Заняття гуртка " Канзаши як вид декоративно-прикладного мистецтва"

Про матеріал
Крнспект заняття "Канзаши як вид декоративно-прикладного мистецтва. Виготовлення квітів в техніці канзаши"
Перегляд файлу

Тема заняття: «Канзаши» як вид декоративно - прикладного мистецтва. Виготовлення об’ємних квітів зі стрічки в техніці «канзаші». 

Мета заняття:  

-   прививати інтерес та любов до мистецтва інших країн;

-   вчити виготовляти  базові форми пелюсток канзаши;

-   прививати практичні навички;

-   формувати почуття кольору та естетичного смаку;

-   розвивати фантазію, творче та просторове мислення;

-   розвивати навики та вміння роботи з шовковими стрічками;

-   розвивати дрібну моторику рук;

-   формувати навички працьовитості та творчої особистості;

-   виховувати любов до мистецтва;

-   стимулювати до самостійного вибору рішення

-   формувати наполегливість  при досягненні потрібного результату

-   вдосконалювати виконання та завершення роботи

Завдання заняття: виготовлення об’ємних квітів в канзаші.

Методи: Словесно –інформативні,словесно - евристичні, наочно – евристичні , практично – евристичні, практично - репродуктивні заохочення, самоконтроль, взаємоконтроль.

Тип заняття:  засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок. Форма проведення заняття:  комбіноване заняття, навчально –

                             практичне заняття.

Форма роботи на занятті: колективна , індивідуальна.

Міжпредметні звязки:  технологія, образотворче мистецтво.

Орієнтовний перелік обладнання та матеріалів 

Обладнання:

-   столи, стільці

-   освітлення, відповідно санітарно - гігієнічним нормам 

Матеріали та інструменти:

-   шовкові стрічки різної ширини;

-   ножиці;

-   запальничка ;

-   свічка;

Оформлення:

-   зразки  робіт ( див. Додаток  № 1-2) ;

-   правила техніки безпеки ( див.додаток 3)

-   інструкційні картки  (див. додаток № 4-5 ) 

Прогнозований результат заняття

Вихованці  мають знати:

-   Правила з техніки безпеки при роботі з  свічкою;

-   технологію виготовлення  базових елементів канзаши;

-   Історичні відомості про традиційне японське мистецтво –канзаши; 

Вихованці  мають  набути навичок

-         виготовлення  квітки в техніці «канзаши» ;

-         захисту свого вибору, конструктивного та модельного рішення;

-         творчо самостверджуватись;

-         бережно і економно відноситись до матеріалів та обладнання, уміти організовано та дисципліновано приступати і залишати робоче місце.

Поняття:  канзаши, базові форми, оригамі.

План  заняття   

І. Вступна частина

— висвітлення керівником матеріалу нової теми;

—  повідомлення теми та мети заняття, очікуваних результатів; — мотивація навчальної діяльності гуртківців. 

II.       Основна частина

— оволодіння новими теоретичними та практичними знаннями;

— залучення вихованців до самостійного осмислення нового матеріалу,       практична  робота;

— підведення гуртківців  до узагальнень, висновків.

III.    Заключна частина

    — обґрунтування гуртківцями можливості використання отриманих знань,            умінь, навичок;

    — загальний підсумок заняття із зазначенням його позитивних та           негативних моментів;

    — повідомлення завдань на наступне заняття (якщо є);

                                         Хід  заняття.

І. Вступна частина

Привітання з вихованцями

Перевірка підготовки робочих місць вихованців до заняття.

1.  Висвітлення керівником матеріалу нової теми :

«Кандзасі»   або «канзаши» - прикраси для волосся, які викорстовуються в традиційних китайських та японських зачісках

Приблизно  400 років  назад  в Японії  змінився стиль жіночої зачіски  : жінки стали вкладати довге волося  в цікаві форми— nihongami.   Для укладки волося використовували різноманітні предмети – шпильки , палочки ,гребені.  В той час звичайний гребінець перетворюється на незвичайно гарний аксесуар, який стає справжнім витвором мистецтва.  . Японскі kushi (гребні) і kanzashi (шпильки) стали вираженням жіночого характеру, соціального положення та сімейного статусу. До початку сучасної епохи декоративні гребні і шпильки, відомі під загальною назвою  kanzashi, були важливою частиною японської   моди і соціальної культури.

                              Кандзасі  в наш час                      

    На даний час кандзасі частіше всього носять наречені і ті ,хто надівае кімоно, люди, повязані з кімоно по роду своєї діяльності — такі як знавці японських традицій, на японській чайній церемонії  і під час створення ікебани.               Але   слід   відзначити          ,що    з        деяких       пір спостерігаєтьсицій канзаші я  відродження  традицій серед молодих людей , які бажають  додати  елегантності своїм зачіскам.

Особливе місце займають Hana kanzashi- квіткові прикраси. Вони створюються  майстрами з квадратів шовку технікою відомою як   tsumami (складання). Кожен квадрат тканини згинаючись перетворюється в пелюстку квітки. Вони приеднуються до основи, щоби створити цілі квіти , або збираються  за  допомогою шовкової нитки. 

 Сезонні канзаші повторюють природне цвітіння рослин в різні пори року.

Види канзаші

Січень.

Вид січневих канзаші змінюється з року в рік , але зазвичай вони зберігають новорічну тематику.  Найбільш популярний вибір - комбінація сосни (matsu), бамбука (take)  і квітів  сливи (ume). Кольори січневих  канзаші - зелений, червоний і білий -  ассоціюються з святами.(мал.1-2)

                  image            мал.1              image            мал.2           

                                                          Лютий.  

В канзаші зазвичай присутні відтінки темно-рожевого, іноді червоного.

Квітка лютого –слива – що символізує юне кохання і прихід весни. (мал.3-4)

imageмал.3                             image  мал.4

Березень.  

Жовті і білі квіти рапсу (nanohana) персика (momo), нарциса (suisen), і піонів (botan).  І звичайно ж метелики .(мал.5-6)

image мал.5                         image  мал.6

                                                   Квітень.  

      Світло-рожеві квіти вишні (sakura),  метелики і фонарикиbonbori  символізують швидкий прихід. «Милування квітучою сакурою» - «Cherry

Blossom Viewing»   в цю пору року- головна культурна  подія в Японії. (мал.7-8)

 image мал.7                            image мал.8

Травень.  

Фіолетові  гліцинії (fuji) і  сині іриси (ayame). Іриси символізують закінчення весни. Також , додатковим оформленням иравневих канзаші можуть бути срібні метелики. (мал.9-10)

  image мал.9                           image  мал.10

Червень.  

Зелена верба(yanagi),  гвоздика або, квіти гортензії  (ajisai). Ерба  (дерево, що любить  воду) і  світло-синій колір гортензії  подходять найкраще.(мал.11-12)

 image мал.11                         image  мал.12

                                                                                                                      Липень                                                     

В червні  канзаші  дивують своєю рзноманітністю –це круглі  та складені віяла. А також стрекози та каплі роси. (мал.13-14)

image мал.13         image  мал.14

Серпень.  

Фіолетова іпомея або пампасна трава .(мал.15)

 image мал.15

                                                           Вересень.  

Японський дзвіночок  (kikyo). Фіолетові  тони традиційно повязані з осінню.

Часто їх поєднують з іншими осінніми квітами : хризантемою ,гвоздикою

.(мал.16-17)

  imageмал.16                        image  мал.17

Жовтень.

Тут святкує бал улюблениця японців -  Хризантема (kiku).

Зазвичай  хризантеми в канзаші червоні та білі,  це поєднання кольорів символізує розквіт осені. ( мал.18-19)

image мал.18                                   imageмал.19

                                                 Листопад.  

 Канзаші листопада –це осіннє листя . Це можуть бути як кленові так і будьякі інші листочки .  Милування кленом – таксамо шанують як і милування сакурою весною.(мал.20-21)  image  мал.20                                       image  мал.21

Грудень.

В грудні японці готують  mochi  і прикрашають ними дерева , створюючи штучні квіти. Вдачу повинні приносити маленькі кульки  складені у вигляді  квітки. Іноді да грудневих канзаші додають бамбукове листя.( мал.22-23)

 image мал.22                    image  мал.23

Канзаші стали дуже  популярні і в нашій країні. Ними прикрашають зачіски  як святкові так і буденні.

В цій техніці виконують багато інших прикрас: сережки, брожки, кулони,браслети, підвіски, весільні атрибути  та багато іншого.

2. Повідомлення теми та мети заняття, очікуваних результатів:     Сьогодні  ми з вами будемо робити  квіти українського віночка в техніці канзаші . Спочатку  ми  ознайомимося з матеріалами ,що ми будемо використовувати  в своїй  роботі.

  Справжні канзаші виготовляють з натурального шовку , але в принципі  можна використовувати будь які тканини.

   Ми будемо працювати з штучними матеріалами:

      3.Актуалізація опорних знань:

Запитання :

-    Які тканини називають штучними? (тканини утворені хімічним  способом);

-    Які штучні  тканини ви знаєте? ( креп-сатин, органза, підкладочні  тканини, штучний атлас, капрон );

-    Назвіть якості синтетичних волокон?( гладкі , блискучі, міцні, стійкі до стирання, легко перуться, швидко сохнуть. Після прання вони частіше всього не потребують прасування. Недоліки тканин : сковзання ,обсипання  ниток);

-    Якості волокон капрону? (мають гладку блискучу поверхню , добре  змочуються водою, але швидко сохнуть. Капрон чутливий до дії тепла, вже при температурі 65 градусів він втрачає  міцність , тому прасувати треба вироби із капрону потрібно обережно. Якщо волокно капрону піднести до вогню, то воно почне плавитись, а потім загориться слабким блакитно – жовтим полум’ям  з виділенням  білого диму. При охолодженні утворюється твердий темний  згусток. Волокна капрону міцні, стійкі до зносу, мають велику довжину. З  капронових ниток виготовляють легкі тканини, трикотаж, мереживо,  стрічки , тасьму. В суміші з шерстю і бавовною  капронове волокно  іде  на виготовлення платтяних, костюмних, пальтових тканин.). Креп-сатин – має широку кольорову гаму. Тканина мяка тому пелюстки  виходять ніжні їм просто надати необхідну форму.

Органза - добре плавиться , але має високий ступінь сипучості. Легко деформується. 

Капрон – як і органза легко плавиться. Зовсім не сиплеться і не деформується. Найкраще він підходить для виготовлення гострих пелюстків.  Найбільш доступні і найлегші у використанні  атласні стрічки. Вони легко  нарізуються  на квадрати.

Намистини , фурнітура , стрази , пайєтки і бісер можна використовувати за бажанням для оздоблення  готової роботи.

II. Основна частина

1.        Оволодіння новими теоретичними та практичними знаннями;

      Як ми з вами вже говорили канзаші -  це прикраси для волосся. Ми з вами сьогодні будемо вчитись робити об’ємні квіти в й техніці канзаші. Але перш за все повторимо правила техніки безпеки при роботі з ножицями, голкою, свічкою (дод №3).

      Для роботи нам необхідно: голка, нитки,  атласна стрічка шириною 5 см. різних кольорів, запальничка або свічка, пінцет.

    У вас на партах лежать  інструкційні картки( додаток №4-5) виготовлення круглого та гострого пелюстка в техніці «канзаші». Давайте їх розглянемо.

2.        Залучення вихованців до самостійного осмислення нового матеріалу,       практична  робота;

-   Які квіти традиційно використовують в українському віночку? ( Волошки, маки, ромашки).

Подивіться будь-ласка на українські  квіти  виконанні в даній  техніці . 

-   З яких пелюсток  зроблені квіти на зразках , що ми розглянули?( волошка-гострі, мак і ромашка - круглі).

Керуючись інструкційними картками пропоную зробити  ту  квітку  українського віночку яка  вам найбільш подобається.

 (Вихованці працюють самостійно. Керівник гуртка спостерігає за їхньою роботою, вказує на помилки, допомагає в разі необхідності).

(Під час роботи звучать українські народні пісні )

3.        Підведення гуртківців  до узагальнень, висновків.

Гра "незакінчені  речення"  

Керівник гуртка починає речення, а діти повинні його закінчити. Можна, щоб вихованці передавали один одному слово, відповідаючи на питання керівника.  Наприклад: "На сьогоднішньому занятті  для мене найважливішим відкриттям було …"; "Канзаші  використовували …";

"Канзаші –це  …";

«Найскладніше для мене було……»;

 III. Заключна частина

    1.  Обґрунтування гуртківцями можливості використання отриманих знань,   умінь, навичок;

   Дайте відповідь на запитання : Як ми можемо використовувати  навички  та знання отримані на сьогоднішньому уроці? ( Відповідь вихованців гуртка).     2. Загальний підсумок заняття із зазначенням його позитивних та        негативних моментів;

Керівник  організовує виставку дитячих робіт, проводить обговорення з участю всієї групи, кращих і невдалих робіт.

    — повідомлення завдань на наступне заняття (якщо є);

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1 Зразки робіт

 

image 

image 

Додаток №2

Зразки робіт

image 

image 

 

 

                                                                             Додаток №  3    

Правила техніки безпеки Загальні правила для вихованців

1.   Роботу розпочинай після дозволу керівника гуртка. 

2.   Інструмент використовуй за призначенням, не працюй несправним і тупим інструментом. 

3.   Різальні інструменти повинні зберігатися лише в спеціально обладнаних папках у відведеному в класі місці. 

4.   Під час робочого процесу не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй, будь зосередженим. 

5.   У процесі роботи дотримуйся порядку на робочому місці, а після роботи акуратно прибери його. 

Інструкції з техніки безпеки на заняттях гуртка

     Для зменшення зорової напруги при тонких, кропітких видах роботи потрібно слідкувати за освітленням. Якщо заняття проводяться вдень, воно має бути попереду, так як в роботі приймають участь обидві руки, а при боковому освітленні від них буде лягати тінь. У зв’язку з цим столи краще розташувати паралельно вікнам. 

І. Загальні вимоги безпеки : 

1.   До занять допускаються вихованці, які пройшли інструктаж з охорони праці, про безпечні методи роботи . 

2.   Кожен  вихованець зобов'язаний знати й точно виконувати правила безпечної праці на заняттях гуртка. 

3.   Своєчасно приходити на заняття, займати своє робоче місце. 

4.   Коли керівник  звертається до всіх вихованців, вони мають припинити роботу й уважно вислухати зауваження, інструктаж. 

5.   Використовувати навчальний час для виконання завдання і не  відволікатися розмовами, своєчасно й високоякісно виконувати  доручену справу. 

 

ІІ. Вимоги безпеки до початку занять : 

1.   Ретельно підготувати своє робоче місце до роботи. 

2.   Уважно вислухавши керівника  і одержавши завдання на заняття, перевірити ще раз справність інвентарю, інструментів особистого  користування, наявність матеріалів. 

ІІІ. Вимоги безпеки під час роботи: 

1.   Роботу розпочинати лише з дозволу керівника. 

2.   Не можна працювати несправним і тупим інструментом,  використовувати інструмент лише за призначенням. 

3.   Користуватися прийомами роботи з інструментами, як показав керівник. 

4 . Інструменти та обладнання мають зберігатися в призначеному місці. 

6. Під час роботи вихованець повинен тримати своє робоче місце в належному порядку, а після роботи акуратно прибрати його. 

ІV. Вимоги безпеки після закінчення роботи: 

1.   Прибрати своє робоче місце : скласти відповідний інвентар, вимити  пензлі. 

2.   Вимити руки з милом і витерти рушником. 

Правила користування ножицями і ножем

1.   Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці. 

2.   Клади ножиці чи ніж так, щоб вони не виступали за край робочого місця. 

3.   Не працюй тупими ножицями і ножем, а також ножицями зі слабким кріпленням. 

4.   У процесі різання уважно слідкуй за розміткою. 

5.   У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза. 

6.   Не розмахуй ножицями, ножем, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює. 

7.   Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі, так само як ніж. 

Правила користування голкою

1.   Голку тримай тільки з протягнутою ниткою в гольнику або футлярі. 

2.   Не вколюй голку в свій одяг. 

3.   Не бери голку в рот. 

4.   Запасні голки зберігай у футлярі або гольнику. 

5.   Не використовуй голку замість булавки. 

6.   Під час зшивання цупких матеріалів (шкіра, штучне хутро, картон) попередньо в місці зшивання зроби отвори шилом. 

7.   Під час шиття користуйся наперстком.

 

 

                     

Додаток №4

Інструкційна картка №1

Виготовлення   круглого пелюстка.

Беремо стрічку шириною 5 см. і нарізаємо квадратики  5* 5 см. Краї оброблюємо запальничкою або над  свічкою.(фото1)

 

 

imageimageфото2

Згинаємо квадратик навпіл , так щоб вийшов   рівний трикутник (фото 2)                     Загинаємо кінці трикутника до вершини  так ,щоб отримати квадрат ( фото

3.4) 

   

 

 

 

                      

imageimage                                                                            фото3                                                          фото 4

 

Перевертаємо роботу на іншу сторону і загинаємо кінці всередину  як показана на фото 5,6 

          image фото 5               image   фото 6

       Повертаємо лицевою стороною до себе , краї зприпалюємо запальничкою .або         над свічкою. (фото 7)

       Таким способом готуємо необхідну кількість пелюсток . 

 

 

 

imageimageфото 7

 

                    Фото 8 

 

 

Після того як пелюстки готові  нанизуємо їх на голку з ниткою . Кінці нитки завязуємо між собою . Квітка з круглими пелюстками готова. (фото 8) Додаток №5

Інструкційна картка №2 Виготовлення гострого пелюстка.

1.     Беремо квадрат стрічки   : 

image 

2.     Складаємо дві  протилежні сторони ( кут Д накладаємо на В) ,  так щоб у нас вийшов трикутник . 

image                           image 

3.     Лінію згину  (АС) приминаємо пальцями . 

4.     Повертаємо роботу   кутом (В+Д)  і згинаємо ще раз тепер  з’єднуємо точки А і С. 

image                    image 

5.     Повертаємо трикутник діагоналлю до себе і ще раз складаємо . Тепер всі точки нашого початкового трикутника з’єдналися  в одній. 

image                    image 

6.     Закріплюємо заготовку запальничкою , акуратно, щоб не запалити зайвого і склеюємо .  

image 

Об’ємний гострий пелюсток готовий .  

7.Часто  він використовується  в такому вигляді  (наприклад для  багатослойних хризантем) але якщо його обрізати, він матиме більш витончений вид .

Обрізується  він по краю як показано на малюнку  нижче. 

image                                                          image 8.   Далі акуратно обпалюємо зрізані краї . 

image                                                     image 

Плаский гострий пелюсток  готови

 

Додаток №6 Дитячі роботи

 

image 

 

 

Додаток №7

Дитячі роботи

image 

pdf
Додано
27 січня
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку