Заняття "Репортаж з лісу"

Про матеріал
Заняття з формування лексико-граматичних засобів мовлення з використанням прийомів мнемотехніки для дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення
Перегляд файлу

 Дошкільний навчальний заклад № 29

«Ластівка»

 

 

 

Конспект логопедичного заняття з формування лексико-граматичних засобів мовлення

«Репортаж із лісу» (прості поширені речення)

з використанням мнемотехніки у дітей старшого віку

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель – логопед Симоненко Л. В.

Черкаси - 2021

 

Тема: Прості поширені речення

Мета:

Корекційно-навчальна:

Розвиток парадигматичних зв’язків між словами. Узагальнення за функціональними ознаками (Тварини наших лісів).

Практичне засвоєння суфіксів прикметників зі значенням присвійності. Формування вміння складання простих поширених речень за допомогою мнемодоріжок.  Розвиток продуктивного запам’ятовування віршованого матеріалу за мнемотаблицями.

Корекційно-розвиткова:

Розвиток артикуляційної та загальної моторики, слухової і зорової  уваги, фонематичного слуху, уяви, просодичних компонентів (темпу, голосу, інтонації), пам’яті та мислення (аналізу, порівняння, логіки,  узагальнення, встановлення асоціативних зв'язків).

Виховна:

Виховання любові до рідної природи, дбайливого ставлення до тварин. Сприяння створенню позитивного настрою, розумінню важливості робити добрі справи, виховання пізнавального  інтересу та мовленнєвої активності.

 

Матеріал: презентація та відеоряд «Тварини наших лісів», мнемотаблиці «Загадки - заперечення», мнемодоріжки «Хто що їсть?», «Хто де живе?», мнемодоріжки до скоромовки «Ішов лис через ліс», вправа-асоціація «Підбери відповідне слово», мнемотаблиця до вірша «Їжачок», кошик із гостинцями.

 

Попередня робота: ознайомлення із символами та позначками мнемодоріжок, мнемотаблиць, загадками у формі заперечень, вивчення скоромовок за мнемодоріжками, віршів за мнемотаблицями, бесіди про диких тварин, вивчення правила поведінки у лісі, читання художніх творів про тварин лісу, перегляд відео на каналі Ютуб «Як звірі готуються до зими».

 

 

Перебіг заняття

І. Організаційний момент.

 Привітання

Логопед:

- В цей ранковий добрий час

Я рада, діти, бачить вас.

Вліво-вправо поверніться,

Один одному всміхніться.

- Добрий день тобі й мені,

Усім людям на Землі. (Хорове промовляння).

ІІ. Основна частина

1. Сюрпризний момент

Логопед: - Діти, напередодні заняття мені прийшов відеолист від черкаської журналістки. Я вам зараз його покажу.

 

СЛАЙД 2. На екрані – фото журналістки. Звучить аудіозапис:

  • Мене звуть Світлана. Я журналістка і ведуча програми «Світ тварин очима дітей» на каналі Ютуб.
  • Саме зараз наша редакція створює відео про мешканців наших лісів, і нам потрібна ваша допомога, щоб зібрати цікавий матеріал.
  • Тому просимо вас виконати кілька завдань. Їх я надіслала на Вайбер Ларисі Володимирівні. Заздалегідь вам дякую і чекаю ваших матеріалів!

Логопед: - Допоможемо журналістам, діти? (Так!)

Отож, збираймося, малята,

В чудовий ліс помандрувати!

Ми зараз підемо туди,

Щоб там цікавеньке знайти.

  • Тоді рушаймо до лісу!

СУ – СУ – СУ – мандруємо до лісу! (Діти крокують по колу, плескаючи в долоні на звук С, водночас промовляючи чистомовку звичайним голосом).

СІ – СІ – СІ - ось ми всі у лісі! (Зупиняються, промовляючи гучніше та плескаючи на звук СЬ).

2. Створення проблемної ситуації

Логопед: - Діти, погляньте навколо, в який чудовий ліс ми прийшли! Яка пора року в лісі? А чи бачите ви тварин? (Ні)

- І я їх не бачу!.. Як ви гадаєте, чому? Адже тварини тут живуть.

(Відповіді дітей: Тому, що тварини бояться людей, ховаються, вони ж дикі, звикли до тиші, та ще й деякі тварини сплять взимку). Справді, так і є.

- А ви хочете їх побачити? (Так!)

- Здається, я знаю, як це зробити. Мені  пані Світлана надіслала загадки про тварин, от ми їх відгадаємо, і вони обов’язково з’являться.

- Сідайте  на килимочки та будемо відгадувати.

- А допоможуть нам це зробити картинки та  позначки. Погляньте уважно на екран: СЛАЙДИ з 3 по 11

3.  «Загадки-заперечення» з використанням мнемотаблиць

Логопед: - Вірно ви відгадали. Ось і з’явились тварини.

Пригадайте усіх, кого ви відгадали. Перевіримо. Чи нікого не забули?

СЛАЙД 11

Назвіть їх у лагідній формі (Зайчик, вовчик, ведмедик, кабанчик).

  Які ці тварини?  (Дикі тварини).

- Чому їх називають дикими?

(Відповіді дітей: Тому, що вони живуть у лісі і самі про себе дбають).

  • Добре, що ви про це знаєте. Так, справді, вони живуть у світі дикої  природи, і щоб вижити, їм доводиться самим про себе турбуватися.
  • Перше завдання ви вірно виконали, і я його надсилаю пані Світлані. (Звук Вайберу)

 

  • Друге завдання від журналістки: розповісти, де живуть тварини лісу, і які в них помешкання.

СЛАЙДИ  12 - 16

4. А) Дидактична гра «Хто де живе?» Речення з прийменниками У, В, ПІД

       Б) Дидактична гра «Чий, чия, чиє?»  Утворення присвійних прикметників від іменників

Логопед: - Будемо розповідати про житла тварин за допомогою малюнків та деяких підказок.

Алгоритм завдань для гри:

  • Хто це, де живе? (Разом складають речення за мнемодоріжкою).
  • То чий це барліг? (Ведмежий барліг).
  • Хто може повторити?
  • Хто запам’ятав речення про…?     

Ведмідь живе в барлозі. То чий це барліг? (Ведмежий барліг).

Білка живе у дуплі.  Чиє дупло? (Біляче дупло).

Лисиця живе в норі.  Чия нора? (Лисяча нора).

Заєць живе під кущем.  Чия хатка? (Заяча хатка).

Вовк живе у лігві.  Чиє лігво? (Вовче лігво).

  • Добре впорались ви, дітки, з цим завданням. Тож я його відсилаю нашій  журналістці (Звук Вайберу).

Логопед: - А тепер розкажімо всім історію про звірят з допомогою пальчиків.

СЛАЙД 17

5. Пальчикова вправа «Горішки для білченят»

По ліску звірята йшли             - підняти руки, помахати вгорі – «ліс»;

І горішки нам несли.  - руки вперед і покрутити кулачками;

Мишенятко не втерпіло  - руки долонями вперед і покрутити;

І один горішок з’їло. Хрусь! - накрити кулачок долонею; оплеск;

А лисичка схитрувала,  - обидві долоні опускати та піднімати;

Всі горішки заховала.  - руки сховати за спину;

Ми горішки ті знайдемо - руки зігнути в ліктях, стискати і розтискати кулачки,  ховаючи великі  пальці в кулачки;

Й білченятам віднесемо! - руки вперед: кулачки розгинаємо - долоні догори (чергувати).

6.  Складання речень зі сполучником «І» за мнемодоріжками «Хто що їсть?»

Третє завдання від пані Світлани: зібрати матеріал про те, що ще взимку їдять тварини лісу.

СЛАЙДИ 18 - 21

Подивімось на екран і будемо складати речення за цікавими смужками: «Хто що їсть?»

  • Хто це? Що означає малюнок сердечка? А яка тут є буква? (І). це слово-помічник, воно має подружити слова між собою.

Заєць любить кору і гілочки.

Білка любить шишки і горішки.

Олень любить суху траву і гілки.

Лисиця любить м’ясо і рибу.

Логопед: - Діти, ви склали гарні речення для майбутнього відео. Надсилаю їх (Звук Вайберу).

 

7. Вправа «Підбери відповідне слово» (Асоціації)

Логопед: - Чи відомо вам про те, що поведінка деяких людей нагадує певних тварин? 

  • Наступне завдання від нашої журналістки полягає в тому, щоб підібрати відповідне слово.

 

СЛАЙДИ 22 – 26

 

  • Яку тварину ви уявляєте, коли я скажу: Злий, як хто?

Злий, як…ВОВК

Прудка, мов…БІЛКА

Хитра, наче…ЛИСИЦЯ

Колючий, мов…ЇЖАК

Боязкий, як…ЗАЄЦЬ.

- Розумнички, багато про звірів знаєте. Надсилаю це завдання журналістам. (Звук Вайберу).

- А скоромовки про них любите вивчати?

СЛАЙД 27

9.  Скоромовка у мнемотаблиці «Ішов лис»

- Діти, ми виконували з вами подібні завдання у таблицях.

Ішов лис через ліс,

Лисенятам капці ніс,

Щоб соснові шишки

Не кололи в ніжки.

- Діти, про кого ця скоромовка? А як потрібно скоромовки промовляти? (Швидко). Приготувались? Починаймо! Ще швидше! Як гарно у вас виходить!

- Додамо і цю чудову скоромовку до зібраних матеріалів. (Звук Вайберу)

10. Музична фізкультхвилинка «Лісовий гопачок»

Логопед: - Тварини у ліску люблять порухатися і повеселитися. Покажемо, як вони це роблять?

- Гарно ми потанцювали,  присядьте на килимки.

11. Вірш «Їжачок» (за мнемотаблицею) СЛАЙД 28

Логопед: - Я пропоную вам додати до матеріалу журналістки цікавий віршик:

  • Подивіться уважно, тут кожний малюнок позначає слово. Потрібно пам’ятати, що слова у віршику  ідуть по порядку, і не можна жодного пропускати.  Слідкуйте за вогником вказівки.

Їжачок

Яблуко, листок, грибок

Знайде в лісі їжачок,

Принесе усе на спинці,

Заховає у хатинці.

Потім скрутиться клубком

І засне солодким сном.

Логопед: - Про кого ми промовляли віршик? (Про їжачка). Хто іще засне солодким сном у холодну зимову пору? (Відповіді дітей).

Надсилаю  віршик також  на Вайбер (Звук Вайберу).

 

12. Інтерв’ю про тварин (Мозковий штурм - технологія «Мікрофон»)

Логопед: - Діти, пані Світлана доручила мені взяти у вас інтерв’ю про лісових мешканців для майбутньої програми. Ви знаєте, що означає слово «інтерв’ю?» (Так, це відповіді на питання журналіста).

Нагадую вам, що потрібно чітко і швидко говорити у мікрофон. Ви готові?

- Вовк – це домашня тварина? (Ні. Дика)

- Яка тварина стрибає по гілках дерев? (Білка)

- Скільки вух у зайця? (Двоє вух)

- У якої тварини замість хутра голочки? (У їжака)

- Хто змінює на зиму свої шубки? (Заєць, білка)

- Які тварини носять роги? (Лось, олень)

- Запитання до всіх: Як називаються тварини, що мешкають у лісі? (Лісові тварини).

- Ваші відповіді обов’язково сподобаються нашим журналістам. Я відсилаю наші інтерв’ю. (Звук Вайберу). І це було останнім завданням від нашої журналістки.

ІІІ. Підсумок заняття.

Логопед:

- Діти, ви старанно працювали,

Ще й у лісі побували,

Про тварин розповідали,

Журналістам помагали!

Виконали всі завдання,

Й настає вже час прощання.

Роздається звук дзвінка  телефону.

Логопед: - Зачекайте, мені хтось телефонує. (- Так, доброго дня, пані Світлано, дуже добре, дякуємо і чекаємо). Діти, така несподівана новина! Пані Світлана особисто завітала до нас!

Світлана:

  • Доброго дня, діти! Ви так гарно попрацювали, редакція програми «Світ тварин очима дітей» щиро дякує вам за допомогу у створенні відео, яке стало дуже популярним і набрало багато переглядів і лайків. Я пропоную вам переглянути цей чудовий відеорепортаж. 
  • Сідайте зручненько, дивіться тихенько. (Перегляд відеоряду).

Світлана:

  • Дітки, вам сподобався результат вашої роботи? (Так!) Можливо, хтось із вас в майбутньому стане справжнім журналістом. Я вам цього бажаю!

Журналісти щиро дякують вам за допомогу і передають смачні вітаміни, щоб ви здоровими зростали та завжди всім допомагали.

А мені вже час прощатися, до нових зустрічей! До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

Автор заняття

Вчитель-логопед Симоненко Лариса Володимирівна

Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) спеціального типу №29 «Ластівка» Черкаської міської ради

Заняття з формування лексико-граматичних засобів мовлення проведене для дітей 6-го року життя з порушеннями мовлення (ЗНМ).  В поданому занятті з дошкільниками широко використано прийоми мнемотехніки та ейдетики: мнемодоріжки, мнемотаблиці, асоціації, інтерактивний метод - мозковий штурм, які сприяють формуванню у дітей довільної зорової та слухової уваги,  уміння сприймати, розуміти та краще запам’ятовувати  вербальний матеріал (скоромовки, фразеологізми, порівняння, вірші), а також допомогають збагатити словник, підготувати дітей до побудови поширених речень, полегшують завдання самостійного описування предметів,  активізують асоціативне та догічне мислення, зв’язне мовлення дітей.

 

 

Список використаних джерел

1. Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Наказ МОН №33 від 12.01.2021.

2. Програма “Корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення” (автори: Кравцова І.В., Стахова Л.Л.)

3. Чепурний Г.А. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти: навчально-методичний посібник / Г. А. Чепурний. – Тернопіль: Мандрівець, 2015. – 152 с.

4.  Матеріали сайту «Сонечко»: https://sonechko.net.ua/category/didakticni-materiali

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Конспекти занять для ЗДО
Інкл
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
1108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку