1
Професійна студія
" Режисура шкільного спілкування".
Практичний психолог
Сіріньок Світлана Володимирівна
КЗ «Гуляйпільська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів»
Професійна студія
" Режисура шкільного спілкування".
Обладнання:
Примітка: при підготовці до студії використовуються результати соціально-педагогічних та психолого - педагогічних досліджень серед учнів школи.
Завдання 1. "Вивчення емоційного стану педагогів школи."
Запитання |
Жовта (позитивне ставлення) |
Червона (негативне ставлення) |
|
|
|
За допомогою кольорових карток дати відповіді на поставлені запитання. Червона картка-негативне ставлення, жовта картка-позитивне ставлення. Результати занести до таблиці, яка зображена на дошці.
Аналізуючи результати в словесній формі, необхідно визначити та фіксувати увагу на подібності труднощів педагогів і учнів - утома, нестача часу, перевантаження.
Схема.
Емоційний стан педагога----Емоційний стан учня--- Формування взаємин у системі "Вчитель-Учень".
На дошці закріпити схему .
2. Педагогіка співробітництва.
Сучасна школа все частіше нагадує про необхідність використання у навчально-виховному процесі принципів толерантної педагогіки. І якщо гуманістична педагогіка своєю метою визнає становлення особистості духовно багатої, активної, здатної до творчої реалізації, а тактикою обирає особистісно орієнтовану взаємодію , тоді педагогічний процес неможливо оцінювати за показниками лише успішності учнів
( навіть при 12-бальній системі оцінювання).Тому що, по-перше, успішність не охоплює всіх сторін педагогічного процесу, вона фіксує лише проміжні або кінцеві результати , а, по-друге, успішність може бути досягнута і при авторитарній системі.
Від процесу взаємодії дитини і дорослого народжуються стосунки, новою якістю яких є педагогіка співпраці, саме вона дає реальну можливість виконати головне завдання в змісті освіти – навчає дитину будувати стосунки з іншими людьми .
Щоб проаналізувати освітнє середовище нашого навчального закладу давайте проведемо невелике дослідження.
4.Діагностична Гра "Ятак думаю…" Провести в ігровій формі діагностичне опитування педагогів, з метою вивчення виховного середовища освітнього закладу. Застосувати методику векторного моделювання. Використовуючи кольорові картки для відповіді на запитання.
На дошці креслимо систему координат для векторного моделювання освітнього середовища . Поряд таблицю для занесення результатів анкетування педагогів.
Запитання "На мою думку…" |
А-червоний Воля |
Б- жовтий Залежність |
1.На першому місті завжди повинні стояти інтереси: А) особисті Б) суспільні (групові) 2. В процесі взаємодії вчителя та учня, хто до кого повинен пристосовуватись? А) вчитель до учня Б) учень до вчителя 3. Освітній заклад повинен застосовувати форми виховання : А) індивідуальні; Б) колективні(групові) |
|
|
2. Вектор"Активність-Пасивність" |
Червоний Активність |
Жовтий Пасивність |
А)Да Б)Ні 2. Мені подобаються різного виду ініціативи з боку дітей А)Да Б)Ні 3. Стимулюю та допомагаю учням втілювати їхні творчі задуми А)Да Б)Ні |
|
|
4. Метод "Приховане виховання".
Труднощі формування взаємин у системі "Учень-Учитель".
Основною настановою дорослого в процесі взаємодії з дитиною є безумовне її сприйняття , визнання, турбота, що виявляються в позитивному ставленні до неї. Безумовне сприйняття дитини означає також, що ми, дорослі, з повагою ставимося до будь-якого переживання дитини. Якщо у неї виникають будь-які емоції, зокрема й негативні, -образа, смуток, обурення, гнів, гордість – на це є причина, і вона має право на ці безпосередні переживання, а дорослому слід зрозуміти дитину розумом і прийняти душею.
Дитина набирається розуму лише від тих людей, які її сприймають.
Якщо дитину не сприймають, вона чинить опір кожному слову дорослого, і всі його зусилля не дають бажаних результатів
У психології доведено, що потреба людини в любові є однією з фундаментальних потреб людини.
У найважчі години життя скажіть дитині: "Я тебе люблю…", і в неї примножаться сили для долання труднощів, для вирішення життєвих проблем. Любов до дитини – це не лише приємна емоція , це передусім розумність у стосунках із нею , це турбота і відповідальність за її майбутнє.
1. Завдання для педагогів.
Назвати слова та звертання до дитини, які спонукали б дитину до співпраці з дорослим.
Демонстрація: запропонувати на картках зразки слів, які бажано частіше вживати вчителю при спілкуванні з дітьми.
5. Психологічна підтримка дитини.
Проте на сьогодні психологи констатують депривацію батьківської любові. Таким чином, у педагогічному процесі зусилля слід спрямовувати на взаємини між дитиною і дорослим.
Пам'ятка:
Тому почуття любов до дітей вважають найголовнішою професійною якістю особистості педагога . Любов до дитини виявляється не стільки в словах , скільки в погляді , жесті, інтонації, голосі, позі. Діти тонко відчувають хто їх любить, а хто – ні.
Від ставлення дорослого до дитини залежить ставлення її до оточуючих людей- ровесників, молодших, старших за неї.
Від любові до дитини залежить її ставлення і до самої себе, і повага до себе, віра в себе, бажання стати кращим, упевненим у собі.
Від любові до дитини залежать і наші очікування.
Важкі діти ті, хто не мають душевних контактів із дорослими.
Важкі вихователі, зокрема і батьки ,- ті, хто не вміє і не хоче встановлювати такі контакти з дітьми.
Нашу увагу зазвичай привертає те, що дратує(не послухав, зробив не так, учинив бійку).
Тому й оцінюємо частіше негативно, та ще й драматизуємо.
Важливо не критикувати, а краще знайти за щось подякувати, іноді навіть за колишні успіхи.
Коли дорослий та дитина працюють разом і розподіляють обов'язки , вирішують проблеми і загальні , і дитячі - тоді виховання стає прихованим.
Прохання – краща форма ділового спілкування , бо вона дає відчуття свободи. Прохання викликає до життя добру волю.
Для гуманної педагогіки характерне діалогічне спілкування .
Діалогічне спілкування – передбачає спілкування рівних осіб, зберігається індивідуальна думка, погляд кожного не нав'язується, кожен намагається зрозуміти співбесідника, смисл того, що він говорить.
Вимоги до діалогічного спілкування:
Таким чином , увага до дитини виявляється в умінні слухати й чути .
Рівень труднощів роботи вчителя насамперед визначається його вмінням формувати взаємини з учнями. У спілкуванні з підлітками це головне. підлітки високо цінують знання вчителя, вміння пояснити матеріал зрозуміло та цікаво. Старші - ерудицію вчителя, намагання дати додатковий матеріал і збудити цікавість до свого предмета, сформувати позитивне ставлення до самостійного судження учнів на уроках. Підліткам імпонує вимогливість як віра в можливості учня , в його здібності подолати труднощі.