Заняття "Психологічної студії" з учнями підліткового віку "Я-знайомий та невпізнанний."

Про матеріал
Заняття з підлітками, що мають проблеми особистісного зростання. Мета: вирішення конфліктів в учнівському колективі та формування комунікативної компетентності підлітків.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

Заняття

«Психологічної студії»

 

« Я, знайомий та невпізнанний»

 

 

 

Практичний психолог

Сіріньок Світлана Володимирівна

КЗ «Гуляйпільська загальноосвітня

 школа І-ІІІ ступенів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття «Психологічної студії » для учнів

« Я, знайомий та невпізнанний»

Мета: Формування комунікативної компетентності школярів.

Завдання: розвиток  у школярів старшого підліткового віку потреб у формуванні та розвитку основних груп компетентностей.

І частина заняття-теоретична.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                         Треба жити, закохавшись   

                                                                                          у щось  тобі не доступне.

Людина зростає тоді, коли

тягнеться вгору.

       М. Горький

В усі часи людство прагнуло наблизити себе до певного ідеалу враховуючи динаміку та потреби існуючого суспільства.

Сучасна школа не залишається осторонь, вона теж має потребу і бажання навчати і виховувати учнів здатних до самореалізації та саморозвитку.

Яким чином переплітаються основні завдання  школи та проблеми класного колективу?

Проблема:Шкільний колектив 7 класу має ряд негативних проявів поведінки, що стало причиною?

  • встановлення негативного психологічного клімату  в колективі
  •  низької згуртованості колективу
  • зростання кількості конфліктних ситуацій як серед учнів так і з педагогічними працівниками школи.

Саме поява цих проблем вказують на необхідність формування в учнів знань та навичок компетентної поведінки.

За результатами анкетування,  серед учнів 7 класу встановлено  причини виникнення конфліктів.

На І місці – демонстративна поведінка більшості учнів класу, що виявляється в прагненні до лідерства,  негативному ствердженні особистості та підвищеній конфліктності.

На ІІ м – низький розвиток  моральних якостей  учнів, що виявляється у наклепах, насміханні над іншими учнями, проявами жадібності, неправдивості..

На ІІІ м- непорозуміння поміж дівчатами і хлопцями .

Аналіз особистих проблем учнів  у доповненні із загальною неблагополучною ситуацією в класі вказують на необхідність здійснення психологічної просвіти, тому в першу чергу ми розглянемо психологічні характеристики даного віку.

 

Особливості розвитку - вікова криза .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

 

 

 

 

 

Що значить для підлітка потреба у визнанні та прийнятті?

Це є базова потреба людини, задоволення якої забезпечує гармонійний розвиток особистості підлітка.

ІІ частина заняття - практична.

                                   Найсильніший той, хто має владу над собою.

                                                                                                   Сенека «Знайомтесь: психологічні характеристики учнів класу»                                                                                            

Влада над собою досягається знаннями про себе.  Щоб мати владу над  конфліктами, треба розібратися в особистостісних рисах характеру  підлітків даного колективу.

За результатами вивчення особливостей емоційно-вольової сфери учнів:

 

 

 

 

 

 

Познайомимося з основними характеристиками типів

 нервової системи людини.

IMG_0003


 

IMG

Характеристики  нервової системи людини:  показники екстраверсії та нейротизму. Нейротизм - характеризується нестабільністю нервової системи, емоційністю, імпульсивністю та дратівливістю.

Показники нейротизму в учнівському колективі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Екстраверсія- вказує на високу потребу у нових враженнях, широкому колу знайомих, дієвості та активності. Імпульсивні вчинки, почуття та емоції не мають чіткого контролю.

Показники екстраверсії в учнівському колективі.

 

Екстраверсія

%

Вис.р.

42%

Сер.р.

42%

Низький р.

16%

 

 

 

 

 

 

За наявності  такої енергійної маси в колективі конфлікти неминучі.

Але як і вся енергія, вона повинна бути спрямована в позитивне русло на досягнення певних цілей – до ідеалу.

Вправа№1.

Напишіть декілька позитивних рис, які  можуть станути вашими перевагами.

Обговорення вправи: порівняння своїх рис характеру з іншими учнями, пошук спільних рис.

Висновок: Учні роблять висновок на основі одержаних результатів.

Ми з вами наблизилися на крок до вирішення нашої проблеми.

Пошук власних позитивних рис та переваг має  велике значення і  допоможе вам зрозуміти ще одну психологічну концепцію. Саме вона є важливою умовою вашого гармонійного розвитку.

Це формування «Я- концепції».

Діти створюють образ свого «Я» відповідно до оточення - реакції людей щодо них і того, як про них говорять. Образ, створений на основі такої інформації, міняється відповідно до середовища і товариства, в якому людина перебуває. ЇЇ задоволення чи не задоволення значною мірою залежить від того, як сприймає вона саму себе.

IMG_0019

Кожна людина, власне, має три образи свого «Я».

Один створюється нею на основі зауважень і реакції людей, що її оточують, другий – на основі того, якою вони її бачать, і нарешті, третій – ідеальний: такою б людина хотіла себе бачити, такою б хотіла стати.

 

IMG_0018

Вправа №2.  Застосування методів арт-терапії.

Візьміть кольорові олівці та намалюйте себе тричі.

Перший автопортрет має назву « «Я»- яким я себе уявляю»,

Другий - ««Я»- яким мене бачать інші»,  

третій - « «Я» - яким я хотів би стати».

Співставте автопортрети, чи є між ними розбіжності в кольорових характеристиках?

Висновок: обговорення малюнків, порівняння, знаходження спільного.

Інтерпретація кольорів:

Синій колір символізує потребу в прив’язаності; зелений пов’язаний з потребою у самоствердженні; червоний виявляє потребу діяти та досягти успіху; жовтий спрямований на майбутнє, виявляє потребу у змінах, надію, оптимізм в діяльності;фіолетовий-безтурботність, життєрадісність, бажання спілкуватись; чорний - прояв негативізму, агресивністю, вираження протесту; коричневий - потреба у безпеці, комфорті та відображує життєві потреби людини; сірий - символізує стриманість, невідвертість, ізоляцію від людей, труднощі у спілкуванні.

Зверніть увагу:  червоно-жовта гамма – активність,

                             синьо-зелена -  пасивність.

Співставте портрети по динамічності, по відкритості. Рух, посмішки, анфас – це характеристики благополуччя в спілкуванні.

 Зверніться до друзів, який малюнок сподобався більше, чому?

 Який із малюнків можна назвати більш реальним, ідеальним, відображеним.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

потреба діяти та досягти успіху

 

 

 

зелений пов’язаний з потребою у самоствердженні;

 

червоний виявляє потребу діяти та досягти успіху;

 

 

жовтий спрямований на майбутнє, виявляє потребу у змінах, надію, оптимізм в діяльності;.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

фіолетовий-безтурботність, життєрадісність, бажання спілкуватись;

чорний - прояв негативізму, агресивністю, вираженням протесту;

 

 

 

коричневий - потреба у безпеці, комфорті та відображує життєві потреби людини;

 

сірий - символізує стриманість, не відвертість, ізоляцію від людей, труднощі у спілкуванні

 

Позитивна « «Я»- концепція» є важливою умовою гармонійного розвитку особистості, але цим вона  не вичерпується.

Дорослішання -  процес тривалий і щоб успішно подолати всі перешкоди вікової кризи треба весь час прагнути рухатись до ідеалу.

 «Вартий жалю той, хто живе без ідеалів»

                                                                              І.С.Тургенєв

Отже секрет успіху заклечається у постійному  пошуку самого себе, самопізнанні та саморозвиткові.

ІІІ частина

«Привіт! Я - конфлікт!»

 

Сучасне поняття конфлікту не обмежується визначенням його негативної сутності. Конфлікт поняття соціальне,  значить -  неминуче,  тому сприймати його варто з точки зору конструктивності.

1. Структура конфліктної ситуації складається з внутрішньої та зовнішньої позиції учасників, їх взаємодії та об’єкта конфлікту.

У внутрішній позиції учасників, можна виділити мету, інтереси і мотиви конфлікту. Все це впливає на перебіг конфліктної ситуації, але перебуває ніби за «кадром» і часто не аналізується, не проговорюється в ході конфліктної взаємодії. Зовнішня позиція проявляється  у висловлюваннях, відображається в думках, поглядах, побажаннях.

Розрізняти внутрішню та зовнішню позиції варто для того, щоб побачити за зовнішнім ситуативним  внутрішнє, суттєве.

1

IMG_0010

 

2.

IMG_0004

   3.

IMG_0009

   4.

      IMG_0011

 5.

IMG_0017IMG_0016

 

Аналіз дослідження «Вивчення поведінки учнів в конфліктних ситуація» показав, що частина підлітків не мають навичок  конструктивного спілкування, саме це стає причиною сварок і непорозумінь.

 

Стилі поведінки

%

Кількість учнів

Співробітництво

27%

8

 

Компроміс

37%

11

 

Конкуренція

20%

6

 

Уникання

13%

4

 

Пристосування

7%

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для стратегії уникання в конфлікті не характерна наполегливість, щодо задоволення власних інтересів.

Найбільшою наполегливістю характеризується конкуренція.

Співпраця поєднує максимальну наполегливість щодо задоволення як власних інтересів, так і інтересів іншої людини.

Розглянемо правила конструктивного спілкування.

               IMG_0006

Розглянемо правила мирного розв’язання конфлікту.        IMG_0006

 

Вправа №3 Робота в малих групах.

Креативна задача «Знайдіть рішення».

Учні вашого класу  у своїх зовнішніх проявах, нагадують колючих їжачків. Подумайте, що ззовні необхідно змінити, щоб всі почували себе комфортно.

 

 

 

 

 

 

 

Обговорення: у кого, які виникли ідеї  вирішення цієї задачі. Пошук творчих рішень

Рішення: їжачків можна намалювати, змінивши їхні колючки на кучері.

 

На закінчення нашої «Психологічної студії», я пропоную вам ще одне завдання. На ваших столах знаходиться список «важливих рішень», кожна група учнів обере п’ять самих важливих .

Вправа № 4«Прогулянка галереєю підписаних ідей.»- «5 важливих рішень»

 Робота в малих групах. Підводячи підсумок нашого заняття  я пропоную вам самостійно зробити висновок, що необхідно змінити, щоб поліпшити ситуацію в класі.  Змінити себе, зайнятись самовихованням, навчитись ефективно спілкуватись, навчитись володіти собою, бути уважним до людей, частіше посміхатися, вміти уважно слухати співрозмовника, формувати комунікативну компетентність, формувати психологічну компетентність, не критикувати інших, бути ввічливими, бути допитливими.

Обговорення: кожна група на дошці презентує свої п’ять «важливих рішень».

  • Методом класифікації ми формуємо список рішень видаляючи ті, що повторюються. Таким чином ми отримуємо список «важливих рішень» учнів класу.
  • Отримавши список ми проводимо опитування серед учнів, визначаючи рейтинг одного найбільш «важливого для себе  рішення».

Висновок: зайнятись самовихованням-12 учнів

формувати психологічну компетентність –8 учнів

формувати комунікативну компетентність –6 учня

навчитись володіти собою – 3

навчитись ефективно спілкуватись -2

Отже результати  нашого заняття свідчать про усвідомлення вами необхідності займатися процесом самовиховання і зростати як особистість.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
26 січня 2019
Переглядів
1274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку