Конспект заняття на тему: «Вода і повітря»
Мета: розвивати у дітей пізнавальну активність у процесі експериментування; самостійність, працелюбність; розширювати знання про повітря й воду, їх властивості; активізувати мову й збагачувати словник.
Виховувати дружні стосунки між дітьми.
Матеріали до заняття: м'ячик; стаканчики з водою й соломинки; кулька з вати, підвішена на ниточці; камінь, брусок дерев'яний; пензлик; фарби, намальована мильна бульбашка й крапелька.
Хід заняття:
- Діти! До нас на заняття прийшли гості й ми сьогодні з вами повинні бути особливо уважними. Я думаю, що ми гостям нашим сподобаємося. А тепер красиво сіли, ніжки поставили разом, спинка пряма.
- Подивіться, у нас ще гості - мильна бульбашка й крапелька Крапа. Вони тільки, тільки народилися, і ще нічого не знають про наше життя. Давайте розповімо й навчимо їх. Але спочатку пограємо язичком.
Скоромовки скажемо:
«Мишка сушінь насушила,
Мишка мишок запросила
Мишки сушінь їсти стали,
Мишки зубики поламали»
«Три сороки, три тріскачки
Втратили по три щітки.
Три сьогодні, три вчора
Три ще позавчора»
А щоб чітко говорити, треба з пальчиком дружити.
Вправа з пальчиками.
Раз, два, три, чотири, п'ять
Будем пальці рахувать.
Міцні, рівні
Усі такі потрібні.
На іншій руці знову:
Раз, два, три, чотири, п'ять
Пальчики швидкі,
Дружні, вправні і міцні.
Отже, заняття почнемо із загадки.
Кулю земну внесли в автобус,
Виявився це… (глобус)
- Що зображує глобус? (планету)
- Як називається наша планета? (Земля)
- А які ми ще планети знаємо? (Меркурій, Плутон, …)
- А що підтримує життя на нашій Землі? (сонечко)
- Сонце – це планета? (зірка)
- Хто мені про сонечко загадку скаже?
«Ти увесь світ обігріваєш
І утоми не знаєш
І заглядаєш у віконце
І кличуть тебе всі…» (Сонце)
- У який час доби воно нам світить? (вдень)
- Цілий день сонце освітлює землю, а до вечора сонце ховається, іде по іншу сторону Землі. Розповідайте, що відбувається із сонцем?
- Чого більше на Землі, суші чи води? Так, більша частина нашої планети покрита водою – це моря й океани. Може хтось згадає й назве деякі з них. (Тихий океан, Індійський океан, Чорне море, Азовське море…)
- А от ще є величезний океан. Він без берегів і води, по ньому пропливають сріблясті риби, це літаки. Здогадалися?
- Так, це повітряний океан. Ми щодня, кожну годину, хвилину, секунду купаємося в ньому. І якби не було цього повітряного океану, то не було б і життя на Землі.
- От ми й поговоримо зараз про повітря.
- Можна без повітря почувати себе добре? Давайте перевіримо. Затисніть ніс і рот . Виходить, для чого потрібне повітря? (щоб дихати) Воно невидиме, чарівник. Чому ми називаємо його невидимкою? (Тому що воно прозоре і через нього все видно). А що ще прозоре є в нашій кімнаті. (скло)
- А що ще прозорим може бути? (вода)
- А як ми довідаємося, чи є повітря навколо нас? (ми повинні його відчути). Подмемо на долоньку, що ми відчуваємо? (холод) . Помахайте листочком паперу на себе? Що ми зараз відчули? (вітер). Виходить, щоб відчути повітря, треба привести його в рух. Так що ж відбувається тоді в природі, коли рухається повітря? (вітер)
- А тепер зверніть увагу на цей предмет. Що це? (м'ячик)
- Хто скаже про нього загадку?
«Кинеш у річку не тоне.
Об стінку - не стогне.
Будемо об землю кидати,
Буде догори літати»
- Який дивний предмет. У річці не тоне, високо скаче. І пограти з ним одне задоволення. Чому ж він такий, що в нього всередині? (Повітря)
- От бачите, діти, з повітрям можна й пограти. Хто з вас пускав мильні бульбашки? Хто кораблик гнав – дув по воді, щоб він плив далі?
- А зараз ми з вами будемо фокусниками.
Гра «У кого пушинка буде красиво підніматися високо»
Вправа на дихання.
Поставимо кульку перед губами, зробимо трубочку з губ і дмемо плавно на кульку. Утримуємо кульку під кутом. Дмемо сильніше й бачимо як кулька красиво відлітає нагору.
- А тепер тихо вставайте, відпочинемо.
Фізкультхвилинка.
«Ми мильні бульбашки»
- А ви хочете побачити повітря? На столах у кожного є стаканчик і трубочка. За допомогою цих предметів ми побачимо повітря.
Дослід 1:
- Дмемо через соломинку, спочатку тихо. Що ми побачили в склянці? (пухирці)
- Що з ними відбувається? Вони піднімаються вгору? А чому? (Тому що вони легші). А тепер дмемо сильніше. Що відбувається? (буря).
- А де ще можна побачити повітря? (Повітря є скрізь)
- Давайте перевіримо.
Дослід 2:
- Що це? Склянка. Подивіться, є в ній що-небудь? ( ні, вона порожня). Давайте перевіримо. Опускаємо склянку в тазик з водою, дном нагору. Подивіться, вода не заходить у склянку? Чому? (тому що там є повітря й воно не пускає воду). Значить і тут є повітря.
- Мильна бульбашка принесла нам чарівну скриньку, а в цій скриньці лежать деякі предмети. Бульбашка хоче, щоб ми перевірили, чи є повітря в цих предметах? (Дитина дістає камінчик зі скриньки, опускає в банку з водою)
- Діти, що ми побачили? (пухирці).
- Ще що? (він потонув).
- А тепер вкинемо у воду дерев'яний брусок. Що з ним відбувається? (він не тоне).
- А чому він не тоне? (тому що він легкий).
Значить повітря є скрізь, у кожному предметі. Тільки його десь більше, а десь менше.
- А от Крапа ще прагне довідатися про воду. Ми сказали, що повітря прозоре, що ще в нас прозоре? (вода)
- Давайте Крапі розповімо про чудесні властивості води?
- Діти, вода це що? (рідина).
- Що можна робити з водою? (наливати, переливати).
- А в що може перетворитися вода? (у лід, у пару).
- А коли вода перетворюється в лід? (узимку, у морози).
- А коли перетворюється в пару? (влітку, у сильну спеку).
- А чи може вода змінити свій колір? (може якщо в неї покласти фарбу).
- Давайте пофарбуємо водичку в колір, який вам подобається. (діти розмішують фарбу у воді).
- Ой, які різнобарвні стаканчики вийшли. Чому в тебе вода жовта? (тому що додав жовту фарбу).
- На який сік схожа? (лимонний).
- А в тебе водичка червона. На який сік схожа? (томатний).
- Діти, а чи є смак у води? (ні).
- А якщо я покладу цукор? Яка буде вода? (солодка).
- А якщо сіль? (солона).
- Лимон? (кисла).
- Крапа дуже багато про себе довідалася. Вона вам дуже вдячна.
Підсумок: