"Подорожуємо казкою" - заняття з розвитку мовлення для дітей старшого дошкільного віку з використанням коректурних таблиць.
Під час заняття діти зрозуміють яка є різниця між народними казками та літертурними, закріплять навички пояснювального мовлення та вміння працювати з коректурними таблицями, а також повправляються у складанні казок за допомогою опорних слів та структурно-логічних схем.
Подорожуємо казкою
Програмовий зміст: Продовжувати збагачувати активний словник дітей на основі знань про народні та авторські казки. Познайомити з авторами знайомих дітям казок. Вчити розуміти зміст слів і вживати їх правильно, відповідно до змісту. Вправляти дітей в умінні складати казки за предметними картинками, за допомогою опорних слів та структурно-логічних схем. Розвивати увагу, пам'ять, уяву, образне мислення та діалогічне мислення під час використання коректурних таблиць. Сприяти розвиткові оцінно-контрольної діяльності. Виховувати інтерес до казок.
Словник: зб. літературні, авторські казки, письменник.
ут. народні, сюжет, персонаж, мудрість.
акт. назви казок та їх герої.
Матеріал: Демонстраційний – ілюстрації до казок, коректурні таблиці «У світі казок», « Наші улюблені казки», презентація - портрети зарубіжних та українських письменників, структурно-логічні схеми.
Роздатковий – предметні картинки казок, коректурна таблиця «У світі казок», фішки зеленого та синього кольору, картки червоного та синього кольору для гри «Добрий – злий.»
Хід
І. Комунікативна діяльність.
Вих. Здалека-здалека летіла лелека.
І пустила пір’ячко на наше подвір’ячко,
Я в садочок вранці йшла,
І те пір’ячко знайшла.
В кошик його поклала,
Бо про вас я пам’ятала.
За такі мої вам ласки,
Дарувало пір’я казки.
(вихователь дістає з кошика пір’ячко, робить ним подих і на дошці з’являються ілюстрації до українських народних казок)/
Вих. З яких казок прийшли ці герої?
Діти. «Іван-царевич і сірий вовк», «Солом’яний бичок», «Кирило Кожум’яка», «Гуси-лебеді», «Дюймовочка», «Кіт у чоботах», «Червона шапочка».
Вих. Я буду називати героїв, а ви будете піднімати червону картку, якщо цей герой добрий, і синю, якщо злий, і будете пояснювати свою відповідь.
Дидактична гра «Добрий-злий»
Мета:прищеплювати навички пояснювального мовлення.
Діти. Коза Дереза – зла, вона кривдила героїв казки.
Кривенька качечка – добра, вона турбувалася про старих людей, допомагала їм.
Оленка – добра, вона рятувала свого братика.
Снігова королева – зла, вона вкрала хлопчика і хотіла залишити собі.
Буратіно – добрий, він хотів зробити усіх щасливими.
Бармалій – злий, бо він хотів щоб усі тваринки загинули…
ІІ. Етап пізнавальної діяльності. Надбання необхідної інформації.
Вих. Пригадайте, хто є авторами народних казок?
Діти. Автором є сам народ.
Вих. Украї́нські наро́дні ка́зки — популярний фольклорний жанр (фольклор — «народна мудрість»). В народних казках передається з покоління в покоління мудрість народу, усе, що є вартим уваги нащадків, життєвий досвід, мрії народу, його почуття. Які ви знаете українські народні казки? Назвіть їх.
Діти. «Колобок», «Івасик Телесик», «Лисичк та Півник»….
Вих. Казки можуть створювати письменники. Такі казки називаються літературними, або авторськими. Така казка здебільшого орієнтована на дітей, у ній сюжет створюється навколо якогось дива, що є основою характеристики персонажів. Текст літературної казки постійний, незмінний; може бути як прозовою, так і віршованою. Найкращі літературні казки належать перу Ганса Християна Андерсена («Снігова королева», «Дюймовочка», «Дикі лебеді»),Шарля Перро («Попелюшка», «Кіт у чоботях»), Астрід Ліндґрен («Карлсон, що живе на даху»), Олександра Пушкіна («Золотий півник», «Казка про царя Салтана») та багатьох інших.
Долучилися до цього жанру й українські письменники, зокрема Марко Вовчок («Кармелюк», «Дев'ять братів і десята сестриця Галя»), Іван Франко («Фарбований Лис», «Вовк війтом», «Осел і Лев», «Заєць і їжачок, «Лис і Дрозд») та інші. І всі ці казки, народні та авторські об’єднує лише одне – добро перемагає зло! Повторіть, будь ласка…
В.Д (Маша В.) Що спільного у злих казкових героїв?
В.Д ( Єва М.) Що спільного у добрих казкових героїв?
Відповіді дітей.
Вих. Так, ви дуже багато знаєте різних казок та їх героїв. І зараз ми перевіримо ваші знання за допомогою коректурних таблиць.
Фізхвилинка
У країні казочок
Жив веселий колобок
Разом з ним усі звірятка
Вишукувались на зарядку.
Похитали головою,
Раз – притупнули ногою,
Руки вгору піднесли,
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз – присіли, піднялись
Головою похитали,
Й працювати знов почали!
ІІІ. Перетворювальна діяльність
ІV. Оцінно-контрольна діяльність.
Словесна гра «Складаємо казку за картинками»
Мета: сприяти розвитку фантазії, активізації мовлення, логічного мислення, вправляти дітей у встановленні причинно-наслідкових зв’язків, утворенні сюжетної лінії на основі опорних слів.
Варіанти добору картинок з опорними словами та структурно-логічних схем розповідей:
Вирішив… . Тоді… . Раптом… .
ОКД.