Заняття екологічного гуртка у формі усного журналу в рамках акції "Годівничка" Розробка містить інформацію про зимуючих птахів нашої місцевості, а також вірші учнів нашої школи та світлини з проведеною акцією.Передбачено різноманітні конкурси та пізнавальні ігри.
НВК «ЧАНИЗЬКА ЗОШ І-ІІ ст.-ДНЗ»
УСНИЙ ЖУРНАЛ
( заняття екологічного гуртка)
ПОКОТИЦЬКА Г.Р. Вч. біології, вища кат.
Мета:
• ознайомити з видовим різноманіттям зимуючих птахів своєї місцевості;
Обладнання:
І сторінка « Зимуючі птахи… Хто вони?» 1-й учень:Гуляють білі сніговиці, Тріщить мороз, гудуть вітри. Сидять зажурені синиці, І повзики, і снігурі. 2-й учень:Зима-зима. Не те, що влітку — Біліє далеч снігова, І на малесеньку чечітку Колючий острах навіва. Дзьобатий дятел працьовито У кору стука — не дріма. Але тепер йому не літо — Кругом зима. Кругом зима! 3-й учень:А сніг лежить, а вітер злиться. І навіть щиглик на біду, Хоч звичка в нього — бадьориться, Притих під кущиком в саду. 4-й учень Сніжинки білі — не комахи, А ковдра біла — не тепло, І повели розмову птахи Про те, що буде, що було. 1-й ведучий: Вітер січе в обличчя. Намело снігу. Нам тепло в оселях,затишно. А як почувають себе крилаті друзі,що зимують у нас? Важкувато їм,бідним, вижити у скрутні зимові місяці. І сьогодні ми зібралися для того,щоб більше дізнатися про зимуючих птахів тому,що велику користь приносять вони,знищуючи гризунів,шкідливих комах. Птахи — це диво! 2-й ведучий:
Вони заселили весь світ, але головне середовище їх проживання — це атмосфера повітря, де більшість з них проводять майже все життя. Вірно людям я служу, їм дерева стережу. Дзьоб міцний і довгий маю, Шкідників ним добуваю... Ті, що про мене знають, Ураз відгадають. Хто я? Дослідник 1: Забарвлення оперення в дятлів здебільшого строкате, яскраве, іноді одноманітне (чорне, зелене) і майже у всіх видів самців і деяких самок на голові є червона «шапочка». Голова в них порівняно велика, дзьоб міцний. Язик надзвичайно довгий, 8-14 см. Ним вони добувають з-під кори і навіть з деревини комах та їх личинок. Дослідник 2: За допомогою коротких і сильних ніг з гострими загнутими кігтями всі дятли чудово лазять по стовбурах дерев, спираючись на цупкий хвіст. Літають неохоче, але швидко, то різко піднімаючись, то ніби падаючи з складеними крилами. Полюбляють дятли насіння рослин та ягоди.
1-й горобець: Ми бідові хлопчики, Сіренькі сорочечки. Цвірінь! Цвірінь! 2-й горобець: По дворах стрибаємо, Крихти підбираємо. Цвірінь! Цвірінь! Дослідник 3: Горобець - один із найвідоміших птахів, що живе по сусідству із житлом людини. Добре пізнаваний як за зовнішнім виглядом, так і за цвіріньканням. За рядом спостережень, горобці утворюють пари фактично на все життя. Дослідник 4: А життя у них не дуже довге, більшість їх не доживає і до 4 років. Багато молодих птахів гине ще в першу зиму, так що середня тривалість життя горобців складає 9-21 місяць. Живляться вони комахами, насінням диких рослин, зерном, рештками їжі. Тому взимку тримаються ближче до людських осель. Дослідник 5: Для міського жителя горобці звичні пташки, і ніхто не шанує їх. Але дарма. У США, в місті Бостоні, горобцю в встановлено пам'ятник за спасіння садів від гусені. Якось у дзьобі загиблого горобця було знайдено 280 насінин бур'янів. Зробивши розрахунки, вчені дійшли висновку, що зграя з тисячі горобців восени за місяць винищила до 7,5 мільйонів насіння бур'яну.
1-й снігур: Ми маєм грудочки червоні, І чорні крильця в нас міцні. 2-й снігур: На крилах зиму ми приносим, І звуть нас просто... Діти (разом): Снігурі.
Дослідник 6: Снігурі в Україні — звичайний осілий птах Карпат і зимуючий усією територією країни. Снігур з'являється в лісах і парках пізно восени. Він більший за горобця, має чорний короткий і товстий дзьоб, м'яке, довге та густе оперення. Самці досить нарядні взимку. Дуже гарна особливість цієї птиці у тому, що вона має червону гордо випираючу грудку, за що її впізнають майже всі люди. Уночі гуляю, а вдень спочиваю. Маю круглі очі, бачу серед ночі.... Я -….. Діти (разом). Сова! Дослідник 2: Сова - птах середніх розмірів, з короткими крилами і коротким заокругленим хвостом. На голові 2 широкі продовгуваті смуги білого забарвлення з рябизною. Очі доволі великі, чорні. Між очей над дзьобом валики з білого пір'я у вигляді півмісяців. Дзьоб сірий. Забарвлення буває сірим і рудим.
Дослідник 3: Сова влаштовує гнізда в природних дуплах старих лип, дубів, тополь, беріз, верб і осик. Дещо рідше гніздиться в людських спорудах: на горищах будинків, в дахах церков. Власного гнізда не робить. Живиться мишовидними гризунами, рідше — комахами, птахами та жабами.
Ворона. Галка:
Ми живемо у селі і в місті,
Дослідник 5: У неволі молоді пташенята-галчата швидко звикають до людини настільки, що літають слідом за «хазяїном», вчаться іноді вимовляти окремі слова. Їх приваблюють різні блискучі предмети:ложечки, ґудзики, тощо. Це птахи з порівняно добре розвиненою центральною нервовою системою. Живляться переважно комахами, а восени та взимку- зерном та різними відходами.
1 синичка: Ми пташки маленькі, Блакитно-сіренькі, Сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький, голосок тоненький 2 синичка: По гілках стрибаємо. У вирій не відлітаємо, Рідний край не покидаємо.
То ж, ми - пташки-невелички Діти (разом). Синички Дослідник 6: Синиці - лісові птахи, які завжди із першими приморозками прилітають до людських осель, тому що їм, бідолашним, в лісі не вистачає їжі. Синиці добре пам’ятають місце, де їх годували минулої зими і повертаються туди не самі, а із своїми малюками. Дослідник 1: В морозяні ночі зграйки синиць залазять у дупла, щілини будівель і сплять, тісно притулившись одна до одної, утворюючи пухнасту кулю, із якої стирчать хвостики. Така ночівля допомагає синичкам зберегти тепло…А ще у давнину слов’яни вірили, якщо синиця стукає у вікно, слід чекати добрих звісток. Дослідник 2: Синиця полюбляє різноманітну їжу, особливо свіже несолоне сало, витримує сильні морози. Має яскраво-жовте забарвлення. Її легко впізнати серед інших пташок. Синичка з’їдає за день комах стільки, скільки важить сама.
Сорока:Над подвір'ячком літаю, Діти (разом). Сорока!
Дослідник 3: Це птах з контрастним біло-чорним пір’ям і довгим хвостом. Живе вона поодаль від людського житла, але часто навідується до нас у гості. Дослідник 5: У німецькій міфології ця пташка була як посланцем богів, так і пташкою богині смерті Гели , за що вважалася в Європі вісником біди. На противагу цьому, в Азії вона - подавач щастя, а у північноамериканських індіанців - духовна істота, яка дружна з людьми.
ІІ сторінка
« Пташиний марафон»
Дослідник 1. Отож, на попередній сторінці ми познайомилися з невеликою кількістю птахів, які зимують на нашій території. Дослідник 2. А на другій сторінці ми пропонуємо вам позмагатися із знань про зимуючих птахів, які уже у вас є на даний час.
Віршована вікторина На землі білосніжна корона, Біле все, лише чорна... (ворона).
Вже безлисте гілля, наче палка, А на ньому сидить сонна... (галка).
На тополі високо-високо Стрекотить білобока... (сорока).
От було б менше снігу, якби Були б ситі усі... (голуби).
А ось тут на малім деревці, Ніби кульки сидять... (горобці).
Все замерзло, немає водички. Між гілками літають... (синички).
В пору цю їсти пташечка хоче, Он на дереві дятел... (стукоче).
З-під кори добуває личинки, Все ж їда для малої... (пташинки)
Все поснуло: жук, муха, комар, А в ялинах — господар... (шишкар).
З шишок від добуває зернятка, Будуть ситі його... (пташенятка).
Десь здалеку доноситься стук, То горіха роздовбує... (крук).
Ліс шумить і хурделиця ойка, Між гілками з'явилася... (сойка).
В теплий край ці пташки не літають, Зиму тут вони всі... (зустрічають).
На берізці на гіллі вгорі Кольорові сидять... (снігурі). А омелюхів зграйка ось тут Горобину червону... (клюють).
Десь у лісі, немов у дворі, Ходять красенькі... (глухарі).
Зараз стужа, мороз і зима. Корму доброго птахам... (нема).
Та у вирій вони не літають, Вони мужньо тут зиму... (стрічають).
Над усе вони люблять свій край, То ж пташині ти... (допомагай).
Гра «Синички – стрибунці».
Креслимо велике коло (місце, де розсипане насіння, діаметром 5 м). Гравці – синички розташовуються поза колом. У середині кола великий птах. Ворона стає в середину кола. Синиці повинні скакати на одній нозі. Вони то заскакують у коло, то вискакують з нього. Ворона, бігаючи по колу, не дає синичкам збирати зерно і «клює їх», доторкуючись рукою до гравців, які заскочили в коло. Синички, яких клюнула ворона вибувають з гри. Змінювати ногу можна тільки після трьох підскоків. Ворона може доторкатися синички тільки в межах кола.
Конкурс «Ці птахи»
5 конкурс «Чия це пісенька?»
( учням пропонується відгадати звук пташки)
ІІІ сторінка
«Народ скаже, як зав’яже»
Дослідник 3:На третій сторінці журналу ми ставимо перед собою завдання ознайомити всіх вас з тим, що повязує наш український народ з птахами Дослідник 4: І ми вашій увазі подаємо, все що нам вдалося відшукати.
Птахи у народних прикметах
Зимові птахи у прислів’ях і приказках:
ІV сторінка
«Поетична сторінка»
Дослідник 5: Не тільки народ повязував з птахами багато легенд, прислів’їв, приказок. Існувала думка, що поки не прилетять шпаки, то і весни, годі чекати. Дослідник 6: Красу пташиного польоту описували у своїх творах багато письменників. Діти розповідають за особами вірш Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»
Мамо, іде вже зима,
Мусить пташка малесенька дбати,
Дослідник 5: У нашій школі проводився конкурс на кращий авторський вірш про зимуючих птахів в рамках акції «Годівничка». Пропонуємо вам декілька кращих прослухати. СІРІ ГОРОБЦІ Ой, зима ти біла Снігом все накрила. Й птахів всіх Без їжї залишила. А горобчики стрибають, До оселі прилітають, Щоб перезимувати І поживу там шукати. Сірі-сірі стрибунці, Як їм важко у зимі. Ніде переночувати Та й хліба поклювати. Вже й під стріху залітають І для себе щось шукають. Треба їм допомагати, Щоб якось весни дождати. Дібровський Олег, 6 клас СИНИЧКА Гарна пташка прилетіла, На віконце до нас сіла. Подивись, моя сестричко, Це ,напевне, є синичка. До нас часто прилітає, Вона їстоньки шукає. Навкруги зима, сніги, Їжу їй ніде знайти. Я їй все допомагаю, Крихти з хліба висипаю, Вона крихти позбирає, Потім весело співає. Юсупов Віталій, 3 кл.
ГОДІВНИЧКА На берізці годівничка, Прилетіла туди синичка. Чудо в нашому дворі, Прилетіли снігурі. Годівнички треба мати, Пташеняток годувати! Кашуба Віталій, 3 кл.
СИНИЧКА На горісі годівничка Прилетіла туди синичка. Цілу зиму зимувала, Своїм співом звеселяла, Аж до самої весни. Забава Іванна, 4 кл.
ЗИМОВА ІСТОРІЯ Прилетіли птиці- веселі синиці, Стали вони співати- весну закликати. «Прийди, весно,днино чудесна. Ми вже сл не маємо, від голоду вмираємо» Добрі учні й учениці їм зробили годівниці Ще й насипали зерна- і зима вже не страшна! Біля школи й біля хат годівничок цілий ряд. Цілий день сюди летять і синички, й шишкарі, Ще й вівсянки й снігурі. Прилітайте, снігурі! Вам калина у дворі. Поласуйте синички, смачним просом з годівнички. А для чорного дрозда – горобина не проста. Тут для кожної пташини порятунок від людини! Король Юлія, 5 клас
НАШІ ВІРНІ ДРУЗІ Птахи – наші друзі, Ми це всі знаєм, Тому ми зимою, Їм допомагаєм. Трудяться, працюють У наших садках, Дерева лікують Від різних комах. За це ми їх вдячні, І в люті сніги Зернятками смачними Частуємо ми. А вечером літнім Під щебет птахів, Куштуємо смачненькі Дарунки садів. Мудрик Віта, 5 клас
V сторінка
« Художня сторінка»
Дослідник 1: В рамках акції«Годівничка» пройшов і конкурс малюнків про зимуючих птахів. Дослідник 2: Члени гуртка « Світ очима дітей» активно включились в даний конкурс. Дослідник 1: Давайте ми разом подивимося на кращі роботи гуртківців.
Дослідник 2: З кращих малюнків була організована виставка малюнків
Дослідник 1: А ось перед нами переможці в акції « Годівничка» в номінації малюнка про зимуючих птахів.
Учні 5 класу Король Ю. та Учень 3 класу Кашуба Віталій Мудрик Віта
VІ сторінка
«Пташина їдальня»
Дослідник 3: А чи знаєте ви, діти, чим можна підгодовувати пташок узимку? Дослідник 4 : А зараз ми визначим це, провівши гру . Гра «Визнач корм». У грі беруть участь 6 учнів (по одному до кожної пташки). Учні закріплюються за пташками. Перед пташками ставлять по одній годівничці. На окремому столі у різних мішечках знаходяться різні корма, враховуючи і ті, що пташки не їдять зовсім. Завдання дітей: нагодувати пташку (насипати в годівничку саме той корм, яка дана пташка полюбляє).
Дослідник 3: Пташок можна підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, кавуна, коноплі, дині, проса.
( Дослідники роздають памятку усім учасникам заходу)
Дослідник 3: Що стосується пташиного апетиту, то відомо, що:
VІІ сторінка
«Допоможемо птахам узимку»
1-й учень А пташкам маленьким де їсти узяти, Як снігом весь світ замело? В них лапки маленькі. Як сніг розгрібати? Як знати, де зерня було? 2-й ученьТепер нам пора про пташину подбати, Від голоду уберегти. Для неї годівнички малі змайструвати І крихти туди принести. 3-й учень Бо ж ми у теплі і в достатку живемо, І нам не страшні холоди. А крихтами хліба ми пташку спасемо Від голоду і від біди. Дослідник 5: Протягом нашого заннятя ми познайомилисяз різноманітністю птахів, які зимують у нас на території. Дослідник 6: У нашій школі протягом січня- лютого проводилась акція «Годівничка», в рамках якої проводились різноманітні заходи, а саме конкурс годівничок.
Дослідник 5: Учнями нашої школи було виготовлено багато годівничок, які учні розвісили біля своєї хатини та біля школи. Дослідник 6: Переможцем даного конкурсу став учень 9 класу Вовк Богдан, який виготовив на конкурс аж 3 оригінальних годівнички.
Дослідник 5:Відповідно 2 і 3 місце отримали Галусь Ярослав (уч.9 кл.) та Кашуба Олександр( 5 кл.)
Дослідник 6: Усі годівнички були розвішені біля школи та біля дому учнів школи. Але не забувайте насипати туди корм. Дослідник 5:І що б ви не насипали в годівничку, не забувайте, що вони до вечора опустіють, тому зранку не забудьте принести корму знову. Дослідник 6: І тоді навесні ваш садок, навіть те одне деревце, що під вашим віконцем, зацвіте і заспіває веселим щебетом пташок. Його не вразить ані попелиця, ані гусінь, ані інші шкідники, адже пташки, про яких ви подбали, не забудуть про ваше тепло і добре серце.
1й учень Про зимуючих птахів, друже, пам’ятай,
2-й учень Ми зробили годівнички Для горобчика й синички. Корму також принесли, Щоб голодні не були. Крихти хліба і жовток, Ще насіннячка й сирок. Ще пшонця їм повну жменьку І горішків чималенько. От пташки як налетіли, Мабуть, дуже зголодніли! Все склювали і наїлись Та на кущиках розсілись. З радості защебетали — Так «спасибі» нам сказали.
3-й учень
То ж дорогі наші пташата
Дослідник 5:Ось і перегорнули ми останню сторінку нашого журналу.
Дослідник 6: Я думаю,що кожен із нас кожного року буде старатися допомогати пташкам узимку, ну а нам з вами пора готуватися до зустрічі з пташками, які вже зовсім скоро появляться , прилетівши з теплих країв.
Дослідник 5: До нових зустрічей, дорогі наші крилаті друзі!
|