Допоможемо звірятам до зими підготуватись
Заняття з елементами художньо-продуктивної діяльності з дітьми старшого дошкільного віку.
Розповіді про те, як нелегко тваринам перезимувати, викликають у малечі співчуття та бажання допомогти братам нашим меншим, тож у холодну пору малята залюбки підгодовують птахів. А як піклуватися про тварин, які взимку сплять? Таке бажання дітей може стати основою для заняття з художньо-продуктивної діяльності, на якому малята виготовлятимуть та утеплюватимуть будиночки для звірів.
Мета. Розвивати творчі здібності дітей, уяву, логічне мислення, креативність. Закріплювати знання про осінні зміни у природі, про те, як лісові мешканці готуються до зими. Навчати працювати у нетрадиційних художніх техніках, удосконалювати навички роботи з природним матеріалом. Виховувати співчутливе ставлення до тварин, ініціативність, бажання активно допомагати.
Матеріал: вирізані з фанери площинні силуети хатинок зайчика, ведмедика, їжачка, дерева з дуплом; пластилін, гуашеві фарби, пензлі, серветки, клейонка, склянка з водою; природний матеріал (горіхова та фісташкова шкаралупи, шапочки жолудів, сухе листя, тополиний пух, пір’я, сухі гілочки дерев, пучки засушеної трави), пінопласт, клей, папір.
Хід заняття
Діти сидять півколом на пеньочках.
Вихователь. Діти, яка зараз пора року? (Осінь). Який місяць? (Листопад). Це означає, що незабаром до нас прийде білосніжна зима з холодами, морозами і заметілями. Ви вже готові до приходу зими? (Відповіді дітей). А як же бути лісовим мешканцям, коли настануть холоди? Як готуються до цієї пори білка, їжак, ведмідь, зайчик? (Відповіді дітей). Пропоную допомогти лісовим звірятам облаштувати їхні домівки.
ДЕ ЗИМУЄ ЇЖАЧОК
Хтось із дітей одягає наголівник їжачка.
Їжачок
Я — колючий їжачок.
В мене безліч голочок.
З опалого листя
я хатку влаштую,
Засну солоденько, зими не почую.
Вихователь
Заходь, їжачку, до свого будиночка, а дітки тобі допоможуть підготуватися до зими.
Їжачок сідає за стіл, на якому розташовані фанерна стіна хатинки з наклеєними віконечками, обклеєні двостороннім скотчем фанерні дах і двері, а також сухі листочки, гуаш, клейонки, дрібні та великі шматки пінопласту. Двоє-троє дітей “утеплюють” дах — приклеюють до нього великі шматки пінопласту, дрібними шматочками “утеплюють” вікна, двері. Прикрашають будинок їжачка відбитками листочків, попередньо змащених гуашевою фарбою.
ЩОБ НЕ ЗМЕРЗЛА
БІЛОЧКА В ДУПЛІ
Хтось із дітей одягає наголівник Білочки.
Білочка
Веселеньке я звірятко.
У дуплі влаштую хатку.
Червонясту шубку маю,
По гілках собі стрибаю.
Я люблю горішки І гриби, і шишки.
Скоро прийдуть холоди.
Час ховатись від біди
Вихователь. Зараз, Білочко, діти зроблять твою хатку теплішою. Білочка сідає за стіл, на якому є площинне дерево з дуплом, вкрите шаром пластиліну, а також гілочки, двосторонній скотч, на який попередньо викладені пофарбовані в коричневий колір шкаралупи горіхів та шапочки жолудів.
Діти викладають на стовбур навколо дупла шапочки жолудів, горіхову шкаралупу.
ЗРОБИМО БАРЛІГ ЗАТИШНІШИМ
Хтось із дітей одягає наголівник Ведмедя.
Ведмідь
Народився я в кожусі,
Та зими усе ж боюся.
Взимку лісом не гуляю,
А в барлозі спать лягаю.
Вихователь. А це хто такий до нас завітав? (Відповіді дітей).
Ведмідь. Я чув, дітки в садочку допомагають звірятам готуватися до зими. Допоможіть і мені барліг утеплити.
Вихователь. Ну що ж, допоможемо?
Під кущиками на килимку розміщений площинний силует барлога, виготовлений з фанери й обклеєний на попередньому занятті дрібно нарізаними нитками. Діти “утеплюють” барліг — обклеюють його природним матеріалом: пір’ям, тополиним пухом, сухим листям.
ЗАХОВАЙМО ХАТКУ ЗАЙЧИКА
Хтось із дітей одягає наголівник Зайчика, стрибає на місці.
Зайчик
Я — страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
Боюсь вовка і лисиці,
Боюсь мисливської рушниці,
Тому, від страху перед ними,
З розплющеними сплю очима.
Хурделиця скоро почне замітати,
А я іще шубку не встиг поміняти! (Плаче).
Вихователь. Не бійся, Зайчику, ми і тобі допоможемо.
На столі стоїть площинна фанерна хатинка. У ній зроблено отвори, у які діти вставлятимуть сухі гілочки дерев, пучки трави. Вихователь пропонує дітям використати пожмаканий папір, гуаш. Діти “утеплюють" хатинку Зайчика папером, маскують її гілочками.
Вихователь. Ну от ви і допомогли лісовим звірятам. їжачку, яким способом утеплили твою домівку? Чи сподобалася вона тобі? (їжачок відповідає, дякує).
А як облаштували твою хатинку, Білочко? (Відповідь Білочки). Тепер твоя оселя буде теплою та затишною.
Ведмедику, і тобі буде зручно й тепло спати аж до весни, і ніякі морози тобі не дошкулятимуть. Ти запам’ятав, як утеплюють барліг? (Відповідь Ведмедика).
Зайчику, а яка тепер твоя домівка? (Відповідь Зайчика). Отже, тобі жодний звір не страшний, і хурделиця теж.
ЛОГОРИТМІЧНІ ВПРАВИ “ЛІСОВІ ЗВІРЯТА’’
Вихователь. Діти, станьмо всі у коло. Звірята, приєднуйтеся до нас!
Під музичний супровід вихователь читає вірш, діти повторюють за ним і виконують вправи.
Ведмежата в ліс пішли, Ведмежата мед знайшли.
(Ходять по колу на зовнішній стороні стопи).
Дружно в лапи набирали — Смачно медом ласували.
(Виконують артикуляційну вправу “прицмокування ”).
Білка лісом все стрибала І горіхи назбирала.
(Виконують артикуляційну вправу Горішки").
Зайчик з лісу прискакав,
Бо капусточку шукав.
(Стрибають по колу).
Капустинку він жував,
(Рухають нижньою щелепою).
Довго нею смакував.
(Лягають на спину, руки і ноги прямі, роблять глибокий вдих через ніс).
Наш колючий їжачок Вмить згорнувся у клубок.
(Притискають коліна до грудей, промовляючи: “пих-пих-пих”).
Промінь їжачка торкнувся — їжачок наш потягнувся.
(Розслаблюють м’язи, промовляють: “пих-пих-пих”).
Вихователь. Звірята, дякуємо, що ви завітали до садочка. Ведмедику і їжачку, бажаємо вам добре виспатися за зиму, набратися сил. А вам, Білочко й Зайчику, відігріватися в теплих оселях після зимових прогулянок! Навесні ми знову чекатимемо на вас!
Звірята прощаються з дітьми. Звучить завивання хурделиці в аудіозаписі. Заходить дівчинка-Зима і посипає долівку снігом (пінопластом). Вихователь у цей час читає вірш.
Взимку
Хижо буйний вітер
Віє по долині,
Гори намітають
З снігу хуртовини;
Укриває землю
Скрізь намітка біла,
І земля замерзла,
Тихо заніміла.
(Б. Грінченко)
Заняття завершується.