Конспект відкритого заняття
з ознайомлення з природою для дітей середнього дошкільного віку на тему: «Лісова школа».
Мета: закріплювати знання дітей про диких тварин, їхню поведінку, характерні особливості, розширити уявлення про підготовку звірів до зими; розвивати пізнавальні процеси, мовлення; виховувати любов і бережливе ставлення до живої природи.
Матеріал: зображення тварин, будинок, ялинки, наочний та роздавальний матеріал до дидактичних ігор.
Хід заняття
І. Вступна частина.
- Добрий день, дітки! Сьогодні особливий день. День, коли відбуваються справжні дива. І наше заняття з ознайомлення з природою теж незвичайне. Сьогодні я - Лісова Фея. І хочу запросити вас у подорож до чарівного лісу. Я щодня обходжу увесь ліс і завжди знаю всі новини: у кого дитинча народилося, яка нова пташка прилетіла. Ви б хотіли потрапити у мої володіння? (Так.) Але спочатку вам необхідно виконати завдання. Я хочу перевірити, чи знаєте ви, які тварини живуть у лісі.
ІІ. Основна частина.
Дидактична гра «Хто зайвий?»
Фея показує малюнки із зображенням білки, лисиці, коня, зайця, вовка, ведмедя. Запитує в дітей, хто серед цих тварин зайвий.
Спонукає дітей доводити свою думку. Наприклад, зайвий кінь, тому що він свійська тварина, а інші – дикі.
Молодці, діти. Ви справилися із завданням. Але перед нашою подорожжю я хочу дізнатися, чи знаєте ви правила поведінки у лісі.
Відповіді дітей:
- Малята, тепер я впевнена, що ви справжні друзі природи і не зашкодите лісовим мешканцям. Тож зараз тихенько ставайте «паровозиком» і ми вирушаємо у чарівну подорож.
Хто хоче з нами – просимо,
Усіх заберемо!
Діти ідуть по «лісу» і сідають колом на «галявину». Фея пропонує послухати звуки лісу.
- Діти, подивіться навкруги. Яка краса нас оточує. Які дерева найчастіше зустрічаються у лісі? (Відповіді дітей.) Підніміть голівки. Я, здається, щось побачила на дереві. Що це? (Дупло.) А хто в ньому живе? (Білочка.) А де живуть інші тварини? Хто живе у барлозі? А в норі? А лігво – це чий будинок? (Відповіді дітей.)
Дидактична гра «Хто де живе?»
- Діти, а зараз давайте встанемо і зробимо лісову фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка «Заметілі не боюся»
Заметілі не боюся:
(Заперечно хитають головою.)
Я на неї насварюся.
(Погрожують пальчиком.)
Ніжками потупочу –
(Тупають ногами.)
Злу метелицю провчу.
Щоби хугу налякати,
Стану голосно плескати.
(Плескають у долоні.)
Повернусь туди – сюди.
(Виконують повороти тулуба)
Не лютуй, вітрисько, ти!
(Махи руками.)
Погуляти я не проти
Навіть у таку погоду.
(Крокують на місці.)
Ручки в боки – підстрибну,
(Підстрибування на місці.)
Ще й танок веселий втну!
(Виконують «каблучок».)
- Давайте вирушимо далі. Я впевнена, що на нас з вами чекають цікаві зустрічі та пригоди.
Діти «паровозиком» рушають далі по лісу. Зупиняються півколом.
- Життя диких тварин з приходом зими стає складнішим. Вони змушені запасатися їжею, щоб не померти від голоду. Тож давайте нагодуємо тварин. Ви ж знаєте що вони полюбляють ласувати.
Дидактична гра «Хто що їсть?»
Перед дітьми на столах зображення тварин та їжі у довільному порядку. Дітям необхідно правильно їх з’єднати.
Діти вирушають далі.
- Друзі, подивіться. Ми натрапили з вами на чийсь будиночок. Як ви думаєте, хто у ньому живе? (Відповіді дітей.) Ні, зачекайте, я бачу надпис. Тут написано: «Лісова школа». У ній навчаються дитинчата звірят. Давайте з вами пригадаємо, як їх звати.
Дидактична гра «Дитинчата звіряток».
- Діти, на жаль, наша казкова подорож закінчується і нам час повертатися. «Раз, два, три, кругом себе обернись!» Ось ми з вами і повернулися в дитсадок.
Діти сідають на свої місця.
ІІІ. Підсумок заняття.
- Діти, вам сподобалася наша подорож до лісу? (Так.) Що ми з вами бачили? Що вам сподобалося найбільше? (Відповіді дітей.)
Дидактична вправа «Буває – не буває».