Управління освіти і науки Броварської міської ради
Дитячий естетико-натуралістичний центр «Камелія»
Заняття
Нагодуйте птахів взимку!
Ковтюх Олена Олексіївна, керівник гуртка
«Любителі
домашніх тварин»
.
м. Бровари
Тема заняття. Нагодуйте птахів взимку!
Мета:
Навчальна: формувати у дітей уяву про особливості життя і поведінки птахів у холодну пору року; закріпити знання вихованців про зимівлю пернатих рідного краю та їх зимовий раціон харчування.
Розвивальна: розвивати у дітей пізнавальну цікавість до рідної природи.
Виховна: виховувати в учнів співчуття до птахів, які страждають взимку від голоду та холоду, бажання і готовність їм допомагати.
Обладнання: ілюстрації зимуючих птахів; записи «голосів» птахів; насіння кавунів, дині, гарбузове та соняшникове насіння; овес, пшоно, кукурудзяна крупа; клейстер; гофрований папір; ножиці; шпагат; дидактичні картки; годівнички.
Хід заняття:
I. Організаційний момент
Звучить фонограма «Голоси» птахів»
II. Актуалізація опорних знань
Керівник гуртка: Закрийте, діти, очі .Що ви собі уявляєте?
Їм сутужно взимку дуже
Погодуй їх, любий друже.
Пташка голоду боїться,
Їй же ніде і погрітися.
Керівник гуртка: Сьогодні ми з вами будемо говорити про те, як птахам пережити сувору зиму. Найстрашніше для птахів не холод (у них виростає підпушок під крилами), найстрашніше - голод .Коли корму мало, для птахів настають важкі часи. Під час сильних морозів і хуртовин багато пташок гине від голоду, особливо в кінці зими, коли майже вся їжа закінчується . Особливо тяжко синичкам. З десяти синичок зиму переживає лише одна.
А зараз я пропоную вам відгадати загадки про зимуючих птахів нашого міста.
І співа, мов на сопілці,
Жовті груди, чорні крила
Кусень сала сама з’їла.
(Синичка)
Хто літає поміж хмар?
Це дзьобата горда пані
Ходить в сірому жупані
Як зоветься ця мотрона?
Знають всі, що це…
(Ворона)
І летять на Україну
Милі пташки невеличкі -
Кольорові рукавички
(Снігурі)
Забалакала нам вуха
Бо новини непрості
Є у неї на хвості…
Хто ж ця пташка білобока?
Здогадалися?
(Сорока)
Ловить гусінь і комашок,
Цвірінчить вона, стрибає
В теплий край не відлітає,
Цей маленький жвавий хлопчик
Називається…
(Горобчик)
Їм древа стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю
Шкідників їм добуваю.
(Дятел)
Щоб пташок нагодувати,
Як матуся вони ніжні,
Сиві, світло-голубі
Це туркочуть…
(Голуби)
Прилетить, мов сонечко,
Мила пташка жовтогруда.
Запищить – і день розбудить!
Як горобчик невеличка,
Хто це, діточки?
(Синичка)
Сяють взимку…
(Снігурі)
По дереву скаче.
(Сорока)
Керівник гуртка: Отже, пташкам взимку не так страшні морози, як відсутність їжі. Ми можемо разом з вами для птахів влаштувати маленькі безкоштовні їдальні. Їх можна розвішувати на деревах, під стріхами, на верандах, балконах.
III. Повідомлення теми заняття
Сьогодні ми з вами розглянемо, що люблять їсти птахи? У різних птахів є свої переваги в їжі. Навіть в зимовий час кожний вид птахів харчується певним типом їжі. Від того, що ми будемо насипати в годівничку, буде залежати і видовий склад птахів – відвідувачів.
IV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
1.Меню для птахів
Серед найпоширеніших кормів, що можна використовувати для підгодівлі птахів узимку, можна назвати:
• насіння соняшника (не смажене) дуже люблять снігурі та синиці. Можна трохи розтовкти його пляшкою чи качалкою;
• насіння коноплі - люблять усі зерноїдні птахи;
• овес - їдять вівсянки та чубаті жайворонки;
• просо, пшоно - найулюбленіша їжа для вівсянок, жайворонків, синиць та горобців;
• насіння кавунів - корм для синичок та повзиків;
• насіння дині - всі птахи полюбляють;
• крихти сухого білого хліба (чорний не можна ні в якому разі) - корм для багатьох птахів;
• сире несолоне сало, сирі чи варені кістки - улюблені ласощі синиць;
• ягоди горобини і бузини - улюблені ласощі дроздів;
• насіння ясеня - ласощі для снігурів;
• насіння бур'янів (лобода, кропива, кінський щавель) - корм для всіх зерноїдних птахів.
Підгодівля проводиться щоденно. Корм бажано закладати в годівниці в одні і ті ж години. Якщо птахи не підгодовують більше тижня, вони залишають цю ділянку і перелітають в інші місця.
2.Виготовлення сердець-медальйонів
А зараз ми з вами спробуємо виготовити сердечка-медальйони для наших пернатих друзів.
Керівник гуртка роздає дітям гофрований папір, ножиці, олівці, клейстер, насіння вівса, соняшника, гарбузове насіння, просо, пшоно, мотузки з шпагату. Потім демонструє гуртківцям зразок сердечка-медальйону, і вони починають самостійно їх виготовляти
3.Правила підгодівлі птахів
Пам’ятка юним натуралістам
Щоб годувати птахів, потрібно дотримуватись таких правил:
1.Під час підгодівлі птахів не смітити, не залишати на вулиці поліетиленові пакети, залізні банки, коробки.
2.Підгодовувати потрібно в одному і тому ж місці і в один і той же час, тоді птахи самі будуть прилітати до вас.
3.Птахам ні в якому разі не можна згодовувати пряні, солоні, гострі, смажені, кислі продукти.
4.Птахам не можна їсти цитрусові (апельсини, лимони), шкірку бананів.
5.Не бажано годувати пернатих рисом та гречкою.
6.Можна давати тільки білий хліб, а от чорний – небезпечний – він закисає в зобі птахів, погано перетравлюється, особливо, в мороз.
4.Вікторина «Птахи – друзі лісу»
1.Яких птахів називають «сівачами» і «санітарами» лісу?(Шишкар, дятел, сойка)
2.Яка пташка любить їсти сало, особливо взимку?(Синичка)
3.Які птахи прилітають до нас взимку?(Снігурі, омелюхи)
4.Який птах виводить своїх пташенят в будь-яку пору року?(Шишкар)
5.В якого птаха такий міцний хвіст, що підтримує його на дереві?(Дятел)
6.Які птахи влаштовують по кілька гнізд на одному дереві?(Ворони)
7.Хто в лісі втикає шишки в тріщини дерев, складає шишки з відігнутими лусочками?(Дятел, шишкар відхиляє лусочки)
8.Які птахи ночують, зарившись в сніг?(Глухарі)
5. Народ скаже, як зав'яже. Конкурс «склади прислів’я»
Народ склав багато прислів’їв про птахів. Кожній групі учнів видають конверт з двома частинами прислів’їв. Потрібно правильно їх скласти.
Перша частина:
1. Ліпше пташці на зеленій вітці,
2. Ранні пташки росу п’ють,
3. Вороні і мило не поможе –
4. Ліпше горобець в руці,
5. Де ластівка не літає,
6. Ластівка день починає,
7. Де лелека водиться,
8. Не вчи орла літати,
9. Краще синиця в жмені,
10. Сова вдень мовчить,
11. Горобець маленький,
12. Дружні сороки
Друга частина:
1. а соловей його кінчає
2. а серденько має
3. і орла заклюють
4. а солов’я співати
5. там щастя родиться
6. а пізні слізки ллють
7. все чорна буде
8. чим заєць у лісі
9. ніж у пана у золотій клітці
10. а навесну додому прилітає
11. ніж журавель в небі
12. а вночі кричить
Діти читають складені прислів’я, пояснюючи їх значення.
6. Казкова вікторина
Керівник гуртка:
7. Дидактична гра «Четвертий зайвий»
1. Варіант: горобець, синичка, лебідь, голуб.
2. Варіант: ворона, чапля, снігур, голуб.
3. Варіант: голуб, дятел, синичка, лелека.
4. Варіант: ворона, лебідь, горобчик, вівсянка.
V. Підсумок заняття
Про зимуючих птахів, друже, пам’ятай,
Годувати взимку їх не забувай.
Небагато треба їм, жменька лиш зерна,
Лиш одна і не страшна буде їм зима.
Скільки гине взимку їх, аж болить душа.
Але в серці є для них крапелька тепла.
В теплий край вони могли
У вирій полетіти.
Та залишились з людьми
Холоди терпіти.
Ви привчіть в морози їх
До свого вікна,
Щоб весну вам принесла пісня їх дзвінка.
Використана література:
Виготовлення сердець-медальйонів для птахів
Розгадування загадок про зимуючих птахів нашого
міста
Конкурс «склади прислів’я»
Дидактична гра «Четвертий зайвий»
Про своїх пернатих друзів ми подбали так, як слід, не лишили пташок в тузі й готували їм обід
Ранкова підгодівля птахів
Пташина їдальня