Заняття факультативу в 10 класі «Малі та середні жанри художньої прози у світовій літературі ХІХ – ХХІ століття» Тема: Дослідження людської душі у творі О.Генрі «Дари волхвів».

Про матеріал
Матеріали для заняття факультативу в 10 класі «Малі та середні жанри художньої прози у світовій літературі ХІХ – ХХІ століття». На поданому занятті старшокласники продовжують знайомство з творчістю О.Генрі; з’ясовують істинні й хибні цінності в житті людини; пояснюють смисл назви твору; характеризують авторське розуміння мудрості та щастя; розвивають увагу; формують логічне мислення у ході аналізу тексту; формують почуття поваги й власної гідності; старшокласникам надається можливість виявити свої творчі здібності.
Перегляд файлу

Заняття факультативу в 10 класі  «Малі та середні жанри художньої прози у світовій літературі ХІХ – ХХІ століття»

 

Тема: Дослідження людської душі у творі О.Генрі  «Дари волхвів».                Істинні й хибні цінності в оповіданні. Підтекстова алегорія назви твору».

Мета: формування ключових компетентностей: продовжити знайомство з творчістю американського письменника О.Генрі;  з’ясувати істинні й хибні цінності в житті людини; пояснити смисл назви твору; охарактеризувати авторське розуміння мудрості та щастя; розвивати увагу старшокласників; формувати логічне мислення у ході аналізу тексту; формувати почуття поваги й власної гідності; надати змогу виявити школярам свої творчі здібності.

Епіграф:                               Дар есть благословение дающему.

       Ф.Герберт

План уроку

1. Вхід у контакт               2хв. 50 сек    

2. Робота зі слайдами (презентація) – 5 хв.

3. Фільм про О.Генрі     6 хв.

4. Доповнення школярів                            3 хв.

5. Робота з текстом    17 хв.

6. Картини (слайди)    2 хв.

7. Творчі роботи     4 хв.

8. Мій подарунок     2 хв.

І. Установка на сприйняття.

Звучить віршБ.Пастернака у виконанні ЯниМалиновської. (2 хв.30сек.)

-Ми розпочали заняття з найвідомішого біблійного сюжету «Народження Ісуса Христа та одарювання його волхвами”. Ми намагалися проникнутися певним настроєм, у вас виникли свої почуття...

- Як ви гадаєте, чому саме так я вирішила розпочати сьогоднішнє заняття?

(Нещодавно було Різдво та Водохреща, оповідання, яке читали на сьогодні, називається «Дари волхвів»).

Учитель: Продовжити нашу сьогоднішню бесіду я хочу з незвичного питання:

  • Як вигадаєте, кому люди ставлять пам’ятники?
  • За що люди удостоюються такої честі?
  • А за що, на ваш погляд, можна поставити пам’ятник книзі?

І сааме цієї честі булла удостоєна книга письменника О.Генрі. Його кам’яна книга заввишки 2 метри стоїть у розгорнутому вигляді в США в місті Гринсборо. Я думаю, неважко здогадатися, на якому оповіданні вона розкрита.

Вчитель: Тож сьогодні на уроці ми спробуємо зрозуміти, що ж таке незвичайне таїть в собі оповідання «Дари волхвів».

Тема заняття:

О.Генрі. «Дари волхвів». Дослідження людської душі у творі. Істинні й хибні цінності в оповіданні. Підтекстова алегорія назви твору».

Спробуйте самі визначити мету заняття:

  • в кінці заняття ми повинні відповісти на запитання: які цінності є істинними, а які - хибними:
  • хто істинно щасливий й мудрий, на думку письменника;
  • висловлювaти свої думки з приводу прочитаного.

Вчитель: Звернемося до назви твору.

  • Які асоціації викликає у вас слово  «дар»?

(Дар – добро, любов, радість, свято, мама…)

Зазирнемо у словник: «Дар – пожертва, здатність, талант»

Звернемося до епіграфу:

Дар есть благословение дающему (Ф.Герберт)

  • Яку хaрактеристику слова «дaр» можна взяти з епіграфа?

(Благословіння)

Вчитель: Як багато значень у слова «дар», і автор, безперечно, вкладав свій смисл в назву оповідання. Щоб зрозуміти його, ми повинні згадати, якою особистістю був сам автор.

(Фільм «Енциклопедія. О.Генрі).(6 хв.)

Доповнення здобувачів освіти.

  1. В перший рік свого життя в Нью-Йорку Портер опублікував 17 оповідань, через декілька років він випускав уже по оповіданню в тиждень й більше, на вершині популярності йому плaтили 500 доларів за оповідання – величезні гроші на той час. Проте грошей постійно не вистачало, вони утікали з рук як пісок. Нерідко він роздавав крупні купюри злидарям, а то й приводив безхатченків до лікаря й оплачував їх огляд та лікування. Дно великого міста стало джерелом його натхнення. Нерідко цілими днями О.Генрі просиджував в сумнівних питейних закладах, черпаючи сюжети з розповідей таких же постійних відвідувачів.
  2. Часто О. Генрі писав поспіхом, бо його підганяла необхідність відпрацювати давно витрачений аванс. В 1903 році він заключив договір з власником газети «Уорлд» Джозефом Пулитцером, за яким був зобов’язаний давати оповідання до кожного недільного випуску. Один з редакторів згадував: «Я приїхав із питанням: чи  готове оповідання? «Готове, готове», - відповів письменник. І показав мені чистий аркуш паперу із заголовком та  цифрою 1 у кутку. Потім на наступному аркуші написав у кутку двійку, взяв ще три листи й, написавши на останньому 5, сказав: «Ну, тепер я, с вашого дозволу, перепочину».
  3. Пізньої осені 1905 року О. Генрі погодився написати для Пулитцера святочне оповідання. Обіцяний термін пройшов, а редактор не отримав нічого, крім вибачень й відмовок. Нарешті художник, який мав би ілюструвати твір, з’явився в комірчині письменника, щоб ознайомитися з чернетками й зрозуміти, що ж треба малювати. Виявилося, що ще не існує навіть чернеток. Нещасний ілюстратор попросив хоча б повідомити йому основний смисл оповідання.

«Я скажу вам, что малювати, друже, - відповів письменник. – Намалюй бідно обставлену кімнатку, типу умебльованих кімнат, які здаються у Вест-Сайді. В кімнаті один-два стільця, комод с висумними шухлядами, кровать і шафа. На кроваті поряд сидять чоловік і жінка. Вони говорять про наближення Різдвa. Чоловік крутить у  руках футлярчик від кишенькового годинника. У єінки розкішне довге волосся, яке спадає на спину. Осьі все, що я поки бачу. Проте оповідання скоро буде».

 

Вчитель: Так з’явилося оповідaння «Дари волхвів», яке невдовзі було перекладено на всі мови світу.

ІІ. Сюжет новели простий: двоє молодих людей, щоб зробити подарунок на Різдво, розстаються з найціннішим, що в них є. Дайте оцінку вчинку героїв.   - Чи правильно вони вчинили?

Вчитель: Проте ось що цікаво. В кінці оповідання автор пише, що повідав «історію про двох дурненьких дітей…, які найбезглуздішим чином пожертвували один для одного своїми нaйбільшими скарбами» й тут же, собі насупротив, говорить, «що із усіх дарувальників ці двоє були наймудрійшими».

Проблема: Як ставиться до вчинку своїх героїв автор?

(Аналітична робота з текстом)

  • За допомогою яких деталей ми дізнаємося про життя героїв, їх матеріальні статки? Знайдіть у тексті опис цих деталей.

(Старенькая кушетка, вопиющая нищета, молчащая бедность, электрический звонок не работает, серая кошка, серый двор, старенький коричневый жакет, старенькая коричневая шляпка, ветхий красный ковёр, дрянной кожаный ремешок).

  • Поміркуйте, чому оповідання починається фразою: «Один доллар вісімдесят сім центів». Чому так часто протягом розповіді зустрічається ця цифра? Прокоментуйте  відповідь.
  • Початок оповідання – про гроші, на наступній сторінці знову про гроші. Гроші – це щось земне, повсякденне чи піднесене? Чому ж тоді автор дає піднесену назву й такий земний початок?
  • Чи мав право автор провести параллель між звичайними людьми з їх фінансовими проблемами й піднесеним одарюванням Бога волхвами? Чому?
  • Чому для того, щоб зробити подарунок коханій людині, кожному з героїв необхідно було йти на певні жертви?

(Вони бідні)

  • Як про це пише О. Генрі: «Не можна сказати, що вона (мебльована квартира за вісім доларів) зовсім убога, але щось спільне з цим поняттям, безперечно, має».
  • Знайдіть в тексті рядки, в яких Делла говорить про своє ставлення до Джима. Чому вона не могла подарувати йому більш скромний подарунок, наприклад, шкіряний ремінець?
  • Зробимо висновок: чому ж вони пожертвували своїми скарбами?
  • (Інші варіанти не розглядалися, тому що вони по-справжньому кохали один одного, і їм хотілося на Різдво подарувати близькій людині щось особливе, гідне. І вони розлучилисязісвоїми скарбами.)
  • Можливо, дійсно герої вчинили непрактично? Давайте розглянемо можливі варіанти. (Продати щось інше; накопити гроші завчасно; купити щось інше, не дуже дороге).

І все ж вони пожертвували найдорожчим, що в них було, заради коханої людини.

Вчитель: Пожертвували…, а, можливо, жертви ніякої й не було. Вибір дався їх легко, і те, з чим вони розлучилися, зовсім не скарб?

  • Які ж скарби були у родини Диллингхем Юнг? Які порівняння використовує автор, щоб підкреслити їх значущість?
  • Знайдіть у тексті рядки, в яких змальовується, як Делла приймала рішення. Зробіть висновок, чи важко їй було розлучатися зі своїм скарбом?

(Делла й Джим, дійсно, віддали найдорожче, що мали).

-  Як вигадаєте, в ім’я чого були ці жертви?

-  Нерозумний чи мудрий цей вчинок?

Автор говорить, що «з цих дарувальників ці двоє були наймудрішими».

  • В чому ж полягає ця мудрість? (У величній, безкорисливій, відданій, справжній любові)
  • Визначте, якою має бути справжня любов.

(На фліп-чарті пишемо слова-асоціації).

«Вони і є волхви», - пише автор. Хто ж такі волхви, про які дари йде мова? І до чого тут наші герої, які живуть в сучасному світі?

Вчитель:Волхви – мудрі передвісники, які, дізнавшись про народження Іісуса Христа, прийшли у Віфлеєм поклонитися немовляті  й   принесли йому дари: золото, ладан, смирну.

Ладан – ароматична смола, запашний дим якої використовується під час богослужіння.

Смирна – благовонна мазь, що захищає тіло від тління.

Вчитель: Цей сюжет став одним з найулюбленіших у живописі, музиці, літературі. Такі твори називаються «різдвяними».

Розгляд репродукцій картин: Гвидо Рені «Поклонінняпастухів. Бл.1640; Карло Дольчі «Поклоніння волхвів; Герард Давид. Поклоніння волхвів. 1515.

-Як ви думаєте, в чому сутність таких творів? Чому на всіх репродукціях немовля осяяне світлом?

(Тому що воно сааме Світло, тому що воно народжене було, щоб нести людям Світло, Добро, Любов… Смисл великого свята Різдва – нагадати людям про істинну любов, добро, людяність. «Хай стане все чистим й новим…»).

-Чому ж автор вважає Деллу й Джима волхвами, адже в канун Різдва вони не принесли жодного дара?

(Головний їх подарунок – справжня любов. Таку любов й називають християнською.)

  • Складіть сенкани про головних героїв

Джим      Делла

Скромний, великодушний                           Бережлива, закохана

Кохає, вболіває,прощаєТурбується,шукає,обожнює

РобитькоханійнайціннішийподарунокРозлучилася з розкішнимволоссям

ЛицарЦарицяСавська

Любов

Віддане, безкорислива

Дарує, нагороджує, стверджує

Щирекоханняврятуєсвіт

Подарунокдолі

-Вдома ви писали невеличку творчу роботу. Ознайомте нас з вашими замальовками. (Здобувачам освіти було запропонованонаписати твір-мініатюру на одну з тем: «В ім’я кохання», «Вдячність», «Істинні дарувальники», «Істинні й хибні цінності в оповіданні».)

-В чому ж смисл різдвяного оповідання О. Генрі?

(Він нагадав нам про загальнолюдські цінності)

Учитель: Наостанок я хочу зробити подарунок. Подивіться на екран.

(Відеоподарунок про кохання).  2 хв.

Учитель: Наше заняття ми розпочали віршами й завершити його я б хотіла теж віршами

 

Все починається з любові –

Й трава без неї не росте,

Любов звучить у Божім слові,

І до людей з небес іде.

(Ольга Калина)

 

Домашнє завдання: знати зміст повісті «Сліпий музикант» В.Г.Короленка.

 

Використані джерела:

1. Бібліотека зарубіжної літератури . О. Генрі .  Дари волхвів 

2. https://dovidka.biz.ua/dari-volhviv-analiz/

3. https://dovidka.biz.ua/o-genri-tsikavi-fakti/

docx
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку