Тема: «Усі різні – усі рівні.»
Мета: дати розуміння про людей з особливими потребами, познайомити зі способом життя таких людей, підвести до розуміння, що всі люди різні, але мають однакові права і рівні між собою, вчити поважати людей з особливими потребами, виховувати співчутливе ставлення до людей з обмеженими можливостями, увагу, спостережливість, виховувати бажання допомагати таким людям.
Матеріали: проектор, презентація «Люди з особливими потребами», картинка «День людей з ОП», картки для гри «Покажи без слів», фрукти, овочі.
Попередня робота: перегляд мультфільму «Квітка семицвітна», розглядання тематичних світлин, бесіди про доброту, дружбу.
Хід заняття:
Вихователь запрошує дітей стати в коло і взятись за руки.
Зібратись всі діти в круг,
Ти мій друг і я твій друг.
За руки разом візьмемось,
Одне одному всміхнемось.
(Діти й вихователь посміхаються один одному)
Вихователь: Діти, ми з вами бачимо прекрасний світ навколо, чуємо різні звуки, уміємо бігати, стрибати. Але є люди, які цього не вміють робити. Це люди – інваліди, а правильно їх називати люди з обмеженими можливостями здоров`я.
(СЛАЙД – «Люди з обмеженими можливостями»)
Це люди, які не можуть бачити або чути, не можуть самостійно пересуватися без коляски. Багато з них хворіють, деякі дивно виглядають, але у всьому решта – вони, як ми з вами. Вони розуміють, думають, відчувають, уміють дружити й любити.
- Діти, як ви вважаєте, як стають інвалідами?
(Іноді хворими люди народжуються. Буває, що народжуються здоровими, а потім хворіють. Також можуть стати інвалідами у результаті нещасного випадку.)
Вихователь: У житті трапляються нещастя з деякими людьми: аварія, війна, хвороба, нещасний випадок, коли люди можуть втратити зір, слух, кінцівки. Тоді вони стають інвалідами. Це можуть бути і дорослі, і діти.
Цим и днями у світі відзначають День людей з обмеженими можливостями. Тобто, людей, про яких ми говорили щойно.
- Я хочу розповісти про людей з порушенням або відсутність слуху і мовлення. Їх називають глухонімі.
(Слайд «Глухонімі. Жести»)
Це люди, які зовні нічим від нас не відрізняються, але вони не можуть чути звуків і не можуть говорити. Спробуймо уявити, як живеться таким людям.
Гра «Покажи без слів» (Діти отримують картки «Хочу їсти, спати, пити, болить рука, животик» тощо. Діти пояснюють без слів, а інші намагаються їх зрозуміти.)
Вихователь: Розумієте, як важко спілкуватися таким людям? Вони спілкуються з допомогою спеціальних жестів та міміки. А ще вони гарно читають по губах. Для них вигадали азбуку жестів.
(Слайд «Азбука для глухонімих)
Вихователь: Діти, якщо ви зустрінете таку людину і вона вас жестами попросить допомоги, що ви вдієте? (Відповіді)
Фізкультхвилинка:
(Імітаційні рухи)
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі нашій уклоніться
За хороший день вчорашній,
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте, і на місце тихо сядьте.
Вихователь: Ще є люди незрячі, тобто сліпі. Вони чудово чують (навіть краще від здорових) і розмовляють, але не бачать.
Слайд «Незрячі»
- Давайте спробуємо уявити і відчути, що значить - не бачити. Заплющте очі. Ви бачите своїх друзів, іграшки? А що ви бачите? Які відчуття? Розплющимо очі. (Відповіді)
- Вихователь: Як ви вважаєте, чи легко жити незрячим людям? (Відповіді)
Вихователь: Спробуймо відчути, як живеться незрячим людям.
Гра «Обери на дотик»
- Ви зараз підете до магазину. На прилавку розкладено фрукти й овочі. Виберіть 3 предмети і покладіть до кошика. Розкажіть, що ви вибрали. Треба уважно обстежити руками, можна нюхати, але не куштувати.
Вихователь: Незряча людина нічого не бачить навколо себе, не бачить, куди йде. Вони помітні за зовнішнім виглядом. У них темні окуляри, в руках білий ціпок. А ще для них спеціально готують собак-поводирів.
(СЛАЙД – собака - поводир)
- Незрячі люди не можуть читати книги, як ми з вами, тому для них друкують особливі книги, де замість букв випуклі крапки. Такі книги читають пальцями.
(СЛАЙД – книга для сліпых)
- Як ви вважаєте, чи можемо ми допомогти незрячим людям, якщо опинимося поруч? (Відповіді)
Вихователь: А чи доводилось вам бачити людей, які пересуваються на візку?
(СЛАЙД – людина на візку)
- Як на вашу думку, чому такі люди не ходять ногами, а пересуваються на візках? (Відповіді)
Вихователь: Таким людям також необхідна наша допомога. Часто вони не можуть самостійно виїхати чи заїхати через перешкоди, не можуть піднятись сходами. І хоча у нашому місті велика робота ведеться, щоб спростити пересування таких людей (будують спеціальні заїзди, пандуси тощо), все ж іноді трапляються труднощі.
Як ви вважаєте, можемо ми їм допомогти за нагоди? (Відповіді)
Вихователь: Незважаючи на те, що можливості таких людей обмежені, вони такі ж люди, як ми. Вони хочуть ходити в крамницю, кіно, театри, гуляти у парку, їздити громадським транспортом.
(Слайд «Інваліди у повсякденному житті»)
- Вони люблять спорт, люблять малювати, танцювати, співати, гратися…
Їх не треба сторонитись, а, навпаки, підтримувати їх. Співчувати і дружити з ними. Вони потребують нашої підтримки.
(СЛАЙД – «Усі діти - рівні»)
Вихователь: Існує благодійна акція «Біла квітка». Вона об’єднує людей, які хочуть піклуватися про дітей, які мають невиліковні захворювання. Для цього люди виготовляють з паперу білі квіти. Білі квіти – це символ доброти й любові. Потім діти їх продають перехожим на вулицях міста. Гроші йдуть на допомого дітям з особливими потребами.
(СЛАЙД – Акція «Біла квітка»)
Вихователь: Вдома ви розповісте батькам про те, що дізналися сьогодні, і виготовите разом білі квіти. Ми зберемо їх і продамо. А кошти направимо тим дітям, які їх потребують.
Заняття закінчується.