’язки);

9)    наявність справедливого та незалежного суду.

image Вибори старости, що тут не так?

Головуючий на загальних зборах громади запропонував односельцям вибрати старосту громади і сказав, що це повинен бути громадянин N. (назвав ім’я свого приятеля).

Вибори старости громади відбулися через жеребкування. Старостою випадково став чоловік, який витягнув картку із позначкою «староста». На виборах старости жінки мали по одному голосу, а чоловіки по два, тому що у громаді живе вдвічі менше чоловіків, ніж жінок.

Обирати старосту одержали право лише мешканці громади, які мають роботу.

Перед тим, як виборці опустили свої бюлетені у скриньку для голосування, головуючий зазирнув у кожний бюлетень, щоб знати, хто як проголосував.

Під час обговорення кандидатури старости виявилося, що гідних осіб серед мешканців громади немає. Тому вирішили, що старостою буде заможний і відомий бізнесмен із обласного центру.

-         Прочитайте уявні ситуації стосовно виборів старости у шести громадах України.

-         Обговоріть їх у парах і скажіть, що, на ваш погляд, у них не так?

-         Чи вважаєте ви такі вибори справедливими? Обґрунтуйте свою думку.

-         Прокоментуйте ситуації. Визначте, які принципи виборчого права були порушені у кожній з них?

-         Чому, на вашу думку, важливо дотримуватися принципів виборчого права?

Ідеологічні орієнтації та типи політичних партій

image

Сьогодні у світі існує чимала кількість політичних партій. Є країни, де поміж інших 2–3 найбільш популярні партії ведуть боротьбу між собою за владу, наприклад, республіканці та демократи у США, консерватори та лейбористи

у Великій Британії. З іншого боку, існують держави, де кількість політичних

партій досягає кількох десятків, а то й сотень.

 

image

image Поміркуйте і висловіть свої думки з приводу переваг і недоліків двопартійної та багатопартійної політичних систем.

Пригадайте назви найбільш відомих політичних партій в Україні і спробуйте їх співвіднести із певною ідеологічною платформою, перелік яких подано на схемі вище.

imageТема 2. Громадянське суспільство Тема 3. Громада

Єдиним джерелом влади в Україні є народ.

Стаття 5 Конституції України

image

Розгляньте фотографії.

-         Для чого люди зібралися? Що, на вашу думку, їх об’єднує?

-         Чому широка громадянська участь стала можливою?

-         В яких формах вона втілюється?

Акція на підтримку в’язнів

Кремля (#26SOLIDARITY) у Чернігові. Лютий 2018 р.

imageЧлени Виноградівської ОТГ на спільній акції. Квітень 2017 р.

imageWeb-активність

Зайдіть до Єдиного реєстру Громадських організацій України.

     Виберіть у ньому область, населений пункт, у якому ви проживаєте.

     Ознайомтеся з переліком місцевих громадських організацій і дізнайтеся більше про їхню діяльність.

     Визначте певні групи громадських об’єднань за характером їхньої діяльності. Як ці громадсько-політичні об’єднання взаємодіють між собою?

Майстерня громадянина

imageДемократичні громадяни — це люди, які беруть активну участь у суспільно-політичному житті не тільки під час виборів, а й здійснюють постійний контроль дій влади.

Портрет демократичного громадянина.

Об’єднайтеся у три групи і складіть текст.

1   група добирає до тексту ключові іменники, які характеризують демократичного громадянина.

2   група шукає ключові прикметники, які характеризують демократичного громадянина.

3   група підбирає ключові дієслова, які характерні для такої особи.

Зберіть у групах спільні результати. Використовуючи добірку іменників, прикметників та дієслів, визначте: яким є демократичний громадянин, як він формується, у яких діях проявляється його активна громадянська позиція?

Тема 4. Громадянська участь у житті суспільства

image              Громадянське суспільство:

сприяє самоорганізації та

реалізації наших власних інтересів;

виступає гарантом непорушності наших особистих прав; служить опорою в можливому протистоянні громадян з державою;

обмежує державну владу та здійснює контроль за нею на всіх рівнях;

бере на себе частину проблем, які важко або не під силу розв’язувати державі;

захищає інтереси різних груп людей.

image

Вже зараз ви можете ініціювати такі заходи на рівні своєї громади.

1.        Інформування органів місцевого самоврядування про найбільш важливі та актуальні проблеми місцевої громади.

2.        Анкетування жителів населеного пункту / мікрорайону, опитування, публічні обговорення та дебати.

3.        Участь у роботі засідань органу місцевого самоврядування.

4.        Лобіювання молодіжної політики в населеному пункті, мікрорайоні.

5.        Створення та діяльність молодіжної газети для місцевої громади.

6.        Створення та функціонування офіційної Web-сторінки населеного пункту, мікрорайону.

7.        Дослідження історії населеного пункту / мікрорайону.

8.        Створення чи підтримка краєзнавчого музею.

9.        Молодіжна дошка пошани (онлайн) людей, які є відповідальними та активними громадянами, майстрами своєї справи, громадськими активістами тощо.

10.Молодіжна юридична консультація. Інформування жителів щодо того чи іншого правового питання.

11.Проведення спортивних свят, змагань із залученням дорослих членів місцевої громади.

12.Молодіжний контроль за екологічною ситуацією у місцевій громаді (Зелений патруль).

13.Розробка     велосипедних      маршрутів  та      ініціювання їхнього облаштування.

14.Моє містечко, село, мікрорайон на карті світу. Інформаційна політика для туристів щодо можливостей відпочинку та краєзнавчих екскурсій у вашому населеному пункті. Зелений туризм. Спортивний рух. Змагання, турніри, поєдинки з різних видів спорту. Пропаганда здорового способу життя.

15.Організація дозвілля молоді: свята, фестивалі, концерти, вікторини, вистави.

Майстерня громадянина

image1. Відвідайте органи місцевого самоврядування вашого міста, селища чи району.

     Дізнайтеся, які форми соціальної активності відбувалися у вашому місті чи селищі останнім часом, а які плануються незабаром.

     Розпитайте про допомогу, яку ви могли б надати в їхній організації.

2. Організуйте вибори у вашій школі, класі.

Голосування можна провести й так, щоб виборці усвідомили суть пропорційної та мажоритарної систем. Наприклад, «випускник року» може вибиратися за мажоритарною системою, а голосування за «улюблений предмет», що визначатиме рейтинг навчальної дисципліни, може бути за пропорційною системою.

imageДля того щоб вибори стали демократичними необхідно дотримуватися таких кроків:

1) повідомити шкільний / класний колектив про суть та час таких виборів;

2) створити шкільну / класну виборчу комісію;

 

3) організувати висунення кандидатів або інших ідей вибору;

 

4)  підготувати бюлетені для голосування;

 

5) зареєструвати офіційних спостерігачів;

6) провести голосування;

 

7) ознайомити громадськість класу / школи із результатами виборів.

 

Результати голосування мають бути практично використані в роботі класу чи школи.

Тема 5. Школа – простір демократії Тема 6. Дитячі й молодіжні громадські об'єднання

image

Правила для учнів школи.

     На заняття приходити у шкільній формі, без прикрас.

     Не запізнюватися на уроки.

     У випадку пропуску уроків, приносити медичні довідки або пояснення від батьків.

     Не виходити за межі школи під час навчального дня.

     Не приносити до школи небезпечні для здоров’я предмети.

     Виявляти повагу один до одного, до вчителів та інших працівників школи.

     Забороняється використання ненормативної лексики.

     Забороняється     застосування        сили, агресії         для    вирішення  будь-яких конфліктів.

     Заборонено перебувати у класах у верхньому одязі.

     У школі забороняється використання мобільних телефонів.

Розгляньте подані вище шкільні правила

        Які з них ви вважаєте доцільними, а які ви би не хотіли мати у своїй школі?

        Які правила ви додали б до цього переліку від себе?

        За яких умов, на вашу думку, ці правила будуть виконуватися?

imageWeb-активність

Ознайомтеся із статтями Закону про освіту.

Стаття 53. Права та обов’язки здобувачів освіти.

Стаття 54. Права та обов’язки педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу. Стаття 55. Права та обов’язки батьків здобувачів освіти.

Визначте основні права та обов’язки учасників освітнього процесу.

image

Заповніть таблицю.

Здобувачі освіти (учні) мають право

 

Педагогічні працівники (вчителі) мають право

 

Батьки здобувачів освіти (учнів) мають право

 

Громадянська активність

imageКампанія щодо створення Кодексу правил школи.

Об’єднайтеся в групи по 5–6 осіб та обговоріть питання: «Які правила потрібні у вашій школі?».

     Створіть постер «Кодекс правил школи» та презентуйте його учням, рідним, педагогам.

     Проведіть опитування за такими запитаннями: Якою хочуть бачити школу учні? Якою хочуть бачити школу батьки? Якою хочуть бачити школу педагоги?

     Організуйте обговорення і виробіть загальношкільний Кодекс правил.

     Розмістіть його на стіні школи, а також на шкільному Інтернет-сайті.

     Спостерігайте за тим, як працює ваш Кодекс правил. Періодично на засіданні активістів шкільного самоврядування приділяйте час інформації про дію ваших правил. Приймайте пропозиції від учнів та вчителів щодо вдосконалення Кодексу.

РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА

image3D ДЕМОКРАТІЇ:

Громадянська реклама

Web-активність

Майстерня громадянина

Наз іт те       ур    !

Тема 1. Комунікація, інформація, медіа

imageКожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.

Стаття 34 Конституції України

image

Піраміда пріоритетів медіа.

Позначте в порядку зростання види мас-медіа, які ви найчастіше використовуєте. Порівняйте результати своєї медіаактивності із загальноукраїнською статистикою.

image

Як медіа впливають на мене.

Відберіть у довільній формі 10 останніх новин з різних джерел (соціальні мережі, новини телебачення, радіо, друковані видання тощо). Проаналізуйте їх з погляду впливу на ваше життя. Дізнаєтеся, чи є серед відібраних новин повідомлення, які поширили інформаційні агенції?

imageWeb-активність

Інформаційні агентства.

                 Ознайомтеся з переліком найбільш відомих в Україні інформаційних агентств.

                 Ознайомтеся        із       найбільш    відомими    світовими   інформаційними агентствами.

                 Об’єднайтеся у групи, виберіть певну новину та дослідіть відмінності у її поданні у різних інформаційних агенціях України та світу.

image «Медіа ― сторожовий пес демократії». Як ви розумієте вислів? Ознайомтеся з рейтингами індексів сприйняття корупції та індексів свободи преси в різних країнах світу.

     Назвіть по п’ять країн з найвищим та найнижчим рівнем корупції.

     Назвіть по п’ять країн з найвищим та найнижчим рівнем свободи преси.

     Порівняйте індекс сприйняття корупції та індекс свободи преси. Чи простежується між ними взаємозв’язок? Поцікавтеся, які показники України в цих індексах?

Тема 2. Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність

imageНаша свобода залежить від свободи преси. Якщо її обмежити, то це

означатиме, що вона буде втрачена.

Томас Джефферсон, третій президент США

image

До якої категорії медіа користувачів ви належите?

        я пасивно розумію медіа;

        я активно використовую медіа; –      я взаємодію з іншими через медіа; –       я ефективно використовую медіа.

Обґрунтуйте свій вибір.

imageХто і з яких причин, на вашу думку, може обмежити свободу слова. Наведіть приклади.

image

Російсько-українська війна та свобода слова. Починаючи від весни 2014 року в Україні триває війна. В останні роки українське суспільство активно обговорює: чи має право держава додатково обмежувати свободу преси і доступ до інформації при висвітленні воєнних дій? Чи не стане це приводом для приховування правди?

-         Якою є ваша думка щодо цього питання?

-         Наведіть приклади з історії, коли розвинені демократії застосовують заходи щодо обмеження права на доступ та поширення інформації й свободу слова в умовах ведення військових дій.

imageWeb-активність

Журналістські розслідування.

Значна частина відомих телеканалів в Україні мають у своїх ефірах антикорупційні програми. Відшукайте їх в Інтернеті. Перегляньте окремі з них в архіві сайтів телеканалів чи на каналі Youtube.

     Визначте,   які     суспільні    проблеми    порушують журналісти у        своїх розслідуваннях.

     Чи завжди їм вдається самостійно дізнатися правду та домогтися справедливості. Кого вони залучають до співпраці?

Наз іт те       ур    !

Тема 3. Маніпулятивний вплив медіа

Як маніпулюють у новинах.

За результатами дослідження інтернет-ресурсу "Телекритика" наповнення здійснюється таким чином: 90 відсотків новин, що входять до випуску формуються за ознаками шести – „С” та одного – „Г”. Йдеться про Скандали, Сенсації, Страх, Секс, Смерть, Сміх та Гроші» (Джерело:

http://ua.telekritika.ua/redpolitics/2008-06-04/38798)

image

     Ознайомтеся із наведеною інформацією.

     Відшукайте приклади «шести С» у різних медіа.

     Які теми, на ваш погляд, просуваються найбільше?

     Про що б ви хотіли ще дізнатися з новин, але вам не вдалося?

Ознаки пропаганди у різних медіа:

image

image

Як пропаганда створює образ «чужого» / «іншого» в історії та сучасності.

image

1.     Плакат "Дякуємо   любимому  Сталіну за щасливе дитинство". СРСР,

1950-і рр.

2.     Пропагандиський банер який використовувався під час інформаційної кампанії напередодні так званого «референдуму» в Криму щодо входження до складу РФ. Крим. 2014 р.

image

Розгляньте зображення і дайте відповіді на питання:

-         Опишіть, що ви бачите на зображеннях?

-         Хто є аудиторією для цих повідомлень?

-         Яка мета цих зображень?

-         Які маніпуляції ви помітили?

-         Чи використовує пропаганда поняття «ідентичності» і з якою метою?

imageWeb-активність

Складіть схему «Види замовних матеріалів та їх характерні ознаки» і «Порадник для тих, хто не хоче потрапляти під вплив «джинси».

Скористайтесь матеріалами за посиланням:

http://osvita.mediasapiens.ua/media law/world journalists/scho take dzhinsa i z chim ii idyat/

https://www.prostir.ua/?kb=yak-rozpiznaty-dzhynsu

http://prostir-monitor.org/foto/mtree/2014/05/election2014 media monitoring.pdf

Тема 4. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа

     Якщо інформацію можна довести ― це факт;

     Якщо інформація містить особисту оцінку ― це думка;

     Якщо інформація стверджується чи заперечується ― це судження;

     imageЯкщо факт  перебільшується, узагальнюється   чи      розглядається однобоко ― це упередження.

     Якщо присутнє    емоційне     забарвлення         ―      це      думка,         судження, упередження. (Джерело: http://media-iq.tilda.ws)

Обговорюємо

Ознайомтеся із реченнями та визначте у кожному де факт, де думка, де судження і де упередження?

Сьогодні я прийшов до школи на другий урок.

Я не підтримую учнів, які не здатні прийти на перший урок.

От ти завжди пропускаєш найцікавіші заняття.

Мені більше подобається приходити на другий урок.

imageWeb-активність

                 Відвідайте   сайти   великих   бізнес-корпорацій   різних   країн   світу.

Знайдіть елементи пропаганди які там присутні.

Наз іт те       ур    !

Тема 5. Інтернет

image Web-активність

Загрози інтернету.

       Об’єднайтеся в групи відповідно до кожної із загроз Інтернету.

       Підготуйте  невеликі      презентації на      основі         наявного     в        Інтернеті матеріалу.

       Складіть програму дій, як запобігти чи боротися із такими ситуаціями.

       Попрацюйте над маркерами, які дозволяють ідентифікувати небезпеку.

image

Складіть пам’ятку дій, як запобігти чи боротися з інтернет-загрозами:

1)    спілкування з незнайомцями (грумінг);

2)    погрози, переслідування (кібербулінг, кібер хуліганство);

3)    секстинг;

4)    шахрайство, крадіжки та віртуальні фінансові пастки.

image

image

РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ

image3D ДЕМОКРАТІЇ:

Громадянська реклама

Web-активність

Тема 1. Соціальні цілі економіки

imageЕкономіка ― це мистецтво задовольняти безмежні потреби за

допомогою обмежених ресурсів. Лоренс Пітер

image

Напишіть слово Добробут. Визначте, які асоціації виникають у вас із цим словом. Виберіть ті поняття, які, на вашу думку, найкраще характеризують власний добробут.

image

Класифікують потреби за різними критеріями:

     за засобами задоволення ― на матеріальні і духовні; за способами задоволення ― індивідуальні й колективні.

     Існує також класифікація потреб людини, що отримала назву «Піраміда Маслоу».

image

Розгляньте малюнки і дайте відповіді на питання.

        ▪   Про який масштаб економіки йдеться в ілюстраціях?

        ▪   Придумайте найбільш актуальні цілі цих економік.

▪ Які показники можуть визначити досягнення необхідного рівня вашого особистого добробуту?

image

image

Проаналізуйте власні потреби на недалеке майбутнє та на перспективу.

     Ознайомтеся із потребами своїх друзів, знайомих.

     Висловіть свою думку, як задовольняти зростаючі потреби людства за умов обмеженості ресурсів?

Як виробляється цукор?

Перегляньте відеоролик про процес виробництва цукру. Поміркуйте над схемою процесу виробництва цукру.

image

Дайте відповідь на питання.

     Які ресурси потрібні на кожному етапі виробництва?

     Розподіліть їх за поданою нижче класифікацією:

image

Види економічних ресурсів

 

Природні         Трудові           Капітальні        Інформація         Підприємницькі

 

 

здібності

 

     Які з цих ресурсів є абсолютно обмеженими і не відтворюваними, а які обмежені відносно? Наведіть приклади.

Тема 2. Сталий розвиток Тема 3. Економіка домогосподарства

imageКожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування,

одяг, житло. Стаття 48 Конституції України

imageWeb-активність

Ознайомтеся   із       прикладом  застосування        ресурсозберігаючих технологій.

-              imageЯк перетворити відходи харчової промисловості на ресурси?

-              Які ще у Вас є ідеї щодо економії ресурсів.

Майстерня громадянина

imageЯк зекономити енергоресурси та воду.

     Використовуйте енергозберігаючі лампи.

     Завантажуйте пральну машину повністю та вибирайте оптимальну програму.

     Не ставте плиту поруч з холодильником.

     Чистіть чайник від накипу.

     Не перекривайте дорогу теплу, що йде від радіаторів батарей, розмістіть за ними тепловідбиваючу фольгу.

     Не готуйте на великому вогні; використовуйте для цього якісний посуд. 1 людина = 1 тонна води на місяць.

     Полагодьте сантехніку, яка протікає; закручуйте кран, поки чистите зуби; краще приймати душ аніж ванну.

Поради від Energy Evolution UA

Ознайомтеся із плакатами Всеукраїнського конкурсу «Плакатом по витратах» та визначте, який характер економії ресурсів пропонують їхні автори.

image

Майстерня громадянина

imageРозробіть власний плакат або іконографічне повідомлення на тему: «Як ми можемо зменшити шкоду навколишньому середовищу», відобразивши в ньому дії звичайної людини, які допоможуть економити воду, газ, електроенергію, зменшити

викиди сміття тощо.

Які ще шляхи економії енергоресурсів Ви можете запропонувати в родині, у школі, на підприємствах тощо?

Учасники всеукраїнського конкурсу «Плакатом по витратах» — студенти Української академії друкарства: Марія Кристопчук, Софія Яківців, Мар’яна Киричук, Олег Дикий. Керівник: Ольга Борисенко.

image

Життєві виміри моєї сім’ї, родини.

-            Проаналізуйте своє щоденне життя упродовж кількох останніх років.

-            Чи є у вас друзі в соціальних мережах, що мешкають в інших країнах?

-            Товари виробників із яких країн ми здебільшого купуємо?

-            Фільми яких країн переглядаємо, яку музику слухаємо, тощо?

-            Складіть умовну карту економічних та соціальних вимірів вашого особистого життя, життя вашої сім’ї, родини. Обговоріть їхні масштаби.

Тема 4. Ринкова економіка Тема 5. Підприємництво Тема 6. Ринок праці

imageДаючи хабарі та не повідомляючи про випадки вимагання незаконних платежів, ми заохочуємо тим самим

корупціонерів підтримувати існуючі

та створювати нові корупційні схеми.

image Обговорюємо

Розгляньте схему економічного кругообігу в ринковій економіці і визначте якими інтересами керуються підприємства і домогосподарства на кожному ринку окремо.

Чи завжди їхні інтереси легко реалізуються?

Як в ринковій економіці підприємства приймають рішення «Що виробляти?» і «Як виробляти?».

Чому ринковий спосіб розподілу ресурсів і виробництва є найбільш ефективним?

Як реалізуються в ринкових угодах інтереси учасників?

image Web-активність

                Ознайомтеся    із    рекламою    антикорупційної    діяльності    від    ГО

Transparency International Ukraine https://ti-ukraine. org/.

-            Що, на вашу думку, означають текстові слогани на рекламі?

-            Що ви вважаєте хабарем?

-            Чи чули ви щось про корупцію та хабарі у нашому суспільстві?

-            Висловіть свою думку щодо цього питання.

Майстерня громадянина

image Як започаткувати власну справу

Головні засади майбутнього бізнесу закладаються у бізнес-план

image

Шукаємо і обговорюємо підприємницьку ідею Крок 1. Складіть в зошиті якомога більший перелік ваших умінь, захоплень, мрій відповідно до наведеної таблиці:

Я вмію добре робити

Я цим захоплююсь

Я про це мрію

 

 

 

Крок 2. Виберіть той вид діяльності, що є в усіх трьох колонках таблиці. І підкресліть його.

Крок 3. Поділіться з однокласниками вашими міркуваннями і виберіть тих, хто має близькі уміння та уподобання.

Крок 4. Об’єднайтеся з однокласниками в групу і складіть перелік того, що в обраній вами сфері діяльності ви можете: — виробляти нове; — перепродавати вже існуюче на ринку; — надавати послуги.

Крок 5. Сформулюйте спільну бізнес-ідею.

Крок 6. Підготуйте електронну презентацію і захистіть ваш спільний проект бізнесу перед класом.

image

Ознайомтеся з роботою відомих сайтів з працевлаштування.

     Проаналізуйте, працівників яких професій і спеціальностей шукають роботодавці?

     Яку оплату праці пропонують роботодавці, і який існує соціальний пакет?

     Виберіть одне оголошення і проаналізуйте, які вимоги роботодавця до освіти, досвіду роботи кандидата? Які ще можуть бути додаткові вимоги?

     Які ще можуть бути джерела інформації про вакантні місця у вашому населеному пункті?

image

РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ.

image

3D ДЕМОКРАТІЇ:

imageДУМАЄМО, ДБАЄМО, ДІЄМО

Громадянська реклама

Web-активність

Майстерня громадянина

Тема 1. Інтеграція та глобалізація

imageУ країнах із вищим рівнем глобалізації вищий рівень доходів на

одну особу, тоді як індекс сприйняття корупції ― нижчий.

           imageРозгляньте  логотипи     відомих      у світі         організацій. Де     ви      могли їх спостерігати у своєму житті?

           Згадайте, ще інші логотипи відомих у світі брендів, додайте їх до списку.

Поміркуйте разом

image

Які історичні події можна віднести до глобальних, що мають значення для всього людства. Якими були наслідки цих подій? Які ще історичні події мали загальносвітове значення?

виконайте вправу!

Обговорюємо

Визначте свою позицію щодо глобалізаційних процесів, вислухайте позиції ваших однокласників, обговоріть їх.

Майстерня громадянина

imageПідготуйте плакат на підтримку глобалізаційних процесів або навпаки ― на їх засудження.

Розмістіть такі плакати у вашому класі чи школі, обговоріть їх зміст.

Тема 2. Міжнародні відносини та міжнародне право

imageГЛОБАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ:

                  Вимагають зусиль усієї світової спільноти

                  Потребують невідкладних рішень

                  Торкаються інтересів усіх народів і держав

                  Мають планетарний, загальносвітовий характер

                  Загрожують усьому людству

image Обговорюємо

1.     Проаналізуйте інформацію, подану в підручнику.

2.     Визначте основних учасників міжнародних відносин.

3.     Які засоби переважають у взаємодії учасників міжнародних відносин на сучасному етапі?

image

Зіставте подані приклади з різними сферами міжнародних відносин:

Економічні

Політичні

Військові

Культурні

Ознайомтеся з інформацію про діяльність Всесвітнього економічного форуму (ВЕФ):

                 imageЯкі головні загрози людству визначалися експертами Всесвітнього економічного форуму (ВЕФ) у Давосі в різні роки?

                 Проаналізуйте     головні       загрози       людству,     які     тенденції прослідковуються у їхніх проявах.

                 Чи можете ви назвати приклади глобальних проблем, які локалізуються у вашому населеному пункті, регіоні, нашій країні?

image Розгляньте причини еміграції та імміграції.

                 Перегляньте відео «Чому люди мігрують».

                 Наведіть відомі вам приклади таких міграції в Україні та інших країнах світу та обговоріть їх.

image Web-активність

Заборонені методи і засоби ведення воєнних дій.

     Ознайомтеся з Інструкцією про порядок виконання норм міжнародного гуманітарного права у Збройних Силах України (відповідно до Наказу Міністерства оборони України від 23.03.2017 (параграф 3)). Визначте заборонені методи та засоби ведення воєнних дій.

image

Розгляньте карти.

image

     Дізнайтеся про стан розвитку подій у найбільш конфліктних зонах світу.

     Знайдіть на карті інформацію про російсько-українську війну. Перегляньте найбільші зони конфліктів у світі.

     imageОб’єднайтеся в групи і визначте, як довго триває той чи інший конфлікт, що стало його причиною, і як він розвивається на теперішній час.

Ознайомтеся з онлайн-картою Індексу глобального тероризму (2017 р.).

https://ua.censor. net.ua/news/462826/ ukrayina_posila_17te_ mistse_u_sviti_za_rivnem_ teroryzmu

1.                  imageВизначте країни, у яких відбувається найбільше терористичних актів.

2.                  Складіть відповідну таблицю чи діаграму.

3.                  Чим зумовлена така картина в сучасному світі?

4.                  Яким чином країни можуть разом боротися проти тероризму

Тема 3. Україна – член європейського та світового співтовариства

imageВ періоди миру держави повинні творити якомога більше добра, а в

період війни ― якомога менше зла. Шарль-Луї Монтеск’є

image Web-активність

Відвідайте офіційний сайт ООН, ознайомтеся детальніше із глобальними питаннями порядку денного ООН.

     Які проблеми, виклики стоять перед людством?

     Які з них, на вашу думку, є пріоритетними зараз?

     Які є особливо важливими для нашої країни, вашого регіону зокрема?

imageimageОб’єднайтеся в групи.

Обговоріть участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ.

image

1.     Які переваги для України дає належність до міжнародних організацій?

2.     Визначте, діяльність яких міжнародних організації має місце в Україні, у вашому регіоні, громаді?

3.     Які приклади позитивного впливу від їхньої діяльності ви можете навести?

4.     З якими проблемами стикаються активісти міжнародних організацій під час роботи в Україні?

5.     Яким чином міжнародні організації сприяють співробітництву у світі, збереженню миру та безпеки?

imageWeb-активність

Відвідайте сайт ЄС і, користуючись інтерактивною картою, визначте етапи розширення європейської спільноти.

Скільки країн об’єднує ЄС?                image

Які країни мають статус кандидатів у члени ЄС?

Які країни підписали угоду про асоціацію, яка зазвичай передує заяві на членство?

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.     Критичне мислення: ключові характеристики та вправи для його розвитку [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://etwinning.com.ua/content/files/659841.pdf

2.     Медіаграмотність та критичне мислення на уроках суспільствознавства: посібник для вчителя / Т. Бакка, О. Бурім, О. Волошенюк, Р. Євтушенко, Т. Мелещенко, О. Мокрогуз; За ред. В. Іванова, О. Волошенюк. – К. : ЦВП, АУП, 2016. – 243 с.

3.     Методичний посібник. Громадянська освіта: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://livebytherules.blogspot.com/p/blog-page_9.html

4.     Пометун О.І., Пилипчатіна Л.М., Сущенко І.М., Баранова І.О. Основи критичного мислення: Навчальний посібник для учнів старших класів загальноосвітньої школи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 216 с.

5.     https://www.jigsawplanet.com/

6.     https://www.youtube.com/watch?v=RUAPkF6azPI

7.     https://www.youtube.com/watch?v=jxH2iPSNt30

8.     https://wordwall.net/uk

pdf
Додано
2 жовтня 2023
Переглядів
3874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку