Дошкільний навчальний заклад №28 центр С.Ф.Русової
м .Прилуки- 2020рік
Підготувала: вихователь Кузьменко Світлана Миколаївна
Заняття для старшої групи на тему:
«Щоб хліб, як сонце сяяв на столі!»
Освітні завдання: продовжувати формувати знання дітей про нашу неньку Україну та про хліб; дати уявлення про послідовність процесів вирощування та збирання хліба, про те, що хліб є святиня, яку потрібно берегти; ознайомити з давніми традиціями українського народу; закріпити прислів’я та приказки про хліб; закріпити знання про продукти харчування, які виготовляють з борошна; вчити порівнювати та зіставляти деталі за кольором використовуючи LEGO цеглинки, формою, розміром з використанням слів «довгий», «короткий», кольори, закріпити навички користування прийомом накладання; закріплювати навички дітей орієнтуватися в просторі, вміння виконувати завдання за словесною вказівкою вихователя, розвивати уміння слухати, увагу, уяву, творче мислення; виховувати шанобливе ставлення до хліба, старанність, інтерес до конструювання.
Перебіг проведення:
Українська світлиця з лавою, декоративною піччю, скринею, полички з глиняним посудом та іграшками, покуття, вишита скатертина, рушники…
Організовую дітей навколо себе. Творчий початок:
Загадка про Україну.
На ріднім полі шепчуть колоски.
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина,
Шептала тихо слово: -- Україна!
Як називається країна в якій ми живемо?
Вірно, Україна.
Україна—це наша земля, наш рідний край… Вона в усьому, що нас оточує: в місяці, зорях, стежці, якою ви йдете до дитячого садка, у кожному камінчику, дереві. Все це рідне і близьке кожному з нас. І червона калина, що росте на території нашого дошкільного закладу, і рушничок вишитий бабусею або мамою.
Україна-це і ліс, і луг, і поле—вам скрізь хороше, бо ви вдома, на своїй українській землі. Бо навкруги земля ваших батьків та предків.
Погляньте, як гарно та святково прикрашений наш стіл.
-Що ви бачите на столі?
(Вишитий рушник, а на рушникові печений коровай, колоски пшениці в вазі, гілочка калини, сіль)
Здавна український народ славився своєю гостинністю і привітливістю. Поважних гостей завжди зустрічали хлібом та сіллю на вишитому рушникові.
-Звідки ж береться хліб?
Правильно, ось з цього гарного колоска пшениці.
Давайте розглянемо його уважніше. (стебло з тоненьким листям, колосок, а в ньому багато зерняток пшениці)
Дослідницька діяльність
Дослід 1. З колосками пшениці.
Мета: розвивати у дітей спостережливість; поглибити знання дітей про види зерна та будову колоска.
Хід досліду: розглянути будову колоска, вийняти з нього зернятко, з’ясувати, які вони на дотик, колір, запах.
Дослід 2. З борошном.
Мета: поглибити знання про борошно, його властивості.
Хід досліду: змолоти зерно і розглянути борошно, яке воно на запах, дотик, охарактеризувати його властивості.
Отже , все починається ось із цих маленьких зерняток пшениці.
Руханка: «Росточки»
(з використанням жовтих LEGO цеглинок по одній в кожній руці)
Давайте, уявимо, що ми на полі, і ми маленькі зернятка пшениці.
(розповідаю вірш , діти, виконують зі мною відповідні рухи)
Ми—росточки зелененькі,
Ми- колись були маленькі.
(діти присідають і обхвачують руками коліна)
Та тягтися в небо стали,
Підростали, підростали!
(поступово підводяться)
Хочемо рости ще вище,
Щоб до сонця бути ближче!
(піднімаються на носочки і тягнуться обома руками вгору.)
Розповідь вихователя. (слайди на проекторі)
-Як ви гадаєте, де вирощують ось такі колоски? (На полях)
Щоб підготувати поле для посіву зернинок потрібно спочатку виорати землю, потім заборонувати—зробити пухкою. Тоді агроном виходить в поле бере грудочку землі і прикладає до щічки, якщо земля нехолодна значить готова до сівби. Коли колоски достигли виходять в поле комбайн та молотить зерно. Великі вантажівки везуть до млина і мелють з нього борошно. І аж після цього борошно потрапляє до пекарень де пекарі печуть хлібні вироби та до магазинів.
Гра-вправа: «Асоціація» (з використанням 6 LEGO цеглинок)
Пропоную, дітям, сісти до столу та взяти набори LEGO цеглинок.
-Давайте згадаємо, що потрібно спочатку?
Щоб підготувати поле для посіву зернинок потрібно спочатку виорати землю, потім заборонувати—зробити пухкою.
(беремо чорну LEGO цеглиноку.)
Посіяли зерно пшениці, і проросли зелені росточки.
(кладемо зелену LEGO цеглиноку.)
Колоски достигли . (кладемо жовту LEGO цеглиноку.)
Вийшов у поле комбайн молотити зерно.
(кладемо червону LEGO цеглиноку.)
Великі вантажні машини везуть пшеницю до млина.
(кладемо синю LEGO цеглиноку.)
І потім мелють на борошно.
(кладемо білу LEGO цеглиноку.)
І потім потрапляє до пекарень та магазину і до наших столів.
-Які казки ви знаєте, де згадуються вироби з борошна?
(Колобок, Червона Шапочка, Гуси Лебеді, Колосок… та інші)
Конструювання пшеничного колоска, українського вишитого рушника, коровай з сіллю з LEGO цеглинок.)
Об’єдную дітей у дві команди згідно рівня складності.
1 команда.
(На столі у кожного лежать колоски. Стоять підноси з жовтими
LEGO цеглинками.)
-Цеглинки, якого кольору ми будемо використовувати?
- Так, правильно жовтого кольору.
Спочатку я вам покажу , а потім ви виконаєте за моїм зразком.
2 команда.
Викладаємо український вишитий рушник з орнаментом та коровай з сіллю на ньому.
(В допомогу зразока- плакат з зображенням паляниці з сіллю та рушником, намальований на столі м’якою крейдою силуети.)
-Цеглинки, якого кольору ми будемо використовувати?
На тарілочках заздалегідь підготовлені цеглинки: жовті, сині, червоні, зелені, білі)
Схвалення дітей, відмічаю тих, хто вдало проявляв свою фантазію під час виконання роботи.
Поясніть зміст прислів’я: «Щоб хліб, як сонце сяяв на столі»
З давніх-давен хліб прирівнювали до сонця, тому надавали йому круглої форми. Звідси й різноманітні назви: колобок, калач, калита. Розрізати хлібину дозволялося лише ниткою, аби жодна крихта не впала додолу. В усі часи люди бачили у хлібі Дар Божий—який давав силу. Хліб цінують і бережуть, як святиню Не дивно, що про нього народ склав багато прислів’їв і приказок.
Хліб житній—батько рідний, гречана каша—мати наша.
Без хлібу нема обіду.
Без солі не смачно, а без хліба не ситно.
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
Вивчення вірша за допомогою мнемотаблиці: «Хліб, як сонце!» Миколи Сингаївського
-Хліб, як сонце, -каже мати.
-Хліб, як сонце, -каже тато.
-Хліб, як сонце, -кажуть люди.
-Хліб, як сонце, з нами всюди.
Але хліб—це не тільки випечена паляниця, а й різні вироби тістечок, ласощів. (діти, називають вироби з тіста)
Рухлива гра: «Вовк та пес» (атребути для Пса та Вовка)
Мета: ходьба по колу, біг з підстрибуванням, виховання уваги, витримки, почуття дружби.
Хід гри:
Діти стають в коло. Одна дитина «Вовк», друга «Пес». Обираються лічилкою. Вовк сідає на стільчик, який стоїть в середині кола, прикрашений вишитою скатертинкою.
Діти і пес йдуть по колу і говорять слова:
Вовк розсівся на печі,
з клоччя крутить калачі,
З віхтя вихопить шматок—
раз—і стулить в пиріжок.
Вовче тісто з рук упало,
а упало—то пропало.
Чорний пес хапнув пиріг—
І тікати скільки ніг.
Пострибали хто куди,-
Вовк біжить—чекай біди!
Вовк ловить дітей.
Правила гри: рухи робити згідно слів тексту, Пес тікаючи від Вовка передає пиріжок іншій дитині. Якщо Вовк забрав пиріжок, Вовком стає дитина в якої його забрали.
Гра продовжується.
Підсумок заняття.
-Чи сподобалося вам заняття?
- За допомогою чого ви сьогодні виконували завдання?
- Які фігури ви утворили за допомогою деталей Лего-конструктора?
- Яке завдання вам сподобалося найбільше?
Ви всі були активні і старанні, за нашою українською традицією, я вас хочу пригостити смачним короваєм з чаєм.
Мнемотаблиця. Розучування вірша «Хліб, як сонце!» Микола Сингаївський
Хліб, |
як сонце,- |
каже |
мати. |
Хліб, |
як сонце,- |
каже |
тато. |
Хліб, |
як сонце,- |
кажуть |
люди. |
Хліб, |
як сонце,- |
з нами |
всюди. |