Заняття гуртка "Пішохідний туризм"

Про матеріал
Види походів. Організація та проведення багатоденного туристсько-краєзнавчого спортивного походу. Спеціальна фізична підготовка.
Перегляд файлу

 

Заняття гуртка  «Пішохідний туризм»

Тема заняття: Види походів. Організація та проведення багатоденного туристсько-краєзнавчого спортивного походу. Спеціальна фізична підготовка.

Мета:

  • ознайомити з туристичною діяльністю вихованців;
  • сформувати навички володіння компасом та в’язання вузлів, долання туристичних перешкод;
  • узагальнити і систематизувати знання гуртківців про основні напрямки роботи з організації туристсько-спортивних походів;
  • продовжити формувати поняття про безпеку походів, самодисципліну, самоорганізацію;
  • підвищувати функціональні можливості вихованців.

Місце проведення: спортивна зала

Інвентар: гімнастичні мати, стінки, бруси, кінь, лави, навесні перекладини, спеціальне туристське спорядження (верьовки, карабіни, страхувальні системи), компаси, мультимедійне обладнання, комп’ютер, відеоматеріали, фотографічні стенди та звіти походів туристичних груп, методичний матеріал.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Теоретична частина

І. Організаційний момент (привітання, відмітка відсутніх, визначення чергових) (1 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь гуртківців (5-7 хв.).

    Гра „Хто перший?”

    Гуртківці об’єднуються у дві групи. Кожній групі видаються конверти із завданням. На дошці накреслено таблицю, в яку кожній групі треба вписати в зазначену колонку правильні відповіді.

Таблиця

Відповіді

І група

ІІ група

1.

1.

2.

2.

3.

3.

4.

4.

5.

5.

6.

6.

7.

7.

 

   Запитання для груп (перевірка теоретичних знань з розділу «Види туризму»).

І група:

  1. Протяжність велосипедного походу ІІ ступеню складності?  (80 км).
  2. Які походи відносяться до не ступеневих?  (одно-, дводенні, категорійні).
  3. До якого виду походів відноситься похід на байдарках? (до водного).
  4. Протяжність пішохідного походу І ступеню складності?  (30 км).
  5. Скільки днів триває похід І ступеню складності? (6 днів і більше).
  6. Яка мінімальна кількість учасників може приймати участь у поході ІІІ ступеню складності? (6).
  7. До  яких видів походу відносяться походи, що проводяться в межах області, де проживають учасники подорожі? (місцеві).

ІІ група:

  1.  Які походи відносяться до дальніх? (всі, крім тих, що проходять по області, в якій живуть учасники походу).
  2.  Чи може бути похід вихідного дня (одноденний) комбінованим? (так).
  3.  Протяжність пішохідного походу ІІ ступеню складності (50 км.).
  4.  Яким може бути найдовшим (у днях) похід вихідного дня? (3 дні).
  5.  Яка максимальна кількість учасників пішохідного походу І ступеню складності (15).
  6.  Протяжність велосипедного походу І ступеню складності? (50 км).
  7.  Скільки днів триває похід І ступеню складності? (3-4 дня і більше).

Підведення підсумків гри «Хто перший?»

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності гуртківців (2-3 хв.).

ІV. Вивчення нового матеріалу (13-15 хв.).

   План пояснення:

   Методика підготовки до багатоденного походу:

     -   послідовність підготовки до багатоденного походу;

  • комплектація групи;
  • визначення мети і завдань походу;
  • визначення району подорожі;
  • розподіл обов’язків між учасниками походу;
  • розробка маршруту;
  • поняття про кошторис, складання кошторису;
  • психологічна, загально фізична і спеціальна підготовка учасників до походу;
  • маршрутні документи;
  • звітна документація про похід.

Розповідь керівника з елементами бесіди.

    При підготовці до багатоденного походу слід керуватись Правилами проведення туристських подорожей. Для туристів-початківців перший багатоденний похід треба здійснити  маршрутом свого регіону. Тільки після вивчення рідного краю група може вибирати для подорожі  більш віддалені райони.

   У похід іти дозволяється тільки здоровим, фізично тренованим туристам після загального лікарського огляду та отримання дозволу лікаря.

    При організації багатоденного походу слід вивчити географічні, економічні та інші особливості району подорожі.

    Розробляючи маршрут, слід враховувати те, що він повинен бути цікавим у пізнавальному відношенні. Окрім цього, подорож повинна сприяти зміцненню здоров’я, покращенню фізичного розвитку учасників походу, закріпленню туристських навичок тощо.

При розробці маршруту спочатку визначають пункт, до якого можна доїхати (початок походу) і пункт, з якого треба буде від’їжджати додому. Сам  маршрут повинен проходити природними шляхами (польові дороги, стежки, долини річок, гірські перевали тощо). Також розробляються і запасні та аварійні варіанти маршруту на випадок виникнення непередбачених ситуацій. Визначаються місця поповнення продуктів. Після того як нитка маршруту  готова, складається план-графік походу за схемою:

День походу (дата)

Ділянки маршруту

Способи пересування

Екскурсійний об’єкт, краєзнавча та суспільно-корисна робота

 

 

 

 

    Документом для проведення багатоденного походу є маршрутний лист або маршрутна книжка, яка разом із іншими документами (картографічний матеріал, довідки про туристський досвід учасників, довідка від лікаря, протокол батьківських зборів, наказ організації, що організовує похід) подається на розгляд  в МКК не пізніше, ніж за 10 днів до початку походу.

      При формуванні туристської групи слід враховувати психологічні аспекти: діти повинні бути налаштовані одне до одного приязно, допомагати один одному в нестандартних ситуаціях і бути більш-менш однаковими за віком та схожими за інтересами.

      Розподіл похідних обов’язків. Старшим у групі має бути авторитетний турист, який стане основним помічником керівника походу (після заступника керівника). Це – командир. Потім гуртківці обирають завгоспа, кострових, санітарів, касира, культ-масовика, фізрука, фотографа, картографа, краєзнавця тощо.

      Наступна дія учасників походу – підбір спорядження особистого і групового.

      Кошторис походу -  обов’язковий документ багатоденної подорожі, у витратній частині якого вказується вартість проїзду до району подорожі та у зворотному напрямку. В кошторисі передбачаються усі витрати, необхідні для походу.

    Подбати також слід про меню походу, медичне забезпечення (медична аптечка).

     Обов’язковою умовою при організації походу є проведення цільового інструктажу з безпеки життєдіяльності з учасниками подорожі з реєстрацією його у спеціальному журналі керівника походу.

    Після завершення походу складається усний або письмовий звіт про похід.

V. Демонстрація відео файлів, фото звітів, мультимедійних презентацій туристичних походів українськими Карпатами (8-9 хв.):

-  «Піп Іван Чорногірський»

https://www.youtube.com/watch?v=asV7W01gR-4&ab_channel=%D0%A2%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%8F%D0%9C-%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D1%96%D0%BE

https://www.youtube.com/watch?v=-Bqimlyo65Y&ab_channel=VaroshMag   

  • «Говерла - найвища вершина України Карпат»

https://www.youtube.com/watch?v=vYcxI47nkJo&ab_channel=%D0%9C%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%B9%D0%A2%D1%83%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BC

  • «Говерла – самая высокая гора Украины (аэросъёмка)»

https://www.youtube.com/watch?v=IgZzQsE_Ajk&ab_channel=ExcitingPlaces

     -    «Карпати (гора Петрос)»

 https://www.youtube.com/watch?v=8vMjFFE1NoA&ab_channel=StudioNebo.Lutsk

    Керівник гуртка та вихованці, які брали участь у походах по Карпатам, дають коментарі.

Практична частина

    До початку заняття готуються туристичні етапи ТПТ.

І. Підготовча частина (12-13 хв.).

    1.1.  Організаційний момент для занять фізичними вправами. Шикування. Перевірити наявність спортивної форми та загального зовнішнього вигляду гуртківців. Нагадати про дотримання правил безпеки життєдіяльності на заняттях з туризму та при виконанні фізичних вправ та; вимірювання ЧСС.

  1.      Загальні розвивальні вправи на місці, різновиди ходьби та бігу.

Вихованці працюють за методом  «Я - вчитель». Вимірювання ЧСС.

   1.3.  Загальні розвивальні вправи біля гімнастичної стінки (додаток 1).

ІІ. Основна частина (30-35 хв.). 

  1.      Визначення азимута та рух за азимутом (1хв.).

    Азимут – це кут між напрямком на північ і напрямком на визначений об’єкт (за ходом руху годинникової стрілки). Рух за азимутом – це вміння дотримуватися за допомогою компаса заданого напрямку руху і точно до наміченого пункту. Вихованці визначають як розташована спортивна зала та  основні розмітки ліній.

  1.      Різновиди переміщень (різновиди бігу та ходьби) за приблизним азимутом у спортивній залі (2-3 хв.).

    Керівник вказує напрямок за азимутом. Рухатися, долаючи перешкоди з  

гімнастичних лав. Дотримуватися безпечної дистанції та інтервалу.

  1.      Рухливі ігри: «Між двох вогнів», «Квачі в обмеженому коридорі», «Бій півнів», «Командна чехарда» (для хлопців) (11-12 хв.).

     У залежності від фізичної підготовки, емоційного стану вихованців, складу гуртка можливе ускладнення або спрощення умов ігор, змінюючи тривалість проведення та  кількість ігор.

  «Між двох вогнів».  Гра проводитися на волейбольному майданчику без сітки. Капітани стають за лініями майданчика, а гравці їхніх команд - на протилежній його половині. Таким чином кожна команда знаходиться, якби між двома вогнями.

    За жеребом один із капітанів вводить м'яч (бажано волейбольний) в гру, передаючи його гравцям своєї команди. Вони повинні вибрати вдалий момент і влучити м'ячем у гравця команди - суперника так, щоб він не зловив м'яча. Гравець, в якого влучили, залишає майданчик, але продовжує грати за його лінією поруч з своїм капітаном. Він, як і капітан, має право ловити м'яч, передавати його, вибивати суперника. Завдання тих, хто володіє м'ячем, вибити ним гравців команди - суперника. Інші учасники повинні ухилитися від м'яча, або зловити його, щоб передати своїй команді. Гра триває на протягом обумовленого часу. Виграє команда, яка вибила більшу кількість гравців команди-суперника.

   «Квачі в обмеженому коридорі». Керівник об’єднує групу у дві команди і показує межу ігрового майданчика, за яку учасники не мають права вибігати. Перша команда займає місце на площадці, а друга шикується на її межі. За командою «Руш!» включають секундомір, і друга команда починає «квачити» гравців першої команди. «Заквачений» гравець робить упор присівши і чекає в цьому положенні закінчення гри. Коли «заквачили» останнього гравця, керівник зупиняє секундомір і команди міняються місцями. Команда-переможниця визначається за кращим часом. Надалі гру можна ускладнити за рахунок зміни способу пересування (стрибками на двох ногах чи на одній, «гусячим кроком»).

  «Бій півнів». Два суперники стають один напроти одного, кожний на одній нозі (другу підтримує рукою ззаду). За сигналом вони починають стрибати і штовхати плечем один одного, заставляючи стати на обидві ноги або вийти з кола. Програє той, хто доторкнеться землі обома ногами або опиниться за колом.

         «Командна чехарда». Команди стоять перед лінією старту-фінішу в колонах по одно­му. Перший гравець стає зігнувшись, для чехарди. За сигналом педагога другий гравець виконує опорний стрибок через першого, робить крок уперед і стає так само. Третій гравець повинен пере­стрибнути через першого і другого й набути такого ж положення, і так вся команда. Коли останній гравець перестрибне через усіх гравців, стрибати починає гравець, що стоїть у кінці колони. Виграє команда, що у повному складі обійшла поворотний прапорець і повернулася на лінію старту-фінішу.

      Наприкінці рухливих ігор  вихованці виконують дихальні вправи, вимірюють ЧСС.

  1.      Колове тренування  (формування кондиційних якостей та координаційних здібностей) (10-12 хв.).

    Вихованці виконують завдання у відділеннях, групах «Роби як ми, роби краще за нас»:   

  •         І станція – «Снайперське орієнтування».

Визначити компасом азимут та відстань до визначених пунктів (позначок), які заздалегідь розміщені у різних куточках спортивної зали, на швидкість.

  • ІІ станція – «Паралельні перила».

Вихованці долають умовну водну перешкоду по натягнутим туристичним

верьовкам та перилам, застосовуючи спеціальне туристське спорядження

(карабіни, страхувальні системи).

  • ІІІ станція – в’язання основних туристичних вузлів згідно програми (додаток 2).

У відділенні проходе змагання «Хто найшвидше зав’яже туристичний вузол?»

  • ІV станція – підтягування на перекладині (високий та низький). 

    Хлопці підтягуються на високій перекладині у висі, а дівчата на низький перекладині у висі лежачі.

  • V станція – «Переправа через струмок».

    Вихованці долають умовну водну перешкоду по гімнастичній лаві, яка перевернута (по вузький рейці) або гімнастичному буму, застосовуючи туристське спорядження. Дотримуватися безпечної дистанції та інтервалу.

  1.      Перегляд мультфільму «Ох и Ах идут в поход» (російською мовою) (6-7 хв.) (відео файл 1).

Питання для обговорення:

  • чи згодні ви з поведінкою Оха?;
  • чим відрізняються Ох і Ах?;
  •           який на вашу думку герой мультфільму більш цікавий і чому?
  •           який для вас був самий цікавий момент з туристичного побуту в мультфільмі?

ІІІ. Заключна частина (3-4 хв.).

  1.      Вимірювання ЧСС.
  2.      Вправи на увагу,  координацію (гра «Заборонений рух» або «Роби так!»).  Застосувати ігровий метод, фронтальне виконання.
  3.      Вихованці прибирають гімнастичні прилади, туристичне спорядження.

ІV. Підсумки заняття (2-3 хв.).

      4.1. Аналіз заняття. Висловлення думок, щодо участі дітей у наступних походах, оцінити якість виконання елементів туристичної техніки.

  1.      Домашнє завдання: в’язання туристичних вузлів декількома

способами; добір картографічних, відео- та фотоматеріалів, цікавих фактів до наступної подорожі до Кам'янця-Подільського.

  4.3.Керівник пропонує переглянути вдома відеофільм «Україна вражає. Подорож на захід України», «Звичайне чудо» (додаток 3).

 

                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

   1. В. п. - упор присівши. За сигналом виконати лазіння у швидкому темпі вгору; вниз злазити на одних руках.   

    Повторити 2-4 рази.

    2. В. п. - стоячи на підлозі правим боком до гімнастичної стінки, хват за рейку правою рукою на рівні плеча.

   1-8 – махові рухи вперед-назад лівою ногою;

    4 – в. п.   Те саме виконати іншою ногою.

    Повторити 3-4 рази.

    3. В. п. - стоячи на третій-четвертій рейці, руки на ширині плечей.

    1-2 – присідаючи на правій, лівою торкнутися підлоги якнайдалі від стінки;

    3-4 – в. п.   Те саме іншою ногою; те саме,  тримаючись одною рукою.

    Повторити 6-8 разів.

   4. В. п. - ноги нарізно, на першій рейці обличчям до гімнастичній стінки,

хват руками ширше плечей на рівні грудей.

    1-3 – випрямляючи руки, пружні нахили вперед у вис зігнувшись; 4 – в. п.     

    Повторити 6-8 разів.

    5. В. п. - стоячи обличчям до гімнастичної стінки, ноги нарізно на третій-четвертій рейці, руки на рівні грудей.

    1-2 – розгинаючи руки, повернутися ліворуч, ліву ногу і руку в сторону,  

    прогнутися;    3-4 – в. п.

    Повторити 6-8 разів.

    6. В. п. - стоячи на підлозі обличчям до стінки, хват за рейку на рівні плечей.

   1 – випад назад лівою ногою; 2 - 3 – пружні присідання; 4 – в. п.    

  Повторити 4-6 разів.

    7. В. п. - стоячи на підлозі обличчям до стінки, ноги нарізно; руки хватом на рівні поясу.

    1 – присісти на лівій нозі, праву в сторону; 2 – в. п.

 Повторити 6-10 разів.

    8. В. п. - стоячи на першій-другій рейці, ноги нарізно, обличчям до стінки; хват обома руками на рівні поясу.

    1 – присісти на лівій нозі; 2-3 – пружні присідання; 4 – в. п.

   Те саме в інший бік.  Повторити 4-6 разів.

    9. В. п. - вис спиною на прямих руках. 1 – підняти зігнуті ноги; 2 –в. п.;

    3 –підняти прямі ноги;  4 – в. п.

    Повторити 10-20 разів.

  1.      Підтягування у висі на верхній рейці обличчям до снаряду.

 Повторити 4-8 разів.

   11. В. п. - стоячи на четвертій-п'яті й рейці, руки на рівні грудей. Стрибок у глибину з поворотом на 180°.         

    Повторити 6-8 разів.

 

 

 

Додаток 2

Описание: D:\Фізкультура\Аттестація\Моя Атестація\Уроки\Інтегрирований урок туризма 6 кл\Додаток 3 Образцы узлов.JPG

 

 

 

Додаток 3

 

Україна вражає . Подорож на захід України.

       За враженнями зовсім не обов'язково збиратися за кордон! Унікальні природні парки, краєвиди, від яких перехоплює подих, розкішні палаци - все це є у нас в Україні!

       Цими вихідними наша команда шукатиме враження над прірвою Смотрицького каньйону, на дні Дністровського водосховища, у гіпсовій печері і в небі над давнім Кам'янцем-Подільським. Їдемо на захід!

https://www.youtube.com/watch?v=6LU33EpwxYA&ab_channel=%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B0%D1%94

Смотрицький каньйон

       Наче спеціально природа карбувала мільйоноліттями це кам’яне диво для древнього Кам’янця-Подільського, бо на всій протяжності річки Смотрич подібного геологічного витвору немає. Цей абсолютно неповторний шмат виняткового геолого-морфологічного творіння вабить силурійськими гірськими вапняками порід палеозою, багатою і специфічною флорою та рослинністю, не розгаданою повністю палеонтологічною фауною минулого та низкою інших аспектів…

https://www.npptovtry.org.ua/wp-content/uploads/2018/02/02-6.jpg   https://www.npptovtry.org.ua/wp-content/uploads/2018/02/03-6.jpg

Відео фільм «Звичайне диво» (Смотрицький каньон)

https://www.npptovtry.org.ua/varto-vidvidaty/smotrytskyj-kanjon/ 

docx
Додав(-ла)
Калінкін Юрій
Додано
7 червня 2021
Переглядів
1907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку