Заняття з елементами тренінгу для учнів 9-11 класів на тему: "Ким бути?" (профорієнтація).
Мета: формування в учнів відповідального відношення до вибору професії, інформування про якості, які притаманні людям тих або інших професій, допомога у визначенні своїх інтересів і здібностей.
Цільова група: учні 9-11 класів.
Час проведення: 50-55 хв.
Заняття з елементами тренінгу
«Ким бути?»
Мета: формування в учнів відповідального відношення до вибору професії, інформування про якості, які притаманні людям тих або інших професій, допомога у визначенні своїх інтересів і здібностей.
Цільова група: учні 9-11 класів.
Час проведення: 50-55 хв.
Хід заняття
1. Вступ.
Добрий день! Вітаю всіх присутніх в цій аудиторії на нашому занятті з профорієнтації, яке має тему: «Ким бути?».
Вибір професії – це складний і відповідальний крок у житті кожної людини. Для того щоб він був вдалим, вам потрібно попередньо отримати відповідний рівень знань та умінь, мати уявлення про світ професій, різні сфери діяльності, вміти аналізувати потребу суспільства у тих чи інших професіях і їх вимоги до працівників, співвідносити свої можливості з професійною діяльністю. Сподіваюся, що сьогоднішня зустріч поповнить ваші знання про світ професій, ви навчитеся правильно приймати рішення про вибір професії.
Мета: збір очікувань учасників від тренінгу.
Відповіді ........
“ЗНАТИ” – які знання хочете отримати
“ВМІТИ” – які навички хочете освоїти
“ВІДЧУТИ” – які почуття хочете пережити.
3. Правила роботи в групі.
Тренер пропонує обговорити прописані на плакаті правила та прийняти їх до уваги.
Орієнтовні правила:
10. Дотримуватися регламенту
4. Вправа «Знайомство».
Тренер пропонує за зразком дати відповіді на питання:
1.Ім’я.
2.Професія, яка вам подобається, або яку ви для себе обрали.
3.Професійна якість, яка необхідна людині для забезпечення успішності виконання професійної діяльності.
Учасники по черзі презентують себе.
Зворотній зв’язок
Питання для обговорення:
5. Вправа «Вгадай професію»
Тренер пропонує незвичайні характеристики професій. Учасники повинні назвати професію, які відповідає даній характеристиці. Відповіді фіксуються на дошці.
Список характеристик професій:
«зелена» « солодка» «волохата» «дитяча»
«смішна» «висока» «розумна» «чоловіча»
«жіноча» «грошова» «смілива» «говірлива»
!уважна» «модна» «напосидюча» «технічна»
«спокійна» «незалежна» «відповідальна» «смачна».
Обговорення результатів вправи:
6. Вправа «Сім нот»
Учні сідають у коло. Ведучий просить перелічити професії, які починаються з назви музичних нот: до, ре, мі, фа, сол(ь), ля, сі. Нота ре використовується в середині слова. Наприклад: редактор, фармацевт тощо.
7. Вправа «Зобрази професію»
Ведучий заздалегідь робить заготовки (аркуші паперу, на яких написано назви професій). Учасники по черзі витягують заготовки й за допомогою жестів і міміки показують характерні ознаки (особливості) професії, написаної на аркуші паперу.
Учням роздають аркуші різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр, ветеринар. Учні групуються по 3-4 відповідно до професій. Тренер дає завдання: скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.
Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою: дзвінок – сніданок – дзвінок – урок – двієчники – запитання – відповідь – трійка – перерва – вчительська – скандал – директор – урок – відмінники – дзвінок – дім – ліжко.
Учасникам гри роздають аркуші паперу, з яких вони повинні "вирізати" руками ляльку. На голові – професію, яку мріють здобути. Права рука – це їхні здібності, які вже є для обраної професії. Ліва рука – чого учень має навчитися. Права нога – де вона може навчитися цієї професії. Ліва нога – де зможе працювати.
Учні розповідають про своє "Бінго".
Складіть об’яву "Шукаю роботу". Напишіть, що Ви вже зараз вже вмієте робити, чим можете заробити копійку, допомогти батькам.
Учні читають,а потім обговорюють, які з об’яв реальні.
11. Підведення підсумку. Вправа «Заверши речення Я зрозумів (ла), що…»
Тренер пропонує учасникам по черзі завершити речення «Я зрозумів (ла), що…»
Використана література:
1.Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники: Учебное пособие. – 2-е изд., перераб. И доп. – М.: Издательство «Ось-89», 2000.
2.Гаджиева Н.М., Никитина Н.Н., Кислинская Н.В. Основы самосовершенствования: Тренинг самосознания. – Екатеринбург: Деловая книга, 1998.
3.Грецов А.Г., Попова Е.Г. Выбери профессию сам. Информационно-методические материалы для подростков. – СПб, 2004.
4.Лидерс А.Г. Психологический тренинг с подростками. – Москва, 2001.
5.Пузиков В.Г. Технология ведения тренинга. – СПб: изд-во «Речь», 2005.
6.Резапкина Г.В. Психология и выбор профессии: программа предпрофильной подготовки. Учебно-методическое пособие для психологов и педагогов. – М.: Генезис, 2006.
7.Смид Р. Групповая работа с детьми и подростками. Пер. с англ. 2-е изд., исправленное. – М., Генезис, 2000.