Заняття гуртка декоративного розпису на тему "Бігунець"

Про матеріал
Розробка заняття гуртка "Декоративний розпис" , з розділу Петриківський розпис. Для учнів 5-6 класу. Для керівників гуртків закладів позашкільної освіти.
Перегляд файлу

КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка заняття з декоративного розпису

на тему:

Виконання елементу  петриківського  розпису «Бігунець»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала керіник гуртка,

методист відділу

декоративно-прикладного мистецтва

 Кватира І. П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тернопіль

 

Заняття  з петриківського  розпису для середнього шкільного віку (5-7 клас), першого року навчання,   початкового рівня.

На занятті поєднано теоретичну і практичну частину.

Розробку можна використати для проведення заняття в гуртковій роботі.

Тема: Виконання елементу  петриківського  розпису «Бігунець»

Мета: Формувати мистецькі, творчі, соціальні, комунікативні компетентності засобами образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва. Формування ціннісних орієнтацій особистості, розвиток творчих здібностей.

.

Хід заняття: Вступ, теоретична частина, практична частина, підсумок .

Інструменти і матеріали: Папір А4, олівець, лінійка, гумка, гуашеві фарби, палітра, пластикові баночки для води, серветки, білячі або котячі пензлі різного розміру № 1, 2, 3, 5. Зразки робіт, альбом Пелагеї Глущенко.

 Вступ: Організація освітньої діяльності, підготовка робочих місць, підготовка інструментів і матеріалів, інструктаж з безпеки життєдіяльності на занятті. Створення комфортних умов для діяльності, організація дитячого колективу.

Теоретична частина:

Педагог. Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з техніками петриківського розпису, а саме ми маємо навчитися малювати такий елемент,  як бігунець. Орнамент вправи є типовим для петриківського розпису. Його називають «хвилька», «бігунець», «бігунчик» або «фриз». «Бігунець»  широко застосовується у петриківському розписі, ним можна оздобити багато виробів, поверхонь, декоративних виробів. «Бігунець» є найпростішою орнаментальною композицією у петриківському розписі.  Це стрічковий орнамент  побудований на основі чергування рівномірного ритмічного повторення основного елемента. Ритм передбачає рух який може бути продовжений до безкінечності. «Бігунець» ще означає хвильку, що рухається.

Стрічковий орнамент можна провести на стіні під стелею, навколо вікон та дверей. Можна зробити закладку для книги з таким декоративним оздобленням. Необхідно звернути увагу на кольорове вирішення орнаменту та композиції

У всіх бігунцях ми можемо побачити основні та додаткові елементи:

Квітка, багато пірчасте  листя, ягідки, грона, пупянки, билинки, травичка, тощо.Водночас в  бігунцях повторюється і поворот елементів, кольорове рішення, розмір і форма елементів.

Роглянемо «бігунці» з альбому П. Глущенко, їх зроблено на темно-сірому тлі білим кольором, а також кольорові для розпису тканин. Вони відрізняються своїм філігранним виконанням, цікавою комбінацією мотивів. Майстриня використовувала яєчну темперу, мазки накладені на темне тло натиском різної сили , що надає малюнку легкість і прозорість.

( Демонстрація робіт)

 Часто бігунці використовували народні майстри у настінних розписах.

Зразки ми можемо бачити на репродукціях оздоблення хати Дніпропетровщина, Київщина, Черкащина.

Сучасні настінні розписи ми можемо бачити у різноманітних закладах: школах, будинках культури, ресторанах, тощо. Таким чином власники намагались підкреслити національний характер даного закладу.

Бігунці, як декоративний елемент широко використовується у декоративно-ужитковому мистецтві, для декорування деревяних виробів: дощок, скриньок, шкатулок, ложок тощо, а також у текстильній промисловості , де бігунець виступає основою тканинного орнаменту. Також бігунець зустрічаємо в поліграфічній продукції та у ілюстраціях до творів.

 

Практична робота.

1. Виронуємо на папері розмітку майбутньої мальовки. Розділюємо аркуш на кілька одинакових стрічок.

Задану стрічку розділюємо на одинакові частини, намічаємо розміщення основних елементів, що повторюються.

2. Розводимо фарби. Фарби розводимо на пласкій палітрі до густоти сметани

3.Розглянемо зразки та виконаємо розмітку олівцем.

Найпростіше чергування ягідок обрамлених пірчастим листям, більш складних використовується зернятка, трипелюсткові квіти.

4 Ця вправа обєднує вправи які ми опанували на минулих заняттях. Повторюють вправу з тією відмінністю, що пірчасте листя наносять пензликом обабіч хвилястої сполучної лінії.

5.Пропоную вам намалювати кілька видів «бігунця», поекспериментувати з кольором, елементами.

(Додатки)

 

Підсумок.

Переглянемо виконані роботи, вправи.

Які елементи використав кожен з вас?

Давайте подумаємо, що можна оздобити « бігунцями»? .

Відповіді дітей: одяг, розпис будинку, у розписі тканин, стіни, прикраса на сумці, на листівках, на книжкових сторінках, на меблях, на деревяних виробах тощо.

 

 

 

 

Використані джерела:

  1.               Кириченко М. А. Український народний декоративний розпис/ М. А. Кириченко : Навч. Посіб. – К.: Знання –Прес., 2006. – 228 с.
  2.               Буртник-Сіверський  Б. С. Пелагея Глущенко. Альбом / автор упорядник Б. С. Буртник-Сіверський . – Київ:Мистецтво, 1977
  3.               Шестакова О. І. Український декоративний розпис./ О. І. Шестакова. –  Київ: Реклама, 1989.
  4.               Єрифа Віра Григорівна к-г «Зернятко» майстер-клас  

 

 

 

Додатки :

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 березня 2021
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку