Інтегроване заняття з розділів: природа, мовлення дитини, математика . Тема: "Весна" для дітей старшого дошкільного віку з використанням методики ТРВЗ.
Тема: «Весна» (з використанням методів ТРВЗ) для дітей старшого дошкільного віку.
Програмовий зміст: Розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення, зорову та слухову пам'ять, увагу, уяву, фантазію, навички ефективної комунікації, асоціативне мислення та пояснювальне мовлення. Виховувати любов та бережне відношення до природи, уміння уважно слухати розповіді своїх товаришів, навички співпраці, самостійність, взаєморозуміння. Уточнити і розширити уявлення про весну, її ознаки, удосконалювати вміння орієнтуватись в просторі. Формувати вміння активно та виразно використовувати невербальні засоби комунікації.
Зв’язне мовлення: Вчити дітей складати загадки та невелику розповідь про весну.
Словник: збагачувати лексичний запас дітей дієсловами та прикметниками під час дидактичних ігор
Граматика Вправляти в умінні складати речення за схемами з певною кількістю слів та за опорними картинками. Удосконалювати вміння використовувати в мові питальні та порівняльні речення.
Матеріал: картина « Весна » (Журнал «Джміль»), весняні картинки, схеми речень, макет дерева, листки з різних дерев з гербарію, бейджики, предметні картинки до дидактичних ігор, пояс ТРВЗ.
Хід заняття:
Сьогодні на заняття я вам підібрала картинки, давайте розглянемо їх і придумаємо для кожної з них назву ( діти підходять до телевізора, розглядають слайди презентації про весну і підбирають назви: весняні квіти, струмочки, танення бурульок і т.д.). Як одним словом можна назвати всі ці картинки?(весна). Як ви вважаєте, про що ми будемо говорити сьогодні на занятті? Так, про весну. Давайте сядемо на килимок, заплющимо очі,згадаємо картинки, які ми розглядали і скажемо, які кольори переважали на них? Що було білим? Голубим, різнокольоровим? Що ще весною може бути різнокольоровим, але на картинках ми його не бачили? ( метелики, комахи, птахи……) А зеленим? (трава, дерева, кущі…) (аналогія за кольором)
Я маю дерево коричневого кольору, воно без листя, давайте прикрасимо його зеленими листочками. Кожен з вас візьме листочок, скаже гарне слово про весну і прикрасить дерево (діти виконують завдання, прикрашаючи дерево листками з різних дерев). (комбінована аналогія) - Яке гарне дерево в нас вийшло. - А як воно називається? - Чи існують в природі такі дерева? - Давайте придумаємо йому назву. (прийом фантазування) - Якщо на ньому листочки із липи і клена, як його можна назвати? (кленолип, липоклен) - Якщо з дуба і горобини? (городуб, дубогор), - А з каштана і горіха? (каштагор, горікаш) А коли насправді можна побачити таке дерево? (коли це малюнок чи аплікація). Весна – цікава і непередбачувана пора. Цієї пори ми можемо побачити багато цікавих речей. Давайте розглянемо картину ( картина із журналу «Джміль»)
- Як ви думаєте, чи має ця картина якесь відношення до весни? (пояснення дітей) - Що б тут змінилося, якби настала зима? - Щоб ви могли спробувати на цій картині?Який у нього смак? - Якби ви змогли торкнутися предметів на картині, щоб ви про них сказали? - Ким би ви хотіли бути на картині? Діти обговорюють, У вас зараз буде можливість стати героями картини, давайте створимо живу картину(діти обирають героя, отримують бейджики і утворюють картину на килимку, перевіряючи своє місцезнаходження.) Ти хто? Про що ти мрієш?...(метод емпатії)
Молодці, справились із завданням, давайте відпочинемо, пограємо в гру « Весняний хоровод» Весна знов до нас прийшла, Й в подарунок принесла…
(тихенько називаю слово дитині, яка показує його за допомогою жестів, діти відгадують: дощ,квіти, птахи…).
Відпочили, попрацюємо в підгрупах. (ділимось за кольором, картинки для бейджиків на білому і сірому тлі) Одна підгрупа складає речення за схемою (символічна синектика) з певною кількістю слів, інша продовжує їх розповідь, складаючи речення за опорними картинками(морфологічний аналіз) . Ви так багато сьогодні розповідали про весну , а давайте ще складемо загадки про неї . Ми багато називали слів якою може бути весна. Я запам’ятала, що вона може бути холодною і теплою. Хто, крім весни може бути холодним?, а теплим? Ми можемо порівняти весну з зимою і літом: холодна, а не зима, тепла, а не літо?Вам буде простіше скласти загадку, бо я вам дам картинки- підказки. Діти отримують картинки і відшукують собі пару за асоціацією: духи-квітка, ноти –пташка, різні барви – веселка… і складають загадки про весну. Співуча, а не пташка, пахуча, а не квітка, барвиста, а не веселка. Що це? Весна. (метод фокальних об’єктів )
Молодці, ви гарно попрацювали сьогодні, але давайте ще пограємо з чарівним пояском . Обираємо ведучого лічилкою, одягаємо йому пояс ТРВЗ, він загадує будь-яку картинку, що знаходиться в одній із кишеньок, а ми за допомогою запитань відгадаємо її. (квітка – цей предмет відноситься до живої природи? Він має листочки?...). Ведучий відповідає на запитання тільки словами: так, ні.