Емоційний інтелект – це важлива складова розвитку особистості, яку можна розвивати. Процес розвитку емоційного інтелекту має особливості, проте основні структурні елементи емоційного інтелекту починають розвиватися у молодшому шкільному віці і з віком не зникають, а вдосконалюються упродовж періоду навчання. Таким чином, ефективність діяльності з розвитку емоційного інтелекту молодших учнів, залежить від створення психологічних умов у загальноосвітніх навчальних закладах методичного забезпечення та усвідомлення фахівцями необхідності цієї професійної діяльності.
Заняття з елементами тренінгу для учнів початкової школи
«Розвиток емоційного інтелекту»
«Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської освіти», – зазначено у Законі України «Про освіту».
Відповідно до загальної мети освіти, сучасна українська школа має забезпечити різнобічний розвиток дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей, сприяти формуванню загальнокультурних цінностей, ключових предметних компетентностей та соціальних навичок. Останні, в свою чергу, стануть фундаментом для продовження освіти та включення у подальше життя в демократичному суспільстві.
Особливість психології дитини молодшого шкільного віку полягає в тому, що вона ще мало усвідомлює власні переживання і не завжди здатна зрозуміти причини, що їх викликають. На труднощі у навчальному закладі дитина частіше відповідає емоційними реакціями – гнівом, страхом, образою. Багато дітей у цей час потребують підтримки і допомоги дорослих, тому важливо, щоб батьки і вчителі разом з психологом розуміли її проблеми, переживання. Тільки тоді вони зможуть надати дитині ефективну допомогу.
Щоб молодший учень міг свідомо регулювати поведінку, потрібно навчити його адекватно виражати почуття, знаходити конструктивні способи виходу зі складних ситуацій. У молодшому шкільному віці у дітей особливо активно відбувається формування довільності, внутрішнього плану дій, розвивається здатність до рефлексії. На цьому етапі дитина може успішно опановувати засобами і способами аналізу поведінки власної та інших людей.
Емоційний інтелект – це важлива складова розвитку особистості, яку можна розвивати. Процес розвитку емоційного інтелекту має особливості, проте основні структурні елементи емоційного інтелекту починають розвиватися у молодшому шкільному віці і з віком не зникають, а вдосконалюються упродовж періоду навчання. Таким чином, ефективність діяльності з розвитку емоційного інтелекту молодших учнів, залежить від створення психологічних умов у загальноосвітніх навчальних закладах методичного забезпечення та усвідомлення фахівцями необхідності цієї професійної діяльності.
Орієнтовне планування
№ |
Тема заняття/мета |
Кількість годин |
1 |
Тема: «Знайомство». Мета: налаштування на активне включення в роботу групи. Навчити молодших здобувачів освіти працювати в умовах тренінгу, вироблення і прийняття правил роботи у групі. Забезпечити психологічний комфорт. |
1 |
2 |
Тема: «Академія емоцій». Мета: ознайомити дітей з базовими емоціями, навчитися їх розрізняти та розпізнавати різні емоції та емоційні стани. |
1 |
3 |
Тема: «Кольорова палітра емоцій». Мета: сприяти вмінню правильно виражати свої емоції за допомогою кольору, активізувати позитивні емоційні стани, усвідомлення своєї індивідуальності, розвиток уяви, пам’яті, сприйняття, навичок спілкування і партнерства. |
1 |
4 |
Тема: «Емоціємір. Мій настрій та почуття». Мета. Вчити дітей розпізнавати, вимірюй та керувати своїми емоціями, уявляти та висловлювати почуття, поліпшувати свій настрій. висловлювати свої негативні почуття Розвивати вміння розуміти почуття інших людей, співчувати і співпереживати. |
1 |
5 |
Тема: «Ефект гніву» Мета. формувати вміння використовувати способи саморегуляції з метою корекції негативних емоцій та агресивних тенденцій поведінки молодших школярів. |
1 |
ЗАНЯТТЯ № 1
Тема: «Знайомство»
Мета: Налаштування на активне включення в роботу групи. Навчити молодших здобувачів освіти працювати в умовах тренінгу, вироблення і прийняття правил роботи у групі. Створення позитивної мотивації і зацікавленості до занять, взаємної довіри і поваги.
Забезпечення психологічного комфорту.
Обладнання: фломастери, кольорові олівці, маркери, папір формат А1, зображення рюкзака формат А4.
Хід заняття :
1. Вправа «Привітання» (5 хв.)
Мета: Окреслити основну мету та завдання занять.
Психолог представляє себе, вітає учнів і повідомляє про початок занять в рамках програми «Розвиток емоційного інтелекту учнів початкової школи з використанням елементів арт-терапії».
Психолог повідомляє учням про те, що зустрічі будуть відбуватися один раз на тиждень.
Програма складається з багатьох тем, робота над якими дасть можливість:
üнавчитися розрізняти базові емоції;
üздатність розрізняти почуття та говорити про них;
üрозширити свої соціальні контакти;
üрозвинути навички здобуття підтримки соціального оточення;
üнабути навички ухвалення рішень/вибору/розв’язання проблемних ситуацій;
üусвідомлення своєї індивідуальності;
üпрагнення контролювати прояви емоцій;
üрозвинути соціально-комунікативну компетентність.
Далі психолог повідомляє, що сьогодні відбудеться перше заняття, яке присвячене знайомству учасників, створення основних правил роботи групи.
2. Вправа «Цікаве про мене» (15хв.) (див. ДОДАТОК 1)
Мета: познайомити учасників, створити у групі доброзичливу атмосферу, сформувати навички представлення себе, вихованню впевненості у собі та своїх можливостях, особистісному зростанню.
Психолог роздає кожному учаснику аркуш формату А4 з зображенням рюкзака. Дитині пропонується записати або зобразити графічно інформацію про себе у відповідних частинах рюкзачка.
Після того як усі учасники виконають завдання, психолог пропонує кожному по черзі назвати своє ім’я і представити свій рюкзак.
3. Вправа «Обговорення правил роботи у групі» (7хв.)
Мета:вироблення правил співпраці, правил поведінки під час занять
Психолог у формі бесіди обговорює з учнями, яких правил необхідно дотримуватися, щоб кожний учасник почувався вільно, розкуто, мав змогу висловити свої думки; за яких умов робота буде продуктивною та якісною, а головне принесе задоволення.
Правила записують маркером на аркуші формату А1 та вивішують на кожному занятті.
üДобровільність і активність. Не хочеш говорити або виконувати якесь завдання – не роби цього, але пам’ятай, що навчитися чогось, змінити щось можна, лише виявляючи активність.
üНе перебивай того, хто говорить, ані словом, ані жестом, ані мімікою – кожен хоче бути почутим.
üЧесність і правдивість. Не існує правильних відповідей. Правильною є відповідь, що насправді відбиває твою думку, твої почуття.
üКонфіденційність. Ми не будемо розповідати про почуте на занятті іншим. Усе що тут відбувається, повинно стати нашою таємницею.
üАнонімність. Розповідаючи щось, не називай конкретних людей, знайомих іншим. Ситуація повинна бути невпізнаною.
ü «Тут і зараз». Говори тільки за темою, не відволікайся.
ü Будь доброзичливим у ставленні до інших.
ü Не оцінюй, не давай порад.
4. Вправа руханка «Потяг» (5 хв)
Мета: закріплювати вміннязнайомитися; розвивати слухове сприйняття, координацію рухів; сприяти нейтралізації негативної емоційної енергії та агресивної поведінки.
Психолог пропонує зробити потяг: «Спочатку я буду «локомотивом», коли їхатиму по колу, то плескатиму в долоні й промовлятиму своє ім’я: «Олена…..». Я об’їхала коло, а тепер на моє місце нехай стане хтось із вас. А я стану як ви, «вагончиком» – причеплюся до «локомотива». Тепер він поїде, а ми всі разом промовлятимемо його ім’я: «Дмитрику, Дмитрику…».
Рушаймо!
Гра триває, доки всі діти по черзі не будуть «локомотивом» і не візьмуть участь у грі.
5. Вправа «Посмішка по колу» (3 хв.)
Мета: створення позитивного настрою; виховування доброзичливого ставлення до учасників групи.
Учням пропонується взятися за руки і «передати посмішку по колу»: кожна дитина повертається до свого сусіда і, побажавши йому що-небудь добре і приємне, посміхається йому, той посміхається сусідові тощо. Можна уявно «взяти посмішку» в долоні й бережно «передавати» її по колу, з рук у руки.
6. Вправа «Рефлексія» (10 хв.)
Мета: усвідомлення та закріплення нового досвіду спілкування та самопізнання.
Психолог пропонує відповісти на питання :
- Що сподобалось, що було новим?
- Які ваші враження, думки від заняття?
Учасники розповідають про враження від заняття.
ЗАНЯТТЯ №2
Тема: «Академія емоцій».
Мета: Ознайомити учнів з базовими емоціями, навчитися їх розрізняти та розпізнавати різні емоції та емоційні стани.
Обладнання: смарт-дошка, кольорові олівці,
фломастери, м’яч, зображення монстриків, набір карток «Емоції», плакат «Базові емоції», плакат «Герої мультфільму», розмальовки, кольорові цеглинки LEGO, фрагмент мультфільму «Головоломка».
Хід заняття:
1. Вправа «Привітання» (3 хв.)
Мета:створити позитивний емоційний настрій, налаштуватись на роботу у команді. Хід вправи:
Психолог повідомляє учням тему та які поняття будуть розглядатися під час заняття. Далі учням пропонується виконати наступні дії: Одна дитина кидає м’яч іншій, називає своє ім’я та називає свій настрій, і по черзі кожен має виконати таку дію.
2. Вправа «Згадуємо правила» (2 хв)
Мета: налаштувати учасників на конструктивну взаємодію у групі за
допомогою «Правил», створених попередньо та узгоджених між собою.
Слова ведучого (психолога). На сьогоднішньому занятті ми помандруємо до країни емоцій. Будемо вчитись розпізнавати емоції, говорити про те, як вони проявляються. А допомагати нам в цьому будуть жителі чарівної країни монстрики Боюсик і Злюсик. Вони знають усе про емоції, бо навчаються в «Академії емоцій». (див. ДОДАТОК 2)
3. Вправа «Вгадай емоцію» (10 хв.). (див. ДОДАТОК 3)
Мета: визначити різні емоційні стани здобувачів освіти. Познайомити учнів з базовими емоціями.
Для виконання цієї вправи учням необхідно об’єднатися у пари за допомогою цеглинок LEGO, відповідно до кольорів цеглинок. Пари отримують картки з зображенням емоцій. На смарт-дошці у цей момент зображені друкованими літерами назви цих емоцій. Кожна пара повинна віднайти на смарт-дошці ті назви емоцій які збігаються з зображенням що їм дісталася і показати іншим учням. Потім усі підраховують кількість збігів у визначенні емоцій, встановлюють пару, котра отримала кращий результат.
Після виконання завдання, психолог пропонує учням розглянути плакат «Базові емоції». (див. ДОДАТОК 4)
4. Вправа руханка «Покажи настрій» (5 хв)
Мета: розвивати слухове сприйняття, координацію рухів; за допомогою невербальних методів вчитися виражати емоції.
Хід вправи:
Психолог пропонує учням зобразити руками, мімікою відповідний настрій прослухавши віршик про монстриків Боюсика і Злюсика
Наш Боюсик був веселий, коли друзі всі в оселі.
А наш Злюсик був сердитий, коли лоб його набитий,
А ще Боюсик сумний бува, коли іграшки нема,
А буває Злюсик плаче, коли хтось відніме м’ячик.
Як незвичне щось побачить, то дивується одначе.
А Боюсик як злякається – у кущі ховається.
5. Вправа «Вгадай емоцію з мультфільму» (10 хв.)
Мета: розвивати увагу, творчі здібності, зняття емоційної напруги.
Хід вправи:
Учні переглядають фрагмент мультфільму «Головоломка» https://youtu.be/c63CoWoxkXY. Після перегляду мультфільму учням роздаються розмальовки, де потрібно спочатку з’єднати лінії за порядковою нумерацією чисел, а потім відгадати героя мультфільму і сказати яка емоція утворилася, та розфарбувати за зразком. (див. ДОДАТОК 5)
6. Вправа на логіку «Кумедний автобус» (7 хв.) (див. ДОДАТОК 6)Мета: розвиток логічного мислення, уваги, зорової пам’яті, розвиток емоційного інтелекту й стимулювання пізнавальної діяльності.
Для виконання цієї вправи учням необхідно об’єднатися у пари за допомогою цеглинок LEGO, кожен учень по черзі виймає із мішечка одну цеглину, відповідно до кольорів цеглинок діти об’єднуються у пари. Далі парам пропонується інструкція: «Перед вами таблички із назвами 5 зупинок, на яких спиняється «кумедний автобус»: бульвар Ввічливості, вулиця Весела, площа Посмішок, узвіз Привітний, провулок Гарного Настрою. Біля назви кожної зупинки зображено 4 пасажири-смайлики, що мають різний настрій. На кожній наступній зупинці один пасажир виходить із автобуса, а на його місце сідає інший. Учні повинна визначити, який пасажир змінився на кожній із зупинок, і обвести його зображення.
7. «Рефлексія» (5 хв.)
Мета: усвідомлення та закріплення нового досвіду спілкування та самопізнання.
Психолог пропонує відповісти на питання :
- Що цікавого було на занятті?
- Які у вас виникали емоції під час заняття?
- Як, на вашу думку, ви можете використати ці знання в майбутньому?
8. Вправа «Прощання» (3 хв.)
Хід проведення:Учасники по черзі повертаються один до одного і з посмішкою говорять: «Дякую, мені було дуже приємно з тобою працювати, тому що…», а потім усі разом промовляють: «Усього найкращого нам!».
ЗАНЯТТЯ №3 Тема: «Кольорова палітра емоцій».
Мета: Сприяти вмінню правильно виражати свої емоції за допомогою кольору, активізувати позитивні емоційні стани, усвідомлення своєї індивідуальності, розвиток уяви, пам’яті, сприйняття, навичок спілкування і партнерства. Обладнання: кольорові олівці, фломастери, кольорові цеглинки LEGO, релаксаційна музика https://flora.at.ua/, емоційні піктограми, м’яч, «Емоції у склянці», зображення монстриків.
Хід заняття :
1. Вправа «Привітання» (5 хв.)
Мета:створити позитивний емоційний настрій, налаштуватись на роботу у команді. Хід вправи
Психолог пропонує дітям назвати кожному своє ім’я та висловитися про свій нинішній стан (настрій, самопочуття). При цьому, слова учасника має супроводжувати якийсь чудернацький рух із якимсь невеличким предметом (це може бути іграшка, м’яч – будь-що, що запропонує ведучій). Психолог передає обраний предмет одному з дітей, який і розпочинає вправу. А далі - всі по колу. Після того, як іграшка пройшла коло, можна подякувати всім за активну участь та винахідливість.
2. «Чарівні фарби» (10 хв) (див.ДОДАТОК 7)
Мета: навчитися називати емоції, розвиток фантазії, усвідомлення емоційного стану.
Слова ведучого (психолога). Діти, в «Академії емоцій» де навчаються наші друзі монстирики Злюсик і Боюсик є чарівні фарби, які містять у собі важливі знання та навички. Кожна фарба означає якусь емоцію. Але Злюсик і Боюсик розсипали ці фарби коли хотіли нам їх показати, давайте ми зараз допоможемо їх зібрати. А зробимо ми це за допомогою піктограм емоцій. Психолог пропонує дітям зафарбувати піктограми. Діти повинні разом дібрати колір, що, на їхню думку, найбільше пасує до піктограми емоційного стану й пояснити, чому саме обрано той чи інший колір. (Учням дається на вибір 5 кольорів: жовтий, оранжевий, синій, червоний, фіолетовий)
3. Вправа «Кольорові емоції» (10 хв.) (див. ДОДАТОК 8)
Мета : навчитися говорити про свої почуття та емоції, усвідомлювати й називати емоції, здатність до саморефлексії.
Учням пропонується вибрати три кольори, що відповідатимуть частоті виникнення емоцій (часто, інколи, (майже) ніколи): цими кольорами діти замальовують відповідні комірки таблиці, створюючи «кольоровий ключ до емоцій». Далі учням пропонується прочитати 20 назв емоційних станів у колах й овалах, і поміркувати, наскільки часто вона відчуває той чи інший стан, а зрештою – розмалювати кола й овали відповідними кольорами з таблиці.
4. Вправа - руханка (3 хв.)
Мета: розвиток уваги, розвивати слухове сприйняття, координацію рухів.
Учні встають біля своїх робочих місць, уважно слухають ведучого, та повторюють рухи:
Раз, два – всі присіли (присіли)
Потім вгору підлетіли (підстрибнути)
Три, чотири – нахилились, (нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились (імітація умивання)
П’ять, шість – всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутилися навколо себе)
Сім, вісім – в потяг сіли,
Ніжками затупотіли (затупотіли ногами)
Дев’ять, десять – відпочили. І за парти дружно сіли.
5. Вправа «Емоції склянці» (7 хв.)(див. ДОДАТОК 9)
Мета:вчитися розрізняти й називати емоції та почуття, розвивати уяву, візуальне сприйняття, навички саморефлексії та малювання.
Учасники утворюють мікрогрупи (за допомогою кольорових цеглинок LEGO). Кожна група отримує малюнок склянки й список емоцій та кольорів, що їм відповідають (червоний – роздратований, злий; зелений – спокійний, блакитний – сумний тощо). Учням пропонується проаналізувати свій настрій та уявити його як поєднання зазначених кольорів, а потім розмалювати склянку відповідним чином.
6. Вправа «Подаруй свою радість» (5 хв.)
Мета: створити позитивний емоційний фон та довіру в групі.
Під музику психолог пропонує всім учасникам заняття, заплющивши очі, згадати найприємніші хвилини у своєму житті. Далі очі розплющити, всміхнутись та, називаючи свого сусіда на ім'я, подарувати йому цю радість.
Починати висловлювання краще словами «Аби тобі було приємно так само, як мені, я дарую тобі...».
7. Вправа «Рефлексія» (5 хв.)
Мета: усвідомлення та закріплення нового суб'єктивного досвіду спілкування та самопізнання.
Психолог пропонує по черзі закінчити речення та думки:
- Сьогодні було важко... та легко...
- Я відчував... та подумав...
- Я відкрив у собі нове...у повсякденному житті.
ЗАНЯТТЯ №4
Тема:«Емоціємір. Мій настрій та мої почуття».
Мета: Вчити дітей розпізнавати, вимірюй та керувати своїми емоціями, уявляти та висловлювати почуття, поліпшувати свій настрій. висловлювати свої негативні почуття Розвивати вміння розуміти почуття інших людей, співчувати і співпереживати.
Обладнання: кольорові олівці, «Емоційний
термометр», «Маски емоцій», «Мій настрій»
Хід заняття:
1. Вправа «Привітання» (5 хв.)
Мета:створити позитивний емоційний настрій, налаштуватись на роботу у групі.
Хід вправи:
Психолог пропонує учням продовжити твердження «Сьогодні мій настрій схожий на.....». Учні можуть порівнювати свій настрій з будь чим: явище природи, істотою чи не істотою та ін.
2. Вправа «Емоційний термометр» (5 хв.) ( див. ДОДАТОК 10) Мета: закріплюємо уявлення про базові емоції, вчимося вимірювати рівень почуттів, розвивати інтерес до емоційних переживань
Кожному учню роздається емоційний термометр, де пропонується позначити свій емоційний стан сьогодні, та позначати свій емоційний стан впродовж тижня, зафарбовуючи комірки, згідно кольорів термометра настрою. Визначитися з тим, як позначити свої емоції та почуття, дітям допоможуть смайлики.
3. Вправа «Незакінчені речення» (7 хв.)
Мета: сприяти розвитку розуміння емоційного стану
Учням пропонується список тверджень, що потрібно закінчити. Учні по колу зачитують свої твердження, обговорюють, зважаючи на відповіді, у яких ситуаціях діти частіше почуваються добре, коли сердяться та ін.
Слова ведучого (психолога): «Зараз ми з вами пограємось. Я починаю речення, а ви продовжуєте їх:
-«Люди сердяться, коли …».
-«Люди радіють, якщо …».
-«Люди дивуються, коли …».
-«Люди ображаються, якщо …».
-«Коли діти граються, вони відчувають …».
-«Коли я радію, то …».
4. Вправа – руханка (3 хв.)
Мета: розвиток уваги, розвивати слухове сприйняття, координацію рухів.
Учні встають біля своїх робочих місць, уважно слухають ведучого, та повторюють рухи:
Зупиняємо урок – Робимо зарядку: Руки вгору. Руки вниз – Все у нас в порядку. Руки в боки – нахиляйся, Наче маятник хитайся.
За хвилину відпочили І за парти тихо сіли.
5. Вправа «Маски емоцій» (10 хв.) (див. ДОДАТОК 11)
Мета: розвиток емоційного інтелекту, творчих здібностей, логічного мислення. Хід вправи
У завданні учням пропонується пригадати про те, як раніше актори в театрі використовували маски, щоб показати емоції своїх персонажів. Учні повинні прочитати назви емоцій і намалювати відповідні маски для акторів. Зокрема, дитина може вибрати й обвести маску, яка відображає те, що вона зараз відчуває. По завершенню вправи учні обговорюють результати.
6. Вправа «Мій настрій» (10 хв.)(див. ДОДАТОК 12)
Мета:вчитися визначити настрій і чи потребує він покращення, краще розуміти себе, вчитися брати на себе відповідальність.
Учням пропонується позначити рівень свого настрою на шкалі, вибравши одну з трьох позначок. Потім потрібно прочитати список дій і позначити ті, що, на думку учнів, допоможе покращити настрій (або підтримувати його на високому рівні). Також учні можуть пропонувати свої варіанти дій для покращення настрою.
7. Вправа «Рефлексія» (5 хв.)
Мета: усвідомлення та закріплення нового суб'єктивного досвіду спілкування та самопізнання.
Хід вправи:
Психолог пропонує по черзі закінчити речення та думки:
- Сьогодні цікавим було.....
- Важко мені було коли….
- Що нового, корисного ви дізнались на сьогоднішньому занятті?
- Опишіть свої враження.
ЗАНЯТТЯ №5
Тема: «Ефект гніву»
Мета: Формувати вміння використовувати способи саморегуляції з метою корекції негативних емоцій та агресивних тенденцій поведінки молодших школярів. Обладнання: кольорові олівці, фломастери, кольорові цеглинки LEGO, повітряні кульки червоного та зеленого кольору, розмальовка «На що схожий настрій», «Причина гніву», «Ефект гніву».
Хід заняття
1. Вправа «Привітання» (3 хв.)
Мета:створити позитивний емоційний настрій.
Учням по черзі, передаючи м’яч, потрібно сказати своє ім’я і назвати добру справу, яку вони зробили нещодавно ( наприклад : Я – Оленка, допомогла матусі прибратися; Я – Андрійко, допоміг молодшому братику намалювати малюнок та ін..).
2.Вправа-асоціація «На що схожий настрій?» (12 хв). (див. ДОДАТОК 13 )
Мета: продовжити знайомство зі світом емоцій, усвідомлення власного настрою, розвиток асоціативного мислення.
Учні отримують бланки з намальованими природними явищами, їм потрібно подумати, та розфарбувати те природне явище (погоду) на що схожий їхній сьогоднішній настрій. Після закінчення розфарбовування психолог пропонує учням розказати по черзі про свій настрій і показати за бажанням свій розфарбований малюнок. (наприклад: «Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку в спокійному блакитному небі. Про свій настрій розповідає наступний і так по колу).
3.Вправа “Сердита кулька”( 5 хв.) Мета: розвиток самоконтролю.
Учні діляться на дві групи за допомогою кольорових цеглинок LEGO. Перша група надуває і зав’язує повітряні кульки червоного кольору, друга – зеленого. Кулька символізує тіло, а повітря в ній — роздратування та гнів.
Питання для обговорення:
- Чи може зараз повітря входити або виходити з кульки?
- Що трапляється, коли почуття сповнюють людину?
- Якщо людина роздратована, чи може вона зупинитися, обміркувати все?
Після відповіді на запитання учні першої групи повинні стискати повітряні кульки, так щоб вони лопнули.
Питання для обговорення:
- Чи безпечний цей спосіб вираження гніву?
- Якщо кулька — це людина, що з нею трапилося?
Після обговорення учні другої групи надувають зелену кульку і випускають трохи повітря. І теж починають стискати.
Питання для обговорення:
- Кулька зменшилася чи вибухнула?
- Чи можна такий спосіб вираження гніву вважати безпечним?
Таким чином ми контролюємо наші почуття. Здуватимемо кульку повільно, доки не випустимо все повітря.
4. Вправа – руханка (2 хв.)
Мета: розвиток уваги, розвивати слухове сприйняття, координацію рухів, зняття емоційного напруження.
- Біжить вітер, скаче (біжать, скачуть).
- Білочка в тривозі плаче (труть очі). - Що ж ти вітре наробив? ( хитають головою) - Ти моє гніздечко змів (показують як змів).
- Дятел каже: «Не плач, не журися» (кивають пальчиком).
- Встав я раненько, вистукав гніздо гладеньке (стукають або плещуть).
- Буде тобі гарна хатка, І тобі і білченятам (руки на пояс і пританцьовують).
5. Вправа «Причини гніву» (5 хв.) (див. ДОДАТОК 14)
Мета: розвивати навички краще зрозуміти себе й ті причини, що викликають таку потужну й навіть іноді небезпечну негативну емоцію, як гнів, навичками саморегуляції.
Учні діляться на пари за допомогою кольорових цеглинок LEGO. У завданні учням пропонується проаналізувати різні ситуації та перерахувати все те, що може викликати почуття обурення й, відповідно, гніву, а також подумати над певними словами чи діями, що допомагатимуть заспокоїтись.
Кожна пара записує відповіді у бланк.
6. Вправа «Ефект гніву» ( 5 хв.) (див. ДОДАТОК 15)
Мета: навчитися розпізнавати появу негативної емоції, а саме гніву, навчитися розслабляти тіло та скоріше заспокоюватись. Це завдання дозволить учням трохи по-іншому подивитись на негативні емоції та звернути свою увагу на те, який вплив вони мають на різні частини тіла.
Учні діляться на дві групи: хлопців і дівчат. У завданні обом групам учнів пропонується пригадати, що відчували різні частини їх тіла (очі, щелепи, губи, обличчя, живіт, руки, ноги), коли вони гнівалась, і записати свої відчуття, а потім написати найефективніші способи заспокоєння, що допомагатимуть їй у майбутньому. Далі обидві групи по черзі обговорюють ситуації.
7. Вправа на саморегуляцію «Тримай себе в руках» (5 хв.) Мета: розвиток навичок саморегуляції Хід вправи:
Слова ведучого (психолога) – Діти, якщо ви відчули, що ви злі на когось, вам хочеться плакати або когось ударити – існує багато способів допомогти собі:
- можна взяти аркуш паперу і порвати його;
- можна взяти м’яч і побити його;
- а можна просто прийняти позу стриманої людини.
Для цього потрібно розставити ноги на ширині плечей і міцно впертися в підлогу, потім обхопити долоньками свої лікті й сильно притиснути руки до грудей. Порахувати від 1 до 10. Зробити глибокий вдих і видих 3 рази і злість пройде.
Ще можна спробувати сильно-сильно натиснути п’ятками на підлогу, руки стиснути в кулаках і міцно стиснути зуби. Уявити себе могутнім кремезним деревом, у якого сильне коріння. Перечекати хвилину і гнів пройде. Так ведуть себе впевнені у собі люди.
8. Вправа – рефлексія (5 хв.)
Мета: закріпити сформовані навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.
Запитання для обговорення:
- Що нового ви дізналися на занятті?
- Які у вас виникали емоції під час заняття?
- Як, на вашу думку, ви можете використати ці знання в майбутньому?
1. Артемасова О.А. Проблеми розвитку та корекція емоційної сфери молодших школярів. – Х.: «Ранок», 2010.
2. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://
mon.gov.ua/storage/app/media/nova- ukrainska-shkola/LEGO/po-novomunavchannya-poinshomu. pdf
3. Емоційний термометр для позначення настрою дитини
[Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://fs01.vseosvita.ua/01004xfk-490a-300x168.png
4. Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainskashkola-compressed.pdf
5. Копытин А. И. Основы арт-терапии [Текст] / А. И. Копытина. – СПб., 1999.
6. Малихіна М. С. Дитина у світі емоцій. / Марія Малихіна — Х. : Вид. група «Основа», 2018. — 160 с. 7. Нова українська школа [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/NEW SCOOL. pdf
8. Розвиток дитини. Практичні завдання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://childdevelop.com.ua/workbooks/
9. Роговик Л. Психомоторні компоненти навчання. Енергія навчального простору в психомоторних іграх //Початкова школа. – 2004. – №7.
Додаток 1
Додаток 2
Злюсик
Додаток 3
Додаток 4
Базові емоції |
Характеристика |
Прояв |
Інтерес
|
Позитивне переживання, яке відіграє надзвичайно важливу мотиваційну роль у формуванні і розвиткові навичок, умінь та інтелекту, забезпечує працездатність людини. |
Проявляється у піднятих або злегка зведених бровах, у русі голови і переміщенні погляду у напрямку об’єкта, у трохи відкритому роті або в міцно стулених губах. |
Радість
|
Позитивне переживання, яке пов’язане з можливістю задоволення актуальної потреби. |
Виражається посмішкою і сміхом, сяючими очима, при цьому людина наповнена енергією. |
Здивування
|
Це переживання не можна назвати ні позитивним, ні негативним, оскільки в ньому відображаються характеристики таких базових емоцій як радість і смуток. Зовнішньою причиною для здивування може слугувати несподіваний дзвінок друга або його поява, певні природні явища (перший сніг) тощо.
|
Проявляється у високо піднятих бровах, повздовжніх зморшках на лобі, широко відкритих і округлених очах. |
Страх
|
Негативне переживання, яке відчувається і сприймається людьми як загроза особистій безпеці. Страх спонукає людину прикладати зусилля, щоб уникнути загрози, усунути небезпеку. |
Індикаторами страху є переляканий вираз обличчя, насторожений і напружений погляд, спрямований на об’єкт, у поєднанні з повною відсутністю рухів, підняті брови, які злегка зведені до перенісся, глибокі горизонтальні зморшки на лобі, широко відкриті очі, причому верхнє віко є |
|
|
піднятим догори, куточки рота різко відтягнуті вниз, рот відкритий. |
Сором
|
Негативне переживання, що виражається в усвідомленні невідповідності власних думок, вчинків і зовнішності не тільки очікуванням інших людей, а й власним уявленням про належну поведінку або зовнішній вигляд. Це усвідомлення власної неумілості, непридатності або неадекватності у певній ситуації чи при виконанні якогось завдання. |
Мімічно і пантомімічно проявляється в опущених або «бігаючих» очах, іноді очі можуть бути зовсім закритими, у прагненні зжатися і зменшитися, спостерігається наявність рум’янцю на щоках людини. |
Гнів
|
— негативне переживання, причинами виникнення якого є відчуття фізичної або психологічної неволі, що перешкоджає досягненню бажаної мети. Більшість причин, які викликають гнів, підпадають під визначення фрустрації. |
Мімічно проявляється в опущених і зведених бровах, зтягнутій шкірі лоба, яка потовщується на переніссі, у дорослих — глибокі вертикальні зморшки лоба, очі звужені і мають кутасту загострену форму, погляд спрямований на джерело роздратування, зуби стиснуті або оскалені, губи щільно зжимаються, м’язи напружені. |
Відраза
|
Негативне переживання, яке забезпечує мотивацію для реакції зближення — відсторонення, оскільки вона відіграє фундаментальну роль у виживанні організму. |
Мімічно проявляється у хмуренні брів, морщенні носа, у при піднятій верхній губі і опущеній нижній, в результаті чого рот набуває кутовидної форми, язик злегка висунутий, наче виштовхує з рота неприємну речовину. |
Додаток 5
Здивування
СОНЕЧКО ДОЩ МІНЛИВА ХМАРНІСТЬ
СНІГ ГРОЗА ВІТЕР
ТУМАН ГРАД ВЕСЕЛКА