Ознайомити учнів з правилами безпечної роботи в Інтернеті; розвивати у школярів навички та вміння працювати з інформацією в інтернеті.
Актуальність
Сьогодні майже кожен комп'ютер підключений до мережі Інтернету. Шоста частина світу користується мережею, а через два роки, за прогнозами аналітиків, це робитиме кожен третій житель планети.
З однієї сторони — це благо цивілізації, а з іншої — комп'ютеризація та інтернетизація населення є причиною потворних явищ людського суспільства.
Кожна дитина семирічного віку хоча б раз побувала на порнографічному сайті. Вони відгукуються на запрошення відіслати електронною поштою своє фото, не здогадуючись, як його використають. Більше того, через Інтернет діти стають жертвами насилля. Сьогодні стало дуже популярним шукати друзів та спілкуватися з ними через Інтернет. Цим користуються злочинці. Україна зайняла перше місце у світі серед постачальників дітей для порно.
Який вихід? Чи можливо вберегти дітей?
За ініціативою Європейської комісії, за підтримки Міністерства освіти і науки України 9 лютого 2010 року пройшов День безпечного Інтернету, організаторами якого була Коаліція за безпеку дітей в Інтернеті, що проводила комплексні соціальні програми, покликані привернути увагу суспільства до загроз, які несе невміння правильно користуватися мережею Інтернет.
Тема. Безпека використання інформаційно-комунікаційних технологій дітьми.
Мета: формувати в учасників необхідну компетентність із питань інформаційних технологій; ознайомити з правилами безпечної роботи в Інтернеті; розвивати у школярів навички та вміння працювати з інформацією; виховувати колективізм, етичну поведінку в Мережі; створити умови для партнерського спілкування; визначити цінність кожної особистості; враховувати інтереси всіх учасників тренінгу.
Матеріали:
• маркери 4 кольорів.
Тривалість: 1 год.
Хід тренінгу
Вступ
Мета: надати інформацію про програму тренінгу, розповісти про сутність роботи, проінформувати про соціальну ініціативу, позначити тренінг як частину всеукраїнської програми; познайомитися з учнями; ознайомити учасників із програмою тренінгу та внутрішніми правилами поведінки на тренінгу.
Прийняття правил
Мета: забезпечити конструктивну атмосферу для роботи групи:
Правила можуть бути такими:
Гра «Весела квіточка»
На ватмані малюється квітка без пелюстків. Учасникам тренінгу пропонується придумати собі «нікнейм» і написати його на отриманих спікерах.
Після цього кожен з учасників виходить і наклеює свій стікер із «нікнеймом» на квітку. Розповідає про себе: своє реальне ім'я, рід заняття, хобі, чому він придумав такий «нікнейм».
«Нікнейми» можна використовувати під час спілкування на тренінгу. Аркуш із квіткою розміщується на стіні.
Очікування
Учасники по черзі розповідають, починаючи з фрази: «Від сьогоднішнього тренінгу я очікую...».
Гра «Хто більше?» Яку Інтернет-термінологію визнаєте?
Які види комунікативних технологій визнаєте?
Перша група називає засоби комунікацій у мережі Інтернет, а друга— засоби комунікацій у мобільних телефонах.
Наприклад, Інтернет: електронна пошта,
чати, соціальні мережі, форуми, онлайн-ігри...; телефон: розмови, 8М8, ММ8, Інтернет...
Гра Небезпеки в Інтернеті
Мета: визначиті позитивні та негативні сторони Інтернету.
Перша команда називає позитивні сторони Інтернету, а друга — негативні. Команди говорять по черзі.
Вправа «Побажання Інкогніто»
Мета; показати дітям, що вони ніколи не знають, хто спілкується з ними в соціальних мережах
Вправа 1
Розповісти про один із можливих випадків шантажу та обговорити основні правила знайомства в Інтернеті.
Наприклад : Юля , спілкуючись у контакті з друзями , одного разу отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця , який запропонував їй дружбу. Незабаром дівчина зрозуміла що в них багато спільнго, тай за віком хлопець лише на один рік старший за неї . На фото яке вона отримала , він був дивовижно гарним тому Юлі не виникло сумнівів щодо зустрічі . Але говорити про це батькам дівчинка не стала , вважела , що вже доросла для вирішення таких питань.Юля уявляла , що з новим другом вона зявиться на дискотеці і всі подруги їй заздритимуть він такий гарний !!! Колиж дівчина прийшла на призначене місце зустрічі там було темно і безлюдно , проте це її зовсім не турбувало , адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час, і раптом перед Юлею з'явився неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з'ясувалося, це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного й порядного хлопця.
Чоловік відібрав у Юлі сумку та мобільний телефон і почав їй погрожувати. Дівчинка дуже злякалася, вирвалася з міцних рук чоловіка і втекла додому.
Вправа 2
Наприклад:
Правила розумного користувача Інтернету
Мета: визначити правила безпечного використання Інтернету.
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на запитання:
— Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?
Інтернет — це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте створимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова я.
Тренер пропонує командам написати за 5 хвилин правила користування Інтернетом.
Шість правил розумного користувача Інтернету
Вправа «Валіза»
Мета: підбити підсумки особистої участі у тренінгу.
Кожен учасник отримує стікер та закінчує фразу: «Я сьогодні зрозумів...».
Тренер на аркуші ватману малює валізу, пральну машину і корзину для сміття.
Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, які вони отримали на тренінгу», за принципом:
Відеофільм «Безпека в Інтернеті»
(Якщо є відповідне технічне обладнання.) Необхідні відеофільми можна знайти на сайті: уул¥ЛУ.оп1апаіа.зрасе8.1І