МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
ДЗЕРЖИНСЬКИЙ ГІРНИЧИЙ ТЕХНІКУМ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого заняття з дисципліни “Математика”
на тему: «Розв'язування вправ. Застосування логарифмічної функції»
спеціальність 5.05030103 Експлуатація та ремонт гірничого
електромеханічного обладнання та автоматичних пристроїв
2012
Підготував: Козлова Г.В. – спеціаліст вищої категорії, викладач-методист Дзержинського гірничого технікуму, Дзержинськ, 2012
Методичну розробку створено на основі наказу № 161 „Про затвердження Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах”
Для викладачів математики, студентів
Рецензенти: А.В. Арчаков, голова методичного об’єднання викладачів математики, спеціаліст вищої категорії Єнакіївського металургійного технікуму
Розглянено та ухвалено на засіданні циклової комісії природничо-математичних дисциплін Дзержинського гірничого технікуму
Протокол № ____ від __________ 2012 року
Голова циклової комісії
____________Г.В.Козлова
1. |
План відкритого заняття |
4 |
2. |
Хід та зміст заняття |
6 |
2.1. |
Організація заняття |
6 |
2.2. |
Формулювання мети й завдань заняття |
6 |
2.3. |
Повторення основних теоретичних та практичних знань |
6 |
2.4. |
Застосування практичних знань в стандартних умовах |
7 |
2.5. |
Застосування практичних знань в більш складних умовах |
8 |
2.6. |
Виконання самостійної роботи |
9 |
2.7. |
Підсумок заняття |
9 |
2.8. |
Повідомлення домашнього заняття |
9 |
Додаток А. Критерії оцінювання |
10 |
Викладач: Козлова Галина Василівна
Дата проведення: 04.12.12
Час проведення: 80 хвилин (І пара: 8.00)
Група: ЕО-12
Кількість студентів: 25
Місце проведення: ауд.№ 28
Тема: Розв'язування вправ. Застосування логарифмічної функції
Мета:
дидактична: узагальнення та систематизація знань студентів з основних термінів, означень та властивостей логарифма та логарифмічної функції; перевірка вмінь студентів: 1) будувати графіки логарифмічних функцій; 2) виконувати перетворення виразів, що містять логарифми; 3) розв’язувати логарифмічні рівняння та нерівності; 4) аналізувати, співставляти, виділяти головне; розвивати інтерес студентів до даної теми шляхом складання нестандартних ситуацій, використання ІКТ та міні-підручника;
виховна: формувати математичну культуру, навички виступу перед аудиторією, розвивати волю (прагнення переборювати труднощі), пам’ять; виховувати вміння працювати в парі;
методична: удосконалення методики проведення практичних занять.
Вид заняття: практичне
Тип заняття: заняття узагальнення та систематизації знань
Методичне забезпечення:
Технічні засоби навчання:
Міждисциплінарні зв’язки:
Забезпечуючі: «Українська мова (за профспрямуванням)», «Інформатика»
Забезпечуємі: «Обчислювальна техніка та програмування», «Загальна електротехніка», «Електротехніка та електроніка», «Основи гідравліки»
Література
Основна:
1. Афанасьєва О.М., Бродський Я.С., Павлов О.Л., Сліпенько А.К. Математика. Підручник. К., Вища школа, 2001.
2. Афанасьєва О.М., Бродський Я.С., Павлов О.Л., Сліпенко А.К. Дидактичні матеріали з математики. К., Вища школа, 2001.
3. Лейфура В.М. та ін. Математика: Підручник для студентів екон. спеціальностей вищ.навч.закладів І-ІІ рівнів акредитації/В.М.Лейфура, Г.Г. Голодницький, Й.І.Файст; За ред. В.М.Лейфури. - К.Техніка, 2003
Додаткова
1. Богомолов II.В. Практические занятия по математике. М,: Высш. шк., 1979, 1983, 1990.
2. Савенко Т.П., Паньков В.Г., Попов Ю.Н. Задачи по алгебре и началам анализа. Часть І / Под ред. И.М. Конета. – Каменец – Подольский: Абетка-НОВА, 2004
3. Сборник заданий для государственной итоговой аттестации по математике. Алгебра и начала анализа. 11 класс. Под ред. З.И. Слепкань. – Харьков, “Гимназия”, 2007
Привітання зі студентами;
Відмітка і журналі відсутніх
Перевірка готовності до заняття студентів, аудиторії
2.2. Формулювання мети й завдань заняття 3 хв.
Сьогодні ми проводимо незвичайне заняття і тема його незвичайна - «Логарифмічна рапсодія». Давайте перетворимо наше заняття у невеличке свято – свято логарифмів. Ще Аристотель говорив, що визначення того або іншого поняття, ще не доводить його існування. Отже, доведемо, що логарифмічна функція існує і що дана тема не тільки одна з найважливіших тем математики, а одна з найцікавіших. Не бійтесь складного і невідомого, так як все складне утворюється з найпростішого. Навіщо були придумані логарифми? Звичайно, для прискорення та спрощення виразів. Винахідник перших логарифмічних таблиць Д.Непер говорив: «Я намагався, як тільки міг, відійти від труднощів та нудьги у розрахунках, що так відлякує багатьох від вивчення математики». Дійсно, логарифми набагато швидше прискорюють розрахунки, не говорячи про те, що вони дають можливість робити такі перетворення , виконання яких без допомоги логарифмів є складним (знаходження кореня будь-якого степеня ).
Сьогодні ми працюємо у трьох групах (варіантах), завдання диференційовані, кожна група має по 1-2 консультанта. Консультанти протягом заняття уважно слідкують за відповідями студентів, відмічають їх правильність, проводять корекцію. Всі приклади, що виконуються на занятті біля дошки, ви виконуєте в міні – підручнику.
Отже, почнімо заняття.
2.3. Повторення основних теоретичних та практичних знань 10 хв.
«Розминка». Повторення основних властивостей логарифма шляхом усного розв’язання вправ.
Усно:;-; 3; ; ;; + ;; ;
; ; ;
Які правила необхідно знати для виконання даних вправ? Студенти дають визначення логарифма, логарифмічної функції, основної логарифмічної тотожності, властивостей логарифма та порівнюють дану функцію із показниковою (слайди № 6,№7)
2.4. Застосування практичних знань в стандартних умовах 25 хв.
І етап. Робота з міні-підручником (вимоги до оцінювання роботи у Додатоку А)
Завдання №1«Перевір себе»
І варіант |
ІІ варіант |
ІІІ варіант |
а)log525= |
а)log464= |
а)5 2+ log52 = |
b) |
b)= |
b)= |
в)log218 - log29 = |
в)log211 - log244 = |
в)log0,39 – 2log0,310 = |
г) lg20 + lg5 = |
г) lg8 + lg125 = |
г)3lg2 +0,5 lg25-2 lg2= |
д) = |
д) = |
д)lgtgα + lgctgα = |
Завдання №2.«Впізнай графік» Вказати для кожної функції відповідний графік.
Перед наступним завдання на побудову графіків функцій студенти спочатку розглядають побудову графіків функцій y=2- ІxІ,y=lgx2.(слайди № 8, №9)
Завдання №3. Побудувати графіки функцій
Студенти виконують побудову в міні-підручнику і перевіряють отримані результати у вигляді зображення на ПК за допомогою програми GRAN 1W
1 варіант: у=2х + logx+31; 2 варіант: ; у= log(x+1)2(x+1)4;
3 варіант : у= ;
2.5. Застосування практичних знань в більш складних умовах 10 хв.
Завдання №4
«Знайди помилку» (студенти шукають помилку у даному завданні та пропонують вірне рішення).
1 варіант: log0,5( х-1) >-2
|
2 варіант: log8( х2-4х+3) ≤1
|
3 варіант: ≥0
|
х-1>0,5-2, х-1>0;
х-5>0, х-1>0; х>1 х>5 х є(5;∞)
|
х2-4х+3≤8 х2-4х-5≤0 х= -1; х=5 + - + -1 5
Х є [-1;5]
|
=0 log3( 8-х)=0, 4-х ≠ 0; х=7, х ≠4.
Х є(-∞;4)U[7;∞)
|
Завдання №5
«От так парадокс !» (парадокс – це незвичайна думка, що різко розходиться із загальноприйнятою думкою стосовно даного питання). Розгляньте розв’язання даного завдання та проаналізуйте, де допущена помилка.
2>3 ???
( ½ )2 > ( ½ )3
lg(½ )2 >lg ( ½ )3
2 lg(½ )>3lg ( ½ ) |: lg ( ½ )
2>3
У чому помилка?
У цій нерівності lg ( ½ )0, тому при діленні на lg ( ½ )знак нерівності змінюється на протилежний.
ІІ етап – 15 хв
виконання самостійної роботи на розв’язування логарифмічних рівнянь та нерівностей.
Номер прикладу відповідає порядковому номеру прізвища студента у журналі (або закінчується даною цифрою)
Розв’язати рівняння:
Розв’язати нерівність:
1. (х-1)×
2.-2х-3)≥;
3. × ≤ 9;
4. +≥;
5. ≥ 1;
6. ≥2;
7. ≥2;
8. + -2 ≥0;
9. ≤0;
10. ≥ 1.
Робота виконується у міні-підручнику і здається для перевірки викладачеві, .
ІІІ етап. Захист творчої роботи. 5 хв.
Наприкінці заняття проходить фрагмент захисту творчої роботи студента Сипко Максима «Графічні фантазії», де віа доводить, що математика і мистецтво - дві грані одного і того ж процесу – творчості, а також показує взаємозв’язок між цими різними дисциплінами за допомогою графіків функцій та зображення масок. У своїй роботі він створив ескіз мексиканської маски за допомогою графіків логарифмічних та показникових функцій (презентація, слайди 10- 17).
2.6. Підсумок заняття: 7 хв.
виставлення оцінок за роботу в міні-підручнику та за самостійну роботу.
Ну от, друзі , закінчилася наша подорож в чарівний світ логарифмів. І якщо хто з вас не зміг розв’язати приклад - не сумуйте, бо ми з вами тільки вчимось і тільки завдяки своєї наполегливості зможемо познати щось нове та невідоме.
2.7. Повідомлення домашнього заняття 3 хв.
Повторити означення та властивості логарифмічної функції, розв’язати: ; ; ; побудувати графік: підготуватись до контрольної роботи
Додаток А
Критерії оцінювання роботи студентів за групами
№ з/п |
Кількість балів |
1 |
5 |
2 |
6 |
3 |
2 |
4 |
4 |
5 |
2 |
6 |
10 |
Всього |
29 |
Перевод балів в оцінку:
15 – 18 балів – 5
19 – 21 – 6
22 – 23 – 7
24 – 25 – 8
26 – 28 – 9
29 – 11
Виконання творчої роботи додаткова оцінка в 12 б.
1