Заняття
«Вимірювання за допомогою народної мірки»
Програмовий зміст: Продовжувати знайомити дітей з народними мірками, вчити виконувати з ними практичні дії. Вправляти у порівнянні двох множин за кількістю і визначенні відношень. «На скільки більше?», «На скільки менше?», «Порівну», в кількісній та порядковій лічбі. Учити об’єднувати єдиним задумом, створювати будівлі за власним задумом. Формувати вміння аналізувати пізнавальні завдання, знаходити способи його розв’язання. Закріпити вміння працювати в парах. Стимулювати творчу ініціативу, фантазію, розвивати дрібну моторику рук, логічне мислення, стійку увагу, довільну пам'ять .
Матеріали: Сантиметр, піпетка, «крок» - умовна мірка в масштабі, стрічки різної довжини і кольору. Пластмасовий конструктор. Елюстрації з зображенням людей різних професій.
Попередня робота: Досліди з рідиною,шипучими речовинами. Вимірювання умовною мірко. Бесіди про народну математику. Бесіди і розгляд ілюстрацій про професії дорослих.
Вихователь:Давайте з вами привітаймося.
Діти: Доброго ранку, сонце привітне,
Доброго ранку, небо блакитне,
Доброго ранку у небі пташки,
Доброго ранку, маленькі дубки.
Я вас вітаю, люблю, пізнаю,
Бо живемо ми в одному краю.
Вихователь: Зараз ми з вами ознайомимось з професіями дорослих. Нема такої професії, де не треба вимірювати чи важити. В далекі часи, коли не було терезів, лінійок, люди для вимірювання використовували частини свого тіла: пальці, руки, кроки…
Діти, як ви вважаєте, людина якої професії зображена на картинці?
Діти: Це провізор-людина, яка готує ліки.
Вихователь: За допомогою чого вона вимірює краплі?
Діти: За допомогою піпетки, спеціальної скляночки для крапель.
Вих. А коли не було піпеток, люди рахували краплі, які стікали з пальця.
Так вимірювали духи, ліки, дорогу олію.
Я пропоную вам виміряти ліки для інгаляції, а скільки вам необхідно, про це дізнаються ваші пальці. Спочатку ми зробимо пальчикову гімнастику.
Діти: Це – дідусь, а це – бабусяі,
Це – татусь, а це – матуся,
Це – малюк, звичайно, я
От і вся моя сімя.
(Діти на дотик впізнають цифру, називають сміжні числа,або розповідають вірш про цифру)
Діти самостійно вимірюють рідину, кожен свою склянку.
Вих. А зараз ми подивимось хто тут працює.
Діти: Тут працює швачка.
Вих. Що швачці необхідно для роботи?
Діти: Голка, нитки, ножиці, метр, швейна машинка…
Вих. В давнину велику кількість тканини люди вимірювали ліктями – це відстань від ліктя до кінця середнього пальця.
(Дві дитини вимірюють стрічки)
Вих. У кого довша стрічка, на скільки?
А тепер ми вимірюємо тканину на спідничку – п’ядями (відстань між великим і вказівним пальцями)
Розімнемо наші пальці.
Пішли киці у крамницю,
Щоб купити метр ситцю
Будуть шить собі спідниці
Одягнуть спідниці киці
І прийдуть до нас учиться
(діти розбиваються в пари і вимірюють свої стрічки), перераховують фішки, викладають відповідну цифру. Порівнюють у кого саме довше, у кого найкоротше і наскільки п’ядей.
Вих. Подивіться на цю картину, хто на ній зображений?
Діти: На ній зображений будівельник.
Вих. А що йому необхідно для роботи?
Діти: Цегла, цемент, кельма, корито для розчину…
Вих. Перед тим, як бу3дувуати житло, люди обміряли землю.
А як ви гадаєте, чим вони могли обміряти?
Діти: Міряли кроками.
Вихователь пропонує зробити один крок вперед від смужки і покласти на підлогу відрізок звертає увагу на різну відстань.
Для того, щоб мірка у всіх була однакова, зробили спеціальний пристрій, який так і назвали – крок.
За допомогою кроків виміряйте смужки – довжину вашої ділянки, де ви побудуєте свій дім(діти вимірюють кроками смужки)
Тепер можна будувати будинки. Перед будівництвом ми зробимо пальчикову гімнастику.
Стіни, стіни, підлога, стеля.
Дах. Замок.
(Діти будують будинки з конструктора)
Вих. Подивіться як гарно стоять в рядочок ваші будиночки. На що це схоже?
Діти: На вулицю
Вих. А скільки будинків на вашій вулиці?
(Діти перераховують)
Вих. Як знайти необхідний будинок листоноші або лікаря?
Діти: Треба поставити номери. (Діти нумерують будинки)
Вих. Вулиць без нас не буває. Яку назву ви дасте своїй вулиці? (Відповідь дітей)
Вих. Сьогодні ви познайомились з працею провізора, швачки, будівельника. Ким вам сподобалось бути? Чому? Щоб ви побажали тим людям, які будуть жити у ваших будинках(відповіді дітей).