Заняття логопедичне для дітей 1-го класу "Перші весняні квіти"

Про матеріал
Логопедичне заняття (корекція порушень усного мовлення: автоматизація Р, Р')
Перегляд файлу

Заняття логопедичне з дітьми 1-го класу

Тема «Перші весняні квіти»

Мельник О.Л., завідувач логопедичним пунктом вищої категорії Ліцею №4, м.

Бердичів, Житомирська обл.

 

image 

 

ТЕМА: Автоматизація вимови звуків [р, р’]. Читання деформованих слів.  

МЕТА: продовжити формування правильного артикуляційного праксису у процесі закріплення вірної та чіткої вимови звуків [р – р’] у словах, скоромовках, віршах і власному мовленні (у індивідуальній формі); вправляти дітей у вмінні читати деформовані слова з метою подолання дислексії.  

Словник: поповнити активний словник дітей словами-назвами первоцвітів. Ознайомити учнів із особливостями  їх будови, росту та особливим ставленням до цих видів квітів. 

Граматика: закріпити знання дітей про правила запису речення (як починається, що ставимо в кінці), написання прийменників з іменниками.

Фонематичні процеси: продовжувати формувати в учнів фонематичний аналіз та синтез у процесі відтворення деформованих слів та знаходження слів серед літер, записаних прописними буквами.

Зв’язне мовлення: розвивати зв’язне мовлення у процесі опису квітки за схемою; зоровий гнозис. 

Виховувати в учнів бережливе ставлення до весняних квітів; вміння працювати в парах, у підгрупах та колективно. 

МАТЕРІАЛ: ілюстрації перших весняних квітів; картки з індивідуальними та під груповими завданнями; гра «Равлик»; віночки з квітів для дівчаток; су-джоки; «Дерево знань»; схема опису квітів. 

 

СТРУКТУРА:

 

І. Організаційний момент.

Логопед пропонує дітям одягнути віночки сплетенні з весняних квітів, для інсценізації вірша О.Пчілки «Весняна пісенька», який вони вивчили на минулих заняттях.

Весна – чарівниця, неначе цариця, Наказ свій послала, щоб весна вставала.

І проліски, й травка, й зелена муравка, 

І кульбаба рясна, і фіалка ясна –  Всі квіти весняні, веселі, кохані З-під листя виходять. Голівки підводять Од сну зимового до сонця ясного!

Ті квіти дрібненькі, мов діти маленькі.

Розбіглися в гаї, я їх позбираю

В пучечок до купки – для мами-голубки.  

 

(Діти імітують відповідно до змісту твору пробудження квітів. На останні три рядки вірша логопед збирає дітей, об’єднуючи їх у «букет»  за допомогою стрічки). 

 

ІІ. Основна частина.

1. Вправа «Розчаруй речення.»

Логопед: Про що ми сьогодні будемо говорити, ви зможете дізнатись із незвичайного речення, «зачарованого» весною-чарівницею. 

На дошці записане деформоване речення – улісізацвілипершіквіти. 

Діти виправляють помилки, читають правильний варіант: «У лісі зацвіли перші квіти.» 

Логопед: Як починається речення? (З великої букви.) Що ми поставимо в кінці речення? (Крапку.) Як запишемо коротке слово у із словом лісі? (Окремо).   

Одна дитина записує речення на дошці. Всі разом перевіряють записане речення, виправляють помилки, якщо такі наявні. Записують у зошити.

Логопед: Отже, про які квіти піде сьогодні мова? (Про перші квіти.) Так, про перші весняні квіти. 

2.   Вправа «Який звук заховався у словах?»  

роса, ранок, радість, трава – мурава, пролісок - [р].

Логопед: Це звук який ми вчимось вимовляти правильно. Отже, і сьогодні ми повинні цим зайнятись. Розпочнемо, як завжди, з пальчикової гімнастики. 

3.   Автоматизація вимови звуків [р – р’] у слова, скоромовці.

а) пальчикова гімнастика «Весняні квіти» (з використанням су-джоку).

image 

1.     Насінини ми збирали,  До весни їх зберігали. Будем квіти ми саджати,  Весноньку розвеселяти.

 (Діти промовляють слова, прокочуючи по долонькам су-джок.)

2.     Ось барвінок синьоокий квітник прикрашає Хоч мороз усе побив – його не чіпає.

(Діти почергово масажують за допомогою пружинки кожен пальчик руки,

починаючи з великого.)

3.     З-під снігу з’явився підсніжник од сну,  Усіх запросив зустрічати весну.

 

За підсніжником у квітні пролісок намистом квітне Навесні він зацвітає синім цвітом серед гаю.

 

4.     Ми дзвіночки білосніжні, аромат в нас ніжний, ніжний… Хто це? Знаю, знаю я, лісова конвалія.

 

5.     Навесні вони в теплі проростають з-під землі,  Мають трунок, мають вроду і дарують насолоду.

 

б) артикуляційна гімнастика (всі разом):

 

 «Лопатка» (широкий язик покласти на нижню губу);

 «Гойдалка» (рухи язичка вверх-вниз за зубами);                                  

 «Маляр» («білимо стельку» (тверде піднебіння) вперед-назад);

 «Смачне варення» (широким язиком облизати верхню губу зверху вниз);

«Коник» (клацати язичком, присмоктуючи його спинку до піднебіння); 

«Грибочок» (присмоктати язичок до піднебіння, втримати під рахунок до 5-ти);  «Барабан» (Відкрити рот, поставити широкий язик за верхні зуби, багато разів чітко вимовляти звук [д], постукуючи кінчиком язика по верхніх альвеолах (горбках за верхніми зубами).  

в) закріплення правильної вимови звуків [р – р’] (індивідуальна робота).

Діти отримують індивідуальні завдання, логопед у цей час приділяє увагу кожній дитині, корегуючи вимову звука:

      Вітя С., Каріна К., Юля С. - читання чистомовок (книжка А.Я. Малярчук «Дидактичний матеріал»);

      Каріна Д., Юра В., Вероніка С. - читання слів із звуком [р ] (папка для індивідуальних  завдань);

      промовляння скоромовки «Ромашки і равлик» (всі разом). Ромашки рвати ми ходили Над річкою в рясній траві. І раптом равлика зустріли Із ріжками на голові.

4.   Вправа «Равлик».

Логопед: Ось ми попрацювали з нашим язичком. Допомогли йому промовити правильно звуки [р,  р’, с], а тепер спробуємо розгадати загадку равлика. На його будиночку серед літер заховались слова. Знайдіть їх та обведіть фломастером (індивідуальне завдання):

 

 

      imageкрвеснархф    

      томквітинарт  

      ійспвітермнрью  

      апркхмарачсгоб 

      подждощнрм       

 

 

5.   Фізхвилинка «Прокидаються квіти»:

Прокидаються квіти – розпускають пелюстки.

Вітерець дихнув тихенько, пелюстки гойднув легенько. Сутеніє, і квітки закривають пелюстки, Тихо засинають, голівками хитають.

(Дівчатка  одягають на голівки віночки. Всі діти імітують сказане, відповідно тексту віршованого твору.)

 

6.   Завдання у парах.   

Вправа «Вітерець-пустунець» (деформовані слова на кольорових смужках). 

Логопед: Весняний вітерець-постунець подув на слова-назви квітів і переплутались букви. Давайте повернемо їх на свої місця і прочитаємо слова, які утворились. Вам допоможуть у цьому цифри, які стоять під буквами:  

      р о п і л с к о (пролісок);

      2  3  1 5 4 6  8 7

      с п н і д ж і к и н (підсніжник)  о л к н а в і я (конвалія).

image 

7.   Вправа «Утвори слово із складів»

Логопед: А тепер допоможемо першим квітам з’явитись у нашому класі. Для цього потрібно записати букви у складах правильно та сполучити склади у слова-назви квітів.

               (Робота у підгрупах по 3 дитини).

Фі – ал – ка (фіалка),  сон –тра – ва (сон-трава). 

image 

(Частина букви у складах не дописана. Діти відтворюють букви, сполучають склади у слова-назви весняних квітів.)

Діти вголос читають слова, які утворились. Логопед відкриває дошку, на якій ілюстрації перших весняних квітів.

 

8.   «Хвилинка – цікавинка».

 Логопед:  Я вам розповім, чому першими з’являються саме ці квіти. 

На дошку логопед вивішує схематичне зображення квітки первоцвіту.

Ці квіти  із сімейства первоцвіти. У цих квітів корінець коротенький, розміщений у верхньому шарі землі та має форму цибулинки, яка утримує у собі багато води, поживних речовин. Як тільки пригріває сонечко і верхній шар землі розтає та нагрівається, вода з поживними речовинами починає свій рух і квітка починає проростати. Ось тому першими нам сповіщають про прихід весни саме первоцвіти! Важливо пам’ятати, що первоцвіти занесені до Червоної книги. Що заносять до цієї книги? (Ті види рослин, тварин, які можуть зникнути назавжди.) Отже, ці квіти ми повинні оберігати і, звичайно, не рвати. 

Давайте пригадаємо назви перших весняних квітів. Всі вони підписані.  Діти читають назви первоцвітів.

 

9. Опис квітки за схемою (по-двоє).

Логопед: Чи подобаються вам квіти? Ви зараз по двоє маєте можливість обрати собі свою улюблену квіточку серед зображених на картинці і описати. У цьому вам допоможе схема. 

Діти описують квіти за схемою по двоє (один починає, а другий продовжує.)  Схема опису за Т.А.Ткаченко: 

image 

 

ІІІ. Заключна частина.

1.   Підсумок заняття.

Логопед: Ми сьогодні зробили багато корисних справ, можливо хтось дізнався щось нове. Давайте пригадаємо і визначимось, кому що сподобалось на занятті, що запам’яталось. Нам у цьому допоможе «Дерево знань» і умовні позначки, які нагадають про виконану нами роботу. 

За допомогою умовних позначок, розміщених на дереві, діти відтворюють зміст заняття, відмічаючи види роботи, які  найбільш запам’ятались та сподобались. 

2.   Домашнє завдання. 

Логопед: Додому я вам пропоную завдання «Закресли зайві склади». Ви повинні залишити склади, які складають назву первоцвітів. Квітку, яка вам подобається найбільше, ви спробуєте намалювати, щоб описати на наступному занятті за допомогою нашої схеми.    

Зразок: проКОліСКОсокПЛА. 

Вправа «Башточка дружби»: 

Діти стоять у колі і будують із кулачків башточку. Прощаються: «Усімусім до побачення!» 

pdf
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку