Заняття з екологічного виховання в старшій групі
Мета: розширювати досвід пізнання дітьми навколишнього світу; ознайомити глобусом; підвести до розуміння необхідності охорони довкілля; закріпити знання про рослин, тварин; ознайомлювати з істотними ознаками диких і свійських тварин.
Дослід із глобусом
— Діти, ви вже знаєте, що це? (Глобус)
— Зараз я його покручу. Який колір переважає?
Що позначено блакитним кольором? (Вода)
— Чому? (Більшу частину Землі вкрито водою.)
— Діти, а чи замислювались ви над тим, як було б на Землі без води?
Не зеленіла б трава; не росли б квіти, дерева; не було б тварин, птахів; не було б нас людей.
Діти, а хто знає, що символізує глобус?
Глобус – це модель нашої планети Землі зменшеної у дуже багато раз.
А чому на ньому стільки кольорів? Що вони означають?
Так, це гори, ліси, пустелі, моря та океани.
Якого кольору на глобусі більше?
Як ви вважаєте, чому?
Так, води на нашій планеті набагато більше ніж суші.
Ось давайте я вам зачитаю загадку, а ви відгадаєте
Тут міста, країни, скелі,
Океани і пустелі,
Гори, ріки і моря –
Мандрувати буду я!
А щоб по світу мандрувати,
Не виходячи із хати,
Не сідаю у автобус,
А беру у руки…( глобус ).
А чи лише у морях та океанах існує вода?
А де ще можна зустріти воду у природі нам допоможуть знайти відповідь загадки.
Як з’явлюсь – то всі тікають.
(дощ)
(сніг)
Не в літню пору, а зимою.
І тільки сонечко засяє –
Вона заплаче й помирає. (бурулька).
Не дід, а сивий.
Не спить, а стелиться,
Вкриває землю й океан,
Ну а звуть його…
(туман)
На землю випала дощем.
(хмара)
Отже, діти, вода до нас приходить у вигляді дощу, снігу, туману, хмари, граду та ще у деяких інших своїх проявах.
Гра «Якою буває вода»
(Веселою, круглою, високою, швидкою, слизькою, пухнастою.)
Діти, які три стани води ви можете назвати? (рідкий, твердий, газоподібний)
Коли вода буває у твердому стані? (У вигляді льоду)
У газоподібному? (У вигляді пари)
Пропоную вам уявити себе маленькими чоловічками і змоделювати три стани води. Моделювання маленькими чоловічками стану води.
Діти, які ви знаєте властивості води? (Вода текуча, не має власної форми, прозора, безбарвна, не має запаху, при нагріванні розширюється, а при охолодженні стискається)
Діти, як ви думаєте, навіщо нам вода?
пити, готувати їжу, митись, купатись, прати, поливати рослини.
Діти, хочу вам повідомити: незважаючи на те, що вода займає велику частину земної кулі - води, яку можна споживати, стає все менше і менше, тому що люди забруднюють воду шкідливими залишками своєї праці і своїми нерозумними вчинками, а від забрудненої води задихаються тварини, гинуть рослини, хворіють люди.
Подивіться на склянку із водою де ми вкинули грудочку землі. Яка вода в склянці?
Так, вона брудна.
Чи можна таку воду вживати?
Що необхідно зробити, аби воду можна було вживати? (Очистити, профільтрувати.)
Яку воду можна вживати?
Чиста вода дає життя Всьому живому в світі. Якщо живе жива вода, Тоді земля у квітах.
І запам’ятайте: воду треба берегти, очищати джерельця і струмочки, не забруднювати береги і водойми. Воду шанувати слід, Вона собою поїть світ.
Дидактична вправа: «Хто не може існувати без повітря». Обведіть олівцем синього кольору тих, хто не може існувати без повітря.
- Чому повітря повинне бути чистим? (Тому що ми ним дихаємо, а коли повітря забруднене ним важко дихати).
Що забруднює повітря? (Дим, вихлопні гази).
Часто люди, не задумуючись, своїми діями забруднюють його. Викиди диму з труб фабрик і заводів, вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя з дерев приводить до забруднення повітря. Забруднене повітря шкідливе для людей, живих організмів, із-за забрудненого повітря можуть виникати різні хвороби.
- Що потрібно робити для того, щоб повітря було чистим? (Насаджувати більше дерев , кущів, різних рослин, адже вони очищують повітря)..
Дослід: візьмемо поліетиленовий пакет і наповнимо його повітрям. Пакет став опуклим, твердим, пружним. Чому, став пружним?
Отже, повітря пружний.
- А якого кольору повітря? (безбарвний).
- Вдихніть ротом повітря. Спробуйте, будь смаку повітря? (несмачний).
- Вдихніть носом повітря. Якого він запаху? (Без запаху).
Але повітря може доносити різні запахи квітів, парфумів.
Чисте повітря не має кольору, запаху, смаку.
- А як ви думаєте, чи можна повітря почути?
- Коли його можна почути? (вітер дме).
Повітря постійно переміщається. Рух повітря – вітер
Вітер - рух повітря.
Повітря здатний рухати предмети.
Дидактична гра « Рослини ,тварини»
Мета : закріпити знання дітей про рослини, тварини, птахів; учити групувати предмети за певними ознаками, розвивати мислення дітей, виховувати любов до природи .
Вихователь. Щоб нам добре жилося , необхідно дбати про навколишнє середовище , про рідну природу. Адже довкілля - це не лише квітник , ліс , а й територія дитячого садка , і вулиці , і сквери , і парк , де ми відпочиваємо ; а ще море ,океан , річка , озерце ,заболочений струмок. А тепер послухайте скарги від природи і спробуйте розв’язати проблемні ситуації.
Дискусія «Ми допомагаємо»
Яких тварин ми можемо зустріти на лісовій полянці?
- Як називають тварин, які живуть у лісі? (дикі)
Як називають тварин, які живуть поруч із людиною? (свійські)
|
|
|
|
- Сьогодні на занятті ми дізнаємося про життя диких і свійських тварин, уточнимо і перевіримо наші знання про свійських і диких тварин.
Бесіда:
Діти, а чи знаєте ви, що існує безліч різноманітних рослин і тварин? Подивіться на цих тварин і скажіть як вони називаються одним словом? (Дикі)
А рослини? (Дикорослі)
Чому вони так називаються? (Такі рослини люди спеціально не садять і не доглядають за ними; а тварини самі собі будують житло і добувають корм)
Кому, наприклад, потрібний жук-сонечко? (Рослинам, бо знищує тлю, потрібне бджолам, осам, метеликам, джмелям – бо зберігають для них квітучі рослини, і людям, бо знищують шкідливих комах і зберігають рослини, необхідні для людини).
Отже, кожна рослина чи тварина необхідна для життя інших рослин, тварин і людей.
Дидактична гра «Дикі та свійські тварини»