Заняття: Що тут Е? Харчові добавки: корисні і смертельно небезпечні

Про матеріал
Заняття для закладів позашкільної освіти природничо-екологічного напряму. У завданнях заняття використовуються BYOD-технології. Мета заняття: привернути увагу до проблеми харчування на рівні різних вікових груп, розширити знання про харчові добавки, попередити наслідки неправильного харчування і вживання небезпечних продуктів; розвивати комунікативну компетентність, уміння аналізувати інформацію й самостійно приймати рішення, навички здорового способу життя; виховувати свідоме ставлення до власного здоров’я. Матеріали: роздаткові картки (додаток), мішечок, туалетний папір, картки із цифрами, обгортка від харчового продукту – 2 шт., телефон
Перегляд файлу

ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Що тут Е? Харчові добавки: корисні і смертельно небезпечні

Мета заняття: привернути увагу до проблеми харчування на рівні різних вікових груп, розширити знання про харчові добавки, попередити наслідки неправильного харчування і вживання небезпечних продуктів; розвивати комунікативну компетентність, уміння аналізувати інформацію й самостійно приймати рішення, навички здорового способу життя; виховувати свідоме ставлення до власного здоров’я.

Матеріали: роздаткові картки (додаток), мішечок, туалетний папір, картки із цифрами, обгортка від харчового продукту – 2 шт., телефон

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Повторення попереднього матеріалу з перевіркою та обговоренням результатів

Завдання 1

І варіант

Виберіть із списку продукти харчування:

ІІ варіант

Виберіть зі списку поживні речовини:

а) молоко,  б) білки,  в) пшоно,  г) жири,  д) яблука,  е) м'ясо,  є) вуглеводи,  ж) вода,  з) мінеральні солі, и) риба

Відповіді

а, в, д, е, и

б, г, є, ж, з

 

Завдання 2

І варіант

Виберіть із списку продукти найбільшим вмістом жирів:

ІІ варіант

Виберіть зі списку продукти найбільшим вмістом вуглеводів:

а) сир,  б) капуста,  в) хліб,  г) риба,  д) виноград,  е) ковбаса,  є) гречка,  ж) сметана,  з) горіхи, и) картопля

Відповіді

а, г, е, ж, з

б, в, д, є, и

 

 

 

  1. Обговорення теми та мети заняття

Керівник гуртка зачитує по черзі всі варіанти

Гра «Третій зайвий»

Приклад 1

Приклад 2

Приклад 3

сом

білка

миша

гіпс

пластик

сіль

Білки

Харчові добавки

Вуглеводи

 

Зараз особливо гостро стоїть проблема раціонального харчування, особливо дітей. Адже саме вони найшвидше піддаються спокусі купити та з’їсти красивий і смачний, проте зовсім не корисний розрекламований продукт. І ми часто віддаємо перевагу «швидким» висококалорійним продуктам харчування, зовсім не замислюючись над наслідками їх споживання.

Отже, мова сьогодні піде про те, які небезпеки приховує наше харчування, а саме про харчові добавки. Чи всі вони шкідливі, чи, можливо, є вийнятки. Давайте спробуємо дізнатися!

 

  1. Розкриття теми заняття

У повсякденному житті кожен із нас є споживачем продовольчих товарів. Реклама заповнює екран телевізора, ми бачимо її на сторінках газет і журналів, чуємо по радіо. Саме тому нам необхідно навчитися приймати виважені рішення, що ґрунтуються на знаннях, інформації, отриманих із різних джерел. Важливо знати, що ми маємо споживати, щоби зберегти своє здоров’я.

 

Вправа «Аукціон»

Увага, леді та джентльмени! Оголошую аукціон! Поспішайте! Виставляємо лот «Кіт у мішку». Хто готовий купити товар?

Цей товар - це геніальний винахід людства! У СРСР це було дефіцитом і вважалося ознакою інтелігентної сім’ї.  Цей товар нам дуже необхідний!

— Починаємо торги! Початкова ціна — 1 грн.

Хто запропонує більше? 2 грн, 3 грн… Продано!

— Що ж у мішку?

— Це… рулон туалетного паперу!

— Що ви відчули? Вас обманули! Якої помилки ви припустилися? (Придбав товар, не отримавши про нього повної інформації.)

Отже, перш ніж купувати товар, обов’язково потрібно отримати про нього інформацію.

 

  • Де ми можемо дізнатись про товар, який нас цікавить? (на етикетці)
  • Що ми можемо дізнатись прочитавши інформацію на етикетці?

 

Етикетка містить фірмову назву продукції, її склад, товарний знак компанії, рекламні матеріали, інструкції щодо зберігання та споживання. А також на упаковках ми можемо прочитати склад харчових продуктів. Серед складників є позначки з буквою Е і цифрами. Це харчові добавки.

З давніх-давен людина використовує натуральні харчові добавки, такі як дріжджі, агар, пектин, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль, кухонна сіль. Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні у світі набуло виробництво синтетичних харчових добавок.

Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві більшості країн світу, досягає 500 найменувань, у США перевищує 1500, у країнах ЄС досягає 1200, у Росії — 415, ФРГ — 350, Україні — 221. Рада ЄС розробила раціональну систему цифрової кодифікації харчових добавок із літерою «Е» (від слова Європа або від англ. — їстівний). Індекс «Е» ставлять на продуктах харчування, які містять харчові добавки, що в їжу не вживаються, але надають продукту заданих властивостей, наприклад, не дають черствіти, окиснюватись, пліснявіти, поліпшують зовнішній вигляд. Кожній харчовій добавці присвоєно три- або чотиризначний код. Існує їх класифікація в системі Сodex Аlimentarius (додаток, рис. 1):

  • Е100–Е182 — барвники;
  • Е200–Е299 — консерванти;
  • Е300–Е399 — антизакисники;
  • Е400–Е499 — стабілізатори;
  • Е500–Е599 — емульгатори;
  • Е600–Е699 — посилювачі смаку й аромату;
  • Е700–Е899 — запасні індекси;
  • Е900–Е999 — протипінні речовини.

Безпека харчових добавок для здоров’я людини регламентована допустимою концентрацією їх у продукті, які встановлюють виходячи з найменшої кількості харчових добавок, достатньої для досягнення технологічного ефекту. Контроль за правильністю застосування і вмістом у продуктах харчових добавок здійснюють виробничі лабораторії підприємств харчової промисловості й органи державного санітарного нагляду.

Проте, у разі частого вживання харчові добавки можуть стати причиною багатьох хвороб людини. Сучасні консерванти — це складні хімічні сполуки, які пригнічують розвиток бактерій у продуктах тривалого зберігання. Але, розправившись із мікробами, вони беруться за нас. Точної статистики хвороб, які вони викликають, поки не існує. Але всі незалежні від великих харчових компаній експерти сходяться на одному: саме консерванти і штучні 1алички111ики відповідальні за хімічне забруднення організму, яке призводить до утворення канцерогенів і різних генних мутацій. Щоби консервований продукт не зашкодив, потрібно дотримуватися добової норми вживання харчових хімічних добавок, розрахованої вченими. Добова безпечна норма — 5 мг на 1 кг ваги тіла. Для людини вагою 70 кг це 350 мг за добу (півлітрова пляшка солодкої газованої води).

 

  1. Практична частина

 

  1.           Завантаження додатка

В нинішній час цифрових технологій дізнатись інформацію про харчові добавки можна за допомогою спеціальних додатків.

Тому вам необхідна зараз через ваш мобільний телефон зайти до додатка PlayMaркет та завантажити додаток із описом харчових добавок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.      Інформаційний сайт «Добавкам.нет»

В мережі інтернет є ще один цікавий ресурс сайт «Добавкам.нет». Для наступної практичної роботи вам необхідно використати цей ресурс.

У вашому пошуковику на телефоні наберіть «добавкам.нет» та натисніть на перше посилання, яке випливе у вікні. Це сайт, який нам потрібен. Щоб не загубити даний ресурс раджу зберегти посилання на нього на вашому пристрої (додаток, рис. 2).

 

5. Обговорення отриманих результатів дослідження

 


Практична робота

Ознайомлення із змістом етикеток на харчових продуктах. Харчові добавки

 

Завдання 1. На сайті Добавкам.нет знайдіть 5 продуктів, які ви зазвичай вживаєте.

 

Завдання 2. Прочитайте інформацію про обраний  вами продукт: а) склад; б)використання добавок.

 

Завдання 3. З’ясуйте, які харчові добавки входять до складу продуктів, яку функцію виконує кожен з них, до яких негативних наслідків може призвести надмірне вживання продуктів із такими добавками. Для цього додатково використайте додаток із PlayMaркет.

 

Обов’язкова умова: до обраних продуктів додайте ще напій «Живчик» та щось із ковбасних виробів (сосиска чи ковбаса)

 

Запишіть результати досліджень у таблицю:

 

з/п

Харчовий продукт

К-сть складників

Термін зберігання

Вміст харчових добавок

Назва

Код

Функція

Вплив на організм

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: придатність даних продуктів до споживання.

 

 

ДОДАТКИ

 

 

Рис. 1. Класифікація харчових добавок

 

 

 

1. Пошук сайту в пошуковій системі

2. Вигляд сайт на екрані телефону

3. Зміна мови сайту

4. Меню

5. Пошук по сайту

 

Рис. 2. Алгоритм роботи із сайтом Добкам.нет

 

 

 

 

 

Рис. 3. Характеристика деяких харчових добавок

Використані джерела інформації:

  1. Онопринич М.М., Поліщук О.В. Небезпечне харчування. Біологія. Позакласна робота №8(8) серпень 2014 р. Режим доступу: http://journal.osnova.com.ua/journal/25-Біологія._Позакласна_робота .
  2. Харчові добавки: корисні і смертельно небезпечні. Хімпром у нашій їжі. Електронний ресурс. Режим доступу: https://texty.org.ua/articles/49129/Harchovi_dobavky_korysni_i_smertelno_nebezpechni_Khimprom-49129/ .

 

 

 

 

 

 

 

 

              Рис. 4. Небезпечні комбінації харчових добавок

docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку