«В оцінках мало педагогіки, але більше влади. Так сталося, що ми, вчителі, повністю забираємо владу в свої руки, щоб нам було легше керувати дітьми» Ш.Амонашвілі
Ні для кого не секрет, що оцінка для молодшого школяра має велике значення. Вона може бути як нагородою, так і покаранням. Це свідчить про те, що оцінка не тільки педагогічне поняття. Вона також є соціально-психологічним явищем, що є значущим у житті і діяльності учня. Як зазначав відомий педагог-гуманіст Ш.О.Амонашвілі, оцінка є регулятором життєвих відносин учнів у їхньому мікросоціальному середовищі. Статус дитини у класі, ставлення до неї вчителів і однокласників нерідко зумовлене тим, які оцінки вона отримує. У сім'ї ставлення батьків до дитини також часто детерміновано оцінками у школі. І якщо ці ставлення не відповідають рівню домагань дитини, вона постійно знаходить-ся у стресовій ситуації. Тобто оцінка стає своєрідним індикатором міжособис-тісних стосунків. Це може виявлятися у недоброзичливому ставленні і, навіть, ворожості до “двієчника", вийняткове ставлення до «відмінника»та байдуже ставлення до “трієчника".
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально: у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової, а при оцінюванні знань, вмінь і навичок учнів 2 класу (І семестр) за рішенням педагогічної ради замість балів використовуються словесні (вербальні) оцінки, а з ІІ семестру учні оцінюються за бальною системою. Тому, багато вчителів, психологів постають перед завданям : як ввести бали у життя учнів, щоб не травмувати дитячу психіку. Адже, 7-річний школяр по-особливому сприймає оцінку своєї діяльності. У нього переважає зовнішня мотивація діяльності. Як відомо, учні початкових класів ще неспроможні давати об'єктивну оцінку якості своєї роботи чи особистості в цілому і судять про це на основі оцінок дорослих, передовсім учителів.
Тому педагогам слід добре знати роль оцінювання в житті молодшого школяра і вміти вміло застосовувати бали поєднуючи їх з педагогічною оцінкою.Оцінюючи діяльність школяра, учитель має пам'ятати, що той ще нездатний відокремлювати негативні результати своїх дій і вчинків від позитивної оцінки себе. Тому під час оцінювання важливо формувати у дитини розуміння - оцінюється те, що вона зробила, а не її особистість.
Хочу нагадати, що бальна система оцінювання має свої плюси і мінуси. До мінусів можна віднести те, що вона не дає повноцінної можливості для формування в учня оцінної самостійності. Загальноприйнята в багатьох країнах „бальна" система виконує функцію зовнішнього контролю успішності навчання учня з боку вчителя, не припускає ні оцінки учнем власних дій, ні зіставлення його внутрішньої оцінки з зовнішньою оцінкою (оцінкою вчителя, інших учнів), зрештою, ускладнює індивідуалізацію навчання. Учителю, який користується нею, важко зафіксувати і позитивно оцінити реальні досягнення кожного конкретного учня в порівнянні з попередніми результатами його навчання. Крім цього діє усталене розуміня балів оточенням.
Цікавим є той факт, що сьогодні частина західноєвропейських країн взагалі не використовує оцінки в початковій школі. Греція (у 1 - 2 класах), Данія, Італія, Німеччина (І клас), Норвегія, Португалія, Швеція. В Італії, наприклад, оцінювання навчальних досягнень учнів викладається описово у відповідних картках. У початковій школі Норвегії вчителі та батьки збираються два-три рази на рік для неформального обговорення розвитку учнів та якості їхніх знань.
Деякі країни відмовляються від використання негативних оцінок в початковій школі. Прикладом може слугувати Греція, де при повній відмові виставлення оцінок у 1 та 2 класах, у 3, 4, 5 та 6 класах початкової школи погані оцінки не передбачені.
Звичні для нашого школяра оцінки у норвезьких школах з'являються тільки у восьмому класі, тобто з 12-13 років. До 8-го класу вчитель просто описує успіхи дітей у спеціальних зошитах і, якщо це необхідно, письмово повідомляє батькам, що у дитини з'явились ті чи інші проблеми .
Отже, вміло користуючись у роботі з молодшими школярами педагогічною оцінкою та балами, вчитель закладає основи для формування в них умінь об'єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності, стимулює розвиток навчальних мотивів, створює атмосферу доброзичливих взаємин у класі, що необхідно для підтримування в учнів почуття власної гідності, доброти і чуйності, бажання працювати разом з однолітками.
Працюючи над даною проблемою я звернула увагу, що велику роль при переході до оцінювання для молодшого школяра відіграє думка батьків, старших братів –сестер чи просто знайомих. Та і, часто, самі педагоги навіюють дитині негатив від отримання певних оцінок (..поставлю двійку, щоб занав як кричати.. , сьогодні твоєю подружкою буде Одиниця ,тощо). Тому я спробувала познайомити учнів з оцінками і показати важливість кожної з них.
Пропоную до уваги заняття, яке можуть проводити психологи або вчителі початкових класів під час початку оцінювання учнів за бальною системою. Основним завдання є донести до розуміння учнів те, що оцінка – це рівень знань, якими вони володіють. Сьогодні це може бути 3 бали, а завтра її можна виправити на 10, 11, але для цього потрібно прикласти зусилля.
«В оцінках мало педагогіки, але більше влади. Так сталося, що ми, вчителі, повністю забираємо владу в свої руки, щоб нам було легше керувати дітьми» Ш.Амонашвілі
Ні для кого не секрет, що оцінка для молодшого школяра має велике значення. Вона може бути як нагородою, так і покаранням. Це свідчить про те, що оцінка не тільки педагогічне поняття. Вона також є соціально-психологічним явищем, що є значущим у житті і діяльності учня. Як зазначав відомий педагог-гуманіст Ш.О.Амонашвілі, оцінка є регулятором життєвих відносин учнів у їхньому мікросоціальному середовищі. Статус дитини у класі, ставлення до неї вчителів і однокласників нерідко зумовлене тим, які оцінки вона отримує. У сім'ї ставлення батьків до дитини також часто детерміновано оцінками у школі. І якщо ці ставлення не відповідають рівню домагань дитини, вона постійно знаходить-ся у стресовій ситуації. Тобто оцінка стає своєрідним індикатором міжособис-тісних стосунків. Це може виявлятися у недоброзичливому ставленні і, навіть, ворожості до “двієчника”, вийняткове ставлення до «відмінника»та байдуже ставлення до “трієчника”.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально: у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової, а при оцінюванні знань, вмінь і навичок учнів 2 класу (І семестр) за рішенням педагогічної ради замість балів використовуються словесні (вербальні) оцінки, а з ІІ семестру учні оцінюються за бальною системою. Тому, багато вчителів, психологів постають перед завданям : як ввести бали у життя учнів, щоб не травмувати дитячу психіку. Адже, 7-річний школяр по-особливому сприймає оцінку своєї діяльності. У нього переважає зовнішня мотивація діяльності. Як відомо, учні початкових класів ще неспроможні давати об’єктивну оцінку якості своєї роботи чи особистості в цілому і судять про це на основі оцінок дорослих, передовсім учителів.
Тому педагогам слід добре знати роль оцінювання в житті молодшого школяра і вміти вміло застосовувати бали поєднуючи їх з педагогічною оцінкою.Оцінюючи діяльність школяра, учитель має пам'ятати, що той ще нездатний відокремлювати негативні результати своїх дій і вчинків від позитивної оцінки себе. Тому під час оцінювання важливо формувати у дитини розуміння - оцінюється те, що вона зробила, а не її особистість.
Хочу нагадати, що бальна система оцінювання має свої плюси і мінуси. До мінусів можна віднести те, що вона не дає повноцінної можливості для формування в учня оцінної самостійності. Загальноприйнята в багатьох країнах „бальна” система виконує функцію зовнішнього контролю успішності навчання учня з боку вчителя, не припускає ні оцінки учнем власних дій, ні зіставлення його внутрішньої оцінки з зовнішньою оцінкою (оцінкою вчителя, інших учнів), зрештою, ускладнює індивідуалізацію навчання. Учителю, який користується нею, важко зафіксувати і позитивно оцінити реальні досягнення кожного конкретного учня в порівнянні з попередніми результатами його навчання. Крім цього діє усталене розуміня балів оточенням.
Цікавим є той факт, що сьогодні частина західноєвропейських країн взагалі не використовує оцінки в початковій школі. Греція (у 1 - 2 класах), Данія, Італія, Німеччина (І клас), Норвегія, Португалія, Швеція. В Італії, наприклад, оцінювання навчальних досягнень учнів викладається описово у відповідних картках. У початковій школі Норвегії вчителі та батьки збираються два-три рази на рік для неформального обговорення розвитку учнів та якості їхніх знань.
Деякі країни відмовляються від використання негативних оцінок в початковій школі. Прикладом може слугувати Греція, де при повній відмові виставлення оцінок у 1 та 2 класах, у 3, 4, 5 та 6 класах початкової школи погані оцінки не передбачені.
Звичні для нашого школяра оцінки у норвезьких школах з'являються тільки у восьмому класі, тобто з 12-13 років. До 8-го класу вчитель просто описує успіхи дітей у спеціальних зошитах і, якщо це необхідно, письмово повідомляє батькам, що у дитини з'явились ті чи інші проблеми .
Отже, вміло користуючись у роботі з молодшими школярами педагогічною оцінкою та балами, вчитель закладає основи для формування в них умінь об'єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності, стимулює розвиток навчальних мотивів, створює атмосферу доброзичливих взаємин у класі, що необхідно для підтримування в учнів почуття власної гідності, доброти і чуйності, бажання працювати разом з однолітками.
Працюючи над даною проблемою я звернула увагу, що велику роль при переході до оцінювання для молодшого школяра відіграє думка батьків, старших братів –сестер чи просто знайомих. Та і, часто, самі педагоги навіюють дитині негатив від отримання певних оцінок (..поставлю двійку, щоб занав як кричати.. , сьогодні твоєю подружкою буде Одиниця ,тощо). Тому я спробувала познайомити учнів з оцінками і показати важливість кожної з них.
Пропоную до уваги заняття, яке можуть проводити психологи або вчителі початкових класів під час початку оцінювання учнів за бальною системою. Основним завдання є донести до розуміння учнів те, що оцінка – це рівень знань, якими вони володіють. Сьогодні це може бути 3 бали, а завтра її можна виправити на 10, 11, але для цього потрібно прикласти зусилля.
Тема заняття. Вчуся дружити з оцінками.
Мета: створення в класі атмосферу довіри, яка сприятиме виявленню у дітей почуттів та допоможе говорити про них; психологічне налаштування на те, що їх навчальні досягнення будуть оцінюватися; вчити учнів адекватно сприймати оцінки та вміти реагувати на них; попереджувати негативний вплив комп*ютерної залежності; розвивати творчу уяву; виховувати відповідальністьза свою поведінку.
Матеріали та обладнання: Смайлик іграшка, чарівна паличка, 2 склянки з водою, склянка із желе, блискітки, чорнило, сіль, схематичні зображення емоцій, психокорекційна казка з додатками, диск з релаксаційною музикою.
Хід заняття.
Психолог. Доброго дня, учні. Давайте станемо у коло і привітаємося один з одним та побажаємо гарного настрою:
Доброго ранку, сонце привітне,
Доброго ранку, небо блакитне,
Доброго ранку, небесні пташки,
Доброго ранку, маленькі дубки,
Я вас вітаю, люблю, поважаю,
Бо живемо ми у ріднім краю,
Доброго ранку усім:
І дорослим, і малим!
Психолог. Я вам приготувала сюрприз, але не знаю, чи любите ви подорожувати?.. (Відповіді дітей). Сьогодні ми з вами здійснимо незвичайну подорож – мандрівку до казкового лісу. А потрапимо туди за допомогою чарівного клубочка.
Ти котись, котись ,клубочок –
Приведи нас у лісочок.
(Музичний супровід).
Психолог. Ось ми прийшли до лісу. Бачите, хатинка стоїть.(Додаток 1) Як ви думаєте, хто в ній живе? (відповіді дітей). А щоб дізнатися, хто в ній живе, треба відгадати загадку:
Котиться , котиться веселий кружок
Але це не сонечко і не колобок.
Всі емоції покаже : радість, сум, утому, крик.
Це веселе личко всі ми звемо… СМАЙЛИК.
Діти, познайомимося із нашим гостем – це Смайлик. (Додаток 2)
Смайлик дуже любить навчатись. Він багато чого вже знає і хоче знати ще більше. Навчається Смайлик у казковій смайло-школі. А ще він помітив, що його настрій буває різний, залежно від обставин. І особливо змінився в останній час, коли їм в школі почали виставляти в щоденники і зошити справжнісінькі оцінки. Як ви думаєте чому ? (відповіді дітей)
Так, ви праві, коли він отримує високі оцінки 10, 11, 12 у нього хороший і веселий настрій, а коли не зовсім справляється з завданнями і вчителька ставить йому 6 або 7 балів – настрій погіршується. Тоді Смайлик почувається дуже погано, йому сумно. Те, що відбувається з ним, нагадує щось неприємне і похмуре. Йому тоді хочеться плакати, а його сльози немов солона водичка. (Демонструється склянка води, психолог просить учня насипати до склянки з водою трохи солі і розмішати її. Потім пропонує дітям покуштувати воду і переконатися, що вона солона). Діти, що вам нагадує солона водичка? Вона схожа на сльози.
Бувають такі хвилинки, коли Смайлик сердиться. Тоді його думки схожі на каламутну воду в негоду. (Демонструється друга склянка, психолог просить дитину допомогти – капнути краплю чорнила у склянку з водою). Ось таким буває інколи настрій в Смайлика, коли він сердиться.
Та коли Смайлик отримує високі бали, тоді його думки схожі на святковий феєрверк — яскраві, швидкі, вони блищать, грають, летять. І світ навкруги здається для нього таким різнокольоровим! У голові з'являються прекрасні ідеї — у такі хвилини у нього і настрій чудовий та веселий. Смайлик мріє, щоб ці хвилини ніколи не закінчувалися. (Демонструється третя склянка з водою, психолог просить учня допомогти - всипати блискітки у воду і розмішати їх). Ось такими веселими бувають думки Смайлика.
Психолог. Подивіться на наші скланки. Чи були у вас такі випадки, коли ви сумували, сердились або раділи? Чому? (відповіді учнів).
Психолог . Так, учні, багато причин може впливати на наш настій, але завжди пам*ятайте: МИ САМІ СТВОРЮЄМО СВІЙ НАСТРІЙ. Навіть якщо у вас з*явиться оцінка не така висока, як би ви хотіли, саме від вас залежить при бажанні виправити її наступного разу. Тому ніколи не треба втрачати надію і опускати руки.
Скажіть, а які оцінки, на ваш погляд, найнеобхідніші? (відповіді дітей)
Психолог. Зараз я пропоную вам послухати казочку від Смайлика , а потім знову вас про це спитаю.
В одному місті, а, можливо, селі була нова школа. Її збудували, щоб діти в ній могли вчитися тільки на високі бали. Так воно і було б, якби тут, у другому класі, не навчася Івасик, щоденник якого ряснів оцінками, починаючи від одиниці і закінчуючи дванадцять.(Додаток 3)
Ви спитаєте чому? А все через те, що Івась дуже часто забував виконувати домашнє завдання. І на це могло бути мільйон причин: виключили світло, не писала ручка, забув зошит у школі, зуб болів, допомагав мамі… Здавалося, весь світ намагався завадити Івасикові виконати домашнє завдання. Що ж відбувалося з ним насправді? Справа в тому, що, поки його мама і тато були на роботі, Івасик, прийшовши додому, кидав ранець під стіл і швидко сідав за комп*ютер, щоб пограти в ігри. Робокопи, месники, орки, ельфи – кожного разу чекали на нього і заводили у невідомі нетрі комп*ютерних ігор. То ж, про які уроки можна було думати, коли ти мандруєш незвіданими світами!.
Так було і сьогодні. Івась швидко забіг до кімнати, похапцем з’їв обід, який приготувала для нього мама, і бігом до комп’ютера. Там вже починалася гра «Місто чаклунів». Івасик схопив мишку та раптом відчув поштовх. В очах потемніто, в ухах почувся дзвін. Через мить все пройшло. Але Івасик дивився навколо і не розумів, що відбувається.
- Де я? – злякано запитав він. – Що трапилося? Де моя кімната?
- Ти у місті Чаклунів,- почувся тихий, пискливий голос.
- Хто ти? І де?- злякано, озираючись, перепитав хлопчик .
- Подивись під ноги!
Це була Одиниця. Після того як хлопчик помітив її, вона виросла на зріст Івасика.
Івасик і Одиниця зайшли до будинку. Тут усе було зі скла (Додаток 5) і хлопчик добре бачив як всюди, в маленьких кімнатах сидять хлопчики і дівчатка і з захопленням грають в різні ігри.
Наші герої почали підніматися сходами. Шлях був нелегкий і, поки вони йшли, Івасик дивився на дітей, через скляні стіни.
Івасик рухався сходами вгору, але на серці у нього ставало дедалі тривожніше. Він дивився на дітей і розумів, що комп*ютери просто вбивають їх. Ось і 56-й поверх. Івасик глянув у вікно, і у нього ніби щось обірвалося всередині. Куди не глянь – всюди росли дерева. (Додаток 6) Це були і старі, і ще зовсім молоді пагінці. В голові загуділо, все почало обертатися з великою швидкістю. Та за мить він взяв себе в руки і почав думати, що ж робити. Івасик був, хоч і лінивим хлопчиком, не завжди виконував домашні завдання, але на уроках він був уважний, слухав учительку, тому у його щоденнику і зустрічалися найрізноманітніші оцінки. Ось і зараз він почав обмірковувати, як же виплутатися з цієї ситуації.
Івасик підійшов до одних дверей, відкрив – це був страшний і темний ліс Чаклунів(Додаток 9). Із гущавини було чути страшні звуки диких звірів, писк птахів….Страх охопив хлопчика і він різко закрив двері. Заспокоївшись, Івасик підійшов до інших дверей – там була простора і світла кімната (зовсім не схожа на ті, в яких він бачив інших дітей). Тут стояли столи, на них- багато солодощів (Додаток 10) . В кутку було багато іграшок, ролики, скейт-борд, самокат. Посредині стояв великий стіл, а на ньому – комп*ютер золотого кольору, який так і манив Івасика сісти та пограти. Але Хлопчик рвучко закрив двері і почав іти до лісу Чаклунів. Одинця зарепетувала:
Та Івасик нічого не чув – він зайшов до лісу Чаклунів. Двері зачинилися і зникли. Хлопчик опинився серед темного лісу. Але, в середині серця, щось підказувало, що він зможе подолати всі перешкоди цього страшного чаклунського лісу.
Івасик повернувся і побачив Одиницю. Та була зла і сердита.
Психолог. Тут, любі діти, я трохи зупинюся. Чи хочете ви допомогти Івасику вибратися з міста Чаклунів?. (так). Наше заняття незвичайне-сьогодні у класі присутньо багато магії. Тому ми можемо допомагати Івасику розв’язувати завдання. Спробуємо? (психолог залучає дітей до виконання завдань). Тож слухаємо казку далі.
Вся компанія вирушила до першої поляни. Посередині стояли два велетенські дуби, які закривали своїм гіллям вхід до брами.(Додаток 12) На одній гілці висів казанок, на дні якого був папірус із завданням :
«Про неї іде мова коли рахуємо дні тижн, мама Коза рахувала своїх козенят. Яка це цифра?»
Дуби розкрили свої гілля, брама розчинилася. Вся компанія рушила далі і тільки Сімка залишилася стояти у брамі.
Попереду всі побачили огорожу з товстого гілля, а за нею – ще одну браму.(Додаток 13) Івасик заходився розбирати гілки, щоб вони змогли пройти вперед. Гілляя було сухе і колюче, це завдавало хлопчикові болю, але бажання повернутися додому допомагало йому терпіти біль і працювати. Скоро він розчистив завал і дістав нове завдання:
«Гуси жили у бабусі, але втекли від неї. Бабуся шукала їх. Вони любили мити лапки у канавці…про яку цифру іде мова?»
Друзі рушили до наступної брами, але Івасик, напевно, запутався в карті (далися взнаки невивчені уроки природознавства), але потім згадав, як приймав участь у шкільному конкурсі з орієнування на місцевості і вийшов до наступної брами. Тут стояли велетенські вулики.(Додаток 14) Всюди літали бджоли і не пускали до брами. На одному з вуликів висів казанок із завданням:
«Розгадай стільниковий кросворд, склади зафарбовані букви – отримаєш цифру. Відповіді заповнюй за годинниковою стрілкою.
|
Р |
У |
|
К |
А |
|
О |
М |
|
С |
І |
|
Т |
А |
|
Т |
1 |
|
Т |
2 |
|
К |
3 |
|
А |
4 |
|
К |
5 |
|
Р |
|
І |
Н |
|
І |
В |
|
А |
Х |
|
П |
А |
|
Е |
Н |
|
- Оце так попав! -Вигукнув Івасик . -Ось тобі і уроки «Я і Україна»! Так тобі, Івасику, і треба. (діти, допоможемо Івасику)! Після декількох спроб Івасик відгадав стільниковий кросворд, заповнив зафарбовані клітинки і дізнався цифру.
Бджоли розлетілися, брама відчинилася, і вони пішли далі .
Стежка була дуже довгою і вилася понад урвищем. Друзі йшли обережно, щоб не впасти. Дійшовши до вершини пагорба, побачили велику кам*яну брилу (Додаток 15), яка закривала вхід до брами. На брилі був зображений ребус.
Після цих слів брила відсунулась і відкрила вхід у браму. Оцінка Одинадцять залишилась у брамі. Друзі помахали їй на прощання і рушили далі. Дорога ставала все складнішою – скрізь росли великі чагарники. Але на горизонті побачили ще одну браму до якої веле кам*яна стежка (Додаток 16) Тут була величезна лампа, а на ній написане завдання:
«З нею пов*язане чародійство. За допомогою неї Алладін викликав джина. Вона може бути і цифрою, і дією…»
- Так …джин жив у лампі…. щоб його викликати Алладін тер лампу. Але я не розумію до чого це?. Тер..тер…три! Це цифра три! Так, правильно – вона може бути і цифрою, і дією- терти лампу!
Брама відчинилася і друзі рушили далі.
Довго блукаючи лісом, вони знайшли ще одну браму. Тут стояв величезний квадрат і на ньому написане завдання:
«Ось стілець перевернувся,
І на неї обернувся!
Позначає цифра ця
Скільки ніжок у стільця,
Скільки лапок у котів,
А в квадратику кутів!»
- Це дуже просто – вигукнув Івасик .- Математика – мій улюблений предмет! Це- чифра чотири!
Квадрат відступив і пропустив подорожуючих, а оцінка Чотири залишилася стояти у брамі.
Відшукувати брами ставало дедалі складніше у страшному чаклунському лісі.
Та ось наступна. Вхід закривали велетенські смереки (Додаток 17) . Їх гілля повністю ховало браму від людських очей. Поруч казанок із завданням:
«Скільки всього є двоцифрових чисел, перша цифра у яких один?»
І знову брама відчинилася і компанія, хоч уже не така велика, рушила далі.
Попереду були чагарники. Пробиратися страшними лісовими нетрями ставало дуже важко. Наші герої довго булкали, поки знайшли наступну браму.до неї вели чудернацькі дерев’яні сходи, а вхід закривав величезний пекарський капелюх. Біля нього, в казанку, завдання.
«У одному казковому містечку у багатоповерховому будинку жили собі пекарі. І дорослі, і діти поважали їх за те, що уміли пекарі виготовляти вироби із тіста чудернацької форми.
Пекар- товстунчик випікав бублики, хитрунчик– печиво, з блакитними очима– булочки, найбільший – піццу, найнижчий – круглі буханці хліба, курносий – пампушки, а кучерявий – тістечка, найвеселіший– торти, а самий швидкий – круасани. Та була одна проблема – вони не знали скільки їх разом живе у будинку.»
Друзі прошли браму і знову помандрували лісом. Довго блукаючи, вони натрапили на ще одну. Щоб дійти до неї , потрібно було пройти кам’яною стежкою через болото. (Додаток 18) Вхід до неї закривала велика рукавичка, біля неї було завдання:
«Ця хатинка для великого пальця, ця – для вказівного, ця – для середнього, ще одна – для безіменного, а найменша – для мізинчика. Тепло і затишно пальчикам у рукавичках! Ця цифра товаришує з пальцями людини на руках і ногах»
Оцінка П*ять посміхнулася і залашилась стояти у брамі, а наші мандрівники рушили далі.
Ось перед ними ще одна брама, до якої вела стежечка через страшні покручені дерева. Там висів величезний замок. Поруч – завдання –загадка.
«Схожа вона на висячий замок:
знизу кружечок, а зверху- ґачок»
«Відгадай цифру і вдар у дзвін – брама відчиниться.
Ця цифра вміла рахувати місяці, про неї іде мова у назві однієї казки.»
- 12 місяців! – це цифра 12.
Хлопчик подзвонив і брама відчинилася. Івасик та Одиниця рушили далі.
І ось, нарешті, остання брама. Хлопчику було весело, але і неспокійно. Він добре розумів, що яке б завдання йому не задавали, відповідь буде – один.
- Так , які б завдання тут не були, ти уже знаєш відповідь – це один.- Мовила Одиниця.- Не дивуйся – я вмію читати думки – ми ж у місті Чаклунів. Але не так все просто. Це остання брама.( Додаток 20) Щоб її відчинити, ти повинен пообіцяти, що більше ніколи не забуватимеш виконувати домашні завдання, а грати на комп*ютері тільки відведений час. Якщо твоя обіцянка буде не щирою і не правдивою, брама це відчує і не відкриється. Тоді всі твої зусилля будуть марні. Тому добре обдумай, що ти тут скажеш.
Івасик закрив очі і знову побачив тих зморених дітей, той величезний сад за будинком…
Я, Івасик, учень 2 класу, обіцяю більше ніколи не забувати виконувати домашні завдання, в ігри на комп’ютері грати тільки одну гру і якщо мама дозволить. Я буду дружити з усіма оцінками, бо кожна з них незвичайна і дає мені можливість зрозуміти, що ще треба підучити. Обіцяю чесно вчити уроки, а комп*ютером користуватися для навчання. Обіцяю! Обіцяю! Обіцяю!
Ця обіцянка звучала так щиро, що Одиниця аж заплакала. І брама відчинилася. Івасик зробив крок уперед і зупинився.
Івасик ще раз глянув на Одиницю і рушив через браму. Вмить він опинився у своїй кімнаті. Тут усе було як завжди: рюкзак валявся на підлозі… розкидані підручники…включений і готовий до гри комп*ютер.. Та Івасик рішуче підійшов до комп*ютера і вимкнув його, підібрав підручники і сів виконувати домашнє завдання. Звичайно, йому хотілося виконати все на високі бали, але він добре розумів, що всі оцінки хороші. Вони нагадують, що ти вже добре знаєш, а що ще потрібно підучити. Хлопчик з нетерпінням чекав наступного дня , щоб розповісти своїм однокласникам та друзям про небезпечні пригоди в місті Чаклунів і застерегти їх від тих помилок, які робив сам. А в руці Івасик стискав чарівний талісман, подарований Одиницею – Всебачачий Смайлик.
Психолог. Ось, діти, і добігла наша казочка до кінця. Вона дуже повчальна . Ось чому сьогоднішнім нашим казковим героєм був Смайлик. Для того, щоб вам не було сумно отримувати різні оцінки він попросив своїх братиків допомогти звеселити всі оцінки. Дивіться що в нього вийшло (Додаток 21)
Психолог. Думаю , що за час подорожі, ви трохи стомилися, давайте відпочинемо. В руках у мене чарівна паличка, а хто її тримає в руках, той є Повелителем сну. Отже, я – Повелитель сну, зараз по черзі підійду до кожного з вас і до кого доторкнуся чарівною паличкою, той засинає і спить доти, поки чарівна паличка знову не торкнеться його. А ви спробуйте уявити те, що почули у казочці. (Звучить музика, діти відпочивають).
Психолог. А зараз я попрошу вас намалювати те, що найбльше вам запам*яталося з сьогоднішньої казочки. Ми зробимо виставку ваших робіт, щоб вони нагадували нам про пригоди хлопчика Івасика в місті Чаклунів.(діти малюють)
Психолог. Діти, а що вам сьогодні найбільше сподобалося?..
- Скажіть, а які оцінки нафнеобхідніші?
- Чи сподобались вам Смайло-оцінки?
- Чи слід засмучуватися, якщо вам поставили низьку оцінку?
- Чи можуть усі мати тільки високі бали?
- Що може спричинити те, що у вас будуть низькі бали?
- І що в такому разі потрібно робити?
Сьогодні ми подорожували разом з Івасиком та дізналися про Смайло-оцінки. Пам*ятайте: без одиниці не було б оцінки 10 і 11, а без двійки – не було б найвищої оцінки 12. Тому кожна оцінка важлива. А зараз час завершувати наше заняття.
До нових зустрічей!
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Додаток 7
Додаток 8
Додаток 9
Додаток 10
Додаток 11
Додаток 12
Додаток 13
Додаток 14
Вулики
Додаток 15
Додаток 16
Додаток 17
Додаток 17
Додаток 18
Додаток 21
Додаток
Додаток 21
ДОДАТОК 22
- ВСЕ СУПЕР ! Я У ЗАХВАТІ!
КЛАСНА ОЦІНКА ! .
Я - РОЗУМНИЧКА (РОЗУМНИЧОК)
ТРЕБА ПІДКАЧАТИСЯ! .
ВСЕ ДОБРЕ! .
НАПЕВНО ЩОСЬ НЕДОУЧИВ? .
- ВЕСЕЛУНЧИК -ХОРОШУНЧИК .
КРУТО , АЛЕ КРАЩЕ ДОВЧИТИ .
ПОДУМАЮ І ВИВЧУ!
ТРИ, ТРИ,ТРИ – ЗАВДАННЯ ПІДУЧИ!
- НЕПРИЄМНО, АЛЕ ФАКТ .
УПСССС! ЦЕ ЩО ТАКЕ?