Тема:Повітря та його властивості .
Мета: Ознайомити дітей з поняттям “повітря”, про деякі властивості повітря (невидиме, необхідне для дихання) Розвивати здатність робити у, аналізувати, порівнювати, класифікувати.
Матеріал: Стакан, папір, повітряні кулі та гумові іграшки різної форми, віяло, шматочок апельсина, ванілін, чашкові ваги, миска, пляшка пластикова.
Хід заняття:
Станьте, діти, ви рівненько,
Привітайтесь всі гарненько.
На місця сідайте чемно
Хай мине час недаремно.
Вихователь: Діти, відгадайте загадку:
Через ніс проходить в груди
І зворотний має шлях.
Він невидимий, але все ж
Без нього ми ж ніяк. (Повітря)
Вихователь: Як ви здогадалися?
Відповіді дітей.
Вихователь: Ми дихаємо повітрям і звикли не помічати його, але ж воно всюди-на вулиці, в кімнаті, в будь-якому вільному просторі, і в небі - всюди повітря! Повітря є в шинах велосипеда, автомобіля, в надувний іграшці.
Вихователь: Як ви думаєте, у повітря є свої секрети?
Діти: Так.
Вихователь: Давайте, перевіримо, правда, це чи ні.
(Наливає в склянку воду, накриває його папером: що станеться, якщо стакан перевернути?)
Діти: Вода витече, виллється.
Вихователь: Давайте перевіримо! (Перевертає стакан, вода переміщається вниз, але не випливає). Чому вода не витікає зі склянки, коли під ним аркуш паперу?
Діти: На аркуш паперу тисне повітря, він притискає до країв склянки і не дає воді вилитися.
Вихователь: А що таке повітря?
Діти: Це те, чим дихають люди, рослини, тварини.
Вихователь: Давайте подивимося уважно навколо - направо, наліво, вгору, вниз, по сторонам. Я повітря не бачу. А ви бачите повітря?
Діти: Ні, не бачимо, воно невидиме.
Вихователь: Давайте спробуємо довести, що повітря є, але ми його не бачимо. А для цього ми пограємо. Піймати повітря долонями!
Діти: Як це зробити? Воно всюди невидиме . Спіймати його не можна!
Спостереження «Як виявити повітря в приміщення»
Вихователь показує, як рукою обмахувати особа, щоб відчути рух повітря. Пропонує дітям зробити те ж саме. Запитує у них: що вони відчули? (Подув вітерець). Яке повітря? (Прохолодний, холодне повітря).
Вихователь: Правильно, повітря невидиме. Але його можна виявити, а ще відчути і відчути.
Висновок: Ось ми з вами відкрили перший секрет повітря: воно невидиме.
Вихователь: А як ви думаєте, нам повітря потрібне?
Діти: Так, потрібне.
Вихователь: Навіщо?
Діти: Щоб дихати.
Вихователь: Давайте з вами відчуємо, як повітря наповнює наші легені. Встаньте, покладіть руку на груди. Робимо глибокий вдих. Відчули, як грудна клітка піднімається при вдиху і опускається при видиху (кілька разів).
Висновок: другий секрет повітря - повітря необхідне для дихання.
Вихователь: Кому ще потрібне повітря?
Діти називають об'єкти живої природи.
Спостереження «Повітря легше води»
Вихователь показує по черзі невеликі важкі предмети (камінь, цвях, ґудзик і ін.). Запитує, чи є в цих предметах повітря? (Вислуховує відповіді дітей). Потім пропонує уважно дивитися на банку з водою. Вихователь кидає в воду один предмет; діти спостерігають поки він опускається на дно. Потім кидає другий предмет і знову пропонує спостерігати.
Вихователь: Що ви бачили?
Діти: Предмет тоне (падає на дно), при цьому з нього виходять маленькі бульбашки, які піднімаються вгору.
Вихователь: Що це за бульбашки піднімаються на поверхні води?
Діти: Бульбашки - це повітря.
Вихователь: Куди рухався камінь? Куди рухалися бульбашки повітря?
Діти: Камінь падав вниз, тому-що камінь важкий, він важча за воду - він тоне, падає на дно. Бульбашки піднімалися вгору, тому-що повітря легке, легше за воду - воно піднімається вгору і виходить з неї.
Висновок: третій секрет повітря - повітря легше води.
Вихователь: А давайте подумаємо, чи має повітря форму?
Діти: Ні.
Вихователь роздає дітям повітряні кульки і гумові іграшки різної форми.
Вихователь: Що знаходиться всередині іграшок?
Діти: (повітря).
Вихователь: Яку форму повітря має в ваших іграшках?
Висновок: повітря приймає форму предмета, в якому знаходиться.
Фізхвилинка
Повітря нам потрібне всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаємо –
все ж повітря споживаємо.
А щоб повітря чистим було,
Потрібно, щоб дерев багато росло.
Спостереження «Чим пахне повітря»
Вихователь: Діти, зробіть вдих, видих, вдих, видих. Ви відчуваєте якийсь запах?
Діти: Ні.
Вихователь готує пахучі речовини (яблуко, апельсин, цибуля, лимон, гілки сосни) і розкладає їх в різні баночки.
Д/гра «Дізнайся по запаху» (з закритими очима).
Висновок: Повітря не має запаху.
Вихователь: У мене в руках два кульки-надута і не надута. Як ви думаєте, яка з них важче? Як це перевірити? Так, можна зважити. Діти зважують ці кулі на чашкових вагах.
Висновок: Повітря має вагу.
Дидактична гра «Так чи ні ?»