"Квасолинки - витівниці"
Заняття з використанням дослідницької діяльності та елементами ручної праці
(для дітей молодшого та середнього дошкільного віку)
Мета. Уточнювати та розширювати уявлення дітей про дари осені - овочі. Ознайомити з насінням квасолі - квасолинками. Спонукати дітей до дослідження та порівняння насіння різними способами обстеження, до активного мовлення. Розвивати зв’язне мовлення, вчити обгрунтовувати хід своїх думок і дій, розвивати мислення, уяву, творчі здібності, дрібну моторику пальців рук. Виховувати товариськість, бажання працювати в колективі, вміння радіти результатам своєї праці; прищеплювати інтерес до об’єктів природи та бажання їх досліджувати.
Метаріал. Таця з овочами, накрита серветкою, мішечок з стручками квасолі, 2 невеликі підноси, різні квасолинки, тарілочки і баночки з-під вітамінів за кількістю дітей, музичний супровід.
Хід заняття
Діти, яка пора року у нас гостює? (Осінь).
Пригадаємо віршик про осінь. Повторюйте за мною.
Пальчикова гімнастика
А. Чудовець
Осінь - натруджена ненька -
Зерна збирає у жменьку:
У колосочків - жовтенькі,
У гарбузочків - біленькі,
З маківок - чорні-чорненькі,
А із стручечків - рябенькі.
(Повторюємо закривання долоньки в кулачок)
Осінь уже давно в нас гостює, скрізь свій лад наводить, як справжня працьовита господиня. І залюбки пригощає нас своїми дарами. А якими знаєте? Це що? Як назвати одним словом? (Показую на тацю з овочами). Де ростуть овочі? Пригадайте, як ми з вами працювали на городі.
Які овочі ми там збирали?
(Відповіді дітей, показ овочів на таці).
А ось іще один дарунок осені!
(Вихователь мне мішечок, у якому лежать стручки квасолі)
Послухайте. Що це шарудить у мішечку? А ну ж доторкніться пальчиками і визначте на дотик, що це може бути? (Відповіді дітей. Дитина дістає стручок квасолі).
Що це, діти? (Стручок квасолі) Де росте квасоля? (На городі)
(Вихователь викладає всі стручки на тацю).
Діти, що я поклала на тарілку? (Стручки квасолі).
Скільки тут стручків?(Багато).
Зараз я спробую розкрити один стручок. (Розкриваю).
Що ви побачили? Це насіння квасолі, його називають квасолинками. Як називають насіння квасолі?
Отже насіння квасолі міститься в середині стручка.
Давайте розглянемо квасолинки.
(Діти підходять до вихователя).
Квасолинки можуть бути різними за кольором - білими або кольоровими, рябенькими; за формою - овальними або круглими; за розміром - маленькими чи великими.
(Діти знаходять ы розповідають).
Хочете дізнатися які квасолинки у середині стручків, що лежать на тарілках? Тоді давайте розкриємо стручки і подивимось.
(Діти підходять до столів, розкривають стручки під музичний супровід, розглядають, обстежують квасолинки на дотик, нюх).
Скажіть, чи можна їсти ось такі квасолинки? (Ні).
Які страви готують з квасолі?
Так,квасолю додають у суп або в борщ, варять як окрему страву. А навесні ці квасолинки можна посадити у землю.
З них виростуть рослини, на яких з’являться стручки, в середині будуть ось такі квасолинки, які достигають восени. Коли достигають квасолинки? (Восени).
Проте з квасолинками можна погратися - наприклад, зробити брязкальце. Ось таке (показую).
Я взяла баночку з-під вітамінів, заповнила квасолею і у мене вийшло ось таке гарне брязкальце. А ви хочете зробити й собі такі?
(Пропоную відкрити баночки,насипати квасолини, закрутити кришечки і поторохкотіти ними).
Які гарні вийшли у нас іграшки! З такими чудовими брязкальцями можна і танок потанцювати.
( Діти стають у коло, виконують танцювальні рухи під музичний супровід, калатають брязкальцями)
Діти, вам сподобались брязкальця, які ви зробили власноруч?
Що ми поклали до баночки?
Де росте квасоля?
1