Заняття «Осінні дарунки(натюрморт)».

Про матеріал
ознайомити дітей зі жанром натюрморту у творах української художниці К. Білокур; ввести в активний словник поняття «натюрморт»;
Перегляд файлу

Заняття «Осінні дарунки(натюрморт)».

Тема. Осінні дарунки (натюрморт)

Мета: ознайомити дітей зі жанром натюрморту у творах української художниці К. Білокур; ввести в активний словник поняття «натюрморт»; формувати вміння самостійно створювати об’ємні композиції (натюрморти); навчити зображувати в малюванні різні за формою фрукти (кулясті, овальні, конусоподібні), передавати їх характерні ознаки; учити висловлювати свої враження у толерантній, доброзичливій манері; удосконалювати образотворчу техніку у предметному малюванні (самостійно обирати спосіб малювання); розвивати композиційні вміння- розміщувати кілька об’єктів, складаючи гармонійну композицію( крупні - у центрі або на передньому плані, дрібні- зверху чи збоку); розвивати дрібну моторику рук, логічне мислення, творчу уяву, пам’ять, мовлення; закріплювати вміння відгадувати загадки;  виховувати у дітей повагу до праці інших людей, бажання доводити розпочату роботу до успішного завершення.

Попередня робота: дидактичні ігри з фруктами; спостереження за осінніми ознаками у природному довкіллі; розглядання ілюстративних матеріалів з теми; читання художніх творів.

Матеріал: репродукції картин К. Білокур «Осінні натюрморти»; кошик із фруктами; таця та серветка для натюрморту; фарби; пензлики; підставки для пензликів; стаканчик з водою; серветки.

Хід заняття

  1.  Організаційний момент

Вихователь пропонує дітям утворити коло.

Психогімнастика «Лікарі природи»

Вихователь пропонує дітям утворити коло.

-         Добрий день, сонечко! (Піднімають руки вгору, привітатися з сонечком.)

-         Добрий день, земелько! (Опускають руки вниз, вітаючись із земленькою.)

-         Добрий день, водичко! (Простигають руки вперед, вітаючись із водичкою.)

-         Добрий день, вітерець! (Ставлять руки до плечей, вітаючись із вітерцем.)

-         Яка зараз пора року? (осінь) Яка осінь? Чому осінь щедра? (Вона дарує людям урожай.

Чудовий восени наш сад:                           До саду зранку ми підем,

В нім грушки є і виноград.                         Покличемо сусідів.

І яблучка рум’яняться,                                І сонечку і осені

І грушки усміхаються.                                Промовимо «Спасибі»!

                                                                                                                                         (У.Рашид)

  1.  Мотивація:

-         Осі і сьогодні осінь принесла нам свої дарунки. Що це? (Кошик з осінніми дарунками.). Що осінь може принести в кошику? Дізнаймося!

Вчитель знімаю серветку,  якою накрито кошик.

-         Що це? (Плоди, фрукти.)

Вихователь пропоную дітям по черзі доставати з кошику по одному плоду, називати його та викладати в рядок на столі.

-         Назвіть фрукти, що містяться в кошику. Відгадайте загадки про фрукти.

  •        Жовте з боком червоненьким з дерева дістану.

Дуже добре, солоденьке, кругле і духмяне. (Яблуко)

  •        Солодка, соковита, соком вся налита.

Її скоріше з’їсти мушу, бо дозріла жовта. (Груша)

  •        Чи то жовта, чи то синя, соковита господиня. (Слива)
  •        Мов би на одній нозі, він зростає на лозі.

Кожен скуштувати рад соковитий. (Виноград)

  •        Зелені сережки на гілці висіли,

На сонці підсмажились і почервоніли. (Вишні, черешні)

Вихователь пропонує дітям з фруктів та ягід створити красивий натюрморт.

-       Що таке натюрморт? (Це композиція, складена з квітів, листя, овочів, фруктів і різних предметів посуду.) Погляньте на картини української художниці Катерини Білокур «Осінні натюрморти». Художниця родом із села Богданівка поблизу міста Яготин Київської області. Що зображено на картинах? (Квіти, фрукти, хліб, український посуд, колоски, листочки.) Видатна українська художниця Катерина Білокур у більшості своїх картин зображувала квіти, незважаючи на велику складність їх малювання. Зверніть увагу на кольори, виразність передавання пелюсток квіточок- вони ніби живі істоти. Є в її творах зображення калини, дарів з ланів і садів.

Фото натюрмортів

Картинки по запросу натюрморт з хлібом білокурПохожее изображение

              «Натюрморт з хлібом»                                  «Бурячок»                                                 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда за картиною «Снідання»

http://museum.net.ua/images/hudogniki_ukraine/Belokur/pic/038.jpg

-                     Любі друзі, ми знову з вами в студії перед полотном талановитої української художниці Катерини Білокур.

-                     Що вам відомо про цю художницю? Пригадайте, які твори Катерини Білокур ми з вами розглядали. Так, картину з квітами. Це ще одна картина Білокур, а також натюрморт.

-                     А чи знаєте ви, що таке натюрморт? Так, це зображення предметів побуту, квітів, овочів, фруктів та ін. У натюрморті «Снідання» намалювала мисткиня звичну селянську їжу: буханець хліба, картоплю, редиску, огірки. Все це чітко вписано на темному тлі.

Природа наділила художницю особливим талантом – у буденних предметах красу, робити їх майже таємничими, відкривати у простому щось надзвичайне.

Вдивіться в зображення на картині. На краю стола лежить на білій скатертині хлібина, від якої відкраяли скибку; поряд – миска картоплі, редиска, огірки. Пахучий, м’який житній хліб панує, володарює тут. Він виконує головну роль у картині. Здається, такого пухкого, запашного, смачного ми ще не куштували.

Форму хліба повторює череп'яна миска зі звареною молодою картоплею. Картоплини гладенькі, з рисками – заглибинками – вічками. Деякі розварилися, розтріскалися і парують. Легкі струмочки пара піднімаються вгору і тануть на синьому тлі.

Перегукується своєю формою з хлібом ще й глечик, розмальований рослинним візерунком. Рідне село художниці – Богданівка – на той час було Полтавської області. А Полтавщина, й, зокрема село Опішня, славилися своїми гончарними виробами, своєрідними за формою й гамою кольорів – жовто-коричнево-зеленою.

-                     А ще які предмети українського глиняного посуду намалювала художниця? Так, це кухоль, який стоїть за мискою, й горнятко, що примостилося за згорненою скатертиною у куточку.

На білій тарілці – кружальця редиски та два квашених огірки. Придивіться уважно до кружалець редиски. 

-                     Що вам нагадує візерунок на них? Так, він схожий на паморозь на вікні. Червоний колір шкіри та білий кружалець редиски створюють своєрідний контраст.

Відрізаний шматок огірка оливкової барви лежить зверху. На ньому видно довгасті білі насінини, перетинки й узагалі всю будову огіркового м’якуша. Зуміла майстриня передати й соковитість цього овоча.

Букет півоній у глибині простору як доповнення до композиції створює затишок, красу, додає свого тонкого квіткового аромату до запахів квітів. Навіть ребристий візерунок скляної посудини передавала художниця й цим перетворила її на вазу для квітів.

-                     А з яких літніх квітів ви б склали букет до цієї композиції? Може, з польових? Які з них ви знаєте?

Найцікавіше те, що художниця зуміла передати не лише кольори та форми предметів. Вона зобразила повітря, запахи й смаки: «дихає» простий хліб, пливе над картоплею пара, відчувається солоний смак огірка та гіркуватий – редиски.

Ми з вами не знаємо, що там у глечику й у кухлі, з якого виглядає держак дерев’яної ложки. Може, там сметана або кисляк? Що смакує до картоплі? А може, там потовчений часник із зеленим кропом? Я б покришила кріп, додала олії й присмачила картоплю. Зрештою, що кому до вподоби. А вам? Художниця запропонувала обрати приправу за своїми уподобаннями й здогадатися, що ж міститься в посудинах.

-                     А які кольори використані в картині? Так, і сині, й червоні, й білі, й вохристі. Холодні сині й гарячі червонясті тони разом витворюють спокій, затишок, об’єднують усі предмети в одну групу. Розмаїття білого та вохристих кольорів у картині налаштовують на святковий настрій.

Колір хліба перегукується з кольором дерев’яного столу, кухля, горнятка. Білі тони редиски, картоплі, тарілки, скатертини переконують нас у тому, який різний буває білий колір: він і теплий, трохи жовтуватий, як картопля, і білосніжний, чистий, як м’якуш редиски, й аж синій у складочках скатертини та на тарілці.

Не забула художниця і про темний червоний колір. Він у неї не загубився, але й не палає. Спокійніші темно-червоні квіти півонії перегукуються з червоною шкіркою редиски із намальованою на боках глечика квіткою. Все тут на місці, у злагоді одне з одним, нічого зайвого чи випадкового.

Натюрморт Катерини Білокур «Снідання»  поповнив скарбницю мистецтва України, він од рідної землі. Люди на полотні не зображені, але нам зрозуміло, що сніданок приготувала добра господиня0трудівниця й на хвилинку відійшла від столу. За мить хтось підійде, сяде за стіл і буде снідати.

-         А може, друзі, поміркуєте й складете казочку про довгу насінинку жита та маленьку, кругленьку насінинку редиски, з яких одна перетворилася на хліб, а друга – на круглу червону редиску? А може, ще й розповісте, що ж було до того, як ці страви потрапили на стіл? Намалюйте і свій натюрморт з овочів, фруктів, квітів, які вам подобаються

-         Створімо композицію із фруктів – свій натюрморт.

Вихователь разом з дітьми створює натюрморт із фруктів на столі.

-         Намалюймо натюрморт як справжні художники.

  1.  Продуктивна діяльність

-         Сідайте на стільчики за столи навколо нашого натюрморту. Підготуймо пальчики до роботи.

                Пальчикова вправа «Натюрморт»

Натюрморт аби зробити,

(Згинають і розгинають пальці на обох руках.)

Треба пальці розігріти.

Кулачки ми розімнемо,

(Кулаками по черзі стукають об стіл)

Пальці в кулачках зімнемо.

(Стискають і розтискають кулаки.)

Уперед- назад- і раз:

(Імітують рухи відповідно до тексту.)

Одне яблучко у нас.

А тепер по колу- два:

Ось і грушка чарівна.

Наші пальчики- майстри,

(Почергово згинають пальці на одній руці, а потім- на другій.)
                 Зроблять все: один, два, три!

Діти працюють самостійно. Вихователь пропонує намалювати натюрморт на аркуші паперу, нагадує про розміщення, попереднє контурне зображення простим олівцем.

Вихователь використовує диференційований (ураховує зону найближчого розвитку дитини- спонукати до творчості: змішування різних відтінків фарб) та індивідуальний підходи (ураховує індивідуальні особливості та можливості дитини, додатково на своєму зразку демонструє прийоми роботи) до дітей за потреби, стежать за поставою під час роботи. Діти працюють під спокійний музичний супровід.

  1.  Підсумок

Вихователь формує виставку дитячих робіт.

-         Розгляньте уважно наші різноманітні натюрморти. Чому у всіх різні натюрморти? Висловіть свої враження від побаченого. Чий натюрморт сподобався вам найбільше? Поясніть свою думку.

 

docx
Додав(-ла)
Хамло Світлана
Додано
16 січня
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку