Заняття з елементами арт-терапії «Краса мого внутрішнього світу»
Мета: допомогти кожному знайти в собі те, що відрізняє нас від інших та усвідомити неповторність кожної людини, пояснити необхідність ставитися до людей із повагою, розвивати навички самоусвідомлення і самооцінки через позитивне ставлення до себе та оточуючих.
Учасники: здобувачі освіти 8-10 років.
Хід заняття
І. Вступ
1. Привітання.
- Я рада вітати вас на сьогоднішньому занятті. Давайте подаруємо посмішки один одному.
2. Оголошення теми заняття.
Людина таке близьке і зрозуміле всім слово. І разом з тим які різні відтінки ми вкладаємо в його значення. Щойно народжене дитя – уже людина, і малюк, і підліток, і юнак – людина. Один, виправдовуючи свої помилки, промовляє: «Я ж тільки людина». Про іншого, захоплюючись силою чи розумом, величчю чи благородством, говорять: « Ото людина».
І я певна, що в кожному з вас є щось цінне, особливе, унікальне, цікаве й дивне. Тільки іноді важко в собі це побачити.
ІІ. Основна частина
3. Вправа «Ти молодець».
А чи хотіли б ви краще пізнати своїх однокласників? Чудово? Пропоную зіграти в гру « Ти молодець!»
Давайте вийдемо в центр класу і утворимо коло, де кожен учасник стане в коло назве своє ім`я, і розкаже своїм однокласникам про своє хобі, а інші скажуть тобі: «Ти молодець!» і піднімуть великого пальчика вгору.
Я почну, а ви продовжите.
Молодці, думаю, ви краще пізнали своїх однокласників.
4. Вправа «Я сильний….».
Матеріал: аркуш А4, кольорові олівці.
Потрібно намалювати дерево за допомогою руки та зап’ястя. Кладемо руку на аркуш паперу і обводимо. Зап’ястя - це ваш стовбур, пальчик гілочки а тепер домалюйте 10 листочків і запишіть на них 10 своїх найкращих рис, вмінь. Наприклад краса, розум, вміння малювати.
Тепер обмінюємося листочком з сусідом по парті і тепер він домальовує ще 10 листочків і дописує 10 найкращих твоїх вмінь чи рис.
Презентація робіт за бажанням.
5. Вправа «Чарівна скринька».
- На землі жили і живуть мільярди людей, та ніколи не було і нема двох зовсім однакових людей. Кожна людина неповторна. У мене є ось така «чарівна скринька» у ній зараз знаходиться найцінніший скарб нашої планети Земля. Хто із вас хоче побачити його може зазирнути, але поки, що не розповідайте товаришам кого ви там побачили.(Діти по черзі поглядають у скриньку)
- Тож кого ви побачили у скриньці? (Діти називають себе, адже на дні скриньки – люстерко).
- Так у «Чарівному» дзеркалі ви побачили себе, людину – найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість. Кожен із вас людина, яка живе сьогодні і саме такої як ви більше на цій землі немає і не буде. І яким буде ваше життя залежить лише від вас, адже ваша доля у ваших руках. Недарма говорять: «Людина – це коваль свого щастя».
6. Вправа «Портрет сміливої людини».
Завдання цієї вправи – не допомогти дитині усвідомити свої недоліки, а, скоріше, усвідомити свій ідеал і зробити його більш реальним і досяжним.
Суть вправи. Попросіть дітей уявити собі сміливу людину. Як вона виглядає? Як ходить? Як спілкується з іншими людьми? Як поводить себе в складних ситуаціях?
Коли картинка виникне в фантазії, попросіть відобразити її на аркуші паперу. Обговоріть отриманий малюнок. Нехай діти дадуть ім’я намальованій сміливій людині. Далі запитаєте, чи бувають у неї відчуття тривоги або страху? Швидше за все, ви отримаєте негативну відповідь, адже намальована дуже смілива людина, нічого не боїться.
Тоді задайте навідні запитання:
Ці запитання повинні привести дітей до висновку, що не буває людей, які нічого не бояться. А смілива людина – це та, яка може впоратися зі своєю тривогою і страхами.
Основне завдання в цій вправі – максимально «олюднити» образ намальованого сміливця, зробити його доступнішим для дітей. Тому крім питань про риси характеру, типу хоробрості, можна цікавитися улюбленими стравами сміливої людини і тим, як вона любить проводити вільний час, з ким дружить і т. д.
Коли прийде відчуття, що образ став реальнішим, можна запропонувати дітям несподіване питання: «А чим ти схожий з цією сміливою людиною?»
Примітка. Щоб зовсім зблизитися зі своїм недосяжним ідеалом, можна запропонувати хлопчикові чи дівчинці поговорити з цією людиною. Говорити за обох буде сама дитина, сидячи то на своєму стільці (коли відповідає за себе), то пересідаючи на порожній стілець (коли повинна відповідати Смілива людина).
ІІІ. Заключна частина
Є красива легенда. Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела – охоронця. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в чоло, щоб зростало розумним, в личко, щоб красивим та у груди аби здоров’я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце та душу.
У кожної людини є її Ангел – охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а злі – плаче та втрачає свої сили. Я бажаю, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел – охоронець радів і завжди приходив на допомогу у тяжкі хвилини.
Сію дитині в серденько ласку,
Мудрість і розум, віру у казку,
Мамину ніжність,
Татову силу,
Щоб була добра, щедра і мила,
Щоб завжди душі людські зігрівала,
Щоб для навколишніх сонечком стала.
Підсумок.
Давайте візьмемося за руки і голосно вигукнемо: «Життя прекрасне!. Насолоджуйся ним!»
Робіть добро і пам’ятайте, що всі ми люди з великої літери.