Тема: Небезпечні знайомства
Мета: поглибити розуміння дітьми понять «свій», «рідний», «незнайомець», «чужий», вчити розрізняти й називати їх; продовжувати вчити правила поводження з незнайомими людьми, застосовувати ці знання на практиці; продовжувати розширювати уявлення про небезпечні ситуації, пов`язані з незнайомими людьми; формувати основи особистої безпеки, розширяти мовленнєві ресурси, діалогічне мовлення; поглибити знання дітей про українські народні казки, розуміти їх зміст, вчити робити висновки за результатами пригод казкових персонажів; вчити відгадувати загадки про казкових героїв; розвивати аналітичні здібності, вчити відслідковувати причинно-наслідкові зв`язки; виховувати обачність, бажання дбати про власну безпеку.
Матеріали: настільний театр «Колобок», маски казкових героїв, люстерко для створення сонячного зайчика, бублик, музичний супровід для характеристики казкових тварин.
Хід заняття:
Вихователь – до дітей, що сидять у колі на килимку:
Діти, до нас завітав сонячний зайчик. Він хоче погратися з нами. Він трохи бешкетник і непосида.
Гра для емоційного налаштування «Сонячний зайчик»:
- Ось сонячний зайчик зазирнув нам у вічі. Заплющте їх. Він побіг далі по личку, ніжно погладьте його долоньками: ось він на чолі, на носику, на ротику, на щічках, на підборідді, вушках, маківці…гладьте його обережно, щоб не злякати. Тепер він перебрався на шийку, ручки, животик, ніжки… подружіться з ним.
- Але сонячний зайчик завітав не один, а з другом. А хто він – здогадайтесь із загадки:
Як навколо об'їси -
Серединки не проси.
Ми такі гостинці -
Дірка в серединці. (Бублик)
А прийшов Бублик, щоб дізнатися про свого братика, казкового Колобка. Ви, діти, добре знаєте казочку про нього. То ж давайте розповімо нашим гостям.
Ото ж, як з`явився на світ Колобок?
Пальчикова гра «Колобок»
Сіль, цукор, молочко, борошно, олія і яєчка (Діти почергово згинають пальчики)
В миску все кидали (Діти утворюють з долоньок «мисочку»)
Тісто ми мішали (Імітаційні рухи)
Колобка ліпили (Колові рухи долоньками)
В пічку посадили (Імітаційні рухи0
Зарум`янився бочок (Оплески)
Ось і вийшов колобок (обхопили долонькою кулачок, утворивши кульку)
Вихователь: Молодці, малята, ви розповіли, як з`явився Колобок
- А пам`ятаєте, що з ним далі сталося? (Під час відповідей демонструється настільний театр)
Бліц-опитування за змістом казки:
*Кому захотілося Колобка?
*Хто його випік? З чого?
*Де баба взяла борошно?
*Якого кольору вийшов Колобок? Якої форми?
*Який він на дотик?
*На вашу думку, який Колобок на смак?
*Який у нього був настрій?
*Куди поклала баба колобка, коли витягла з печі? Навіщо?
*Що зробив колобок, коли охолонув?
*Кого першого зустрів Колобок?
*Можете пригадати, яку пісеньку він співав?
*Кого зустрів після зайця?
*Після вовка?
*Після ведмедя?
*Хто в решті з`їв Колобка?
*Чому це вдалося лисиці?
Вихователь: Ось, Бубличку, що трапилось з твоїм братиком.
А щоб ти знав, як виглядають тваринки, які хотіли нашкодити твоєму братикові, ми їх зараз покажемо.
Пантомімічні етюди «Звірі в лісі» (під характерну музику, з допомогою пантомімічних рухів діти відтворюють образи казкових тваринок)
Тепер я попрошу вас розказати Бублику, як називають цих героїв у різних казках. Сядьмо в коло. Я буду котити м`яча, а ви - називати прізвисько тваринки та її характерні риси.
Мовленнєва вправа «Прізвисько тваринки та її характер»:
*Зайчик – побігайчик, стрибайчик, сіренький, вуханчик, лапанчик, боягузливий
*Вовчок – сірий бочок, страшний, зубатий, голодний, злий, хижий
*Ведмідь – набрідь, клишоногий, вайлуватий, незграбний
*Лисичка – сестричка, хитрунка, прудка, обережна, спритна, хижа, підступна
- Тепер, Бубличку, ти знаєш майже все про тварин, які хотіли нашкодити твоєму братикові Колобку, і кому це вдалося.
Вихователь: Приєднуйся до нас, і будемо розбиратися, чому Колобок потрапив у таку халепу та чи міг би він уникнути таких жахливих наслідків.
- Ото ж: як ви гадаєте, чи були знайомі тваринки Колобку? А як ми називаємо тих, хто нам не знайомий? Так, незнайомець. Тобто, це чужий, кого ми не знаємо.
- Чи можна розмовляти з чужою людиною? (Відповіді). От якби Колобок це знав, можливо, з ним не трапилося б біди. А Бублик уже знає, що герої казки дуже різні за зовнішністю і характером. Так і люди. Вони бувають дуже різні. Деякі виглядають дуже добрими, готовими прийти на допомогу. Але це може лише так здаватися. Насправді вони можуть замишляти недобре. Це не означає, що усі люди погані і хочуть вчинити з вами недобре. Люди різні. Але головне, що ви маєте завжди пам`ятати – що ви не знаєте незнайомих людей, отже, не можна з ними спілкуватися. Незнайомці можуть завдати сильної шкоди, можуть сильно налякати, розлучити з рідними, відібрати якісь речі.
- Тепер ми знаємо, яких людей слід вважати чужими. Незнайомці – це і є чужі. Довіряти можна лише рідним і близьким людям. Кого ми вважаємо своїм? (Відповіді)
Вихователь: А щоб з тобою, Бублику, не сталося біди, коли будеш повертатися додому, діти навчать тебе деяких правил.
Гра – драматизація «Якщо я зустріну незнайомця».
(Діти в масках казкових героїв розігрують різні життєві ситуації):
*Бублик зустрічає зайця, який пропонує купити нову іграшку: «Бубличку, ходімо зі мною, я тобі нову іграшку куплю»
Бублик: Незнайомий ти мені,
Щоб не сталося біди,
Я не буду розмовляти,
Піду далі я гуляти
*Бублик зустрічає вовка, який пропонує покатати його на машині
*Ведмідь пропонує пригостити цукерками
*Лисичка запрошує до себе в гості на дитяче свято з веселими розвагами
Вихователь: Молодець, Бубличку, тепер у тебе є власна пісенька. Вона вбереже тебе від біди. Колобка, на жаль, не навчили, як поводитись з незнайомцями, от він і постраждав. А ти обізнаний, отже, у безпеці.
- Малята, ви усі зрозуміли, як треба відповідати незнайомцям, якщо вони вам пропонують оманливі речі? (Відповіді)
- Давайте. Ще раз повторимо. Зайвою така наука не буде.
Гра «Буду – не буду» («буду» - оплески, «не буду» - тупотіння):
*Гуляти з мамою по парку?
*Брати у незнайомця цукерку, іграшку?
*Розмовляти з друзями?
*Йти до незнайомця в гості, коли він запрошує?
*Приймати подарунки від бабусі?
*Прийти до друга на День народження?
*Сідати до незнайомця в машину?
*Фотографуватися з татом?
Вихователь: Діти, сьогодні ви розповіли Бублику, що сталося з його братиком, а також навчили запобігти біді. Ми дізналися, що є різні люди – хороші і погані, але якщо вони вам не знайомі – то ви з ними не спілкуєтесь, нічого їм не розповідаєте і нічого від них не берете.
Отже, ми знаємо, як поводитись із незнайомцями.
Бублик вам дуже вдячний і буде повертатися додому, щоб розповісти своїм друзям – пиріжкам, булочкам, пончикам і млинцям про правила поводження з незнайомцями.
Заняття закінчується.
P.S.
Через кілька хвилин після заняття:
Експеримент: попросити вихователя з іншої групи або іншого працівника садочка пригостити дітей печивом. (Мета: виявити, як діти використовують на практиці здобуті знання).
Висновок і аналіз: в залежності від реакції дітей.
Комунальний заклад «Заклад дошкільної освіти № 9
Вінницької міської ради»
Конспект заняття в рамках
проведення
«Тижня безпеки дитини»
в період з 15.05.2023 по 19.05.2023 року
на тему:
«Небезпечні знайомства.»
Вихователь групи № 2 Шлінчук С.М.
17.05.2023
м. Вінниця