Заняття з дитиною, яка зазнала насильства в сім’ї.
Тема : «Чарівний метелик» в техніці монотипія.
Мета: розширити знання дитини про техніку образотворчого мистецтва «монотипія», розвивати навички дитини працювати в техніці «монотипія», учити компонувати образ на аркуші; розвивати творчі здібності, фантазію; продовжувати формувати уміння аналізувати; розвивати творчу уяву; стимулювати розвиток образного мислення ; виховувати любов до природи і дбайливе ставлення до неї, допомогти дитині шляхом виконання творчого завдання забути пережите насильство, показати, що світ прекрасний і спвнений доброти.
Обладнання: матеріали для демонстрування послідовності та техніки виконання роботи, демонстраційні зразки, шаблони метеликів, намальована галявина, малюнок веселки.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, акварельні фарби, пензлі, ганчірка, ємність для води, серветка.
Тип заняття: комбіноване.
Хід заняття
I. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайне заняття.І почнемо ми його с загадки !
Навесні барвиста квітка на галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли, враз знялась і полетіла.
Хто це ? Метелик.
II. Актуалізація опорних знань
-Я впевнена , що ти бачила і навіть ловила метеликів , але навряд чи ви знаєш їх назви …
(демонструються ілюстрації метеликів з назвами: білан капустянка, аполлон, адмірал, парусник Поліксена, та ін. )
-Як ти гадаєш, чому метелики такі різні?
(Тому,що природа різноманітна і використовує всі кольори веселки для її забарвлення)
Білан-капустяний
Аполлон
М Метелик-адмірал
Парусник Поліксена
Монарх
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Жив метелик білий-білий, навіть крихітної риски кольорової не мав він на крильцях. Та й не знав, як йому свої ті крильця кольоровими зробити.
Навкруги метелика все тоді буяло барвами яскравими – квіточки та трави...
Сонце було жовте, ліс – темно-зелений, небеса – блакитні, хмарочки - рожеві.
В захваті метелик той на усе дивився, які дивні навіть є в його друзів крильця,яке дивне є на них візерунків море, гама кольорів яка. Від усього цього ще сильніше бідний наш сумував метелик, сидячи самотньо вдень на листку зеленім.
Бідоласі квіти всі щиро співчували, конюшина, шавлія та розкішні маки,
волошки, шипшина, золотий люпин... Та ніхто не міг йому чимось допомогти.
Фарби кожна квітка мала рівно стільки, щоб лише їй нею гарно офарбити свої власні стебла й власні пелюстки, та і на стебельцях ще всі оті листки.
От сидить біленький наш якось собі вранці на маленькій польовій, як сніжок, ромашці... Обіцяв усім деньок зранку бути гарним, та не звісно звідкіля узялися хмари.
Кількох крапель дощових було, друзі, з лишком, щоб промокли наскрізь ті білосніжні крильця. Тож, сховавшись від дощу під сухий листочок, посинів від холоду бідолашка зовсім.
Та недовго дощик цей хмари проливали, сонечко засяяло, все аж заблищало.
Дощові краплиночки, як оті алмази, на гіллях дерев, кущів барвами заграли.
Вийшов з-під листка тоді крихітка метелик: Хай підсушить сонечко мої крильця. У небі він побачив веселку. - Яка ж вона гарна! Треба ще й у неї запитати фарбу, - вирішив метелик
враз, та й розправив крильця.
І ось тут побачив він, що вони не білі, що на них є кольори, навіть всі відтінки. Візерунки різні є. Крильця мов картинки!
Веселка всміхається щиро до малого. Ну, а він із радощів облетів довкола, та й піднявсь до неба, кажучи “спасибі” за чудові ті свої й різнобарвні крила.
Що таке веселка?
Веселка – це дивовижне і неймовірно красиве метеорологічне і оптичне природне явище. Його можна спостерігати в основному після дощу, коли вигляне сонце. Воно-то і є причиною того, що ми можемо побачити на небі це чудове явище, а також розрізнити кольори веселки, по порядку розташовані.
Які кольори веселки ви знаєш ?
-От усі ці кольори ми і будемо використовувати при малюванні метелика.
IV. Практична робота
1. Пояснення техніки виконання.
-Малювати будемо дуже цікавим способом. Ця техніка називається «монотипія». На грецькій мові це слово означає «один відтиск», тобто нам потрібно намалювати і відтиснути малюнок. Але для цього потрібно, щоб малюнок складався з однакових частин.
Ти, мабуть, уже помітила, що розмір та малюнок крилець метелика по обидва боки від тулуба однакові, наче відбиті у дзеркалі. Тобто симетричні.
-Як ти вважаєш, чи складно намалювати симетричні крильця для метеликів?
-Я відкрию тобі одну таємницю. Візьми прямокутники білого паперу та зігни їх навпіл. На одній половині аркуша потрібно намалювати крила метелика і половину тулуба та голови. Потім заповнити крила візерунками і намалювати їх фарбами. Поки фарби ще вологі, згорнути аркуш навпіл і притиснути його долонею. Малюнок відіб’ється на іншій половині аркуша.
Я демонструю техніку виконання роботи, звертаю увагу на те, що обидві половинки зображення тотожні. Пропонує виконати зображення метелика. Нагадує, що всі метелики будуть різними за формою, розміром та кольором. Малюємо вусики також лише з однієї сторони аркуша.
Дитина виконує декілька різновидів робіт.
2. Фізкультхвилинка. Тренінг–терапія.
А тепер пора відпочити! (Звучить тиха музика).
-Сядь зручніше, заплющ очі. Уяви себе на відкритому повітрі в полі метеликом на квітці, яка тобі найбільше подобається. Ти втомилася, твої крильця впали, вони важкі від пилу і втоми. Ось в небі появилася хмаринка, і на тебе полив теплий літній дощ. Краплі дощу змивають з тебе все, що тобі заважає й турбує. Тобі стає краще. Ти вдихаєш свіже повітря, звільняєшся від турбот.
А ось вийшло яскраве, тепле сонечко, висушило твої крильця, і вони як руки протягнулися до сонця. На душі у тебе чисто, тепло і затишно. Ти чуєш спів птахів, відчуєш красу природи і радість життя.
ІV. Підсумки заняття.
1. Підсумкова бесіда.
- Поаплодуй, якщо тобі сподобався метелик.
-Я тобі також поаплодую, бо в тебе вийшла чудова робота.
- Яку комаху ми сьогодні малювали?
- Якою технікою? (монотипія)
- Як називають однаковість лівої та правої частин? Якщо у метелика ліва та права частини однакові, отже він симетричний.
- А ще що можна назвати симетричним?
- Ти намалювала гарних метеликів.
А тепер розселимо метеликів на галявину.
-Розкажи , яке враження на тебе справила галявина з метеликами.