КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ - СПОСТЕРЕЖЕННЯ
Тема: «Пригоди осінніх листочків».
Мета: Повторити, закріпити назву пори року "осiнь" та знання дітей про сезонні зміни у природі, осінні зміни у стані дерев. Вчити назви дерев (береза, клен, каштан, горобина) та розпізнавати за формою їх листочки.
Хід заняття:
Вступна бесіда:
Вихователь: Діти, ви не чули, мені здалося, що хтось до нас у віконечко постукав? Давайте подивимось.(Знаходять на підвіконнику осінній листочок).
Вихователь: Як він міг до нас сюди попасти? Що йому від нас потрібно? ( відповіді дітей). А мені здається, що він нас запрошує на прогулянку, щоб ми погрались з нашим листочком і його друзями.Вихователь з дітьми виходить на подвір я дитячого садка.
Вихователь: Діти, погляньте, скільки дерев навколо? Всі вони різні та кожне мае свою назву. Ось погляньте - це береза, вона струнка, гнучка, біленька. А це клен, він величезний з червоним листям. Далі дерево каштан, у нього великі листочки та різні за розміром каштани. Листяу кожного дерева такі різні за кольором та формою. Осінь дарує нашим деревам різнокольорове забарвлення листям.
Спостереження за осінніми деревами.
Загадка
Неведимка ходить в гаї, всі дерева роздягає (осінь)
Вихователь: Що це за невидимка, що роздягає дерева? Як це зрозуміти?
Якого кольору листя на деревах? Чому воно опадає?
Розповідь вихователя: Із настанням осені стає холодно. Сонечко вже не так обігріває землю. Дерево своїм корінням вже не може вбирати з грунту поживні речовини і воду, не може достатньою мірою напоїти листочки. Тому вони поступово змінюють свій колір і відмирають. Дерево неначе засинає, але воно живе.
Хвилинка милування деревами в осінньому вбранні.
Художнє слово:
Стоять осінні клени
У барвах золотих,
Дивляться на мене,
А я дивлюсь на них.
Ось листячко упало...
Нагнувсь я до листка.
Він жовтий і трипалий,
Мов лапка в гусака.
Вихователь: Про що розповідається у вірші? Як змінилися клени з приходом осені? Якого кольору кленові листочки? Що нагадують нам вони?
Дидактична гра:« Сім листочків назбирай, їх рахуй і називай».
Мета: навчати дітей швидко рухатися, рахувати лисочки та запам ятовувати їх назву.
Вихователь пропонує кожній дитині зібрати букетик з 7 опалих листочків (однакових або різних), порахувати їх і визначити, з якого дерева вони впали.
Рухливі ігри осінніх листочків.
«Подаруємо дереву осіннє вбрання».
Мета: вправлятись в бігові, лазінні по дитячому лабіринту. До лабіринту прикріплені два макети дерев. Діти шикуються в дві колонки. В руках у кожного листочок. Завдання: пробігти по лабіринту, прикріпити листочок, і повернутись в кінець колонки. Чия колонка раніше прикрасить своє деревце листочками – та і перемогла.
«Найспритніший листочок».
Мета: Біг по колу, швидка реакція на сигнал.
Листочки розкладені по колу.Біля кожного листочка дитина. Діти біжать по колу. За сигналом бубна діти зупиняються і піднімають листочки вгору. Кому листочка не вистачило – виходить з гри.
«Бережи листочок»
Мета: розвиток спритності, присідання, виховання спостережливості.
Листочки розкладені по колу.Біля кожного листочка дитина.Ведучий в середині кола намагається забрати якнайбільше листочків. Діти присідають, захищаючи свій листочок руками.Коли ведучому вдається взяти листочок у двох – трьох дітей, призначається новий ведучий і гра повторюється.
Психогімнастика: «Я листочок».
Вихователь: Діти, уявіть, що ви перетворились на осінні листочки. А я вам розповім казочку. Весною народились на дереві малесенькі листочки. Дерево мама їх годувала, поїла, гойдала на своїх гілочках. Листочки підростали,сонечко їх обігрівало, дощик вмивав, вітерець колисав. Добре було листочкам. Вони шелестіли і розмовляли між собою ш-ш-ш. Але ось настала осінь.Налетів вітерець і листочки відірвались від дерва мами та й закружляли у повітрі. Вони кружляли і тихо падали на землю. На землі вони лежали,налітав вітерець і знову підіймав листочки вгору. Листочки розлітались далеко – далеко від дерева мами і з ними відбувались різні пригоди. Яка пригода сталася з твоїм листочком? А з твоїм?
Складання казок дітьми: « Пригоди осінніх листочків.
Вихователь: Листочки дуже гарні, але коли їх опадає дуже багато, то наша ділянка стає брудною. Що слід робити з осіннім листям, щоб наше подвір я лишилось чистим і доглянутим? (спалити).
Вихователь: А чи можна спалювати осіннє листя? Чому ні? (ні)
Хвилинка безпеки.
Коли листячко горітиме, воно забруднюватиме повітря. Тому давайте листячко зберемо, вкриємо ним землю під кущиками, вкриємо квіти, щоб не померзли. Листячко за зиму перегниє і це буде добривом для рослин.
Осінь двориком ходила
Листячко з дерев трусила.
Діти мітли узяли,
Підмітати почали.
Я мету осіннє листя,
Щоб було подвіря чистим.
Щоб у наших у діток,
Був охайним дитсадок!
Праця. Діти змітають листя докупи, виносять носилками під кущі, дерева, в квітник.