Презентація "Алалія. Шляхи подолання"

Про матеріал
У презентації подана класифікація алалії та диференціальна діагностика алалії від інших порушень.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Алалія. Шляхи подолання. Торопова Регіна Юріївна. Вчитель-логопед ДНЗ №1”Веснянка”

Номер слайду 2

Мозкові механізми мовленнєвої діяльності

Номер слайду 3

Приклади парадигматично організованих мовних знаківяблуко  грушапарадигма слів - назв фруктівслива(слово «фрукти» є ієрархічно вищимвишняі об'єднує видові назви фруктів)абрикос  словословасловупарадигма відмінкових і числовихсловоформ іменникасловом«слово» словісловаслівсловамсловасловамисловахручка (як частина тіла людини) ручка (дверна) парадигма значеньручка (у чайника) (прямого та переносних)ручка (прилад для письма) слова «ручка»

Номер слайду 4

Поняття про алалію. Алалія- це відсутність або недорозвиток мовлення, спричинений органічним ураженням мовленнєвих зон кори головного мозку внутрішньоутробно чи в ранньому віці. Термін “алалія” (від греч. а-заперечення, лаліо – говорю, мовлення) – в перекладі відсутність мовлення. Вперше, як самостійна нозологічна одиниця була виділена Кларусом у 1875 році.

Номер слайду 5

Класифікація алаліїАЛАЛІЯМоторна алалія. Сенсорна алалія. Аферентна (кінестетична) моторна алалія. Еферентна (кінетична) моторна алалія. З переважним порушенням парадигматичних мовних систем. З переважним порушенням сенсорного рівня слухового сприймання. З переважним порушенням перцептивного рівня слухового сприймання. З переважним порушенням синтагматичних мовних систем

Номер слайду 6

Моторна алалія – це первинний недорозвиток експресивного мовлення центрального органічного генезу. Порушення виникає внаслідок ураження премоторних та постцентральних відділів кори головного мозку, що в нормі забезпечують правильні, точні, координовані та автоматизовані рухи органів артикуляційного апарату. Центральним симптомом порушення при алаії є апраксія. За визначенням Є. Соботович мовні порушення при моторної алалії проявляються в труднощах оволодіння та використання дитиною синтагматично та парадигматично організованих мовних одиниць, пов язаних зі звукоскладовою структурою слова, синтаксисом, словотвором, морфологічною словозміною, процесами трансформації внутрішньої структури вислову у поверхневу, розумінням складних логіко-граматичних конструкцій тощо. Органічні ураження ЦНС, які спричиняють алалію, часто виникають у період внутрішньоутробного розвитку. Досить часто відзначають значні зони ураження, де клітини головного мозку не досягають функціональної зрілості, залишаються на стадії нейробластів. Моторна алалія

Номер слайду 7

Моторна аферентна алалія. Аферентна (кінестетична) алалія виникає під час ураження постцентральних відділів КГМ: у нижній третині задньої центральної звивини та нижній частині тім’яної долі. Для неї характерна оральна апраксія, яка виникає в результаті порушення пропріоцептивної (кінестетичної чутливості). Ії наслідком є втрата контролю за рухами органів артикуляційного апарату. Спеціфіка: нездатність оволодіння правильним артикуляційним укладом. Лепет формується після року. Перші слова – у старшому дошк.віці. Дитина не може правильно задати положення органів артикуляції, іде пошук артикуляційної пози. Спостерігаються нестійкі, варіативні заміни звуків, артикуляторно простий звук замінюється на складнійший. Порушено оволодіння парадигматичною системою мови. Найскладнішою є система відмінків іменників. Особливістю цієї форми алалії є відносно збережена синтаксична структура речення.

Номер слайду 8

Моторна еферентна алалія. Виникає при ураженні прецентральних моторних зон кори головного мозку, розміщенних у нижніх задніх відділах лобної долі (центр Брока). Симптомоутворювальним механізмом цієї форми алалії є кінетична (динамічна) апраксія, що проявляється в порушенні відтворення серійно організованих артикуляторних рухів. Найбільші порушення в мовленні проявляються на рівні складової структури слова (вони є доволі специфічними): елізії -зменьшення складів (молоко-моко), персеверації - повтори попереднього складу(молоток-момоток), антиціпатії – акустично сильніший або легший в артикуляції склад може вимовлятися раніше (сарафан-рарафан), контамінації – злиття двох слів в одне (чакор-чай+цукор). Значно порущено засвоєння синтагматичної системи мови. Синтаксис теж належить до такої системи. Діти зі значними труднощами оволодівають навичками читання та письма.

Номер слайду 9

Сенсорна алалія. Сенсорна алалія – це первинний недорозвиток імпресивного мовлення центрального органічного генезу в дітей з достатнім рівнем сформованості тонального слуху. Настає в результаті ураження гностичних полів слухової, скроневої долі кори домінантної півкулі ГМ. Зазвичай ураженим є центр Верніке та ділянки кори, що прилягають до нього. Функції, які забеспечують ці ділянки ГМ, є надзвичайно складними. Це розрізнення та розпізнавання фонем, що становить основу діяльності засвоєння мови на всіх ії рівнях: фонетико-фонематичному, лексичному та граматичному, сприймання та розуміння мови. Виділяють дві форми с.а,:*з переважним порушенням сенсорного рівня слухового сприймання;*з переважним порушенням перцептивного рівня слухового сприймання. Різниця між двома формами полягає у стані експресивного мовлення:( перша форма) воно практично відсутнє, (друга форма) – можуть бути окремі слова, фрази, які дитина імітаційно засвоює з мовлення дорослих. В обох випадках є патологічний механізм, що має назву замикальна акупатія – це порушення формування зв язків між звуковою оболонкою слова та його значенням.

Номер слайду 10

Диференційна діагностика алалії та інших порушень. Глухота. Сенсорна алалія Параметр “Слух” Порушення тонального слуху має стабільний характер, що підтверджують аудіограми зроблені з інтервалом в 1-2 тижніПараметр “Голос”Глухий, дещо гугнявий Параметр “Слух” Порушення тонального слуху має нестабільний характер, аудіограми зроблені з інтервалом в 1-2 тижні демонструють різний стан слухової функції, у діапазоні від норми до незначної туговухостіПараметр “Голос” Дзвінкий, добре модульований, дитина може відтворювати голосом мелодії, наприклад, під час гри

Номер слайду 11

Диференційні ознаки порушень розумового розвитку та алаліїПорушення розумового розвитку. Алалія Параметр “Диференційні показники виконання невербальних та вербальних завдань, що відповідають фізичному віку дітей” Немає. Параметр “Диференційні показники виконання невербальних та вербальних завдань, що відповідають фізичному віку дітей” Завдання на обстеження невербального інтелекту виконуються переважно на рівні вікової норми, тим часом як виконання вербальних завдань викликає значні труднощі

Номер слайду 12

Диференційні ознаки порушень розумового розвитку та алаліїПорушення розумового розвитку. Алалія Параметр “Диференційні показники виконання окремих видів невербальних завдань, що відповідають фізичному віку дітей”Практично немає. Параметр “Диференційні показники виконання окремих видів невербальних завдань, що відповідають фізичному віку дітей” Завдання, до психологічної структури яких входять операції симультанного чи сукцессивного аналізу та синтезу, викликають у дітей певні труднощі, порівняно з іншими завданнями на обстеження невербального інтелекту, які відповідають фізичному віку дітей

Номер слайду 13

Диференційні ознаки сенсорної алалії та глухоти. Глухота. Сенсорна алалія. Параметр “Диференційна реакція на мовленнєві та немовленнєві звуки”Вісутня. Параметр “Диференційна реакція на мовленнєві та немовленнєві звуки” Фіксуються реакції на немовленнєві звуки (у тому числі й незначної гучності при відсутності реакцій на мовленнєві звуки (у тому числі й високої гусності). Може спостерігатися підвищена, парадоксальна реакція на слабкі, монотонні немовленнєві звуги (гіперакузія)

Номер слайду 14

Диференційні ознаки сенсорної алаліїглухота. Сенсорна алалія Параметр “Диференційна реакція на мовлення рідних (добре знайомих) та незнайомих людей” Відсутня. Параметр “Розуміння зверненого мовлення” За умов екранування обличчя мовця – стабільно відсутне Параметр “Диференційна реакція на мовлення рідних (добре знайомих) та незнайомих людей” Фіксується (у тому числі й зі слів батьків) краще розуміння мовлення рідних ніж незнайомих та малознайомих людей Параметр “Розуміння зверненого мовлення” Має нестабільний характер, зокрема зі слів батьків стан розуміння може змінюватись навіть упродовж доби

Номер слайду 15

Диференційні ознаки дизартрії та моторної алаліїДизартрія. Моторна алалія Параметр “Іннервація органів артикуляційного апарату”Порушена. Спостерігаються парези чи паралічі органів артикуляції. Обсяг рухів артикуляційних органів здебільшого звужений(сачто різко). Параметр “Голос”Часто має глухий гугнявий відтінок. Параметр “Іннервація органів артикуляційного апарату”Не порушена. Парези та паралічі відсутні, Обсяг рухів артикуляційних органів не звужений, проте помітні значні труднощі виконання точних рухів, особливо за відсутністю зорового контролю через дзеркало. Параметр “Голос”Чистий.

Номер слайду 16

Диференційні ознаки дизартрії та моторної алаліїДизартрія. Моторна алалія. Параметр “Загальний стан мовлення”Мовленнєва активність дітей (окрім випадків анартрії) є достатьою чи незначно зниженою. У більшості випадків фраза формується вчасно чи з незначним запізненням хоч саме мовлення є змазанним, артикуляція нечітка. Аграматизми (особливо в умовах проведення відповідної корекційної роботи)мають здебільшого експресивний характер. Порушення звуковимови (спотворення, заміни звуків) та складової будови слова є стабільними. Параметр “Загальний стан мовлення”Мовленнєва активність значно знижена. Довгий час не формується фраза. Незважаючи на значну кількість помилок звукового та складового оформлення висловів мовлення не звучить змазано. Заміни звуків та помилки складової структури слова мають нестабільний характер. Аграматизми навіть в умовах регулярної корекційної роботи мають як імпресивний, так і експресивний характер.

pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
4941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку