КЗ «Чернігівський навчально – реабілітаційний центр»
Чернігівської обласної ради
ПРАКТИКУМ
НА ТЕМУ:
«Розвиток мовлення з використанням методики
Тан-Содерберг.
Складання Тан-історій.
Метод мнемотехніки»
Підготувала
вчитель образотворчого мистецтва
Сила Людмила Вікторівна
Чернігів 2023
З досвіду роботи ми з вами знаємо, що в сучасному світі комунікацій однією з найпоширеніших є проблема розвитку мовлення у дітей. Кожна друга дитина віком від двох до чотирьох років має затримку мовленнєвого розвитку у тій чи іншій мірі. Тенденція зростання подібних проблем спостерігається останні 20 років в усьому світі. Але якщо на кінець 20 століття такі порушення мали всього 4% дітей, то на сьогодні кількість дітей зросла в десятки разів. Раніше у більшості малюків була порушена звуковимова. Завдання логопеда зводилося до того, щоб поставити правильні звуки. Найчастіше потрібно було коригувати шиплячі й так звані сонорні звуки, рідше, свистячі звуки. На сьогодні, діти, які мають потребу тільки в корекції звуковимови, зустрічаються все рідше і рідше. Зараз збільшується кількість дітей, які в 3-3,5 і навіть в 4 роки практично не розмовляють. Мають обмежений активний словник, пасивний словник також не відповідає віку.
Педагоги, логопеди та дефектологи серед багатьох ефективних та «працюючих» методик та прийомів у роботі з розвитку мовлення дітей виділяють, зокрема, такі: методику Тан - Содерберг та технологію мнемотехніки. Насамперед, скажу, що все осучаснене – це призабуте старе. Як приклад: представники племені Майя розвивали мовлення своїх нащадків саме за технологією мнемотехніки.
МЕТОДИКА ТАН – СОДЕРБЕРГ
Методика ТАН - Содерберг – голландська методика для розвитку мови, мовлення, говоріння для дітей з інтелектуальними порушеннями. У математиці застосовується для формування математичного словника та розвитку мовленнєвої активності учнів.
Призначення методики Тан - Содерберг полягає у наданні дитині додаткових можливостей в оволодінні мовленнєвою діяльністю. Дана методика базується не лише на принципі корекції порушення, а першочергово зорієнтована на пошук та активізацію компенсаторних зон розвитку дитини з порушеннями інтелектуального розвитку.
Головна мета методики ТАН – розвиток мовлення у дітей ( говоріння).
Головний інструмент даної методики – це «глобальне читання». Переваги «глобального читання» дозволяють з’ясувати, наскільки «нерозмовляюча» дитина розуміє звернене мовлення, стимулює накопичення пасивного словника і його перехід в активне мовлення.Оскільки практика показала, що діти краще запам’ятовують те, що вони побачили, ніж те, що вони щойно почули, отже, для ефективного розвитку їхнього мовлення слід задіяти зорове сприймання.
Складання Тан-історій.
Мотивацією, що стимулює дитину до дії, до вивчення нової лексичної теми виступають ілюстровані фото, які дитина використовує, звертаючись до власного досвіду. Саме вони є приводом для початку розмови про той
чи інший випадок, ситуацію, що трапилася в житті дитини, викликає в неї позитивні емоції та є безпосередньо важливою, актуальною для неї саме зараз, у цей час. Це може бути сімейне свято, наприклад, день народження, цікавий відпочинок, подарунок, що викликав багато емоцій, чи придбання речей сімейного вжитку.
Робота з фотоальбомом
Складається з декількох етапів від створення до презентації:
- І етап - організаційно-підготовчий. Вчитель під час екскурсії чи на перерві робить фото учнів (чи батьки, які отримують завдання на канікули). Пропонуємо батькам сфотографувати дітей під час цікавих заходів, свят. Потім рекомендуємо зібрати й укомплектувати їх.
- ІІ етап – добір фото для альбому. Батьки разом із дитиною обирають ті фотокартки, які викликали у дитини найбільшу кількість позитивних емоцій. Головним у доборі фотокарток є те, що дитина має бути зображена на фото у діяльності, в русі. Фото мають спонукати дитину до говоріння, викликати інтерес, плекати бажання розповідати товаришам, вчителеві про побачене, зроблене ним.
- ІІІ етап – розповідь. На цьому етапі з відібраних фото комплектується альбом таким чином, щоб біля кожної фотографії було місце для запису власного висловлювання дитини. Підписи робимо різноманітним, зручним способом: пишемо від руки, друкуємо чи клеїмо з набірного полотна букв. Перегляд фото є надзвичайною подією, бо кожному хочеться розповісти свою історію, або бути почутим іншими.
- IV етап – презентація власної ТАН - історії. Після канікул учні приносять фотоальбоми і у «Колі» презентують їх, розповідаючи про те, як провели канікули, де були, що бачили.
МЕТОД МНЕМОТЕХНІКИ
Метод мнемотехніки - це один з провідних способів розвитку зв’язного мовлення у дітей. Дана технологія забезпечує успішне засвоєння дітьми знань про особливості об’єктів природи, оточуючого світу, їх структури, зв’язках і відношеннях, що існують між ними. На її основі діти ефективніше сприймають і перероблюють зорову інформацію, зберігають і відтворюють тексти розповідей, казок, віршів; створюють мовленнєві замальовки, діалоги і різні розповіді за картинками.
Суть використання мнемотехніки в тому, що на кожне слово, словосполучення, епізод казки, розповіді пропонується картинка (схематичне зображення). Таким чином, весь твір замальовується схематично.
Слово «мнемотехніка» походить від грецького «mnemonikon» – мистецтво запам'ятовування. Вважається, що це слово придумав Піфагор Самоський (6 ст. до н. е.) на честь імені давньогрецької богині пам’яті, логіки і розсудливості по імені Мнемозина.
Спочатку мнемотехніка виникла як частина риторики (ораторського мистецтва) і призначалася для запам’ятовування довгих промов. Сучасна мнемотехніка не тільки фіксує в пам’яті послідовність текстового матеріалу, але й дозволяє запам’ятати будь-яку точну інформацію. Згадайте, можливо вам приходилося хоч раз схематично замальовувати текст вірша чи прози.
К.Д.Ушинський писав: «Учіть дитину яких-небудь невідомих їй п’яти слів - вона буде довго і марно мучитися, а зв’яжіть двадцять таких слів з картинками, і вона їх засвоїть на льоту». А все через перевагу у дітей наочно-образної пам’яті та виняткової фотографічності.
У мнемотехніці існує шість напрямів:
Метод мнемотехніки використовується через застосування мнемоквадратів, мнемодоріжок, мнемотаблиць, мнемовіршів.
Мнемоквадрат – окремий схематичний малюнок з певною інформацією. Вводиться нове слово та його символічне позначення.
Мнемодоріжка - це кілька схематичних малюнків розташованих лінійно і об'єднаних сюжетом.
Мнемотаблиця – це схема з декількох доріжок, в яких розкривається логічна поетапність сюжету, дії (н-д: казка, розповідь)
Ефективні методи розвитку пам'яті, які винайшли всесвітньовідомі особистості, що славилися непересічною пам'яттю.
Метод Марка Твена для графічного структурування інформації
Американський письменник Марк Твен був дивовижним оратором. Він дивував своїх слухачів тим, що під час доповідей практично не користувався конспектами, хоча доповідав кілька годин. У чому секрет його успіху? Він вигадав дивовижний метод структурування інформації.
Принцип: Увесь матеріал будь-якої доповіді Марк Твен умовно ділив на 5 частин, і до кожної з них він схематично малював відповідне зображення. Воно відтворювало найяскравіший момент, про який письменник хотів повідомити публіці.
Метод Айвазовського для тренування фотографічної пам'яті
Цей прийом регулярно практикував талановитий художник-мариніст Іван Костянтинович Айвазовський, створюючи свої картини. Як йому вдавалося відобразити на полотні хвилі таким чином, щоб у глядача зберігалося відчуття їхнього руху? Ймовірно, одна з причин цього – фотографічна память митця, яку, до речі, можна розвивати.
Принцип: Подивіться уважно на певний предмет, людину або пейзаж. Щонайменше п'ять хвилин вивчайте його. Після цього закрийте очі й спробуйте у власній уяві відтворити побачене. Розплющивши очі, ви зможете оцінити результат.
Метод Піфагора для структурування щоденної інформації
Цей всесвітньовідомий філософ і математик славився неймовірною пам'яттю. Для її розвитку він рекомендував щодня практикувати досить просту, водночас ефективну вправу.
Принцип: Щовечора, перш ніж заснути, необхідно у деталях згадати події минулого дня та відповісти собі на 3 прості запитання:
Метод Гаррі Лорейна для асоціативного запам'ятовування
Гаррі Лорейн – всесвітньовідомий фокусник, письменник і, за версією журнал Time, спеціаліст №1 у світі з питань розвитку пам'яті. Так, наприклад, після того, як йому представили кожного слухача в залі, він запам'ятав їх усіх по іменам. А це понад 1,5 тисячі осіб! Як йому це вдається?
Гаррі Лорейн є автором кількох книг, в яких він розповідає про власні мнемотехніки. Одна з них – ланцюжковий метод запам'ятовування, сенс якої полягає у створенні асоціацій. Ймовірно, цей прийом учні вподобають найбільше.
Принцип: Ця техніка застосовується для запам'ятовування списків. Сенс полягає в тому, що за допомогою уяви створюється зв'язок між словом зі списку і словами, що стоять відразу до і після нього. Візьмемо, наприклад, ось такий список:
Щоб запам'ятати прізвище Струнковецький, проведемо паралелі з солдатом, який стоїть у стійці «струнко». Коваленко асоціюється з ковалем... Отже, уявімо собі солдата, який стоїть по стійці «струнко», чекаючи, поки коваль підкує йому коня. Прізвище Попов логічно асоціюється з попом. Наступна асоціація – коваль, який на прохання попа встановлює на церкву новий хрест.
Метод Цицерона з підключенням локації під час запам'ятовування
Цицерон – давньоримський політичний діяч і філософ, свого часу він набув слави як блискучий оратор. Цей метод запам'ятовування також називають «палац пам'яті» або «метод локусів».
Принцип: Запропонуйте учням уявити себе у добре знайомому приміщенні. Кожен предмет інтер'єру – локація, до якої потрібно прив'язати ідею або об'єкт, які необхідно запам'ятати. Наприклад, вхідні двері можуть бути першою локацією, тумбочка в коридорі – другою, люстра у вітальні – третьою. Якщо потрібно запам'ятати певне слово, створіть асоціацію між ним і одним з об'єктів у будинку.
Гуляючи подумки по палацу пам'яті, згадається не тільки маршрут, а й об'єкти, прив'язані до окремих локацій.
Чанкінг-метод з метою групування інформації за певними принципами
Цей метод полягає у розділенні усього масиву інформації, яку потрібно запам'ятати, на окремі групи. Багато людей користуються ним, коли намагаються запам'ятати номери телефонів, записуючи їх через рисочку.
Принцип: Запропонуйте учням потрібну для запам'ятовування інформацію групувати за певними принципами, змістом чи певним шаблоном.
Принцип комбінування кожен обирає сам. Наприклад, деяким зручніше запам'ятати список покупок, коли товари розташовані в алфавітному порядку. А іншим легше розбити їх на групи, наприклад, фрукти, молочні та м'ясні продукти, солодощі тощо.
Наш мозок звик шукати зв'язки в навколишньому світі, тому більшість людей легко опановують цю мнемотехнику.