Практична робота.
Вивчення зовнішньої та внутрішньої будови карася звичайного.
Мета: дати знання про анатомію прісноводних риб, на прикладі карася звичайного.
Завдання:
Обладнання: скатертини, халати, живий – карась звичайний, таблиця «Типи лусок», «Зовнішня будова риб», лотки, ножиці, лупи, препарувальні голки, м’яка іграшка (будь-який вид інфракласу Костисті риби).
Методи: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні (ілюстрація), практичні (демонстрація).
Хід заняття
І. Організаційний момент (5 хв.).
Привітання, перевірка готовності вихованців до заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми заняття (15 хв.).
Вчитель: Доброго дня! Погляньмо один на одного, посміхнемось та скажемо «Привіт». Наше заняття, яки вже бачите, буде не звичним. Оскільки у нас на столах знаходяться скатертини, певне лабораторне обладнання та живі об’єкти. На попередньому занятті ми розглядали види акваріумних риб. Пригадайте види, які вам найбільше запам’ятались? (Варіанти відповідей дітей, їх корекція. Відповід: анциструс, таракатум, даніо реріо, золота рибка, молінезія, тернеція, гурамі, скалярії). Ви назвали вид золота рибка. Пригадайте, хто її найближчий родич? (Варіанти відповідей дітей, їх корекція). Так, найближчий родич це звичайний карась, з яким ми сьогодні будемо працювати на заняття. Отож, запишемо тему заняття: Вивчення зовнішньої та внутрішньої будови карася звичайного (запис теми заняття в зошит, роздача інструктивних карток).
ІІІ. Робота над темою заняття (1 год. 30 хв.).
Вчитель: Риби – типові водні тварини. Вони живуть і розмножуються у воді, весь організм їх пристосований до водного способу життя. Це впливає як на внутрішню будову, так і на зовнішній вигляд риб.
Вчитель: Найбільш поширена форма тіла риб - обтічна, веретеновидна або сплющена з боків. У зв’язку з чим виникла саме така форма тіла характерна для усіх видів риб? (Варіанти відповідей дітей. Відповідь: це дає можливість легко розтинати таку щільну середу, як вода). Обтічності тіла риб сприяє тому, що голова їх безпосередньо примикає до тулуба, а останнім без видимих меж переходить в хвостовий відділ. В результаті пристосування до різних умов життя форма тіла придбала вельми велике різноманіття.
Вчитель: Яку форму тіла має карась звичайний? (Відповідь: обтічна, сплющена з боків).
Вчитель: Органами руху риб служить хвіст і плавники. Плавці поділяються на парні та непарні: парні - грудні і черевні; непарні – спинний, анальний та хвостовий.
Вправа «Мозковий штурм» (з використанням м’якої іграшки - дельфіну).
Вчитель: Визначимо для чого необхідні плавці. Запрошуємо для демонстрації вихованця гуртка. Отож, представимо собі, яким чином здійснює плавальні рухи риба (імітація рухів риби під час плавання). Парні - грудні і черевні - вирівнюють положення тіла риб у воді, беруть участь в поворотах; непарні - спинні та анальний - грають роль кіля, а хвостовий разом з хвостом служить основним органом пересування, штовхаючи рибу вперед, спрямовуючи її вправо або вліво.
Вчитель: Уздовж усього тіла риб багатьох видів проходить бічна лінія. Зовні тіло риби покрито слизом, що виробляють шкірні залози. А навіщо у воді рибі слиз? (Варіанти відповідей дітей. Відповідь: слиз зменшує тертя тіла об воду). Шкіра риб містить пігмент, що надає тварині певне забарвлення. Забарвлення риб носить пристосувальний характер; вона - результат природного відбору і дає можливість тварині бути непомітним, вчасно сховатися від ворога, підстерегти здобич. Часто у самців забарвлення набагато більш яскрава, ніж у самок. На голові розташовані очі, ніздрі, рот, зяброва кришка.
Вчитель: Переходимо до виконання Завдання 1 практичної роботи в інструктивних картах. Зачитайте будь-ласка перше завдання. Переходимо до виконання завдання. Якщо у вас виникнуть певні труднощі, зверніть увагу на таблицю «Зовнішня будова риб».
Вчитель: Тіло більшості риб вкрите лускою, що представляє собою кісткові пластинки, які налягають один на одного подібно черепиці. Ще по кількості кілець на лусці, можна визначити вік риби. Переходимо до виконання Завдання 2, спираючись на таблицю «Типи лусок у риб». Для цього, візьмемо пінцет та виокремимо одну луску риби. Розглянемо її більш детально, використовуючи лупу.
Рис. 1. Типи лусок у представників надкласу Щелепні.
Вчитель: Переходимо до вивчення внутрішньої будови карася звичайного (вклеювання в зошит роздаткового матеріалу «Скелет риби»).
Рис. 2. Скелет костистої риби (на прикладі окуня):1 – кicтки чepeпa; 2 – основні елементи спинного плавця; 3, 4 – промені спинного плавця;
11 – кістки і промені грудного плавця; 12 – зяброва кришка; 13 – верхня та нижня щелепи.
Вчитель: Череп костистих риб складається з великої кількості хрящів та кісток різного походження. У черепі розрізняють черепну коробку, що містить в собі головний мозок, і розташований під нею щелепно-зябровий скелет. Хребет риб складається з різного числа двояковогнутих хребців. Всі хребці мають зверху пару відростків, що утворюють поверх всього хребетного стовпа канал, в якому розташований спинний мозок. Розрізняють тулубовий і хвостовий відділи хребта; в тулубовому відділі до парних поперечних відростків хребців прикріплюються шаблеподібно-вигнуті ребра, які охоплюють черевну порожнину.
Рис. 3. Схема внутрішньої будови риби (на прикладі окуня).
Вчитель: Переходимо до розгляду внутрішньої будови риби (вклеювання в зошит роздаткового матеріалу «Внутрішня будова риби»). Яким чином дихають риби? (Відповідь: Риби дихають за допомогою зябер киснем, розчиненим у воді). На зябрових дугах сидять рядами тонкі зяброві пелюстки, слизова оболонка яких пронизана мережею капілярів кровоносної системи. Вода, омиває зябра, віддає розчинений в ній кисень крові і забирає виділений з крові вуглекислий газ.
Вчитель: Відразу ж позаду зябер, на черевній стороні тіла, у риб розташоване серце, яке складається з одного передсердя і одного шлуночка; попереду шлуночка знаходиться еластичне розширення (цибулина аорти). Між передсердям і шлуночком і між шлуночком і цибулиною аорти розташовані клапани.
Вчитель: Видільна система риб представлена 2 нирками, розташованими з боків хребта на спинній стороні порожнини тіла. Уздовж нирок тягнуться сечоводи, які на задньому кінці зливаються в один протоку, що відкривається в сечовий отвір на сечостатевому сосочку.
Вчитель: На передньому кінці голови розташований рот. Як правило, верхній рот буває у риб, що тримаються біля поверхні води; нижній рот характерний для донних риб; кінцевий рот - для риб середніх шарів води. У багатьох риб в ротовій порожнині є зуби з дентину, покритого емаллю. У деяких видів риб є глоткові зуби. Язик являє собою м'язистий виріст дна ротової порожнини. Ротова порожнина переходить у глотку, з боків якої знаходяться зяброві щілини, далі слідує короткий і широкий стравохід, що переходить у шлунок.
Об'ємистий, часто вигнутий у вигляді коліна, шлунок переходить у тонку кишку (коропові риби шлунка не мають). У багатьох риб на межі шлунка і кишки розташовані сліпі пальцевидними відростки, службовці для збільшення травної поверхні. Кишка утворює петлі і відкривається назовні анальним отвором.
З травних залоз добре виражена об'ємна печінка. Вироблювана печінкою жовч збирається в жовчному міхурі, звідки вона надходить у тонку кишку. У петлі кишки розташована селезінка - кровотворний орган. У більшості риб між кишкою і хребтом (на спинній стороні порожнини тіла) розташований плавальний міхур, наповнений сумішшю газів і грає роль гідростатичного органа. Як ви вважаєте, яким чином, риба регулює своє положення у воді? (Варіанти відповідей дітей, їх корекція. Відповідь: При збільшенні обсягу плавального міхура питома вага тіла риби зменшується риба піднімається до поверхні; при зменшенні обсягу - питома вага збільшується, риба опускається).
Вчитель: Переходимо до ознайомлення з завданням 3. Уважно прослухайте інформацію про методику розтинну риби та переходимо до виконання завдання 4, що включає сам розтин.
Вчитель: Молодці! Всі зробили правильні маніпуляції. Зараз розглядаймо уважно вміст черевної порожнини риби та визначаймо органи, що там знаходяться.
Вчитель: Переходимо до виконання Завдання 6. Вам необхідно дати відповіді на запитання. Обговоримо їх та запишемо.
Вчитель: Молодці! Сьогодні всі гарно попрацювали.
ІV. Підсумок заняття.
Вчитель: підіб’ємо підсумки заняття.
Узагальнююча бесіда:
Інструктивна картка
Практична робота «Вивчення зовнішньої та внутрішньої будови карася звичайного».
Мета: сформувати знання про особливості зовнішньої та внутрішньої будови костистих риб, на прикладі карася звичайного; розвивати вміння препарування живих об’єктів; виховувати емоційно-зацікавлене ставлення до природи.
Обладнання: звичайний карась (або будь-яка інша риба); таблиці: зовнішній вигляд акули, загальне розташування внутрішніх органів; травна, кровоносна системи, головний мозок, осьовий скелет; препарувальні інструменти; ванночки, лупи, рукавиці, халати, лупи, скатертини.
Хід роботи
Завдання 1. Ознайомитись з зовнішньою будовою костистих риб (на прикладі звичайного карася) і підписати основні частини тіла.
Рис. 1. Зовнішній вигляд карася звичайного.
Завдання 2. Будова луски риб.
Розглянути під лупою та бінокуляром зовнішню будову луски риб, замалювати, визначити її тип та вік риби.
Малюнок
|
Тип луски, вік риби
|
Завдання 3. Методика розтину риби (уважно прочитати).
Для розтину риби взяти її в ліву руку черевом вгору і зробити ножицями розріз по черевній стороні тіла від анального отвору до голови до самого рота. При цьому треба натискати ножицями знизу вгору, не запускаючи їх кінці всередину, щоб не пошкодити внутрішні органи. Перерізати кістки плечового пояса, які зустрінуться на шляху розрізу.
Після поздовжнього розрізу покласти рибу на правий бік, вставити тупий кінець ножиць в зроблений розріз поблизу анального отвору і розрізати стінку тіла вгору у напрямку до бокової лінії.
Другий поперечний розріз робиться в області зябрової кришки. Далі проводиться поздовжній розріз уздовж бічної лінії, що з'єднує обидва поперечних розрізу. Відвернути утворився клапоть тканини і зняти його.
У передньому кінці тіла необхідно оголити зябра і серце. Для цього робиться зріз зябрової кришки і плечового пояса. Серце лежить майже відразу під зябрами.
Коли риба розкрита, можна приступати до розгляду загального розташування внутрішніх органів.
Завдання 4. Провести розтин костистої риби.
Завдання 5. Розглянути препаровану костисту рибу та зробити підпис.
Примітка:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. Зробити висновок, відповівши на питання.
1. Визначте місце розташування зябер. Встановіть, до якої системи органів вони відносяться. Як дихають риби?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Встановіть місце розташування серця в порожнині тіла. Які органи відносяться до кровоносної системи? Чому така кровоносна система називається замкнутою?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Визначте, стать особини, яку ви препарували. Встановіть розташування сім'яників (яєчників) в порожнині тіла.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Визначте розташування нирок в порожнині тіла. Вкажіть, до якої системи органів відносяться розглянуті вами органи. Як відбувається видалення шкідливих продуктів обміну речовин з організму риби?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________