Тема: Дружать діти з чистотою.
Мета: Продовжувати знайомити дітей зі здоровим способом життя як фактором збереження здоров’я людей, підвести до розуміння ролі шкіри та нігтів в житті людини, вчити доглядати за шкірою та нігтями, підвести до думки, що людина сама відповідальна за своєздоров’я; розвивати пізнавальні здібності, мислення, зв’язне мовлення, увагу, уяву, спостережливість, вчити помічати причинно-наслідкові зв’язки; повторити правила безпечного користування ножицями, виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
Матеріали: лялька, ілюстрації з зображенням дітей різних рас, чарівний мішечок, овочі, фрукти , ілюстрації з зображенням кішки, макети рук з нігтями (вирізані з пінопласту, картону або надуті латексні рукавички), апельсини.
Попередня робота: перегляд мультфільму «Мийдодір», слухання вірша А.Барто «Дівчинка замурзана»
Хід заняття:
Вихователь: Діти, до нас прийшла лялька. ( Демонструє брудну ляльку). Пригадайте вірш про замурзану дівчинку. Це вона.
Давайте розпитаємо дівчинку, чому вона така брудна.
Вихователь розігрує уявний діалог з лялькою:
- Дівчинка замурзана, де ти так забруднила ручки? Чорні долоньки, під нігтями чорні доріжки…
- Я на сонечку лежала, от вони і загоріли.
- Дівчинка-бруднуля, де ти носик забруднила? Кінчик носа чорний, ніби в сажі.
- На сонечку підгорів.
Вихователь: Ось така у нас цікава гостя. Малята, а з вами таке траплялось? Щоб сонечко вас забруднило? (Відповіді дітей).
- Подивіться, що я принесла. Який це фрукт?
- Апельсин.
- Давайте пограємо гру «Апельсин»:
Ми ділили апельсин (стискають-розтискають кисті рук)
Нас багато – він один (розводять руки, показують один пальчик)
Перша долька – кошенятам, (загинають по черзі пальчики)
Ця – маленьким цуценятам,
Третя долька – їжачкам,
А четверта – пташечкам,
П’ята долька – діточкам,
А для вовка шкірка! (розжимають ручки, ховають ручки за спинку)
Ось і вся лічилка.
- Який апельсин на смак? (Апельсин смачний, соковитий, солодкий).
- А як ви гадаєте? Для чого апельсину шкірка? (Відповіді дітей)
- Які ще фрукти й овочі мають шкірку? (Відповіді)
- А якби у них не було шкірки? (Припущення дітей)
Вихователь: Так, шкірка захищає смачні ц соковиті дольки від усяких неприємностей: морозу, бруду, мікробів.
-А в людей є захист? Так. Це наша шкіра.
- Де у людини шкіра? Так, усе тіло покрите шкірою.
Вона також захищає нас від мікробів, вірусів та інших неприємностей. Вона захищає весь наш організм, усі органи (серце, легені, шлунок, печінку, нирки, кишківник та інші). Вихователь і за ним діти одночасно показують на собі, де розташовуються ці органи. Власне, шкіра це і є найбільший орган в організмі людини.
Шкіра у людей буває різна: біла, чорна, жовта, коричнева, рожева. (Демонструє малюнки з зображенням дітей різних рас). Шкіра може загоріти на сонці.
-А може сонечко забруднити шкіру? (Відповіді)
-Отже, дівчинка це вигадала? А як вона могла забруднитися (Діти висловлюють припущення, де і як можна забруднитися).
Роздивіться свою шкіру. Яка вона? (Гладенька, м’яка). Навколо очей наша шкіра тонка й ніжна, на ступнях ніг вона груба. На руках шкіра чутлива. Давайте перевіримо.
Гра «Вгадай на дотик». ( Педагог демонструє овочі і фрукти, потім складає їх у чарівний мішечок, діти по черзі вгадують).
- Ви переконались, що може відчувати ваша шкіра?
- Як ви гадаєте, за шкірою треба доглядати, шанувати її, чи можна ходити, як замурзане дівча? (Відповіді)
-Так, треба умиватися вранці і ввечері, часто ретельно мити руки.
-Коли обов’язково мити руки? (Відповіді)
-Пригадаємо, як правильно мити руки. Нам у пригоді стане мило, за потреби – щіточка, щоб гарно помити під нігтиками, а ще – серветки, щоб витертись. Не забудемо помити і між пальчиками, і кожний пальчик окремо. (Діти виконують імітаційні рухи).
Одночасно читають вірш:
Наші дітки-малюки
Миють ручки залюбки:
Рукавчики загортають,
Руки милом натирають,
Під водою довго миють,
Витиратися уміють.
Наші хлопчики й дівчатка,
Як маленькі каченятка.
- А якщо немає можливості їх помити? (Відповіді)
- Щодня треба купатися, аби бруд не нашкодив здоров’ю. Дуже важливо носити чистий одяг.
Фізкультхвилинка
А ще дуже важливо рухатись. Давайте зробимо розминку:
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
- Подивіться на фото кішки. Зверніть увагу на її кігтики. Для чого киці кігті? (Відповіді). Так, кішка лазить по деревах, ще їй кігтики треба, щоб дряпатися, захищаючи себе від небезпеки.
- А ми з вами можемо дряпатися? Так, можемо. Але у людей немає кігтів, нам немає потреби лазити по деревах. А що у нас замість кігтів? Так, нігті.
І наші нігті теж мають захисну роль. Вони захищають ніжні кінчики пальців, роблять їх міцними.
Подивіться на свої нігтики. Вони дряпаються? А ще під нігтями збирається бруд. І ті, хто гризе нігті, з`їдає той бруд і часто хворіє.
Мікроби не можна побачити неозброєним оком. Але у нас є мікроскопи. З їх допомогою ми можемо бачити те, що не бачать наші очки. (Діти дивляться у мікроскопи на частинки бруду).
Вихователь: Які у вас враження від побаченого? (Обмін враженнями). Але ми знаємо, як боротися з брудом, тому нам мікроби не страшні.
Пригадуєте, дівчика-бруднуля казала, що її нігтики загоріли на сонці? Це можливо? (Відповіді). За нігтями також треба доглядати.
Послухайте віршик:
Виросли в Богданчика
Нігтики на пальчиках.
Наче в тигреняти
Нігті у хлоп’яти.
Посміхнувся раптом татко 6
Ти дряпулька чи дитятко?
Треба маму попросити
Нігтики підкоротити.
Мама ножиці взяла,
До синочка підійшла.
Дай-но пальчики, маленький,
Нігті зріжемо швиденько.
На великім пальці – чик,-
Нігтик був і зараз зник.
Ось і пальчик вказівний,
Став тепер він чепурний.
Ось середній, безіменний
Стригтись теж ідуть до мене.
А тепер – мізинчик,
І тримай гостинчик!
Вихователь: Вам мама також підрізає нігті. А хочете самі спробувати зрізати нігті?
Подивіться, у нас є руки з довгими нігтями. Давайте візьмемо ножички і пострижемо нігті та зробимо руку охайною. Але перш, ніж працювати з ножицями, давайте пригадаємо правила безпеки:
- Ножиці – це небезпечний інструмент, тому поводитись з ним треба обережно. На робочому місці кладемо ножиці так, щоб вони не виходили за край столу, не тримаємо ножиці вістрями догори, не ріжемо на ходу, під час різання не встаємо з місця, не повертаємось, не відволікаємось. Передаємо ножиці закритими і кільцями вперед. Якщо є потреба відволіктися під час роботи,- ножиці закритими кладемо на стіл.
Діти «обрізають нігті» руці – манекену.
Вихователь: Ну що, дівчинко – бруднуля, хочеш залишатися такою, як зараз, чи будеш митися? (Лялька відповідає, що буде купатися).
-Тоді поспішай додому, хай мама тебе гарно помиє, а ми тебе будемо чекати чистенькою, гарненькою й охайною.
Вихователь: Ми з вами ділили апельсин між тваринками, а тепер поїмо самі. Але перед їжею що не забудемо зробити? (Відповіді).
-Так, ми гарно з милом помиємо руки, а ще – помиємо апельсини.
-Тепер можна пригощатися.
Заняття закінчується.